Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 8181 ggr
Novachan
2017-10-28 22:40

Möss's läten och vad de betyder

Någon som känner till en gammal tråd, eller information från någonstans på internet eller tips på böcker, där man kan försöka läsa sig till vad möss's olika läten kan betyda? Då syftar jag mest på deras "prat-ljud" - kommunikation liksom. Sen är det väl bra att veta vad de kan göra för läten när något är fel (ex. rossel).

Jag hör mina möss typ försöka prata med mig eller andra musen när de vid axeln, väldigt dovt, det närmsta jag kan komma på att ljudet påminner om är kuttrande råttor kan göra, men jag kan inte råttors läten heller så… Så undrar vad de vill :) bara prata eller något annat…

Nu har jag nya möss hemma också, både pojkar och flickor men de är separerade på kön (pojkarna bor ihop just nu på test, förutom ena som var lite för på den andra, men jag är beredd på att separera alla om/när så behövs). Några av dessa möss, av båda könen, gör ett nytt ljud jag inte har hört förut, typ pust/puff-ljud, inte nysningar. Ibland gör de ljuden typ i rad och annars då och då. Kan det vara att de känner lukten av motsatta könet och försöker pratat med dem/locka till sig dem? De är inte aggressiva på något sätt btw.

Annons:
Pyttelite
2017-10-28 23:21
#1

Här finns en länk om råttors kommunikation sammanställd av en engagerad råttuppfödare.

http://vintaz.weebly.com/raringttors-spraringk.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Novachan
2017-10-29 07:25
#2

tack för länken!

tillägg:

det är ett sorts pip-jud tillsammans med pust/puff-ljuden, svårt att beskriva xD

sen har jag också hört mina första tjejer göra typ ett pip-ljud när de är i deras bon och jag tror att de sover, liknar pip-ljudet de gör när de säger nej/sluta till en annan mus. kan de göra ljud för att de drömmer? :) eller vaknar plötsligt av någon anledning

Grodan
2017-10-29 17:43
#3

#2 Små pipljud från boet brukar vara att någon inte är riktigt nöjd med en hårdhänt putsning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-10-30 08:53
#4

Men detta pipljud från boet är från mina flickor som bor ensamma (tillfälligt)

ariama
2017-10-30 09:25
#5

Möss försöker inte prata med dig. "Tyst som en mus" heter det, och det stämmer oftast.

Mössens kommunikation sinsemellan är på en helt annan frekvens än människor kan höra. Undantaget är vissa pipanden vid vissa tillfällen, t.ex. när en hona träffar en hane. Ibland kan vissa möss (ett fåtal, när de tycker det är läskigt) pipa till när man tar upp dem. Vuxna kan pipa när de kivas om mat, eller när burkamrater putsar dem för hårt och/eller barberar eller knipsar av morrhår, och småungar kan pipa inifrån boet när de kivas om mjölken.  De kan kanske pipa vid smärta också.

Övriga ljud man hör vid andning brukar bero på andningsproblem, vilket inte är ovanligt på möss tyvärr.

Novachan
2017-10-30 10:37
#6

Mina hanar är mest pratsamma och vissa låter typ som… ekorrar gör på tv :S

Och så gör det ibland typ pew-ljud. Vet inte om det är samma som "pust-pip-ljudet" eller liknar det bara.

Pip-ljud som "Nej sluta låt bli mig burkamrat", "Nej sluta jag vill ifrån burkamrat" "Nej jag är rädd och vill inte bli rörd/lyftas upp" kivas om mat känner jag igen.

Jag vet att vi människor inte borde kunna höra viss kommunikation från djur. Kanske det är att jag är så oerfaren men hör ljud som inte låter som Rossel så då tänker man ju att det är någon form av kommunikation.

Jag kan tänka mig att många oerfarna säger detta men jag tror att jag har ganska bra hörsel (?); kan höra när en mobil vibrerar på ljudlöst på övervåning i hus medan jag själv är på nedervåningen, kan tycka att lägsta möjliga ljudnivån är för hög på MP3-spelare (när man använde sådant)  medan jag är på buss som såklart låter en del.

Annons:
Grodan
2017-10-30 18:54
#7

#6 "Mina hanar är mest pratsamma och vissa låter typ som… ekorrar gör på tv :S"

hm… är du säker på att det är möss du har? LOL 

Inga möss låter så. De ska inte heller göra det. Nu måste du spela in de där ljuden och låta oss höra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-10-30 20:01
#8

Ja jag började undra lite också när jag hör dem låta så xD Därför jag skriver om det här. Jag tycker det låter som ekorre-ljud men jag kanske misstolkar ljuden/beskriver dem fel.

Novachan
2017-11-01 23:58
#9

Det låter som att min ena ny hona hickar! xD Låter gulligt men blir samtidigt orolig för om det är ett tecken på något hos på henne? Har inte hört de övriga två honorna i samma bur låta så.

ariama
2017-11-02 08:52
#10

Möss kan få hicka tror jag (fast jag har aldrig hör en mus hicka). Det kan också vara klickljud när hon andas.

Jag tror inte på att dina möss pratar med dig. Så istället för en diskussion om hur möss pratar vill jag styra över frågan till vad du ska göra ifall de har "rossel" (som kan ha tusen olika orsaker samt låta på tusen olika vis, och inte alls behöver just  "rossla")

Om de i övrigt inte mår dåligt eller verkar sjuka, så försök stärka deras immunförsvar med tillskott av extra näringsrik mat. T.ex. en liten bit rå lax och lite broccoli och nån ärta.  Kolla också upp bottenmaterialet, så att det inte beror på damm eller nåt.

Märker du att de börjar få ansträngt immunförsvar och är lite hängiga, och/eller ögonen inte är "vidöppna" och klara, och/eller att de är lite snoriga, och/eller att de blir lite matta i pälsen och/eller burrar upp sig en smula, så har de och du större problem, och det är veterinär som gäller.

Här är en länk om rossel: https://mus.ifokus.se/discussions/56a5a9c48e0e7402f8000b63-rossel-beskrivning-och-behandling

och här är en hel drös länkar: https://mus.ifokus.se/discussions/56a5a9c48e0e7402f8000b63-rossel-beskrivning-och-behandling

ariama
2017-11-02 09:10
#11

#0. "Jag hör mina möss typ försöka prata med mig eller andra musen när de vid axeln, väldigt dovt, "

" Ibland gör de ljuden typ i rad och annars då och då."

Du är inte först, och inte ensam om att missta sådana här ljud för kommunikation.  Att mössen ofta bara låter "då och då" brukar stärka tron på kommunikation.

Ofta kan musen börja låta när man tar upp den, eller när man klappar den, eller nåt annat som stärker tron att den pratar. Men det gör den inte!  Det är inte annat än att det låter annorlunda i och med att den andas annorlunda, t.ex att musen blir spänd (av glädje eller rädsla, det spelar ingen roll!)

Att den låter "dovt" = lågfrekvent, är inte kommunikation eftersom möss inte hör låga frekvenser, vilket däremot människan är ganska bra på att uppfatta.  (relativt alltså, utifrån vad möss och människor kan höra)

Låga frekvenser (långvåg på radio) hörs bra på långa avstånd. Höga frekvenser hörs bra på korta avstånd (kortvåg på radio). Möss är bytesdjur, de vill inte att katten ska tjuvlyssna på deras prat. (möss hör högre frekvenser än katter till och med, och högt högt över vad vi människor kan uppfatta). 

Att möss ska prata med varandra på nära avstånd i låga frekvenser (dovt ljud), tycker jag inte låter (haha) logiskt i mina öron.  Jag har heller aldrig själv hört möss prata med mig, trots att jag till och med avlar på kommunikativa möss.  😃

Novachan
2017-11-02 09:49
#12

Ja precis, har ju läst här på iFokus att möss inte ska låta, men samtidigt tycker jag ju att ljuden jag hör inte låter som Rossel - men samtidigt kanske jag bara helt enkelt är för oerfaren, är så bra att man kan fråga om sådant här men är så så svårt att beskriva ljuden!

Jag har trott mer på försök till kommunikation med andra möss än till mig ex. tänkt att min ena tös letar efter den andra tösen efter att jag hade separerat på dem, samt lockljud till motsatta könet för parning eftersom jag har både honor och hanar nu (i separat burar) och deras burar stod ganska när varandra (ena på ett bord, andra delvis under bordet. Och jag tycker att de nya mössen har låtit mindre ju fler hanar som flyttat ur den tillfälliga gemensamma buren och till slut att hon- och hanbur inte står direkt under/över varandra.

Jag har också tänkt på bottenmaterialet men det är en sådant produkt som påstås vara dammfritt - men jag tror ingen produkt är det, bara att de dammar mer eller mindre. När det blir tillfälle ska jag testa lättströ och se om det är bättre men det jag har nu verkar vara omtyckt av musägare, det är också samma strö som mössen har växt upp med.

Jättebra beskrivning på hur ljuden kan komma till! Men många av de högre ljuden "pust/puff/pew-ljud" och "hickningarna" låter samma som när de är nere i buren eller upp hos mig…

Har inte sett några tecken på sjukdom men är ju såklart fortsatt observant på det, och ska extraläsa om Rossel! Broccoli hade jag tänkt att ge dem oavsett men det är ju bra att det kan hjälpa att sträka immunförsvaret!

Jag hade eventuellt tänkt att testa att börja introducera mina honor idag eller imorrn men blev lite reserverad när jag hörde hickningarna. och tänkte också på om jag borde sära på den hickande honan som bor med två andra töser just nu - om det skulle vara någon smitta liksom…

ariama
2017-11-02 11:33
#13

Jo, det vi med ett gemensamt namn kallar "rossel" kan förvillande nog låta precis hur som helst! Rossel är ju ett samlingsnamn som jag själv egentligen inte tycker är så bra, eftersom musen ofta inte rosslar. I alla fall inte de möss jag har haft/hört.

Och dina slutsatser är alls inte dumma! De låter också logiska.

Om de ser helt friska ut på alla andra vis, kanske det går över så småningom, eller bara kvarstår. Blir det inte värre så tror jag att de kan leva med det. Att rekommendera veterinär när det gäller möss kostar ofta mer än det ger resultat tyvärr. Veterinärer vet inte så mycket om möss och att medicinera rosselmöss brukar hjälpa ett tag innan det kommer tillbaka, efter vad jag hört.

De möss som redan går ihop tycker jag inte du behöver sära på. Antagligen är de redan smittade, men det behöver inte bryta ut på dem. Alla möss är inte så mottagliga för "rossel".  Och "rossel" (vad som nu menas med det) kan vara olika allvarligt.

Om du vill sätta ihop möss, så kan du göra det om det låter från båda burarna, men kanske inte annars.

Annons:
Novachan
2017-11-02 13:49
#14

Hade fått för mig att Rossel inte nödvändigtvis låter som Rossel men nu blev jag upplyst igen :) Finns det någonstans som man kan försöka läsa sig till hur olika rossel-ljud kan låta? Ljud är svårt… >.< undrar om jag inte har frågat om detta tidigare…

Grodan
2017-11-02 18:27
#15

Det finns ju videos på youtube med Rossel som du kan jämföra med. Tror mest det är på råttor i o f s


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-02 19:26
#16

Men råttor och möss låter lika, iaf vad gäller Rossel?

Grodan
2017-11-05 13:37
#17

Ja, Rossel låter lika på många djur. Jag har även hört andra gnagare rossla… 😕

Jag har en grupp hanar som snart måste säras på. De bråkar inte, men de ligger två och två och vid utfodring och städning kan det ibland kivas. En har röst och piper, men det är just inget annat än det. Inga bett, inget aggressivt. Men jag märker på dem att de är lite stressade och häromdagen när jag pysslade med dem kunde jag även uppfatta små ljud. Vi pratar om ljud som nästan inte hörs. Tandgnissel - tandslipning. Små suckar - tung utandning som att de är stressade. Ett minikuttrande som verkar komma från näsa, men ej pga Rossel, utan mer ett stressljud (detta ljud känns lite nytt eller något jag aldrig eg tänkt på… det är liksom inte ett riktigt medvetet LJUD… ).

Kan det vara något av detta du hör? Har du väldigt bra hörsel?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-11-06 12:55
#18

Vi har ju MP160´s artikel, men kunde absolut behöva en om mössens läten. Vem skriver den?

Jag hittade några ljudfiler på nätet, men attans… flera är fejkade… haha

http://www.freesoundvault.com/sounds/sound_fx/mouselaf.wav


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: