Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1213 ggr
JoannaLi
10/20/17, 2:29 PM

Nybörjarfrågor, hypotetiska

Nu är jag tillbaka i gnagarträsket igen. Fortfarande åtminstone 8 månader kvar innan det finns möjlighet att bli några små liv, men nu är det så pass nära att man kan börja drömma igen… 😍

Så, rätta mig gärna: 

Möss vill ha ca 3-5g torrfoder/dag/individ, och det ska alltid finnas torrfoder tillgängligt. 

De ska ha färskfoder, helst grönsaker varje dag, men kött ungefär 2 dagar/vecka. 

Vattenflaska föredras över vattenskål pga vältrisk. 

En Samla, 130 liter, funkar som bur om man renoverar den (ventilationsgaller etc). 

Man kan ha öppna burar. 

Alspån är ett bra exempel på substrat. 

Frågor som jag är nyfiken över: 

Är det att starkt föredra att göra eget torrfoder (kvalitetsmässigt tänker jag)? Eller är köpt torrfoder bättre för en hyfsad nybörjare? (Har barfat hunden själv etc och anser mig själv ha hyfsat bra koll där, men då hade jag också läst ett par år innan jag vågade prova.) 

Vilket torrfoder är att rekommendera? Hittade några värden på fett-protein-fiber, och hittade foder som hyfsat sammanföll med de - men känner mig osäker. Vad kännetecknar ett bra färdigt torrfoder? 

Hur mycket färskfoder bör serveras/dag/individ, av grönt och kött? 

Bör man tillsätta vitaminer i dricksvattnet? I så fall vilka, och varför? 

Läste om D-vitaminlampa, t.ex. fågellampa - är de att rekommendera? 

Läste att ungar kan vara mer nyfikna och våghalsiga än vuxna - bör man låta dem ha stängd bur och sedan öppna buren när de blir äldre, eller bör de ha öppen bur redan som små om man vill ha det sen så de får vänja sig? (Om det inte funkar så får man ju naturligtvis stänga.) 

Hur många individer uppgör en optimalstor grupp av honor? Om vi förutsätter att svaret t.ex. är 4 st, kan man köpa 2 systrar först, och 2 systrar till senare ur en annan kull, eller bör alla individer vara ur samma kull? Om nej; bör man ha i åtanke någon specifik åldersskillnad mellan individerna? 

Sandbad som berikning - bra idé? 

https://mus.ifokus.se/discussions/530b4d048e0e745e32000684-kickigs-burbygge-trad 
Drömmer lite grann om att göra såsom KickiG gjort i denna tråden, med två burar ihopkopplade med rör t.ex. Funkar det bra? 

Annat som jag missat, som jag bör veta/ha i åtanke? ❤️

Annons:
Grodan
10/20/17, 4:49 PM
#1

Hej och välkommen!

Vattenskål erbjuder aktivering och tvätt, så jag ser inget fel i att ha dem som just det. Det behöver placeras lite upphöjt från burgolvet och burspånet för att hålla sig fräscht. Bytes ofta. Själv har jag vattenflaskor, då jag har många möss och klarar inte av att hantera vattenskålar då, samt att jag inte längre har vattenskålslämpliga burar. Skulle jag bara ha en eller två burar skulle jag absolut ha vattenskål!

Alspån är tyvärr inte ett bra bottenströ. Det har visat sig vara för vasst och skär sår i mössens trampdynor.  

Jag rekommenderar alltid att man blandar torrfodret själv. Väljer råvaror som är av högsta kvalitet och har därmed full kontroll över att torrfodret är näringsrikt. Jag rekommenderar inga kommersiella musfoder. Det enda jag sett som varit rätt intressant är ganska nytt och jag har inte testat det, så jag vet inte hur bra det är.  (ska leta länk)

Färskfoder, tesked- matsked per mus där med. Jag ger dem lika stor bit som deras huvud ungefär. Beror lite på vad det är osv. 

Tror inte du behöver tillsätta några vitaminer i driksvattnet. Jag gör det inte och har aldrig gjort. Jag matar istället mkt varierande.

D-vitaminlampa. Det är coolt. Jag funderar själv på att skaffa en. Till oss alla. Jag, möss, råttor o hund. 😃

Sandbad säger jag nej till. Möss gillar däremot att gräva, så jord som inte är för kall och blöt att gräva i kan göra vilken mus som helst glad.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
10/20/17, 4:53 PM
#2

Ang våghalsiga ungar i öppen bur, så… beror det nog lite på buren. Är buren helt säker så är det inga problem. Man kan säkra hala kanter med tygbitar mm.

3-8 honor jag har i mina grupper. Du kan ta två först och sedan introducera ytterligare vart eftersom. Introduktioner kan dock vara lite trixiga så du behöver ha lite tålamod.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
10/21/17, 9:08 AM
#3

Om våghalsig ungar och honor i grupper. Jag vill säga att det beror på mössen!  Möss kan vara så  olika, och bete sig så fullständigt olika.  En bra kommunikation med uppfödaren/säljaren är en god idé.

JoannaLi
10/22/17, 8:39 PM
#4

Tack för bra svar! 

Vilket spån/substrat är att föredra? :) 

Ungefär vilket recept utgår ni ifrån när ni gör torrfoder? 

Det låter ju bra med vitaminerna. 

Funkar t.ex. eko-jord som man köper i blomsterbutiken? Eller bör det vara jord utifrån som fått ligga ett ordentligt tag? 

Låter bra det, tålamod har vi mycket av :D 

#3 Givetvis! Sen är det ju alltid skönt att ha ett hum i förväg typ vad som är rimligt, men uppfödaren känner ju alltid sina individer bäst :)

JoannaLi
10/22/17, 10:38 PM
#5

Klipper man klor på möss? 

Finns det bra uppfödning på svensktypade att rekommendera? :D Plats i landet är lite mindre viktigt, pga pendlar mycket från ena änden till andra.

Persilade
10/23/17, 5:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

#5 jag är inte registrerad SveMus uppfödare. Mitt intresse för möss är dock genuint. Först och främst i sällskapssyfte men är oerhört intresserad av avel. Har haft möss i ca 3 år nu. Min gamla kunskap från när jag var ung anser jag inte längre som meriterande . Jag föder upp i pytteliten skala (ett steg i taget, utvärderar och lär mig massor) , ett av mina projekt med helt svensktypade kom i natt ☺️ Vill inte störa mamma än men jag hör de nya småttisarna pipa. Jag bor i Stockholm. Mamma svart dålig tan sh och pappa beige splash med vit mage sh. ☺️

Annons:
ariama
10/23/17, 11:00 AM
#7

Man brukar inte behöva klippa mössens klor. Det är sällsynt att de blir för långa.

JoannaLi
10/23/17, 2:20 PM
#8

#6 Jättesöta! 😍 Men som sagt är det minst 8 månader kvar innan det ens finns möjlighet, så får vi se efter det hur det går. Men jag ska definitivt ha dig i åtanke!

JoannaLi
4/30/18, 7:11 PM
#9

Spontan tanke! 

Uppskattar möss olika underlag? 

Har efter två vänner som fått ta bort sina guldhamstrar fått 3 st burar. Jag hade en spontan tanke om att koppla ihop dessa, med hjälp av till exempel rör, så att mössen kan gå mellan burarna utefter önskemål. Är detta en okej tanke, att börja med? (Läste igenom tråden och såg att jag redan frågat, iom att det inte blev storprotester då antar jag att det är okej :D - så skippa denna del)

Som följdtanke funderade jag då på hur man kan göra dessa så roliga som möjligt. Jag tänkte t.ex. om man kunde ha olika underlag i de olika, som spån, sand, jord/odlat gräs, eller annat?

Grodan
5/2/18, 11:18 AM
#10

#9 Absolut, det låter ju som en jättekul berikning. Jord skulle jag dock passa mig för, då den är blöt och kyler ner mössen väldigt. Torv är bättre i så fall att ha i grävlådan… eller gammal torr jord från gammal glömd krukväxt inne… typ


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: