Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 833 ggr
ariama
10/28/17, 9:02 AM

Myter om hanmöss

Än en gång har jag stött på påståendet att vilda hanmöss inte lever själva, utan som ensam hane i en familjegrupp med flera honor.

Det är en matematisk omöjlighet.

Det kan inte gälla alla hanar, inte ens merparten av hanarna. Statistiskt sett föds det ungefär lika många hanar som honor, så det går inte.  Det blir helt enkelt massor med hanar över! Vi har en alltför stor tendens att "romantisera naturen". 

Naturen har inte som uppgift att vara snäll, vänlig eller rättvis!! Med mänskliga ögon är naturen ofta grym, fast den i realiteten inte är någonting, den bara "är".  Utan värdering.

Påståendet (vilda hanmöss lever inte själva) syftar till att vi människor inte ska beröva mushanar deras naturliga livsmiljö.  Det är alltså ett påstående som inte är sant.

Sedan är det en helt annan diskussion, att vi människor inte behöver strunta i att försöka minska lidande, bara för att naturen är som den är. Men utgångspunkten ska kanske vara realistisk?

Annons:
Elvy2015
10/28/17, 12:48 PM
#1

Jag läste ju någonstans att hanmöss i naturen lever med flock honor, dock så kan inte jag säga om det är sant eller inte för jag följde inte upp vidare. Men nu blev jag nyfiken och skulle vilja läsa mer om hur möss faktiskt lever i naturen. 

Ariama har du lust att skriva eller har du några nyttiga länkar till läsning och filmer?

Grodan
10/28/17, 7:45 PM
#2

#0 Ok. Jag har läst. Men jag fattar inte… vad står det egentligen? vad är poängen? (är detta en tråd mot något jag skrivit?)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
10/28/17, 8:51 PM
#3

Jag tolkar som att denna tråd försöker säga att tammöss-hanar inte MÅSTE ha sällskap (oavsett kön av kompis/kompisar) och man då gör en jämförelse med möss "i det vilda"; där tammössen från början kom ifrån. Och att det inte är på något sätt elakt att låta en han-mus bo själv.

I naturen kan ju alla hanar som sagt inte bo i flock med ett gäng honor, om inte många av "de övriga hanarna" av någon anledning har en tendens att dö… och alltså inte räknas med. Vissa hanar kanske lever i flock, men tror absolut inte att alla gör det. MEN just VARFÖR de inte bor i flock är ju svårare att veta: inget intresse för det eller att han bara inte lyckas hitta honor (som inte redan är "upptagna" av andra hanar).

ariama
10/29/17, 7:35 AM
#4

Gulle-Groda! ❤️ Världen är inte emot dig! Och jag är det definitivt inte.  😃 Ta inte åt dig så lätt. Människor har olika åsikter och det är precis så det ska vara! I det här fallet hade jag dessutom inte en tanke på dig, och vi har inte ens olika åsikt.

Jag blir helt enkelt trött på - liksom Tsunamis blev i en tråd nyligen - alla de uttalanden jag möter på nätet (eller ser/läser utan att möta/bemöta) som vidhåller att mushanar ska leva tillsammans med burkamrat-er, därför att det är deras natur.

Det är inte deras natur. Det var bara det jag skrev, och varför.

ariama
10/29/17, 7:53 AM
#5

#1. Jag ska leta lite och fundera lite. Jag har nån bok det står i, och egen erfarenhet av mitt liv på landet i gammalt hus och djurhus och vildmöss i parti och minut.

#3. Du har uppfattat mig rätt. 

Att inte alla hanar lever i en grupp beror ju på att det inte kan finnas honor till alla om EN hane lever med MÅNGA honor.  Det kan helt enkelt inte finnas honor kvar till alla. Om det inte vore så att det som regel endast föds ett mycket litet antal hanar och ett stort antal honor i kullarna - vilket varje musuppfödare vet inte är sant!

Syftet med mitt inlägg är nog att (fortfarande, år efter år) försöka komma åt en utbredd missuppfattning att hanmöss kan leva tillsammans, med döda hanmöss som resultat. Döda av bitskador, eller stress (utan bett). Inte bland oss musfolk som kan möss, utan av alla dem som skaffar möss och TROR att de kan och vet. Därför vill jag försöka ända den allmänna attityden, och hur man pratar om hanar ihop.

Jag ska försöka skriva ihop lite om hur vilda möss lever. 🙂

Novachan
10/29/17, 8:49 AM
#6

Hur stor chans tycker ni som föder upp möss att bröder kan fungera att bo tillsammans? Att se en ungefärlig gissning på en siffra kan hjälpa att motivera folk.

Annons:
ariama
10/29/17, 12:08 PM
#7

Jag tror inte att det kan ske "slumpvis"  utan att det beror på linjer.  Vilket gör det svårt att sätta en siffra, tycker jag.  Det beror så fullständigt på vad det är för möss.  

Eftersom det är en ärftlig förmåga, och vissa hanmöss har den tendensen till egenskap, är det också möjligt att avla på egenskapen.  Att sakta sakta öka åldern som de tolererar varandra är möjligt med kunskap och erfarenhet.

Men inte ens de som avlat hanar ihop i många år (årtionden?) kan garantera att det håller mushanarnas livslängd ut, även om det gjort och gör det i en del fall för dem.

ariama
10/29/17, 12:12 PM
#8

Ett "problem" med att avla hanar ihop (och ett problem med all avel) är att man måste utavla, dvs avla på en partner som inte har den önskade egenskapen. Då försvinner 50% av de önskvärda generna. Det är inte lätt att hitta avelsmöss som passar till ens egen avel.

Grodan
10/29/17, 5:40 PM
#9

#3 Tack

#4 Hihi, på ärligt så förstod jag inte… jag läste och läste, men tror ögonen gick i kors 

Läser in mig på resten en annan dag, men ja… tyvärr #8 det är ett litet problem, men hindrar mig inte ändå


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
10/30/17, 12:59 PM
#10

#6 Om man inte aktivt avlar efter den egenskapen är det kanske 5-10% chans att hanarna faktiskt vill bo ihop även i vuxen ålder. Det är inte något som brukar hända här hos mig i alla fall (jag avlar inte efter det). 

Det ena unga 3 månaders hanarna som jag nämnde i den andra tråden har nu börjat bråka med varandra. Kvar är 2 kusiner som ännu bor ihop och inte visar några direkta tecken. Men jag har flertalet unga hanburar just nu där läget ser väldigt ostadigt ut så jag håller järnkoll på dem. Värst är det förstås vid städning som de flesta vet, för då tar man bort en del av lukterna vilket triggar igång allting igen.

Kvar är nog en pappa ur en helt ny linje mina Svarta Roan/Merle som ännu sitter ihop med sin Merle son 3,5 månader, hade lyckats glömma bort dem lite så det var därför jag inte tog upp dem i andra tråden. De två verkar vara helt ointresserade av konflikter i alla fall. Men de två yngre bröderna kunde inte hålla sams i egen bur så de blev delade på. Pappa/son tror jag personligen mer på än bröder eller obesläktade.

MvH  Tsunamis

Grodan
10/30/17, 1:15 PM
#11

#6 Jag har ingen aning. Dock tror jag att på korsningstyp, Longhair och linjer där det avlats på temperament och beteende i över 10 år är betydligt högre siffror än  Tsunamis påstår. 

Betänk där, att jag och Tsunamis har väldigt olika möss!!! 

Jag väljer noga att just ha och köpa in möss där flockegenskaperna är mycket bra hos både honor och hanar. Med vissa undantag. Jag utavlar emellanåt och beroende på vad det är för utavelspart blir det ju resultat därefter. Mer renrasiga Engelsktypade utavelsbröder har kunnat bo ihop ca 2 månader. Korsade utavelsbröder lite längre, men egentligen inte mycket.  Jag har flera sådana nu, korsningstypade som jag är lite orolig över. De funkar nu, men jag tror det bara är en tidsfråga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
10/30/17, 1:25 PM
#12

#11 Haha japp vi har väldigt olika möss det har vi 😛 och vi avlar efter olika egenskaper också. 

Jag talade bara av egen erfarenhet, kan ju inte riktigt göra något annat.

MvH  Tsunamis

Annons:
Upp till toppen
Annons: