Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1015 ggr
Novachan
10/19/17, 9:26 PM

Åh min lilla Matilda...

Nu blev det tätt med inlägg om min lilla Matilda… Hon verkar vara mitt "problembarn", ett problem dyker upp, löser problemet, nytt problem dyker upp… Nu har hon börjat revirmarkera på mig! Det är bara enstaka droppar här och där, vilket jag tolkar som att hon markerar revir. Jag har upplevt nervöst kisseri och det helt andra mängder då (när vi inte kände varandra lika väl). Insåg idag också att hon revirmarkerade mina kläder i går också (inte samma kläder dock), på samma område innanför ett lager av kläder. Trodde först att de bara hade slickat på min tröja men så mycket saliv lämnar de nog inte ändå… Kan ju också varit min andra tjej som revirmarkerat men jag har aldrig sett eller känt henne göra det.

OCH så bajsar hon på mig, vilket hon i princip hade slutat med (nervöst bajseri i början samt inte hinna ner till buren), och om hon bajsade på mig så var det bara en klutt. Nu bajsade hon på mig tre gånger trots att hon fick gå ner i buren emellan gångerna  jag tog upp henne . Var vid ett och samma tillfälle. Jag brukar än så länge stå kvar vid buren medan jag håller i dem eller de klättrar på mig, ibland en hand kvar i buren så att de själva kan välja när de vill ner annars så sätter jag ned handen när de börjar buffa och gräva på mina händer. Men det ännu lustigare med bajseriet är att hon verkar bara göra det i farten, inte sätta sig till rätta eller något för då skulle jag ju ha en chans att stoppa henne. Hon kan bajsa medans om klättrar ner för min arm, när hon tänker hoppa till min hand eller när hon bara går. Jag vet ju att gnagare kan bajsa i farten/när de gå eller springer runt fritt, men hon verkar verkligen kunna bajsa när som helst. Först trodde jag att det var för att hon var lös i magen, hon var det igår, men hon är det inte idag. Det var också första gången som hon själv hade vågat att klättra upp hela vägen uppför armen till mina axlar, hon har velat men inte varit tillräckligt bra med klättringen. Men idag verkade hon ha fått mer självförtroende efter den klättringsfärden och var snabbare och smidigare med att hoppa upp upp i hand/arm och klättra på den. Men hon kanske bajsar för att hon ändå är nervös, för att falla ner alltså, inte att hon är rädd för mig? Eftersom hon kan göra det samtidigt som hon klättrar på mig eller på klätterställninen också!

Så jag hoppas att bajseriet är en" nervösgrej" för att vara rädd för att falla/tappa greppet och att det då kan försvinna med tiden. Men kan jag, och i så fall hur, göra något åt revir/kissmarkeringarna? Tips eller kommentarer om bajseriet är också välkommet.

Annons:
Novachan
10/20/17, 3:52 PM
#1

Just nu testar jag med att sätta ner henne oftare även fast hon inte säger till om att hon vill ner.

Grodan
10/20/17, 6:15 PM
#2

Djup filosofi om bajsandet. ❤️

Jag skulle säga att hon inte är riktigt tam och rumsren ännu. Det kan ta allt från någon vecka till flera månader innan de begriper att de inte ska kissa och bajsa på dig. Men du måste tala om det också. Om du står vid buren kanske hon inte ser skillnaden riktigt… Buren - där får man kissa och bajsa. Människa - där ska man inte kissa och bajsa. Så hur lär man dem det?

Bra fråga, nästa… lol… 

Jag tycker att det lixom växer sig fram med tiden. Unga möss kan inte hålla sig. De märker att det är äckligt att kissa och bajsa på dig och sedan gå runt i det. De vill inte gå runt i sitt kiss och bajs, faktiskt inte. Om de kan slänger de gärna ut bajskorvar ur buren och kissar så långt bort från mat o sovställe som möjligt… Så håll mössen mer i händerna tills de är rumsrena. Kläder tar lite längre tid för dem att förstå att de inte ska kissa o bajsa på, så vänta med att ha dem i kläderna om du inte vill att de ska bli kissiga och bajsiga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
10/20/17, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mina möss måste vara knäppisar då xD

Om jag lägger egenblandat torrfoder i en skål bajsar de i skålen eller t.om. på skålskanten! (Nu har jag testat någon dag att lägga det löst i buren, så det blir lite mer aktivering också.) Och de har ännu inte bäst vilket hörn de tycker om att bajs och/eller kissa i, kanske kan se lite mer i vissa hörn nu när de är lite äldre men min namnlösa tjej har en tendens att att skjuta bottenmaterialet framför sig med sina så framtassar och tar fart med bakbenen  så allt blir ihopblandat i hela buren xD Sen verkar de också sova i hörnen ibland ändå när de inte sover i sitt bo. Har inte börjat försöka träna dem till att gå på låda än eftersom jag inte har kunnat se favoriserat hörn. Så nästa gång jag städar buren ska jag ändå testa att placera en låda (med icke-klumpande kattsand) i något hörn och se hur de reagerar på det.  Kanske jag behöver flytta låda, kanske inte, och så får jag plocka pluttar där jag ser dem.

En sak som jag funderat på vad gäller att lära möss gå på låda är om man inte direkt kan lägga lite nerbajsat och kissat gammalt bottenmaterial i toalådan när man börjar placera ut den i buren. Då kanske de fattar direkt? Funderar på att testa…

Nytt problem! Idag tycker jag det ser ut som att Matilda inte riktigt använder/stödjer sig på ena bakfoten än vad som är normalt, ibland verkar hon inte använda foten alls när hon går eller klättrar, men hon kan fortfarande använda den. Den ser inte skadad ut och hon piper inte när jag tar på foten. Kanske är den stukad? Ska jag då ta bort deras klätterställning ett tag? Jag har försökt att säkra den mer så att det ska få bättre grepp (hade gjort tidigare, men gjorde ännu mer nu) om den och gjort en våning av kartong som de kan falla om de tappar greppet, liksom gjort "gångstången" högst upp bredare med kartong. Klätterställningen är en gammal IKEA-brevställs/pappershållare av metall, tog bort meshutdragarna/skivor/lådorna. (OBS! bilden är inte min, försöker bara visa vad det är för bild tar talar om, har fortfarande inte hittat sladden för att föra över bilder från mobilen/kameran)  För bättre grepp har jag satt frystejp där det går. Så vad kan den vara, 20-30 cm hög? Oftast faller de inte när de är högst upp men har som sagt satt en fallvåning, men min knas-Matilda väljer ofta att hoppa nerifrån ställningen istället för att klättra ner hela vägen! Har nu ställt ställningen så att ena klätterväggen står mot en burvägg och ställt deras hus (nedvänd korg) nära andra klätterväggen, samt flyttat vattenflaska dit (förut hängen den på "gångstången". Hoppas att hon inte ska hoppa åt sidan bara… När jag får hem tänkte jag placera en klättergång/vägg till toppen av klätterställningen. Om ni inte tycker att den är helt olämplig?

ariama
10/21/17, 9:12 AM
#4

Om du har ett sådant "nät" som på bilden så skulle jag ta bort det. Såna där småmaskiga och samtidigt "sneda" maskor som smalnar av i hörnorna, kan mössen fastna i med en tå eller klo. Jag aktar mig för sådana sedan en av mina möss fastnade och gjorde illa sig på ett sånt "nät" (galler, eller vad det kan heta) för många många år sedan.

Novachan
10/21/17, 9:18 AM
#5

Mesh-grejerna är borttagna som jag sa tidigare, av samma anledning som du beskriver.

Novachan
10/21/17, 3:15 PM
#6

Ett annat alternativ till Matildas "haltande" är att min andra tös är för hårdhänt med henne när hon försöker para sig med Matilda. Jag tror att hon har blviit mer hårdhänt än förut då jag ser att hon hålls fast mer och längre och slutar inte lika ofta när Matilda piper till. Hemskt att höra Matilda pipa så mycket när det sker… Matilda är så mycket mindre än min andra även fast de bara ska skilja ca. 1 vecka i ålder mellan dem. Och Matilda har typ börjat gå konstigt med en framtass nu också… så jag kommer sära på dem tillfälligt tills Matilda börjar gå normalt igen och förhoppningsvis växt till sig lite - och ingen klätterställning, hon får klättra på hus och låg träbro tills hon går normalt igen, sedan en lägre klätterställning.

Annons:
Grodan
10/21/17, 5:06 PM
#7

Men… du är säker på att det är en hona som parar Matilda?

Det här är ett beteende som jag inte har på mina möss… så jag vet inte… det känns primitivt… och stressande..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
10/21/17, 5:58 PM
#8

Ja, jag är väldigt säker på att min andra tjej faktiskt är en tjej. Hur jag än vänder på henne och kollar olika vinklar kan jag inte se några kulor. Och hon ser ut att ah pälslös-sträng, precis som Matilda. Men jag kommer också i tankar om hon verkligen är en tjej pga beteendet och eftersom hon är ganska mycket större än Matilda, men jag jag tror faktiskt att Matilda bara är väldigt liten . Tror min namnlösa är mer i normal storlek, annars är hon väl en stor hona.

Aa, jag tänker också att det kan vara stressande. Att det händer ibland tänker jag är naturligt, men nu tror jag ju att det faktiskt tar fysiskt på Matilda, mentalt vet jag inte, men hon är den som spenderar mest tid i boet.

Tänker också om Namnlös inte skulle vara lika på om det fanns andra möss i buren? Eller bara att det blir mer jämnt fördelat liksom >.< De putsar ju varandra och sover gärna med varandra så är därför jag inte särat på dem tidigare, och tänkt att "parandet" har varit normalt mus-beteende…

Jag har seriöst funderat på att döpa min namnlösa mus till Namnlös eftersom jag ännu inte kommit på något passande namn till henne. Matilda kom ganska spontant, men inget namn för Namnlös. Men jag brukar ofta kallade bebis ändå så… eller andra smek/gullnamn.

Novachan
10/21/17, 6:09 PM
#9

Jag kommer ju dock ändå hålla koll på Matilda om hon börjar visa tecken på dräktighet ändå. Kommer inte placera nya möss med Namnlös förrens efter ca. 3 veckors karantän, för då hinner jag ju se om de nya mössen också är dräktiga när jag får dem….

Grodan
10/21/17, 6:46 PM
#10

Kan man få se foton på dina möss? Jag tycker det är svårt att känna och förstå när jag inte ser/sett dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
10/21/17, 8:53 PM
#11

Så fort jag hittar kamerasladden bifogar jag bilder. (Ingen av mössen har sår eller liknande btw.)

Har nu satt Matilda i egen bur, Namnlös blir kvar i gamla tills det är dags för den att städas och får sedan flytta till en mindre bur. Satte in en liten låda med kattsand och lite gammalt strö från buren med bajs och troligen nedkissat strö och la i lådan, så vi får se vad som händer.

Novachan
10/21/17, 9:02 PM
#12

Namnlös har också börjat revirmarkera på mig…

Novachan
11/3/17, 12:17 AM
#13

*Pusssst* Jag tror Matilda har börjat utveckla klumpfot på ena baktassen… Men hon bor ju i en plastlåda med gott om strö i botten, inget galler att gå på… Kan möss få klumpfot av att gå på plana ytor? ex. plan yta på tak av hus och hur hon spritt ut ströet… Eller kan ströet vara för hårt för henne? - kan det orsaka klumpfot? Har fått för mig att råttor kan få klumpfot av att gå på galler och/eller hårda ytor och att samma gäller för möss… Om jag bör byta strö till henne, vad ska jag köra på då som är mjukare än chipsi super? carefresh? eller egna rivna toa- hushållspappersremsor? Råd?

Annons:
Novachan
11/4/17, 10:11 AM
#14

Hon klättrar iofs ibland upp och ner på gallertaket… Men kan de ge klumpfot?

Novachan
11/4/17, 7:34 PM
#15

Jag har gjort en snabb temporär hängmatta till henne, som jag läste var ett tips till råttor om man inte redan använda hängmattor. Hade tänkt ge alla mina möss hängmattor från början men processen av att bygga buren har jag tydligen glömt bort att göra dem.

Grodan
11/6/17, 3:43 PM
#16

#13 Jag har inte sett någon mus med klumpfot. Vad har du för strö?

Strö med vassa hårda kanter kan skada trampdynorna ja…

#14

#15 Alla mina möss har hängmatta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
11/6/17, 5:31 PM
#17

Har som sagt Chipsi Super-strö. Köpt Lättströ av hampa från granngården i helgen så jag har det tillgängligt hemma. Jag är noga med vad det är för strö de får, läst på mycket här samt för råttor. Inga sågspån eller kutterspån här. Alspån tycker jag verkar vara väldigt hårt… så har inte valt att använda det. Chipsi superströ är bland de mjukaste ströerna jag har känt på och får inte ont i händerna när jag tar i det, är ju ett bra sätt att testa om det är vasst - vasst för dig = vasst för mössen, känns inte hårt heller, och ingen stark lukt - luktar kanske lite trä… men det är ju av trä så tror det är som det ska :P

Jag ska ge alla mina möss hängmattor! Saknar lite grejer att hänga upp dem i till alla burar, får bli en sväng till IKEA snart.

Själva foten är inte röd eller annan färg än vad den ska vara, men man ser tydligt att det är en klump på den bakre delen av foten. Likt bilder på åkomman om man säker bilder på nätet.

Novachan
2/15/18, 5:19 PM
#18

Kom på att jag kunde uppdatera vad det faktiskt var för fel på Matilda. Var inte klumpfot utan en böld som antagligen var orsakad av att hon fått in något vasst i foten (det vassa kom förmodligen från del av Chipsi Super-ströet). Bölden stacks hål på (av djurvårdare) och det läkte ihop snabbt och fint. En del av hälen är fortfarande svullen/förstorad, och kommer antagligen vara det livet ut,  men det är inget som gör ont - har kollats upp hos veterinär. Det gick flera veckor innan hon gick mer normalt igen, Namnlös - My, kan ha varit bidragande orsak med för mycket "parande" med Matilda om försöker fly. Nu har Matilda inga problem med att gå eller springa. Hon gillar att springa, riktigt snabbt, i springhjul själv eller med burkompis.

Grodan
2/20/18, 5:21 PM
#19

#18 Så bra. Ibland kan ju klumpfot vara det också… 

Var/är Matilda normal eller överviktig?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2/20/18, 5:59 PM
#20

#19 Just det, glömde bort det. Hon var och är normalviktig. Jag reagerade antagligen för att hon är ganska liten i sin storlek.

Annons:
Grodan
2/20/18, 7:00 PM
#21

Ok.

Glad att  hon blev frisk i foten! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: