Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1301 ggr
[Amberochivy]
9/12/17, 2:44 PM

kan hannar aldrig bo ihop hela livet?

Jag har 4 hannar i en bur ihop. De är inte riktigt vuxna än men nästan.😃Vill veta så jag kan planera för framtiden. jag har tolv möss totalt. 😍 De är superfina allihopa. och jag har gott om plats liksom. Slåss de mycket? skadar de varandra då?

jag brukar bara ha en hanne åt gången. jag har fött upp möss tidigare och sen inte tänkt på detta förrän nu. jag kunde inte göra mig av med dem när de kom. ungarna alltså. vill ha allihopa. de är mina vänner. har kanske blivit lite knasig på gamla dar. men de kändes som om jag skulle sälja mina egna barn på nåt vis. jag vill ta hand om allihopa. OCH killen i djuraffären var elak mot mig när jag berättade att mina möss fått ungar och sagt att normala männiksor har inte möss som husdjur 😕

Jo jag har gott om plats och vill ha mina muslingar för mig själv och jag håller på och bygger en stor leklåda/grävlåda till dem med kul grejer att klättra på och då slog tanken mig att de kanske blir slagsmål hannarna emellan.

Annons:
ajanki
9/12/17, 5:02 PM
#1

Svaret på din fråga i rubriken är: Nej, oftast kan hanar inte bo ihop hela livet, men ibland kan dom. Bröder kan ibland bo ihop till dom blir könsmogna och ibland lite längre, men om inte mössen är avlade på  fredliga hanar i generationer så är svaret NEJ. Dom kommer att börja slåss, tecken på att dom inte trivs ihop är: pisk med svansen, jaga varandra, smånafsas. Detta är saker som kan hända innan dom slåss på allvar men ibland visar dom inga tecken alls på osämja innan dom börjar slåss.

Jag och många av mina uppfödarvänner har avlat på fredliga hanar länge med avsikt för att hanar ska kunna bo ihop med varandra, livet för dom blir så mycket roligare när dom slipper vara ensamma. Men inte ens dom hanarna fungerar det alltid med. 

Så om dina möss är från djuraffär så måste du hålla ordentlig koll på dina hanar så att dom inte börjar bråka! 

Lycka Till med dina möss❤️

Här är lite Artiklar du kan läsa i ämnet:

Att sätta ihop hanar med andra hanar

Mushanar ihop

Mushanar tillsammans

Hanar ihop-NEJ!!

Grodan
9/12/17, 8:25 PM
#2

#0 Trist att killen i djuraffären inte verkar vara en djurmänniska… 

För inga djurmänniskor anses vara normala… av icke-djurmänniskor…

Bäst är att prata möss med musmänniskor - det gör du bäst här! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Amberochivy]
9/12/17, 10:07 PM
#3

😃Okey det blir att ta på sig snickarbyxorna och sätta igång och fixa fler burar tror jag. En av hannarna är mindre än de andra kanske borde han flyttas först.?

[Amberochivy]
9/15/17, 4:58 PM
#4

Nu har två av lillkillarna flyttat till vars en egen lya❤️. I morgon delar jag på de övriga två. Är helt färdig för idag. 😃De är sju veckor gamla idag. 😃

ajanki
9/15/17, 5:20 PM
#5

Vad duktig du är!! Förstår att du är helt slut:)

Har dom börjat att gnabbas eller har du särat på dom för säkerhets skull?

[Amberochivy]
9/15/17, 5:36 PM
#6

de nafsar efter varandra vid matdags. Snor varandras mat ur munnen på varandra. och en av dem är mindre än de andra så jag tyckte att det var dags liksom att de flyttar isär.

Annons:
[Amberochivy]
9/26/17, 7:25 PM
#7

Den ena mushannen som jag flyttade först han verkar deprimerad. Gömmer sig och är ganska inaktiv. 😕Jag ska fixa så han kan flytta in i ett akvarium istället med större yta då och fler roliga saker ska han ha. han bor i en står plast låda utan lock som han inte kan hoppa ur. jag tror han behöver miljöombyte. Jag var nästan sugen på att skaffa en hona till honom. det hade varit toppen. men så blir det ungar förståss och sedan blir han placerad i en egen bur eller akvarium ialla fall sen ju……. de två hannarna som var kvar när jag flyttat de två första de bor fortfarande ihop och har det mysigt. kanske borde jag inte ha flyttat de andra. jag kanske förhastade mig. nu är det väl ingen bra ide att låta dem flytta ihop igen va? Den andra hannen är super tam och kelsugen och brukar sitta på mig när jag arbetar vid datorn. Jag fick en hel påse toarullar av en av mina vänner som jag ska sätta ihop så det blir roliga högar med tunnlar sen har jag 1000 glasspinnar som jag ska fixa så att det blir broar och hus och klätterställningar. jag har oxå köpt kokosötsskal som de redan har fått. annars har jag gett dem vars ett pennställ av trä som jag hittade billigt i en hobby affär. 20 kr styck. de bor delvis i dem. de har vars en plastlåda de kan krypa in i också. jag har köpt nät så jag kan fixa till akvariet när som helst jag ska bara tömma ur det sista vattnet och ta bort sanden och rengöra. sen går ju allt ort ju. tänker nu att kanske kan de små ensamlevande hannarna bägge två flytta in i akvariet? va tror ni?

Grodan
9/29/17, 12:29 PM
#8

#6 Stjäla mat ur en annan mus mun är ett normalt beteende. Det är inte aggressivt. Det är en av de finesserna möss och råttor har för överlevnad.

Den mus/råtta som är välmående och sitter och äter på en matbit, är ett levande bevis på att matbiten ej är farlig och därför är det bäst att ta matbiten direkt från henne. Sedan har vi också aspekterna när det är ont om mat, då blir det slagsmål om maten. I första hand letar de inte alltid upp källan till maten utan tar maten från sin kompis. Kompisen har redan fått lite mat/energi och vet vart det finns mer, den som stjäl maten kanske inte har så mkt ork att hon orkar leta själv innan hon ätit lite…

#7 Jag kan inte säga bu eller bä. Jag hänger inte med riktigt varför du särar på hanarna och sedan ska sätta ihop dem igen. Det kan gå illa om du trixar för mkt. Hanar är känsligare. Ibland kan en stor bur göra att det osämja, ibland kan en stor bur vara en fördel och göra så att det fungerar. Jag kan inte säga något. Men skulle nog prova att sätta ihop killarna på en väldigt liten yta först. Och ha dem i handen. Om det gått flera veckor/månader kan det vara för sent och de kan inte acceptera annan mus än hona som kompis.

Jag är inte van att sätta ihop vuxna hanar. Jag gör inte sådant. Här får nog ajanki och andra komma med tips och förslag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Amberochivy]
9/29/17, 1:57 PM
#9

Jo ena mushannen var så klen och liten. Och jag blev orolig för att han skulle bli sjuk. Nu är han lika stor som de andra. och han verkar må bättre nu också och han ska vara kvar i sin låda har jag tänkt mig.

[Amberochivy]
10/16/17, 1:19 PM
#10

Alla hannarna verkar må fint nu iallafall superkelna och riktigt goa grabbar är de.

Han som verkade lite skrajsen av sig och deprimerad han är inte kvar i lådan längre utan har fått en hamsterbur med galler och han verkar vara nöjd med flytten. hans bur står på köksbordet och han brukar studera mig när jag lagar mat och han vet nog att det blir lite goda grejer till honom oxå 😍

Grodan
10/16/17, 5:22 PM
#11

#10 Köksmus. Jag har en sådan jag med. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elvy2015
10/20/17, 2:01 PM
#12

Jag har haft nu möss i ett par år och en sak jag har märkt, nästan som en liten röd tråd. Jag har haft hanar som har bott tillsammans under hela deras liv. Hade lite kullar där bröder bodde tillsammans under hela deras liv, och bröder från samma kull flyttade till en vän, och började bråka efter en vecka. Min väninna hade likadant, hanar som har bott i ihop i flera månader, så flyttade två hanar från den kullen hem till mig och dom var ett par månader gamla, det tog inte ens ett dygn så rök dom ihop så det uppstod blodvite.

Känns som att hanar kan bo tillsammans fredligt (nu säger jag inte ALLA hanar) så länge man inte flyttar på dom och det kommer in nya dofter, nytt ställe osv. Tror ni det kan ligga någonting i det jag säger eller är det bara en slump?

Grodan
10/20/17, 4:17 PM
#13

#12 Ja, det händer tyvärr ibland. Flytt innebär en mycket stor stress. Hanar (både möss och råttor) reagerar starkt på flytt, så ju yngre de är när de får flytta desto bättre.

Flocklukten är viktig för hanar. Tar man bort den kan det bli problem. Att därför städa helt rent är något man inte gör. Tar man över två bröder som bor i hop bör man ta med deras lukt.

Jag kan däremot inte svara på om det enbart har med lukten att göra, men den spelar in mycket stort i a f. Detta märkte jag när jag åkte på semester i 2 veckor och bad en vän ta hand om mina möss. När jag kom hem hade flera hanar bråkat. Hon hade städat deras burar helt rena. Jag hade glömt att säga att de måste få ha något kvar med lukten…

..

Ang frågeställningen huruvida hanar kan bo ihop eg så är den rätt komplex. Det är inte deras natur. Vi försöker bryta deras natur, för att det är mer behändigt för oss och även för dem om de kan bo fredligt i flock. Behändigt för oss så att vi slipper ha flera burar med ensamma hanar, behändigt för dem om de kan uppskatta varandra och slipper vara ensamma.

Det har lyckats på många djurarter, som är solitära eller revirhävdande/aggressiva mot artfränder av samma kön, att få dem att i tamhet uppskatta varandra och trivas ihop, så jag hyser absolut en förhoppning om att det går att avla fram. Har det lyckats att frångå flera andra djurarters natur så ska det nog fungera med möss också.

Men visst skulle jag bli förvånad om jag sålde mina mest mjuka hanbröder och de skulle börja bråka i nya hemmet. Dock säljer jag aldrig dem, så hur ska jag kunna veta. Och VEM skulle jag kunna lita på kan läsa dem på rätt sätt och gå in och fixa när/om det uppstår problem?

När vi har hanar tillsammans är det vårat ansvar att alltid ha koll, att alltid vara beredd, att gå in och fixa. Ett litet tumult behöver inte betyda att de måste säras på. De kan helt enkelt bara behöva något mer att göra, lite mera mat eller få komma ut. För det är fullt naturligt att börja bråka om något är fel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
10/21/17, 8:57 AM
#14

#12. "Känns som att hanar kan bo tillsammans fredligt (nu säger jag inte ALLA hanar) så länge man inte flyttar på dom och det kommer in nya dofter, nytt ställe osv. Tror ni det kan ligga någonting i det jag säger eller är det bara en slump?"

Tyvärr är det inte så enkelt. Det vore underbart om det vore. Du har haft tur med dina hanar, och det är hanar som kan gå vidare i "medveten hanar-ihop-avel" om de är bra avelsdjur i övrigt (nu pratar jag inte utseende).  I övrigt har jag inget att tillägga till det Grodan skrivit h är ovan. Bara instämma.

ariama
10/21/17, 9:00 AM
#15

#12. Alltså, det du skriver stämmer, om du har hanar som KAN gå ihop. Det är alltså så känsligt och så lätt att det inte går längre. I övrigt går inte mushanar ihop alls.

Grodan
10/21/17, 12:53 PM
#16

Jag svarade aldrig riktigt på

Känns som att hanar kan bo tillsammans fredligt (nu säger jag inte ALLA hanar) så länge man inte flyttar på dom och det kommer in nya dofter, nytt ställe osv. Tror ni det kan ligga någonting i det jag säger eller är det bara en slump?

För jag kan inte helt göra det.  Jag vet inte om ens om mina bästa hangrupper - dvs de som är helt säkra: de kan tas ut en och en längre stunder och sättas ihop igen utan problem (till och med för att träffa hona), kan byta hem. 

Hur mycket är deras lukt/revir när de är äldre/vuxna? Det måste ju vara minst hela buren. 

Mushanar i grupp är känsligt fortf. Vi behöver flera uppf. som arbetar med det och noga väljer ut hanar som trivs ihop för denna avel. Inget får heller saknas dem, skötseln ska vara tiptop.

Men vi kan väl konstatera att stress är för påfrestande på dem och risken att en välfungerande hangrupp kommer att bråka när/om den byter ägare är mycket stor.  Stressen kan lägga sig, du kan gå in och manipulera/lugna dem, så länge det inte är allvarligt bråk.

Jag har aldrig allvarliga bråk på mina hanar längre så här kan jag eg inte uttala mig. Jag går in långt innan det går så långt. De kan maximalt få hack i öronen. Det betyder också att deras stresströskel är lite högre, men å andra sidan har de då inte utsatts för stressen att byta bur och hem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elvy2015
10/21/17, 1:48 PM
#17

När jag får hem mushanar som har bott ihop en längre tid så brukar dofter från deras hem följa med. Två saker av allt minst finns i buren så att dom inte ska behöva slåss. Ibland har det fungerat att de har fortsatt bo resten av sitt liv, men oftast har de börjat bråka, och då menar jag inte lite tjafs utan blodvite har uppstått och de har attackerat pungen på varandra. Tjafs om rangordning tar jag inte så allavrligt på, men när man ser att tussar flyger och blod träder fram då ingriper jag, och det lustigaste är i mina fall, att ena dagen har dom sovit o myst tillsammans för att sen nästa dag ryka i hop så allvarligt att jag är tvungen att ingripa. Jag särar inte om jag absolut inte måste. Men jag drar gränsen vid blodvite. Hos vissa par har jag kunnat studera flera dagar och det bara har vart småtjafs. Men just dom här riktiga slagsmålen förundrar mig för det händer så jäkla plötsligt utan förvarning.

Grodan
10/21/17, 1:54 PM
#18

#17 Problemet är att du tar vuxna hanar. Det ruckar hela deras tillvaro. Det är på tok för tidigt för mushane-gå-ihop-aveln att börja flytta etablerade flockar. Det blir för mkt som är mot deras natur. 

Så jag skulle nog räkna med att det inte fungerar att flytta en etablerad (vuxen) flock om du inte tar med hela deras bur - inte ens säkert att det fungerar då heller…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elvy2015
10/21/17, 1:56 PM
#19

Tack Grodan ❤️

Grodan
10/21/17, 2:06 PM
#20

#19 Men vi kan säkert gå in och trixa lite…

Säg att du ska ta en flock äldre hanar från en kompis. Steg 1: släng över den buren de ska bo i hos dig till din vän, så att hon kan flytta in dem där. De ska få med sig sina saker och lukt. Låt dem bo i den buren ca 2 veckor. Steg 2: har du några speciella saker du vill att de ska ha i buren? Ge dem till din vän så att hon kan slänga in dem i buren (den som du gett och som de nu bor i). Låt dem bo med sakerna i buren 1 vecka ca. Steg 3: ta hem buren med killarna. 

Det skulle kunna funka. Städning under denna period bör inte innebära rentvättning av buren, tyvärr. Det kan lukta lite, men de behöver den tryggheten.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Elvy2015
10/21/17, 2:36 PM
#21

Mycket bra tips. Sen städar jag faktiskt aldrig buren helt ren just för att de ska få behålla sin trygga doft.

Men detta ska jag absolut tänka på i framtiden om jag ska få hem äldre hanar.

Som jag skrev innan så fick jag hem 2 pojkar på 8 veckor. Efter cirka 1 vecka så rök de ihop så tussarna flög, inget blodvite denna gång men jag såg att det var allvar av det så jag särade. De hade småtjafsat  ett par dagar och jag avvaktade. Men har för mig att runt 8 veckor så börjar de komma in i tonåren och könsdriften sätter igång, så jättedumt av mig o min väninna egentligen att flytta pojkarna i denna ålder. Skulle ha tagit hem dom tidigare.

Grodan
10/21/17, 5:09 PM
#22

Men man måste kolla på flocken också. Hur den är. Om den är funktionell eller bara accepterande.

Hanar kan acceptera varandra för att de är släkt. Acceptera, men utan att eg vilja. Man märker på dem hur de mår om det är en funktionell flock eller ej. 

Funktionell = mössen är lugna och tillfreds. Päls är fin.

Ofunktionell = stress, spring, fet päls, sover ej ihop, vill ut ur buren alt rymmer

De är livliga, vill gärna ut ur buren fort. Sover ej ihop. Alt sover några ihop och några inte… (den som inte sover i hög med andra vill ut ur flocken och är ofta den som stökar till det)

De kan ha feta pälsar och krafsa mellan fingrarna vid hantering… (bara några snabba iakttagelser - undrar om inte amaira och ajanki skrivit lite om detta tidigare)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
10/22/17, 10:07 AM
#23

Det här som skrivs i den här tråden gillar jag!!!

Mycket som skrivits tidigare och som ofta sagts om hanar ihop brukar jag inte gilla, vilket är anledningen till att jag så många gånger genom åren gått in och propagerat högljutt emot allt prat om hanar ihop. Det låter ofta så enkelt, och som om det är något som bör prioriteras. 

De flesta människor vet inte särskilt mycket om möss, och en hel del är nybörjare som musägare, och tar en kull i misstag eller planerat. Jag tycker man börjar ett samtal om hanar ihop, med att säga NEJ, absolut INTE!

Därför att: Deras slagsmål är på liv och död och de skadar varandra så oerhört, och det är så vansinningt synd om den hane som är instängd i en bur ihop med en "mördare" och inte kan fly, och matte eller husse sover i ett annat rum, ett annat hus, eller är i skola eller på jobbet.

Men på senare tid har varningarna blivit tydligare, och svårigheterna eller omöjligheterna uttalats, vilket jag uppskattar.

De första muskullarna jag hade fick jag sära på hanarna vid 6 veckor, nästan så jag kunde ställa klockan efter dem. Numera kan de ofta gå ihop lite längre, men jag har också varit tvungen att sära på 5 veckors hanar!!

Det går ALDRIG att ta något för givet!!

Sedan kan djur faktiskt mobba/stressa varandra till döds, och det ser vi ännu mindre eftersom det inte blir några yttre skavanker. De kan fortfarande sova ihop !! för den mobbade kan användas som varm och skön "huvudkudde". I alla fall innan det har gått för långt.

En stressad mus får flottig päls. Jag vet inte om stress alltid ger flottig päls, men en flottig päls har bara en mus som inte mår bra.

ariama
10/22/17, 10:12 AM
#24

EFTER att ha sagt detta ovan, håller jag med om vikten av att avla på hanar som kan gå ihop!!

Men då ska man veta vad man gör, ha kunskap om möss och deras beteende och även rent allmänt om djur och deras beteenden, samt ha öga för mössens beteende och inre mående.

Jag anser det, för "hanar ihop" är ett svårt kapitel, och jag har sett skräck-exempel på när det misslyckats, och det var så oerhört sorgligt… (inte mina hanar).

Grodan
10/22/17, 2:38 PM
#25

#23 #24 Vi lär ju varandra hela tiden. Vi utvecklas.

Jag utvecklas mycket genom att försöka vara mer medveten om vad jag ser och varför jag gör som jag gör. Oftast känner jag bara eller ser och kan inte förklara varför.

Min egen mushane-ihop-avel gick många steg tillbaka när jag förlorade mina linjer med välavlade mjuka killar och jag är nu ganska mycket i startgroparna igen på några nya linjer. 

En sak jag glömde nämna är lukten. Man kan känna skillnad på lukten på funktionella och icke-funktionella hangrupper. När jag har en sådan grupp som börjar lukta lite för mycket kollar jag om det är en eller flera som ska flytta. Oftast är det bara en. Han är den som inte vill bo i flock och visar det tydligt om man kan läsa tecknen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elvy2015
10/22/17, 8:20 PM
#26

Anledningen till att jag har gått efter att ha mushanar ihop är att det är lag på att möss ska bo ihop med minst en artfrände, dock står det också inom parantes att man kan frångå denna lag om något händer som gör att djuren av någon anledning inte kan bo ihop.

Men för mig blir det kluvet här. Ska jag frångå lagen från början och enbart köpa en mushane och förutsätta att hanen annars skulle bråka med kompis, eller ska jag chansa o köpa 2 st o riksera att det blir bråk o kanske till o med dödsfall bara för att följa lagen?

varför kan inte lagen komma med en ny paragraf angående mushanar, iom att det är så otroligt vanligt att just mushanar börjar bråka. För om jag har förstått det hela rätt så lever inte mushanar tillsammans i flockar i naturen, utan att det är en hane som lever i flock med flera honor. Elelr jag kanske minns fel. Men tycker ändå att lagen borde lägga till något just när det gäller mushanar iom att det är så otroligt vanligt att mushanar börjar bråka på liv o död.

ariama
10/23/17, 7:49 AM
#27

Jag vet faktiskt inte vad det står i lagen, rent ordagrant. Men mushanar är ju knappast det enda djur som är ensamdjur och inte socialt levande! Och jag vet att lagen inte gäller dessa eftersom det vore djurplågeri.

Du är ju inte ensam om att tolka lagen på det viset när det gäller hushanar, vilket jag säger "tyvärr" om, eftersom det blir så fel, med motsatt verkan.

För mushonor gäller den lagen, men den kan inte gälla för mushanar.

Ja, hur lever mushanar i det vilda? Knappast en hane med en flock honor! Alltså, inte ALLA hanar i alla fall, eftersom hanarna utgör 50% och matematiken då inte går ihop.  Det blir en himla massa hanmöss över!

I många fall i djurvärlden blir handjur faktiskt utan honor! Bara den starkaste får para sig. Hos en del arter bildar hanarna flockar (oftast med ungdjur), hos andra vandrar de runt själva. 

Naturen är tuff!

Annons:
ariama
10/23/17, 8:43 AM
#28

Jag har för mig att jag läst nånstans, att honor lever i mindre familjegrupper bestående av mor och döttrar och kanske systrar. Och att de har ett territorium som de håller sig inom.

Medan en hane har ett större territorium där han kan vandra mellan flera hongrupper och deras områden. Andra hanar accepteras oftast inte. Vissa försöker smyga dit ändå, och vissa subdominanta hanar kan tillåtas nådigt så länge de håller sig ifrån honorna.

Ibland lyckas en obehörig hane para sig ändå - men det är inte alltid honan går med på det. Och ibland smyger faktiskt en hona sig ut till en annan hanes område och parar sig, och smyger hem igen…

Jag har ingen källhänvisning till detta jag skrivit, och jag vet inte heller i vilken grad det stämmer med verkligheten. Jag tror dock på mindre familjegrupper bestående av hona och döttrar, respektive systrar. Och "kringvandrande hanar" där flertalet hanar helt enkelt blir bortjagade.

Tsunamis
10/23/17, 1:15 PM
#29

Det här är något som retat mig nu i ett par dagar. Inte på det här forumet så hoppas ingen tar åt sig för kritiken är inte riktat till någon användare här!

Har man inte sällskapsavlade möss så ska man inte ta för givet att hanar över 2 månaders ålder vill ha sällskap av en annan hane. Till 95% går det helt enkelt inte. De har ihjäl varandra, stressar så ene eller båda tappar vikt, pälsarna blir dåliga och hack i öron eller ordentliga sår uppstår. 

Vad är en sällskapsavlad mus? En flockvan mus där uppfödaren i många generationer medvetet avlat för att hålla hanar ihop. Hur/var/när kan inte jag svara på, jag vet det i teorin men jag är inte en av dem som praktiserar det. (för personligen tycker jag det finns nackdelar). Jag kan räkna dessa uppfödare på en hand för det är under 5 personer söm gör det här i Sverige, så specialiserat är intresset för att få sällskapsavlade möss.

_"Möss är flockdjur de ska ha en kompis!" 
_Ja av en eller flera honor. Aldrig hanar! Hur och varför har redan ariama nämnt ovan. Vill man ha sällskap åt sin hane får man ha en hona. Då får man också ta följderna som blir med väldigt många ungar. Inte hållbart i längden heller. 

_"Ja men lagen säger…." 
_Nej det gör den inte. Lagen i Jordbruksverkets L80 är inte artspecifik med undantaget av det extremt vanliga husdjuret guldhamster så nämns ingen annan art vid namn. Kinesisk hamster båda kön ska också bo ensamma, taggmus hanar vill absolut inte ha någon annan hane i närheten och likaså tammus hanar. Fler exempel finns. 

Vill man verkligen plåga sina djur om de inte vill bo ihop?  Tänker jag. Det vill väl man inte?  Kan du med handen på hjärtat avgöra om dina djur mår bra eller inte? Kan du läsa musens kroppspråk och se hur den mår på detaljnivå? All mobbning innebär inte jagande eller sår.

_"Hur vågar du tro jag inte har någon erfarenhet!"
_Kanske ska man sluta vara lättkränkt och ha lite perspektiv,  lyssna på uppfödare som avlat gnagare i snart 20 år och har mellan 50-80 kullar om året. Kanske, bara kanske! har denne provat allt under himmel och jord inte bara en eller fler gånger. Dags att visa lite ödmjukhet….

MvH grinig kärring

MvH  Tsunamis

Tsunamis
10/23/17, 1:31 PM
#30

Om någon mot förmodan faktiskt undrar hur den här griniga uppfödaren gör så låter jag bröder eller far/söner bo ihop tills 2-3 månaders ålder där den lägre siffran är vanligast där de börjar visa tecken på att inte trivas ihop längre. Undantag finns, jag har två par bröder ihop idag som snart är 3 månader och inte visat någon tecken än vilket är skönt för färre burar är alltid att föredra. Men jag lyssnar alltid på mina djur, vill de inte så vill de inte! Burantal spelar ingen som helst roll över mina djurs välmående. Något annat skulle aldrig vara på tal. Djuren mår då bara sämre både i psyke och kondition.

Angående vuxna hanar jag har inte många och de som inte används i avel för tillfället sitter med 1-2 natalmus honor eller en steril mushona för ibland hittar man dessa även om det inte är vanligt.

Som ni märker så är det alltid oerhört lättare för en uppfödare att faktiskt kunna erbjuda sällskap i någon form åt sina hanar. Men till en sällskapsdjurs ägare så skulle jag dels aldrig sälja 2 hanar ihop men jag skulle heller aldrig få för mig att rekommendera att ha flera ihop. Varför skulle jag vilja att de eventuellt skulle få gå igenom den traumatiska händelsen att hitta en ihjälbiten mus för?

MvH  Tsunamis

Grodan
10/23/17, 2:22 PM
#31

#29 Jag tar inte åt mig alls. Fast jag har inbillat mig att det finns flera som jobbar med mushane-ihop-avel… men jag är lite förvirrad kanske

fnissar lite "Hur vågar du tro jag inte har någon erfarenhet!" - vad fick du det ifrån?

#30 Nä, jag skulle inte heller sälja två hanar till en sällskapsmusägare. Inte bara sådär.

Däremot om vi har en bra kontakt och hen vill prova så kan jag ev erbjuda två unga pojkar från min bästa linje. En säker linje som är avlad på just att kunna gå ihop. I dagsläget är det inte helt aktuellt, då jag ev behöver dem själv… 😉 Eftersom jag och denna köpare då har kontakt och pratar mkt så är hen väl medveten om att trots att genetiska förutsättningar skall finnas så kan de ev behöva säras på. Givetvis får hen massa stöd osv för att kunna läsa dem, samt även trixa lite för att lösa ev problem osv osv osv ord ord…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
10/23/17, 2:44 PM
#32

#31 uttalat av inte bara en utan två lättkränkta förespråkare, varav ena påstod sig vara uppfödare så hon borde verkligen veta bättre. Suck!

Ja allting går med bara lite mentorskap och hålla god kontakt med uppfödaren. Men då ska båda också ha tiden till det och dessutom ska det vara exakt rätt sorts person som då inte beskyller uppfödaren för all sorts fel som kan hända i ett sådant scenario. Eller för all del en ny uppfödare som söker mentorskap och stöd.

MvH  Tsunamis

Elvy2015
10/23/17, 4:50 PM
#33

Jag tar inte heller illa åt mig ❤️ Jag lyssnar hellre på er som har längre och bredare kunskap än vad jag har. Jag har ju bara märkt själv att det fungerar oftast inte med 2 hanar ihop. Och kommer i framtiden heller inte att köpa 2 hanar tillsammans.

Grodan
10/23/17, 5:36 PM
#34

#32 Ja, man måste ha mkt bra kontakt - jag skulle aldrig sälja hanar ihop till någon jag inte vet fixar det. Jag har hittills bara gjort det till personer med flera års musvana…

Dock är det ju inte de hanar som går ihop som jag brukar vilja bli av med… 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Elute
10/23/17, 8:44 PM
#35

Jag har ingen lång erfarenhet av möss alls, men jag vet hur man instuderar kunskaper, sortera ut sånt som är vettigt och använda sunt förnuft, och regel nummer ett… lita på de som hållt på länge! Tackar otroligt mycket för alla de kunskaper ni sitter inne med här, fantastiskt forum, underbar stämning i snacket dessutom 👍 själv ska jag nu då sälja mushannar eftersom vi har en oplanerad kull. Det kluriga blir att hitta ganska många olika köpare. Det mindre kluriga blir att fixa många burar, finns det hjärterum så finns det… burplats i mitt hem 😊 vad gör det om vi har sju burar till, det kommer knappt märkas bland de andra sju 😂😂 I övrigt så håller jag med - hannar ska hållas själva om man inte vet exakt vad man håller på med. Och det gör inte jag än 😉 fast jag fyllt 40 Mvh Sanna, oplanerat lycklg musägare sedan september 💗

[Amberochivy]
10/23/17, 11:02 PM
#36

Hannarna är ju mera kelsugna än honorna hemma hos mig ialla fall kanske för att honorna har varandra och så vidare. Och mina hannar är bara ensamma hemma max två timmar per dag. Så jag tycker det ser ut som om de trivs ensamma. de kliver upp i min hand av fri vilja och ibland tom hoppar de upp på min hand eller skjortärmen och springer upp på axeln och sitter där ett tag medan jag städar och lägger i mer mat i skålen så detta måste ju också var tecken på att de går fint att ha ensamma hannar. Tänk om fler visste hur kul det är att ha möss och att ha små fina hannar så det blev fler som hade möss😍

ariama
10/24/17, 6:47 AM
#37

Hihi, ibland gillar jag griniga kärringar! (#29)

Mus.iFokus är BRA!  Mycket kunskap och vettiga diskussioner. Och jag tycker alla har rätt att fråga och undra, man kan ju aldrig veta något som man aldrig har lärt sig.  Det  finns inte heller alltid bara en sanning, eller ett sätt att göra saker och ting på.

Det är värre med såna som inte vill vare sig veta eller lära sig, bara de får ha rätt, till varje pris. Såna människor är besvärliga för alla, både för möss och för människor.

Tsunamis
10/24/17, 9:40 AM
#38

#37 Ja jag har ju tydligen migrerat till grinig kärring stadie, på egen fri vilja eller nåt…

Ja det var lite därför jag skrev det sista om lättkränkta människor som då förstås känner sig förolämpade, tolkat mina ord som att de antingen inte har rätt till egen åsikt eller att jag på något dolt sätt kallar dem dumma i huvudet. Bara för att man frågar hur mycket erfarenhet har de egentligen och inte ens får komma till steget att jag frågar av en ganska god anledning och lång erfarenhet. De får gärna likställa sin erfarenhet med 2-4 hanar med mitt x antal hundra hanar om de vill, för andras åsikter är också viktiga, men jag fick inte ens komma till den jämförelsen heller för de ville helt enkelt inte lyssna. Forum är lättare på det sättet att skriva långa inlägg och inte bara korta a'la chattmeddelanden. Det här hände i en Facebookgrupp nämligen.

MvH  Tsunamis

Novachan
10/24/17, 4:33 PM
#39

Så man kan ha natalmöss-honor tillsammans med en tammus-hane utan att det blir bebisar?   - Att de skiljer sig tillräckligt mycket i art för att det inte sa bli bebisar men ändå tillräckligt lika för att kunna bo tillsammans? Har aldrig hört något om detta förut så blev väldigt intresserad av att få veta!🙂 Kul att lära sig nya grejer om möss. Om ja, finns det någon anledning till varför just 1 eller 2 honor? - Bråk?

Tsunamis
10/25/17, 10:21 AM
#40

Ja det kan man, de kan inte få ungar eftersom de inte är nära besläktade. Nataler är väldigt snälla mot möss (dumsnälla) och jag har inte haft en natal som attackerat en mus någonsin. Men det är ju mina nataler (som är sällskapsavlade) jag kan inte svara för exakt alla nataler t ex foderavlade. Men möss kan attackera nataler, inte alla hanar vill ha sällskap av en natal heller så man får ta individuellt. Men det vanligaste är att de tror att det är en mushona och försöker para sig emellanåt och sover & äter ihop.

Jag har haft natalhanar ihop med mushanar också men en mushane accepterar natalhonor lättare än hanar av vad jag märkt men det kan vara inbillning.

MvH  Tsunamis

Novachan
10/25/17, 3:21 PM
#41

Intressant! Låter logiskt att mushanar går lättare ihop med hon-nataler än han-nataler, men att det i vissa fall kan gå!

Jag antar att det inte är så många som sällskapsavlar nataler dock?

Annons:
Upp till toppen
Annons: