Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1122 ggr
Crucio
10/23/17, 12:48 AM

Texel vs. astrex?

Som titeln lyder undrar jag vad skillnaden mellan dessa hårlag är? Har googlat men hittar varken något vettigt textresultat som förklarar saken, eller bilder där jag ser någon tydlig skillnad. Hjälp?


Sajtvärd på Skrivlust

Annons:
isabella93
10/23/17, 8:00 AM
#1

Texel är en långhårig astrex. Här hittar du beskrivningen av dem i standarden, med några bildexempel: http://svemus.weebly.com/haringrlag.html

ariama
10/23/17, 8:49 AM
#2

Ja, texel är en långhårig lockig mus medan astrex är en korthårig lockig mus. Det är samma gen som ger den lockiga pälsen, och olika gener som ger lång respektive kort päls.

Med astrex är det så att de korthåriga mössen är lockiga som bebisar, sen när de blir vuxna så syns inte lockigheten. De ser ut som vanliga korthår. Och sedan blir de lockiga igen när de blir gamla!

Grodan
10/23/17, 12:57 PM
#4

Jag skulle vilja påstå att amaira beskriver ett dåligt exemplar av Astrex - vilket också är väldigt vanligt. Bra exemplar bibehåller lockighet även efter de bytt ut bebispälsen. Man kan också alltid se att de är Astrex som vuxna genom att morrhåren ofta är lite eller mycket krökta samt att pälsen inte ligger så slät och fin på kroppen som hos vanliga Shorthair.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
10/23/17, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Jag har letat och letat bland mina egna bilder men hittade inte så många bra tyvärr. Här är texel (långhårig lockig)

ajanki
10/23/17, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Och astrex (korthårig lockig)

Annons:
ariama
10/24/17, 6:58 AM
#7

#4. Jo, det förstås. Men gäller det även för en riktigt bra korthår? Jag tycker mig ha sett, att de astrex som är lockiga som vuxna, också har texel inkorsat (långhår alltså), och har längre päls än en "riktig korthår" bör ha?

Jag kallar flertalet av mina möss för korthår, men de är korsningar med långhår, och får en päls som blir mer mitt emellan.

Crucio
10/25/17, 6:06 AM
#8

Okej, tack för svar. Då vet jag.^^


Sajtvärd på Skrivlust

Upp till toppen
Annons: