Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1477 ggr
Elvy2015
10/20/17, 2:53 PM

Möss och barn

Jag har haft många djur i mitt hem under åren, framför allt gnagare. Marsvin, råttor, hamstrar, gerbiler, chinchillor och så klart möss.

Idag bor jag med Marsvin, chillor och möss.

Nu har jag sån tur att min dotter älskar djur, men jag märker också tydligt vilka djur här hemma som fungerar bra med min dotter.

Min dotter är snart 2 år och är väldigt aktiv och låter en hel del. Marsvinen är inte speciellt förtjusta i henne och blir lite rädda och springer undan när min dotter kommer till buren. Men dom sitter snällt i hennes famn och njuter av att bli klappade. Chillor i sig är inga gosdjur på det sättet utan tycker mer om att få skutta runt och upptäcka, svårt för en två-åring att balansera en hoppande chinchilla.

Så kommer vi till mössen här hemma. Så enkelt att introducera min dotter till mössen. Dom är nyfikna på henne, tycker om att klättra på henne, hoppar inte iväg, och sitter snällt i handen och putsar sig och min dotter blir överlycklig. Möss är relativt stresståliga (i alla fall dom jag har haft) och tål en hel del ljud. Skillnad på marsvin som faktiskt är lite känsligare och mindre stresståliga till sin natur.

Jag tycker möss är det optimala djuren för mindre barn. Dom får inte för sig att hoppa/skutta undan som hamstrar kan få för sig. Dom är lätta att ha på sig genom att dom gärna använda människan som en lekpark. Möss är helt enkelt ganska lätta att ha o göra med och det ligger i deras natur att vara nyfikna. Min dotter blir alldeles salig när en av mössen springer nerför min arm och ner mot henne och sträcker sig för att nosa på hennes näsa och sen hoppa upp på den och klättra upp på huvudet.

Sen ska det så klart tilläggas att man ALDRIG ska lämna mindre barn ensamma tillsammans med husdjur oavsett vad det är för djur. Håll alltid uppsikt över djur och barn.

Så jag rekommenderar varmt möss till småbarnsföräldrar. Se bara till att ditt barn förstår detta med att vara försiktig när dom ska hålla i musen så inte musen blir skadad på något sätt. Var med o visa flera ggr hur man får upp en mus ur buren och hur man håller i en mus. Och framför allt, poängtera tusentals ggr för ditt barn att det får bara mysa med musen när du är med, så att ditt barn inte får för sig att öpnna buren ensam och ta ut mössen. Här hemma är det alltid jag som tar ut mössen för mys/springtid. Men jag visar tydligt varje gång hur man får upp musen från buren utan att den blir stressad, så att min dotter förstår sen för framtiden den dagen hon själv ska få plocka upp en mus från buren.

Annons:
Grodan
10/20/17, 3:52 PM
#1

Så som du beskriver det håller jag med dig helt och fullt. Precis så ska det gå till om/när små barn ska introduceras till djur. Du som vuxen har ansvaret och kan bevaka när möss och barn umgås.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
10/21/17, 8:52 AM
#2

Instämmer med Grodan!

Det kan vara precis så där bra. Det beror ju på dig som ansvarstagande vuxen, och på mössen som är av den bra sorten. För möss kan vara så olika, men JUST sådär ska bra möss vara! (och bra musmänniskor)

Elvy2015
10/21/17, 1:53 PM
#3

Kan inte du Grodan kanske skriva en artikel om föräldrars ansvar och hur man introducerar barn och möss?

Grodan
10/21/17, 1:59 PM
#4

#3 Men oj, det är ju DU som skrivit en artikel redan nästan.

Du tar ju upp en aspekt som vi inte alls ser så ofta. Jag harvänner som har möss och gnagare och skaffar barn och gör som du. Men djurintresset är helt deras och barnen får ta del av det på ett ganska ansvarsfritt sätt. De får en bra introduktion till vad djur är.  Men de delar ofta inte denna erfarenhet här på sajten eller med mig.

Det jag mest möter är en familj med barn på 8-12 som vill ha möss till just barnen.

 Där är det så mycket mer annorlunda för mig och dem. Jag behöver dubbel och trippelkolla alla aspekter - är familjen och barnen redo och klarar de av att ha möss? Det är barnen som ska sköta, mata och städa med föräldrarnas övervakande. Där kan så himla mycket gå fel och musintresset är väldigt skört. Vid minsta problem, som också nästan alltid kommer, slocknar intresset.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elvy2015
10/21/17, 2:31 PM
#5

Ja det är det som är så himla synd att vuxna går o köper husdjur till sina barn, lägger allt ansvar på barnen, och sen tröttnar barnen efter nån vecka o så säljs djuret vidare.

Just därför jag tror på detta med att introducera barn och djur i väldigt tidig ålder. Alltså jag menar det är en stor fördel om föräldrarna har ett intresse i djuren för då får barnen automatiskt lära sig ansvaret som kommer med djur.

Min dotter ser mig dagligen städa burar och matar djur pyssla om dom och hon är själv med och hjälper till.

Men precis som du säger Grodan  det är skillnad här just för att jag själv har intresset.

Däremot så har man stött på föräldrar som har haft ett intresse för att skaffa smådjur och har undrat om det fungerar med små barn, och hur gör man för att barn och djur ska vänja sig vid varandra.

Jag själv har inte heller så stor erfarenhet av barn och smådjur. Har själv fått lära mig nu via min egna dotter och vad som har funkat för oss.

Det beror ju också helt och hållet på hur barnen är och hur djuren du skaffar är. Båda är ju individer med olika personligheter. Vissa barn funkar ju inte alls med djur, och vissa djur funkar inte helt enkelt med barn. Så är det bara.

Önskar dock att det fanns fler föräldrar som kunde ta eget intresse i att läsa på om djurslaget de vill skaffa till sina barn och själva engagera sig så att det blir en trevlig och rolig upplevelse för hela familjen.

Novachan
10/21/17, 3:19 PM
#6

Håller med Grodan, är i princip redan en artikel, och en bra sådan! Kanske kan tilläggas lite småsaker som t.ex. "Min dotter ser mig dagligen städa burar och matar djur pyssla om dom och hon är själv med och hjälper till." och på så sätt visar du henne hur hon ska göra det själv i framtiden.

Annons:
Elvy2015
10/21/17, 3:23 PM
#7

Jag hade gärna skrivit artikel, men tror inte jag har den behörigheten. 😉

Elvy2015
10/21/17, 4:22 PM
#8

Kan försöka sammanfatta i tråden.

Innan man funderar på att skaffa djur av något slag (om man inte redan har när man får barn) så studera i första hand ditt eget barn i sin vardag. Låter ditt barn mycket och har hög ljudvolym? De flesta gnagare är känsliga för höga ljudvolymer och kan lätt bli uppstressade om det hela tiden skriks och gapas.

Studera ditt barn hur det är i dess röresler, flänger mycket med armar, hastiga rörelser, springer mycket osv. Lyssnar ditt barn på dig om du talar om för det att han/hon måste lugna ner sig.

Alla gnagare är rovdjursbyten och har en naturlig instinkt att fly/försvara sig om det känner sig hotat. Har man ett barn som är oerehört högljutt och aktivt och har svårt att lyda när man säger ifrån så kanske man ska avvakta att skaffa djur tills barnet är äldre och förstår bättre. Nu pratar jag om ålder mellan 1-4 år då barn är som mest aktiva.

Men om du nu känner att du ändå skulle vilja skaffa ett litet djur att ta hand om så låt ditt barn få vara med och se hur du gör. Visa ditt barn hur du tar hand om djur. Upprepa 1000-tals ggr hur du plockar upp, städar, matar och pysslar om. Visa att du pratar med djuren i låg volym när du gullar och lockar på djuret. Barn härmar och tar efter sin omgivning. Om du är lugn och trygg i hantering med djur så tar ditt barn efter (i normala fall). Men om nu ditt barn inte är lugn o sansad i rummet när ni ska pyssla med djuren så har jag två tips du kan använda dig av som har fungerat här hemma.

1. Låt ditt barn känna av konsekvens när hon/han inte uppför sig i stunden med djuret. Ta ut ditt barn utanför rummet och stäng dörren. Visa tydligt att är du inte snäll så får du inte vara med o mysa med djuren. Låt ditt barn förstå att när man inte uppför sig så bringar det jobbiga konsekvenser. Ditt barn kommer säkert att bli arg, ledsen, skrika, gapa och banka på dörren av ilska för att det blir utstängt. Ignorera, jag vet det är skitsvårt och det gör riktigt ont i mammahjärtat, men nödvändig uppfostran för att ditt barn ska lära sig konsekvens. Du ska absolut inte på något sätt vara hårdhänt eller elak mot ditt barn, utan bara bestämt visa att dessa tendenser är inte ok. Sen när ditt barn väl har lugnat ner sig, låt ditt barn komma in i rummet igen och få vara med i pysslingen med djuren. Upprepar ditt barn åter igen med att börja bete sig illa och inte lyssnar på dig när du säger ifrån, så låt åter igen ditt barn få lämna rummet och stäng dörren. Upprepa tills den dagen ditt barn är lugnt och sansat när ni pysslar med djuren.

2. Om du nu känner att du har inte hjärta till att sätta konsekvens för ditt barn (det är skittufft psykiskt och känslomässigtatt sätta gränser och konsekvens för sina barn) så passa på att pyssla om djuren när ditt barn sover. De flesta gnagare är kvälls/nattaktiva och de som inte är det sover korta stunder dygnet runt och är vakna korta stunder dygnet runt så de är lätta att anpassa efter dina dygnsrutiner.

Sen kommer vi då till dom föräldrar som har barn som är lite äldre och vill ha ett eget djur att få ta hand om.

1. Lägg aldrig ensamt ansvar på ett barn att ta hand om ett djur. För det första så finns det lagar som ska följas för att ta hand om husdjur. Det ska vara lagliga burmått, det finns lagar om att vissa gnagare ska leva med artfrände och vissa gnagare ska leva solitära. Läs på ordentligt om det djur ditt barn vill skaffa. Skaffa eget intresse för djuret. Djuret ska INTE behöva lida för att NI HAR BESTÄMT att skaffa ett djur. Ha i minnet att barn tappar snabbt fokus och intresse. Ena dagen är djur jätteroliga, nästa dag är karate roligare och något dom vill syssla med, och tredje dagen så är teater roligare osv osv. Så tänk er för innan ni skaffar djur till era barn. Är ni beredda på att fortsätta ta hand om djuret om/när ert barn har tröttnat. Om inte så skaffa inget djur.

Men om ni nu skulle skaffa djur till era barn Oavsett vilket djur så var med i rutinen på att ta hand om djuret. Visa ditt barn hur man tar hand om ett djur. Städa, fylla på mat, pyssla osv. Gör denna rutin till en rolig familjegrej där hela familjen engagerar sig. Kom ihåg att det ska v ara roligt och trevligt att ha husdjur.

Här hemma  så engagerar sig både mamma och pappa i djuren och vår lilla dotter är jättelycklig när hon får vara med o hjälpa till, och vi skrattar så gott när vår dotter försöker hjälpa till att städa burar och det hamnar bottenströ precis överallt.  Hela familjen får en rolig stund tillsammans och rutinerna blir inte tråkiga och känns inte så krävande när det är roligt att göra dessa krävande rutiner. För ja att ta hand om djur innebär krav, men kan man göra kraven roliga så blir det inte så jobbigt att ta hand om djuren.

Nu då till introducering av djur och nu vänder jag mig främst till möss.

1. Studera som sagt ditt barn hur det beter sig narturligt i rörelser och ljudnivå, och hur pass väl ditt barn lyssnar och gör som du säger.

2. Köp INTE djur från djuraffär för där har ni stressiga djur redan från början och de är otama och kan ta vääääldigt lång tid att tämja, och då blir hela djurerfarenheten något tråkigt och sorgligt och då tappar de flesta intresset. Vänd er till flera uppfödare. Tala gärna om för uppfödare att ni har barn, berätta barnets ålder och be om hjälp från uppfödare att dom väljer ut möss som kan passa just er familj. Tala om för uppfödare vad för slags mus ni är ute efter. Att mössen tex ska vara lite mer stresståliga just på grund av att ni har barn.

3. Läs på läs på läs på om djuret ni tänker skaffa. Fråga fråga fråga både på forum, grupper och uppfödare. inga frågor är dumma, frågar man inte så får man inget svar och får man inga svar så kan misstag gå väldigt fel just på grund av okunskap.

4. När ni väl ha fått hem erat djur så gå långsamt till väga med att introducera djuret till er familj. Låt djuret få bo in sig i buren ett par dagar. Bestäm vem av de vuxna som ska ha huvudansvaret och låt denna person bli den som djuret först få lära känna. När djuret väl känner sig trygg med huvudpersonen så går det sen bra att släppa in ditt barn i ompysslingen av djuret. Allt ifrån städning till mys. Visa ditt barn hur du gör och hur du beter dig kring djuret. Jag kan inte upprepa nog hur viktigt det är att du visar ditt barn hur du gör. För när ditt barn lär sig hur du gör, så vet barnet hur det ska göra sen i framtiden när det har ett eget ansvar för djur. 

Att introducera möss med barn är det dock relativt enkelt om man har en bra mus från uppfödare. Studera musen hur den uppför sig med dig innan du presenterar mus och barn. Möss är till sin natur väldigt nyfikna och ganska stressståliga. Visa ditt barn hur man tar upp en mus ur buren, låt musen springa på din arm och ner på ditt barns arm och händer, men håll dina händer i närheten för att fånga upp. Möss är otroligt snabba och barn kan göra någon plötslig rörelse och musen tappar balansen och kan trilla, då är det bra att du har dina händer i närheten o är beredd att fånga upp.

Lär ditt barn att ALDRIG ta upp musen ur buren utan att du är med. Lämna aldrig djur och barn ensamma oavsett vilket djur du har. En olycka kan hända och få förödande konsekvenser. Hur mycket du än litar på ditt barn eller djur så låt dom aldrig vara ensamma utan uppsyn. Då menar jag barn från åldern 1- 10 år. Efter 10 ansser jag att barn är mogna att börja ta lite smått eget ansvar när det gäller att gå till buren och plocka upp ett djur när barnet vill mysa. Men lär ditt barn att fråga om lov först så att du är medveten om denna stund och är beredd i fall något skulle gå fel.

Lycka till.

Grodan
10/21/17, 5:04 PM
#9

#8 Det ser bra ut. Jag publicerar den gärna. Gå gärna igenom den se om du kan korrigera språket och ev upplägg, samt om du vill dela av med rubriker. Sedan behövs FOTON!!!

Ingen vill läsa artikel utan foton… haha… (jag kan givetvis fixa foton om du inte kan, men eftersom du ju har möss och barn så…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elvy2015
10/21/17, 6:39 PM
#10

Ska försöka gå igenom o korrigera språket, dock är jag väldigt dålig på sådant. Ska be gubben ta kort på mig och vår dotter när vi håller på med djuren. Dock inget vi kan ordna med just idag.

Grodan
10/21/17, 6:44 PM
#11

#10 Det är ingen brådska


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
1/26/19, 6:53 PM
#12

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elvy2015
1/26/19, 7:10 PM
#13

Jösses den artikeln hade jag glömt 😍

Annons:
Grodan
1/26/19, 7:55 PM
#14

Jag med. Foton saknas…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elvy2015
1/26/19, 8:02 PM
#15

Kan försöka ordna fram i veckan

Grodan
1/26/19, 8:45 PM
#16

Vore super!😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: