Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 447 ggr
Novachan
2017-10-17 09:37

Jag behöver lite snabba råd!

Jag behöver skriva av mig lite då jag är lite uppspelt men främst att jag behöver råd för att bestämma mig hur jag ska göra.

Nu är det så att min lilla Matilda antagligen har fött bebisar under natten/morgonen till idag. Jag var halft beredd på att detta kunde ske, dels behöver man vara det när man köper möss för man lissom vet aldrig om det kanske ändå har lyckats med en tjuvparning men också att jag hade lagt märke till att hon hade börjat bli tjock, först trodde jag det var normalt hull för att hon växer och har tjockare päls är min andra mus, men magen blev större och större så jag börjat ge dem katt-torrfoder och osötad mandeldryck (istället för havredryck, då jag själv dricker mandeldryck) i fall att det faktiskt skulle komma bebisar, men jag började med detta bara för 3-4 dagar sedan! (om jag minns rätt). Då jag har förstått att de behöver protein och kalcium för födelseprocessen och för mjölkbildning.

Hon var ca. 6 veckor när jag fick henne, vilket var den 29 september, hon är alltså ca. 8 veckor eller närmar sig 9 veckor just nu (Jag vet tyvärr inte exakta datumet hon är född då jag glömde fråga när jag köpte henne). Och ja, hon och min andra tjej är från zoologisk affär men jag fick veta mycket om deras bakgrund; bl.a. vilka burar de bodde i och hur många, bottenmaterial, hur de gör med avel - skiljer sällskapsmöss från fodermöss (men såklart blir ju en del sällskapsmöss foder ändå, men jag syftar på att de bryr sig om temperament bl.a.), och lite om vad de är för folk som har fött upp mössen (iaf en ska ha ställt ut sina möss tidigare).

Hur som helst! Bebisar har antagligen kommit men har inte vågat kolla än, jag vaknade nyss och behövde lite tid på att göra mig i ordning för dagen så vill inte känna "nöden" och vara så pass uppspelt som jag är just nu när jag kollar eventuella musbebisar. Jag gav de bara snabbt lite mat och vatten och satte mig sedan här. Bebisarna borde antagligen ha en pappa som är bror till mamman då jag inte tror att de redan hade placerat mamman ihop med hane för parning när jag fick henne, de visste om att jag inte ville ha ungar och tvivlar på att de börjar avla på dem så tidigt… Ska försöka kolla upp om det går.

Jag är 90 % säker att min andra tösen verkligen är en tös då jag inte kan se en pung på något sätt, tror hon har en pälslös sträng (tycker jag det ser ut som iaf), så att hon borde inte kunna vara en pappa och det har ju gått för kort tid för att hon skulle kunna vara det. Frågan är fortfarande om jag bör sära på dem då hon är dominant och försöker para sig med Matilda då och då, blir lite jagande, och hon har en tedens att gå under Matilda och helt enkelt inte riktigt bry sig om vart Matilda är eller vad hon gör (t.ex. sover, är på smal del av klätterställning, i mina händer). Så ska jag sära på dem så att hon inte stör Matilda när hon diar? Jag vet ju att det inte ska vara några problem att ha två honor ihop när ena har ungar…

Boendet som ungarna är i är av toapappersremsor (som jag tidigare torkat av min handsvett på) och dessa remsor är under en plastkorg (Rondo 1,5 liter - Clas Ohlsson) men in och utgångshål gnagda av mina små älsklingar då jag råkade glömma att göra hål i den innan jag satte in den i buren.

Matilda ä ju som sagt så ung, och jag har läst att man tidigast ska ta en kull vid 3 månaders ålder men helst äldre, och att det är rekommenderat att då kulla bort alla bebisarna… För både mammans skull och bebisarna. Men jag hade, som ni kanske redan vet, tänk skaffa mig fler möss (inte en hel kull men) så att om bebisarna skulle kunna leva utan problem? så har jag ju plats, tid, pengar, ork och någorlunda kunskap tack vare det här forumet  för att ta hand om fler möss. Har en 130 liters-bur, en 60-liters (som de är i just nu medan jag städar 130 liters-buren), en temporär 20 liters-bur (nästan tillräckligt stor för 2 möss enligt rekommendation genom burräknare) och en 20-litersbur nästan färdiggjord. Jag kan lätt göra fler burar av olika storlekar, beroende på hur många som behövs pga hur många honor och hanar jag kan tänkas få - om/när de eventuellt kan behöva säras på. Om ungarna lever utan problem och växer till sig så kan jag tänka mig att sälja ett antal till passade personer. Men jag syftar på att jag antagligen har plast för att behålla alla om jag inte skulle hitta någon på ett bra tag.

Så hur ska jag göra?:

* Kulla bort för att: Mamman är så ung, inte gett rätt/tillräckligt länge protein och kalcium för utveckling av ungar och mamma och mjölk, troligen inavel,.. (jag vet heller inte hur man humant kullar bort…)

* Sära på mamma och dominant burkamrat som kan störa och vara ivägen?

* Behålla bebisarna då jag ändå hade tänkt skaffa fler?

* Gör något annorlunda vad gäller hur de bor, boende, mat? (ska ta bort deras klätterställning idag) De fick senast ren bur i fredags. Kommer jag att behöva städa buren oftare när ungarna har växt till sig och kan gå runt själva i buren?

* Bäst att vänta något dygn att kolla till bebisar eller kan jag göra det idag? - jag tror svaret är att det är okej att kolla till dem idag men vill ändå extrakolla!

Jag tackar er som orkat läsa detta långa inlägg samt er som kan komma mer råd! ❤️

Annons:
ariama
2017-10-17 09:56
#1

Hej! Grattis, och beklagar, samtidigt. 😉
Din djuraffär står inte högt i kurs hos mig, till att börja med. Sedan tycker jag ändå att du lugnt kan behålla ungarna eftersom du ändå vill ha fler. Mamman är ung, men det klarar hon. Och vad gäller inavel är den säkerligen högre än du vet och tror (dvs djuraffären verkar inte särskilt …  så även syskonen är säkerligen släkt på nåt vis redan före)
Men möss klarar en hög grad inavel, så jag tvivlar att du behöver bekymra dig om den saken.

Du ger mandelmjölk. Som tillskott antar jag? Dvs hon har vanligt vatten också, annars ska hon ha det.  Och hon ska ha bra näringsrik mat, vilket du redan vet. Du kan också lägga till äggskal, för hon behöver extra extra-mycket kalk  i och med att hon även själv fortfarande växer.

Jag tycker du ska låta honan och ungarna vara ifred i alla fall första dygnet.  Själv låter jag dem vara i tre dygn innan jag hanterar dem, och då tar jag ut honan på lekbord eller annat, så hon inte stressas av att ungarna försvinner ur boet.

Vad gäller den dominanta honan har jag inget svar. Det beror på så mycket. Att hon är "dominant" (eller "bufflig") i de situationer du sett, behöver inte betyda att hon inte är en utomordentlig extramamma åt ungarna. Jag kan inte svara utan att ha sett mössen, eller utan att ha lärt känna dem.

Oavsett hur du gör: Lycka till! Musungar är jättekul att ha!

PS Att kulla bort hanungarna underlättar avsevärt för din framtid med mössen. En framtid som kommer fort ( inom ett par månader) när det gäller möss.

Novachan
2017-10-17 10:57
#2

Jag förstår att djuraffär inte står så högt hos de flesta, inte hos mig heller för den delen, men jag bedömde att den djuraffären var okej för mig, hade ju inte tänkt ställa ut eller avla - och jag var är beredd på att de är mer inavlade av vad de säger. Jag kände mig mer okej med dem än en vanlig djuraffär där jag inte vet hur mycket de har hanterats vart de har växt upp från början, hur stora burar, mat osv. 

Ja, mandeldryck har varit ett tillskott, har både vattenflaska och lågt fat med lite vatten på ifall att flaskan skulle sluta fungera.

Buffig var var ett ord jag tänkte använda men tänkte att det kanske skulle missförstås vad som menas.

Jag tänkte låta det gå minst ett dygn, men såg saker utanför boet som såg ut röd-rosa blod, så jag lyfte upp korgen och såg direkt att alla ungar troligen var döda. En massaker av kiss, bajs, blod och kroppsdelar överallt i boet och såg två intakta bebisar men de verkade helt döda… Ingen rörelse och reagerade ej när jag peta till dem. Så då var ju det "problemet" löst… Kan jag då städa rent buren för det är så skitigt i boet (och andra delar av buren ex. finns löst bajs… kanske tecken på stress)? Och de kanske stressas upp av kroppsdelarna och döda bebisar eller blir det det tvärtom? Undrar vem av dem som troligen har dödat dem men det lär jag väl aldrig veta….

ariama
2017-10-17 12:24
#3

Nej men fy så tråkigt! Vad bra att du tittade efter!
Ja, gör rent alltsamman ordentligt.  Det blir minst stressigt för mössen om alla tecken på "massaker" är borta.

Jag tycker du hanterar alltsammans väldigt bra, kan bara beklaga att du behövde vara med om det här.  Tröstekram.

Denna kommentar har tagits bort.
Novachan
2017-10-17 12:32
#5

Tack *kram tillbaka*

Bör jag fortsätta att ge mössen mandeldryck även när det inte är bebisar på väg? De är ju själva fortfarande lite bebisar så kanske bra med extra tillskottet? Eller bör de få tillskottet även som vuxna?

Kattmat behöver de ju inte få jämt, lär ge dem då och då.

Novachan
2017-10-17 17:17
#6

Och är det någon som vet om det brukar se ut som en massaker när bebisar äts upp? Var beredd på att det kunde se illa ut men såg värre ut än vad jag trodde… Såg ut som att de gått våldsamt till där kroppsdelar var lite överallt i boet… Tänker om det kan se ut så för att andra musen massakerade och inte mamman eller om det ser ut så även om/när mamman äter upp ungarna?

Annons:
[Amberochivy]
2017-10-17 17:43
#7

Det har hänt en gång med en av mina mushonor för många år sedan och hon var ensam och det var också kroppsdelar  utspridda😕

Novachan
2017-10-17 18:09
#8

Okej, får mig att må lite bättre… Var lite rädd att de kunde ha dött pga att jag inte särade på dem.

Grodan
2017-10-17 19:48
#9

Jag beklagar det du fick vara med om. Det här är en av anledningarna till att jag aldrig eller sällan har honor tillsammans när den ena är dräktig. Jag anser att den dräktiga skall få vara ensam och få specialmat, special bedding osv osv . Så jag anser inte att det är helt problemfritt att ha två honor tillsammans när den ena (eller bägge) är dräktiga. 

Det kan givetvis finnas undantag, t ex när den dräktiga är en äldre hona som är mor och bor med sin dotter eller döttrar. Eller att honan bor kvar med hanen. Hanen kommer att ta hand om sin avkomma exemplariskt. För det mesta - jag har då aldrig råkat ut för att han inte gjort det. 

#8 Kan tyvärr vara så, men kan även vara andra orsaker… t ex att de inte fått en bra start i livet. Men min första tanke när du nämner att den ena är dominant är faktiskt att hon inte tillät sin burkamrat att ha ungar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Persilade
2017-10-17 20:36
#10

Så hemskt! Beklagar verkligen. Inte ens funderat på att mina tjejer skulle göra ngt sånt mot de små. Och känner lättnad över att jag slapp det. Cloetta får hjälp av sin burkamrat Hubbabubba och det går bra såhär långt iaf 🐭😊

Novachan
2017-10-17 21:11
#11

Om jag får ungar igen med nya möss, eller gör en planerad kull med möss - som är tillräckligt gamla, jag mer påläst och kunnig osv, så lär jag antagligen sära på mamman direkt, eller så fort jag börjar se bula på nya möss. Med en planerad kull kan jag ju ha koll på antalet dagar, det kunde jag ju inte helt ha nu. Jag gissade på att det skulle komma ungar någon gång under den här veckan, om det skulle komma ungar, men ingen aning om när… Och jag var rädd på att sära på dem för att sedan sätta ihop dem och de helt plötsligt kanske inte skulle kunna bo ihop igen… Kanske inte hade behövt oroa mig så mycket över det men ändå, den oron fanns där.

Det kan mycket väl vara som du säger Grodan, glömde att burkamrater kan gör så… har läst om detta nånstans på forumet för länge sedan, om jag kommit ihåg det  hade jag nog särat på dem när jag misstänkte dräktighet.

Men jag undrar varför inte alla ungar dödades genom att bli uppätna, fast möss kanske inte brukar äta upp musbebisar som redan är döda? (födda döda eller dött efteråt). Jag hittade totalt fyra stycken bebisar som var hela, men döda av okänd anledning.

ariama
2017-10-18 07:57
#12

Jag tänker, att om de dödar musungarna och det är många ungar, så kan de väl inte äta upp allihopa! Det finns en gräns för hur mycket som får plats i en musmage!
De äter inte upp ungarna enbart för "maten" utan också för att "få bort dem", städa helt enkelt, vilket ju blev misslyckat i ditt fall.

När djur lever i bur kan man inte alltid förstå det logiska i deras beteenden. Det som skulle funkat utmärkt i vilt tillstånd blir bara fel och konstigt när de är instängda på en liten yta.

Ibland kanske mamman dödar en unge och äter upp den, för att hon har brist på protein. Då får hon näring att föda upp resten av ungarna. Möss är överlevnadsexperter.

Men de kan också döda sina ungar av flera andra orsaker.  Ungarna sjuka, mamman sjuk, blivit störd så hon inte knyter an till ungarna, oerfarenhet, mamman upplever en hotbild av något slag, rädsla, nervositet, ja, jag vet inte alla orsaker som kan finnas.

När det gäller att ha honor ensamma när de får ungar, så har Grodan och jag helt motsatta tankar!
Jag tycker det är "taskigt" om honan att måsta vara själv i en sådan situation,  och låter alltid henne ha en välkänd burkamrat hos sig, en eller flera.

Det har faktiskt inte hänt mig att burkamraten skadat ungarna eller förstört för mamman och kullen. Tvärtom är denna en hjälp och ett stöd, och inte minst ett sällskap.

Dessutom är det en berikning i de andra mössens liv! Möss tar barnaskötsel på djupt allvar!

Jag anser också att det är mössens naturliga beteende, och de ska klara av det!! 

Möss kan vara så olika, men de möss som jag har, kräver jag av att vara så pass naturliga att de "gillar barn" (som hör hemma i buren).

Grodan
2017-10-18 14:05
#13

#12 Ja, vi har olika åsikter men också olika erfarenhet. Och här finns en tråd på ett exempel då det inte gick bra. Vi kan givetvis inte vara säkra på att det inte endast var modern själv som dödade ungarna. Jag har inte fått bilden helt klar för mig, men jag tror det är två honor som inte känner varandra speciellt bra som bor ihop och den ena var dräktig. Dessutom zoomöss (en eller bägge?)… Möss från zoo kan vara uppfödda av grossist och då sakna det extra trevliga temperamentet och lynnet som vi baserar vår erfarenhet på. Dessutom kan de vara stressade pga att de bott i små burar utan stimulans, transporterats hit och dit. Och för att inte glömma matbiten och hälsan… De kan absolut vara lite undernärda och inte ha fullgod hälsa. Alla dessa saker påverkar ju givetvis och då är det i  mitt tycke ännu bättre att ha dräktig hona, under dessa omständigheter, ensam.

Tack, amaira för att du orkar skriva och svara ordentligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
2017-10-18 14:53
#14

Båda mössen är från samma affär men jag de kan komma från olika uppfödare. Folk som jobbar där (och kanske vänner?) föder upp både i butik och hemifrån. De är inte systrar och har inte bott ihop tidigare så blev mycket nytt för dem på kort tid. Jag har skrivit tidigare om karantängrejen som jag inte visste om förens jag hade haft mössen ett tag så var ingen mening att sära på dem pga det, och de kan mycket väl utsatts för samma bakterier osv sedan tidigare.  Mössen ska ha bott i miniduna-burar tidigare (3 möss i varje bur, sen lite olika när det finns bebisar med i bilden), sen kan de ju alltid ljuga för mig men det har känt bra när jag har pratat med personalen där - annars hade jag inte köpt möss där. De är som sagt sällskapsmöss och inte fodermöss, men alla sällskapsmössen som föds upp blir ju antagligen inte sålda så de blir också foder, men de är inte avlade för att bli foder från början. De är också ganska noga med att inte lämna iväg för unga möss! Sen är det ju såklart inte bra att få könsmogna möss som kan ha suttit tillsammans med motsatta könet, men vi är ju alla människor så de kan ju ha sett fel kön på någon mus och därför fick jag en dräktig hona… Så som jag sa tidigare; var beredd på att det kan komma bebisar i alla fall! (när man köper unga möss eller möss från grupp där nya möss nyligen har sats ihop)

Det är intressant att höra alla olika metoder med hur ni gör och att de kan gå bra eller dåligt i båda fallen. Som en välkänd burkamrat + mamma låter ju ganska okej, men en ensam mamma tror jag inte är fel heller.

Det finns ju sååå många olika anledningar till varför det inte gick lyckat i mitt fall.

Grodan
2017-10-18 15:05
#15

#14 Ok. Låter ju ok. Att se foton på mössen hjälper också lite att utröna i vilket skick de är. Jag kan se mycket på foton, när/om vi pratar tydliga foton dvs.

Det är väl bara jag i typ hela världen då som har honor ensamma, verkar det som. Jag försvarar anledningen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-10-18 17:56
#16

Har inte alla uppfödare sina egna tankar och idéer (och erfarenheter). Är man ny kan man lyssna på vad andra säger, och sedan bilda sig en egen uppfattning. Jag säger inte att jag har och gör "rätt", i motsats till alla andra, jag bara berättar hur jag tänker och gör.

Jag har honor ihop när de föder, men det är honor som känner varandra väl, har levt ihop tillräckligt länge och anser sig höra ihop.  Möss från olika burar/flockar skulle jag knappast försöka sätta ihop inför en födsel, det tänker jag är vanskligt.

Många av mina möss är lite territoriella, vilket gör att de inte alltid gillar att andra möss inkräktar, dvs jag kan inte flytta mössen bland deras burar hur som helst, men å andra sidan "håller de ihop" på ett bra sätt när de väl är kompisar. Fast, det är förstås olika, möss är ju så olika tjat tjat tjat… 😉

Novachan
2017-10-18 18:44
#17

Jag tror på det som du säger Ariama, att det är upp lite uppfödaren att bedöma vad som funkar bäst, och att läsa olika råd på forumet hjälper nybörjare till hur de ska/kan göra.

Har bara testat att fota dem en gång på mobilen och hittar för tillfället inte sladden för att föra över bilderna till datorn… Men har ni några tips på hur man tar bra bilder, de vill ju ofta inte vara helt stilla liksom? *Titta hit, titta dit, kanske gå upp på armen istället för handen osv*

Upp till toppen
Annons: