Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 703 ggr
Novachan
2017-09-13 17:28

Tips för rengöring/städning av akvarium

Vill höra tips/råd och rekommendationer av metoder och produkter för rengöring/städning till akvarium. Vad är det för saker man bör tänka på? Finns det rengöringsmedel som inte fungerar bra för städning eller är farliga för mössen? Är det något man bör tänka på för att försöka undvika att repa glaset?

Annons:
Grodan
2017-09-15 20:41
#1

Jag brukar ha något att skyffla med, typ liten skyffel eller kartong eller plastbytta. Skyfflar ur allt bottenströ. Sedan sprayar jag med rengöringsmedel. Det är allt från grön såpa i vatten till sanitetsrengöring. Torkar av med mjuk trasa in- och utvändigt. Klart.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-09-15 21:47
#2

Behöver man inte skölja av med vatten?

Är trasan torr eller fuktig?

Extrafråga: Kan man "rengöra för mycket"? - T.ex. på ett sätt så att mössen inte trivs - vill de ha kvar lite av sin lukt? Och kan det leda till att mössen kommer att kissa mer för att markera revir?

(Ja, jag kan komma med dumma frågor men jag försöker vara nogrann)

Grodan
2017-09-16 05:32
#3

Akvarium är stora och tunga, de står ofta bra där de står, så nej jag sköljer inte med vatten. Jag har sprayflaska där jag blandat en liten del rengöring (såpa, ajax, sanitetsrengöring el dyl - beroende på vad jag har lust med osv) med massa vatten så vatten tillförs ju.

Microfibertrasa använder jag torr, då har den bäst effekt.

Man kan inte rengöra för mycket hos honor. Hos en grupp hanar kan man dock göra det, ja. De kan bli osams om all deras flocklukt är borta. Jag brukar själv aldrig städa bort allt i en hanflock, utan alltid spara något som har deras lukt.

Vissa ensamlevande hanar, speciellt när de är ett par månader gamla och speciellt lite mer dominanta hanar, kan ogilla att man tar bort deras lukt och kissa in saker… och då faktiskt lukta mer efter städning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-09-16 12:55
#4

Okej bra att veta!

Är det dåligt att använda någon form av allrengöring som inte är utspätt med vatten + fuktig trasa? (exempel Ajax Allrengöringsspray)

Hemma brukar jag ofta rengöra ytor med ICA:s städservetter (oftast de som har blå förpackning, de luktar minst)och undrar om man skulle kunna använda de till exempel till en del av rengöringen? Eller tvättservetter för bebisar? (Har sett i några videos på youtube att folk i USA använder ibland tvättsrvetter för bebisar för att rengöra t.ex. leksaker och burinredning, både för möss och råttor)

Grodan
2017-09-16 20:53
#5

Nu har jag tänkt lite på hur jag gjorde när jag hade mindre akvarium (typ 50-70 liter osv), för många många år sedan med tillgång till riktigt stort badrum… Då lyfte jag faktiskt (jag var starkare, smalare och snyggare på den tiden också 😉) akvarierna till badrummet och sköljde av dem…

Men nu har jag alltså slutat med sånt…

#4 Vet inte. Om du själv nyser eller reagerar på ett medel så kanske du inte ska använda det. Prova dig fram och använd ditt förnuft. Du behöver inte leta efter förbud eller ajabaja här, vi musfolk har högt i tak och tillåter att folk får göra lite som de vill, bara djuren i slutändan sköts väl och matas bra!

Tvättservetter av olika slag tycker jag är värdelöst att rengöra med. Det blir kladdigt och randigt… men om du hittar något du gillar att använda så gör det. Jag kör med microfiberdukar som jag tvättar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-09-17 17:26
#6

Uppskattar tipsen och råden. Är bra att få lite för-information om vad som lär och inte lär fungera så bra för att få bort smutsen, men främst vill jag ju inte råka använda något som skulle vara farligt/giftigt för mössen! Men såg att någon skrev att det hade varit möss framme och käka på tvål utan att dö på kuppen så jag kanske oroar mig lite för mycket >.<

Annons:
ariama
2017-09-18 09:52
#7

När jag gör rent mina akvarier tömmer jag först med en skyffel och sen dammsuger jag resten för att få bort damm och småsmulor som blir kvar. Sedan torkar jag bara av med en fuktig trasa. Mer behövs inte vid vardagsstädningen hos mig.

Om jag använder rengöringsmedel blir det en liten droppe vanligt diskmedel i tvättvattnet. Sen torkar jag av med vanligt vatten och sist med torr trasa.

Inredning  diskas givetvis.

jollycox
2017-09-19 15:10
#8

Min mus bor i ett stort akvarium. Jag tömmer med en liten sop och skyffel, torkar ur med fuktigt papper(torra tvättservetter blöts inte sönder som vanligt papper gör). Ibland torkar jag ur botten med desinfektionsmedel.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: