Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 462 ggr
blurrysam
10/9/17, 12:21 PM

Bråkiga honor fortfarande

Hej!

Jag har skrivit ett inlägg här tidigare om mina tre mushonor när de skulle introduceras. Kan sammanfatta det kort med att jag hade två stycken honor och bestämde mig för att köpa en till mushona. Det blev iallafall väldigt mycket bråk under introduceringen och det slutade med att jag fick köpa en ny större bur till dem.  Allt funkade bra till en början i den nya buren och alla verkade trivas bra tillsammans men sen nu på senaste har de börjat bråka mer och mer. Det är den nyaste honan som inte verkar kunna acceptera att de andra finns i buren med henne och de andra två verkar rädda för henne, vad ska jag göra?

Annons:
Grodan
10/10/17, 1:03 PM
#1

Du har provat i lite mer än en månad ?

Tråden du skrev då: http://mus.ifokus.se/discussions/59a43c6e8e0e747b3b000c7c-brak-mellan-moss-hjalp

Det är en stor lucka hela september… Vad hände då?

Min första känsla är att jag undrar vad tusan för möss du har skaffat. Honor från välavlade linjer ska INTE hålla på sådär. De ska inte bita hål i varandra så att det blir sår och skador. De ska acceptera sin nya burkompis efter ett par dagar. Givetvis förenklar att man låter dem hälsa på neutral plats, städar bur osv osv… Sedan infaller alltid en liten meningsskiljaktighet när de plötsligt ska vara instängda i en bur tillsammans. Någon gillar inte det nya och bråkar. Den/de som blir ifrågasatta piper och skriker. Det låter hemskt. Och kan kännas pinsamt. Men det ska eg bara vara skrik och lite jakt. Inget värre. Inget som inte går över snart. Man kan ta de möss som har lite problem att acceptera varandra och hålla i handen, stoppa i fickan, en stund… och givetvis mitt transportboxtips!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
10/11/17, 12:25 PM
#2

Jag hade två grupper honor som jag satte ihop här precis. Det tog 2 dagar.

  • grupp 1: Saffron och Mie. Saffron, 1år3m, haft kull. Mie, 2år, ej haft kull.
  • grupp 2. Saffran och 3 döttrar, Ö-honor. Saffran, 1år3m, haft kull. Ö-honor 2 månader.

-Söndag kl 13 ca. Hopsättning på neutral plats.

-Söndag kl 14 ca. Insättning i Saffron och Mies akvarium. Saffron blev sur på Ö-honor. Saffron fick flytta till Saffran och Ö-honornas bur.

-Måndag kl 12 ca. Provade att sätta in Saffron i akvariet. Hon attackerade genast en Ö-hona. Fick flytta tillbaka till Saffran och Ö-honornas gamla bur.

- Tisdag kl 12 ca. Tog ut alla honor och lät dem vara på rastplats. Städade akvariet. La in saker som alla kände. Efter 30 min fick alla flytta in. Inga problem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
10/11/17, 12:58 PM
#3

Hej Blurrysam!  Svårt att säga vad du mer ska göra, därför svarade jag inte utan inväntade någon klokare att säga något.

Min första tanke var, "Hon vill ju inte, hitta någon annan lösning".  Möss är så olika och de beter sig så olika.  Alla har vi inte "vettiga möss" vilket inte gör att vi tycker mindre om dem.  Vi har de möss vi har, och får lära oss av våra misstag till nästa gång vi skaffar möss. Riktigt bra möss är helt underbara, men de är inte så "vanliga" som det kan låta ibland. Det kan vara knepigt att skaffa möss. Det tycker i alla fall jag (och då har jag i alla fall haft möss i 11 år!)

Jag vet inte om jag har något mer råd åt dig. Hon får väl bo själv, och med jämna mellanrum kan du prova om hon ändrat sig. Det kan faktiskt hända. Möss - liksom människor - är i olika faser i sina liv.

Grodan
10/11/17, 1:04 PM
#4

#3 😕


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

blurrysam
10/21/17, 8:10 PM
#5

Vet inte riktigt hur jag kunde missa att jag fått svar i min tråd men iaf ska jag ge er lite mer information. Under september fortsatte jag introducera dem på neutral mark (har en gammal botten till en kaninbur som jag byggt en lekplats på) i ca 2 veckor, sen lyckades jag få tag på en bur som är 130x60 cm, vilket är större än den gamla. Eftersom att det fungerat helt problemfritt i några dagar när de sågs på neutral mark tyckte jag det var en bra idé att låta dem flytta ihop. Jag köpte helt nya saker eftersom de gamla grejerna kanske luktade. De flyttade ihop och allt fungerade som sagt bra, de sov tillsammans (vilket de fortfarande gör) och bråkade inget alls. Sen började det igen, Elphie (den nyaste honan) kan springa i sitt hjul helt lugnt och de andra vara i andra änden av buren och sen helt plötsligt rusar hon mot de andra och jagar runt dem ett tag och sen går hon tillbaka.. De andra får i sig mat och vatten och verkar må bra men tycker det är obehagligt att hon håller på såhär fortfarande. Ibland funkar det som sagt bra och de kan sitta och äta tillsammans eller ligga alla tre i en hög och sova. Hoppas det hjälper er att förstå situationen bättre!

Upp till toppen
Annons: