Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 905 ggr
TheCottonCandy
10/4/17, 3:10 PM

Bokhyllebur till möss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en bokyllebur som snart kommer stå tom. Jag undrar vad ni tror om att låta mössen bo i den? Tänker att det skulle vara skönt för dem med ännu mer plats än de har nu. 

Tror ni det finns några risker eller så? Något som gör att det inte är bra att ha dem så?

Annons:
Elvy2015
10/4/17, 8:24 PM
#1

Så länge du inte har en katt med jaktinstimkt eller en hund som kan hoppa upp som tycker om att äta möss, eller andra rovdjur som tycker om mus till frukost så ser jag inget större problem i att mössen bor så. Möss brukar ju inte hoppa från kanter, men för säkerhets skull lägg nån hylla runt ifall dom skulle trilla ner när dom klättrar, så det inte blir fritt fall.

Nordanälvens
10/5/17, 12:22 AM
#2

Jag tror vaxduken skulle bli totalt söndergnagd. Men kanske kunde funka om du bytte ut duken mot t.ex plexiglas eller nåt liknande, som mössen inte tuggar sönder. Kolla så kanterna inte är hala på bokhylleburen.

Men som rastplats, absolut! Då behöver du förmodligen inte göra något åt vaxduken heller om du inte har riktigt gnagartokiga möss. Bäst att hålla undan alla potentiella vägar från buren, tänker på lampsladden.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Elvy2015
10/5/17, 8:56 AM
#3

Kanske fungerar även med ett par lager hammarlack i botten?

Grodan
10/5/17, 10:06 AM
#4

#0 Den bilden är väl inte på en bokhyllebur, utan på en bordsbur? Skrivbordsbur?

Tycker det är mer rastplats än bostad. Möss stannar ev inte kvar där mer än några dagar. Sedan sitter de långt ute på kanten och svingar sig iväg. Lampsladd och soffa…

Det går dock att åtgärda om du bygger uppåt på väggen… Alwyn och amaira har säkert bra tips på hur man gör. Det enda tipset jag kan komma med är att tänka på fallrisken och ta in bredd och djup några cm för varje plan uppåt. Som en trappa typ.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elvy2015
10/5/17, 11:11 AM
#5

Det är en bur som är gjord av en billy bokhylla (populär bland marsvin) så en så kallad bokhyllebur 😃

Grodan
10/6/17, 6:00 PM
#6

ok, eftersom den är liggande och utan hyllplan så syns det inte alls att det är/var en bokhylla… det är bara en platt rektangulär "låda" alt "ram"…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
10/7/17, 9:46 AM
#7

Vilken rolig bur! Hur funktionell den är i längden är en annan sak.

Själv skulle jag ta bort all mjukplast som går att gnaga på (vaxduk?), mest för att jag inte vill ha eventuella plastbitar i magen på nån mus, det kan sluta illa om det vill sig illa.
Då blir det träbotten kvar, och det är inte funktionellt i längden eftersom det suger i sig urin.

Sen beror resten på vad du har för möss. Soffan behöver flyttas bort en liten bit till, lampsladden skulle jag flytta utom räckhåll! Förutom klätterrisken är sladdar som gjorda för att gnaga på!

Möss gillar också att gnaga på tapeter! 😮Och jag har aldrig burar intill väggen. Där jag har haft det tidigare, har jag gnag-revor i tapeten, som påminnelser…

I övrigt så skulle ingen av mina möss rymma eller ens ramla från den där buren. Men jag skulle (som Grodan skriver) bygga på höjden! Men inte vid väggen (gnagrisk på tapeten) utan i mitten! Och se till att byggnaden inte går utanför burkanten, så skulle de ramla så ramlar de i buren, inte utanför.

Allt man bygger till möss måste också vara ordentligt byggt och hopsatt, det får inte rasa för möss avskyr att falla. Ännu mer avskyr de när deras värld faller ihop, kan jag tänka. Men de älskar att klättra och klänga.

När jag fäster olika saker med eltejp, vilket jag ofta gör, håller jag extra koll på att de inte gnager sönder det med ras som följd.

ariama
10/7/17, 9:51 AM
#8

Att bygga på höjden i mitten, gör att mössen hellre klättrar där, än klättrar på de tråkiga kanterna (med risk att falla ut ur buren)

Man kan sätta vilken låda som helst i mitten och fortsätta ovanpå den, men glas eller nät (t.ex. korgar till garderober) är bättre än t.ex. kartong, eftersom de ger insyn, och man vill ju gärna se sina möss. Grenar eller liknande kan vara vägar upp på låd-taket. Ska bara stå stadigt utan risk att rasa.

Sånt här är jätteroligt att bygga ihop, både för möss och människor. Och bara fantasin sätter gränser - som det så uttjatat heter. 😃

Emouse
10/8/17, 5:47 PM
#9

Den är absolut funktionsduglig om du flyttar på soffan och tar bort lampsladden.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
10/10/17, 1:52 PM
#10

#7 Ja, självklart glömde jag att man måste skydda väggen på något sätt.

Alwyn har ju byggt burar på väggen… Andra har byggt väggar (klätterväggar/aktiveringsväggar)  som de kan placera lite här o där…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
10/28/17, 5:19 AM
#11

Tack alla för input! Kommer nog inte ha just denna som "bur" till mössen, blir för mycket jobb med allt som ska fixas😛

Upp till toppen
Annons: