Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 678 ggr
Elute
2017-09-28 14:36

Ungarna

Idag har jag fotat och kollat till dem lite mera noggrant. De är föddes den 23/9 och verkar växa och må bra som de skall. Men nu några frågor? När är det enklast att se kön på dem? När kan man förvänta sig att kunna se vilken pälstyp de har? När kan man börja hantera ungarna mera, så de vänjer sig vid händer och lukt mm? Mamman är superbussig och lugn när man kikar in till bebisarna, men jag är nojjig och vill inte störa. Att röra i boet kan nog orsaka lite stress, och det är ju inte bra när de växer som mest. Nåt annat man behöver tänka på? Har ju såklart läst både det ena och det andra i Artiklar, men som nybörjare är det svårt att sortera ut det viktigaste.

Annons:
Elute
2017-09-28 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gick inte att ladda upp bild innan men den kommer här :)

ariama
2017-09-29 10:05
#2

Om man inte är van att urskilja könen så är det nog enklast när honorna börjar få "nipples". Som små nålstick på magen.  Oj, jag kan inte på rak arm säga hur gamla de är då! Nånstans mellan 6 och 10 dagar? (Nån annan får svara bättre)

Pälstyp, ja när pälsen har växt ut förstås. Lockar är det som syns först när pälsen börjar växa ut, men inte alldeles meddetsamma. Sedan kan man urskilja satin, och sist långhår (av naturliga skäl). Lockar syns som vågighet/ojämnhet när pälsen är några dagar, och ytterligare en dag skulle jag säga, så misstänker man glans om det finns satin.

Du kan hantera dem nu. Men inte så långa stunder i taget. Tänk på att bebisar behöver mycket sömn för att växa och utvecklas. Själv brukar jag ta ut mamman att göra annat, på lekbordet till exempel, så hon tror att ungarna ligger tryggt i sitt bo medan hon är borta, och inte funderar på att det är borta länge, eller vad jag gör med dem. Även om hon är lugn så kan hon ofta (inte alltid) få slippa de funderingarna.

När det gäller ungarnas stress, så är det så med barn (och vuxna. möss, människor, djur) att om man utsätts för en liten nivå stress, som man känner att man kan hantera och klara av, så gör det en bara mer stresstålig! Så för lite och för mycket skämmer allt. Det viktiga är att lära sig … självförtroendet. Känna, att man kan hantera och klara. Det kan vara läskigt, men var ju inte farligt.

Nu skriver jag som om mössen har mänskliga tankar, det har de givetvis inte, men det är samma grundläggande mekanismer i botten.

Elute
2017-09-29 21:25
#3

#2 tack tack superbra förklarat!

Elute
2017-09-29 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bild från idag, de utvecklas så snabbt! 😀 Nästan som kaninbebisarna. En av de är lite tanig, syns på nån bild. Mindre än övriga och tyckte mig ana att det lät jobbigt om den när den andades. Som när nån av våra gerbilbebisar fick luftvägsinfektion. Får se om den klarar helgen. En vecka precis på lördag, i morgon. Kommer de öppna ögonen då?

Elute
2017-09-29 21:38
#5

Det är en längst upp tv på bilden, som inte är som de andra. Den med lite pigment, och mindre än övriga. Finns några till som är små på de andra bilderna men de verkade starka och pigga

ariama
2017-09-30 11:08
#6

Du får vänta ännu några dagar innan de öppnar ögonen. Och ja, den lilla magra är inte svårt att se. (Såna tar jag bort, för jag vill bara föda upp friska och sunda möss.)

Annons:
Lindb
2017-09-30 20:40
#7

Åh gud. Jag får nästan återfall. Så fina och så fantastisk upplevelse du får ha! <3 Mina möss öppnade ögonen när deras päls var fullt framme. Så efter två veckor någon gång.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ariama
2017-10-01 07:45
#8

Det finns ju Artiklar om nästan allt som har med möss att göra, här på Mus.iFokus. Dessa till exempel som du säkert har glädje av!

http://mus.ifokus.se/articles/4f574723d4ebea5273000968-fran-nyfodd-pinkis-till-4-veckors-bebis

http://mus.ifokus.se/articles/4d7177a8b9cb46221d086c0a-min-mus-far-ungar

Fast du kanske redan har sett dem.

Elute
2017-10-01 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7 tack :) #6,8 tack för länkarna. Den ena artikeln har jag sett men inte den andra. Idag verkar den lilla vara som alla andra, lite mindre ja men pigg och rund. Den blir kanske bara liten? Brukar det skilja i storlek på om de är hane eller hona? Spännande att se färgerna växa fram

Elute
2017-10-01 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så söta

Elute
2017-10-01 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

:)

Elute
2017-10-01 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

:D

Elute
2017-10-02 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hane?

Annons:
Elute
2017-10-02 14:11
#14

Hona?

Elute
2017-10-02 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tsunamis
2017-10-04 02:35
#16

Stämmer bra det.

MvH  Tsunamis

Elute
2017-10-04 08:21
#17

#16 👍👍 Kön syns väldigt tydligt på vissa, lite mindre tydligt på några. Tur en har bra kamera så det går att förstora bilder Sen hur håller man koll på vem som är vem, när de är flera som ser lika ut? Funderar på att använda nån färgmarkering på tex svansen?

ajanki
2017-10-04 08:43
#18

#17 Ja, det rukar vara så att det syns tydligare på vissa!

Ja, dutta på lite färg på dom så att du kan silja dom åt!

Elute
2017-10-04 09:50
#19

Tack Ajanki :) I morse kravlade några omkring och undersökte utanför boet,sen fort in igen när mamma kom och skulle mata, två blev kvar efter, men det tog inte 15 sekunder innan mamma stack ut huvudet och släpade in dem till sig. "Det är mat nu, kom in sa jag…"

Upp till toppen
Annons: