Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 853 ggr
Novachan
10/11/17, 10:11 PM

Putsar min mus mig för mycket?

Jag har 2 töser som har bott med mig i nästan 2 veckor nu. De har nu blivit så pass tama att de själva hoppar upp i mina händer och brukar ofta putsa dem. Den ena (Matilda) putsar mig numera nästan hela tiden när mina händer är i buren och jag har börjat undra om det är mer av ett överdrivet negativt beteende.

Min andra tös (som ännu ej har ett namn) putsar också mina händer men hon gör det stundvis; putsar lite och klättra iväg på mina armar, kommer tillbaka till mina händer och kanske putsar dem igen och så om och om igen. Hon har alltid varit ganska modig och gillar att utforska (samt är den dominanta). Matilda däremot har varit ganska rädd under en lång period men den senaste veckan blivit successivt mer modig, speciellt de senaste dagarna efter att jag bytte metod med hur jag hanterade dem- Innan jag började med de nya metoderna hade de börjat bete sig mer och mer nervöst när de var i mina händer.. Började med nya metoder och det nervösa beteendet slutade på direkten och de blev genast mycket mer tama och tillgivna - när jag kollar till dem så kan de börja sätta sig på baktassarna och kollar/luktar mot mig, gå mot burens sidan (har en Samla 130) mellan mig och dem och försöka klättra och sedan klättra upp för sin klätterställning för att komma så nära mig som mjöligt (oftast är det den namnlösa tösen som gör detta, men ibland Matilda också). Och när jag öppnar buren så hoppar de genast till mina händer.

Men som sagt, Matilda putsar mina händer så himla mycket nu, tycker det är mysigt att bli putsad men idag så började hon att bita på mina händer också! Först lite smak-bit som inte gör direkt ont (som alla gnagare kan göra ibland, upplevt både av kaniner och marsvin så jag vet hur det känns) och hon slutar typ så fort jag säger aj, men biten kom då och då allt eftersom mellan putsningarna och blev hårdare och hårdare typ… och så pass att det gjorde ont till slut (började dock ej blöda). Sa aj ganska högt när hon bet så hårt, men bara sekunder senare bet hon lika hår på samma ställe igen… sa aj och få på dig… och lät henne inte få putsa på mina händer något mer.Jag hade ingen mat på händerna sedan tidigare btw. Dock lider jag av en hel del handsvett men har nyligen börjat behandla mig med Absolut Torr och svettas inte alls lika mycket. Så jag förstår att de kan mycket väl gilla mitt handsvett.. men de putsar mig mycket mer nu än vad de gjorde innan jag började behandlingen (dagar sedan). En av den nya metoder involverade att lägga in toapappersbitar med mitt handsvett på i deras bur, om det är bra att veta…

Så vad säger ni mer erfarna musägare? Är det något jag behöver tänka på angående hennes beteende? Något jag borde testa att göra annorlunda om hon fortsätter detta beteende? Eller något jag behöver vara observant på? Vad tycker ni?! - är det ett överdrivet negativt  beteende? Och som vissa av er kanske har sett hade jag tänkt att eventuellt skaffa fler möss snart men bör jag avvakta med tanke på Matilda?

Annons:
Grodan
10/12/17, 9:46 AM
#1

Räcker nog inte att säga aj. Peta till henne lite. Kanske blåsa på henne. 

Jag skulle nog inte vilja ha möss som putsade mina händer så mkt alls, så jag skulle nog bryta beteendet helt.

Det kan bero på din handsvett, det kan även bero på att mössen tagits för tidigt från sin moder (jag har dock aldrig hört talas om det på annat än hund och katt) eller vara en bristsymtom.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
10/12/17, 9:54 AM
#2

Kan mycket väl bero på för att de gillar smaken på dina händer av svetten, så du får försöka testa att tvätta händerna under tiden du har hanterar dem en längre tid så att du hinner börja svettas igen. Och som sagt, blås eller ta bort henne när hon gör dig illa🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Novachan
10/12/17, 7:41 PM
#3

Okej, om hon biter mig igen ska jag blås på henne eller peta på henne. Tack för tipset! Trodde att det skulle räcka med att säga aj…

Vad kan det vara för brist? Någon aning? Något de/hon kan sakna i sin kost som jag bör se över?

Grejen är att jag svettas om mina händer nästan konstant så jag kan inte tvätta bort svetten… Jag hinner få handsvett så fort jag bara tar upp dem…

Jag har alltid haft problem med handsvett men efter att jag började med ny medicin blev handsvetteriet ännu värre… Och eftersom jag tror att mössen störde sig på svettet för att de blev blöta av det, eftersom jag svettas så pass mycket… så testar jag nu att använda Absolut torr.

Nordanälvens
10/13/17, 10:50 PM
#4

Extrem handsvettare här med. Det suger. Tvättar händerna flera gånger om dagen men det hjälper ju i en kvart sen är helvetet igång igen. Tycker du om Absolut Torr? Måste testa. Om jag inte redan gjort det.. får kolla. Jag kan inte minnas om jag haft nån mus innan som putsat mig så mycket som du beskriver, men det 50+ antalet möss jag har i min besättning gör inte det. Möss som biter gillar inte jag, och de gånger jag haft såna som börjat med små smakprov som eskalerat i hårda bett har jag lämnat ifred. Varken blåser eller petar på mina möss, tycker inte det är särskilt snällt. Bits de får de vara ifred helt enkelt. Brist på något? Det är inte omöjligt. Någon mer påläst får svara på den frågan.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Elute
10/14/17, 1:00 AM
#5

Vi har några gerbiler, ett par av dem gilla att prova att smaka på händerna mer än de andra så vi använder handskar/vantar. Inte alltid men ofta. Det har lugnat dem en del. Kanske funkar på möss också?

Grodan
10/14/17, 8:34 AM
#6

Glömde aspekten när hon smakar, och blev påmind av Nordanälvens ord… Jag gillar det inte heller. Men jag försöker nog uppfostra - tala om för musen att jag inte gillar det.. Om musen är lyhörd för det så är allt frid och fröjd, om inte, så får den troligen flytta till himlen. Beror lite på hur den biter, men jag har rätt noll tolerans där. Ber om ursäkt för min hårdhet, men jag tycker det finns så mycket bra möss som behöver min tid och energi framför sådana som beteer sig illa.

Det är hemskt otrevligt när folk ska hälsa på mina möss och de smakar på dem. Det har hänt. Möss som jag bedömt helt säkra och bra. Så det är en bra test att låta andra hantera dem, så man vet om de smakar på andra människor. Hur ska man ställa sig till det? Möss som bara gör det en gång och som jag ser som mkt bra möss, ja, det struntar jag i. De har helt enkelt bara inte varit i någon annan människas hand än min och kanske fick för sig något. (Här fanns det mera ord från mig känner jag, men jag slutar nu så det inte blir OT)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
10/14/17, 10:23 AM
#7

Jag har än så länge bara behandlat mig med Absolut Torr en gång, man ska använda den en gång i veckan (kan användas fler gånger i början om så behövs). Fick snustorra handflator men fingertopparna svettades fortfarande jättemycket, tror att det kan ha blivit överflödigt eftersom inte handflatorna kunde svettas ut det. Idag är det dags för behandling nr 2 men vet inte om jag ska behandla då jag tyckte att där jag blev torr blev jag typ för torr!!! XD å att det blev lite obehagligt alltså, stramt… Men jag och min hud är ju samtidigt inte vana vid att händerna är torra. Och så är jag dålig med att smörja in mina händer med mjukgörande så kanske funkar att fortsätta behandla med Absolut Torr och mjukgörande vid behov… Absolut Torr är ju inte dyrt eller farligt att testa så om du inte har testat det kan du absolut göra det!

Förstår att möss som bits inte behålls i livet hos uppfödare, känns logiskt och inte så grymt. För tänk om de hade flyttat till nya ägare och och de kanske börjar behandla musen dåligt för att den bits - slutar ta hand om dem, gör illa dem eller bara lämnar den utomhus någonstans. Samt att de nya ägarna kanske får en dålig syn på möss… Så jag tycker inte det hela låter så hårt utan realistiskt, men förstår att alla kanske inte ser det på samma sätt.

Och jag tyckte inte att du gick OT på något sätt, är bra att läsa om andras erfarenheter som relaterar till ämnet. Man lär ju få besökare ibland och då är det ju bra att veta hur man ska hanterar dem om de bits.

Handskar skulle jag nog bara testa med om hon bet eller provsmaka på mig hela tiden men biteriet jag beskrev har bara hänt en gång är så länge, så har fått bra tips på hur jag kan lära henne att sluta om hon fortsätter. Det händer ju att hon gör extremt lätta smakprov medan hon putsar men de känns knappt och jag vet knappt om jag kan räkna dem som smakprov då jag knappt känner tänderna. Det sker så fort så att jag inte hinner säga till henne. Och jag vill inte få henne att sluta putsa mig eftersom jag tycker det är mysigt, men det får ju inte var ett överdrivet beteende som tyder på att något är fel med henne.

Frågan kvarstår; om det är någon brist, vad kan denna brist då vara?

Novachan
10/18/17, 8:18 PM
#8

Nu har det ju bara gått några dagar men en uppdatering: Matilda putsar mig inte alls lika mycket längre, och jag har inte behandlat mig med Absolut Torr igen när jag egentligen skulle. Kanske Absolut Torr hade någon påverkan, eller så hjälpte det att ge henne mandeldryck + kattmat eftersom det visade sig att hon var dräktig!

Grodan
10/18/17, 9:00 PM
#9

#8 Super. Du ser. Bra mat och lite tillskott. Salt, mineraler är väl det hon saknade skulle jag gissa


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
10/19/17, 9:13 AM
#10

Intressant tråd!  Har inte haft möss som försöker putsa mig, mer än nån slick nån gång, så jag har inte haft något att skriva. Men i den här tråden (liksom i den med ungarna) finns exempel på att vi uppfödare tänker olika i våra situationer.
Inget fel i det, jag tycker det är kul, och intressant, och visar på hur lite som är rätt eller fel. Vi är bara olika, liksom mössen.  😘

Den här gången håller jag med Grodan i #6. Möss är intelligenta djur och fattar väldigt mycket, så länge de inte "låser sig i rädsla", och de går definitivt att ha en kommunikation med!

När det gäller möss och bitande så delar jag upp det i tre nivåer: använder tänderna, biter (Aj!), eller hugger (blodvite).

Den mus som hugger lever högst 10 minuter till. (Men avlivas givetvis på ett humant vis så musen inte ens efteråt vet om att den är död. ) Hur jag gör med de andra beror på så mycket annat.

Att säga Aj! när musen bits sker ju spontant. (högt!, halvropa, musen ska förstå sammanhanget)

När jag vet att det är en mus som använder tänderna/bits är jag beredd, och blåser på den så fort den gör det, inte efteråt utan precis då. En kort riktad blåspuff som kan bli hårdare allteftersom den upprepar sitt beteende. Till slut går den därifrån. för den gillar det inte. Jag har alltså handen i buren.

Om det inte hjälper så puffar jag på den: "Låt bli!" Jag varken skadar eller gör den illa, och förstår inte på vilket vis det skulle vara elakt mot musen. Det är ju kommunikation, och musen förstår tillräckligt.

Läs gärna om Attityd , #42 i den här tråden. En lite extra tuff och orädd mus:

https://mus.ifokus.se/discussions/5905babace12c413f0000153-blekgener-ungar

Novachan
10/19/17, 11:03 AM
#11

De första betten gjorde inte så pass ont att jag behövde säga aj (ej kom spontant), men betten blev hårdare och hårdare, och till slut så pass hårt att det gjorde ont så att det kom spontana aj från mig. Annars när de har bitet/smakat för hårt så har jag sagt aj för att de ska veta att nu gör de något fel - det brukar räcka, hittills iaf. Matilda har heller inte bitit mig efter att ha fått extrakosten.

Grodan
10/19/17, 12:20 PM
#12

#10 Woho!!! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
10/19/17, 1:33 PM
#13

Om de biter på mina kläder så petar jag till dem och säger nej, så slutar de också.

Annons:
ariama
10/19/17, 2:23 PM
#14

Möss är som sagt så olika! Jag vet inte alla orsaker till att möss "använder tänderna" i olika grad.

Jag tror att en del möss "bara gör det" utan att mena något illa! Använder tänderna alltså, inte bits eller (än mindre) hugger, det är en annan sak. Men en del möss undersöker liksom med tänderna också. Medan andra aldrig skulle komma på idén ens.

Novachan
10/19/17, 2:37 PM
#15

Tror så med.

Upp till toppen
Annons: