Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 2591 ggr
Elvy2015
2017-10-29 14:27

Tammushanar och Natalhonor tillsammans?

Jag läste någonstans men kan nu inte hitta tillbaka till tråden, att hanmöss kan gå ihop med natalhonor för att det kan inte bli bebisar där. Stämmer detta? Är detta ett bra alternativ för hanmöss som inte kan gå med andra hanmöss om man vill att de ska få ha sällskap? Pratar tammöss och nataler samma språk? Skulle de verkligen få något utbyte av varandra? Om det nu är så att det faktiskt fungerar så funderar jag på att skaffa natalhonor till mina ensamma hanar, men jag vill först höra lite vad ni tycker ni som har mer erfarenhet.

Annons:
ariama
2017-10-29 15:32
#1

Jag har noll erfarenhet av nataler, än mindre med nataldamer som sällskap till tammushanar, men har liksom du läst om kombinationen och tycker det verkar vara en bra och spännande lösning!! Vill gärna också veta mer.

Grodan
2017-10-29 17:23
#2

Tsunamis gör så bland annat och det börjar sprida sig. Jag har inte provat det dock.

Alwyn här på forumet (nåja, om hon inte rymt för gott) har nataler och möss ihop. Honor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2017-10-30 13:20
#3

Jag var inte först med det här utan det kom som en rekommendation från bla. uppfödare i Holland och Finland.

Är inte så mycket mer man behöver veta. Jag släpper ihop min hanar med en natalhona (utan någon introduceringsprocess) i en rengjord bur. Ibland hanens nuvarande bur som är skurad. Ofta är det en ung natal men kan även vara 4-5 månader ibland. Vissa natalhonor får flytta runt om den hanen de bor med ska få en musfru, de har aldrig reagerat särskilt mycket på det. 

Natalerna gör inte något mot musen men musen kan börja tjafsa om revir och därav attackera natalen (speciellt i ovan scenario där en natalhona kan lukta av en annan mushane) medan natalen bara står på bakbenen och inte gör något tillbaka. Så har man en grinig hane måste man ha noga koll och eventuellt köra en introduceringsprocess. Men de flesta av mina mushanar har i alla fall accepterat nataler bara enstaka hanar har inte velat bo med en natal och ja då får de bo helt ensamma.

Jag har provat båda könen på nataler det är inte någon direkt skillnad. En mushane tolkar alltså inte en natalhane 'som en annan hane som ska bort' utan de beter sig i regel som om det vore en mushona med putsande, uppvaktning och ja ibland också parning. De är ju trots allt ganska långt ifrån i släktskapet så hormoner och lukter verkar vara ganska annorlunda.

Ett par extra natalhanar får ibland sitta med en grupp mushonor också och det funkar fint det med. 

Vissa tycker man ska ha fler än en natal per mushane eftersom nataler ju är grupplevande och vill bo med sin egen art. Men jag tycker natalen beter sig mot musen som om den vore en annan natal så den sitter ju knappast och deppar ihop av att inte ha någon kompis utan putsar sin mushane och sover ihop. Så tolkar jag hur mina beter sig iaf, inte beter de sig som om de satt ensamma.

Vill man ha snälla nataler ska man inte köpa av första bästa som råkar få ungar. Jag fick leta flera år efter mina vita som uttryckligen avlats snälla i många många generationer för icke sällskapsavlade nataler kan vara riktigt aggressiva mot människor.  Man *kan* hitta någorlunda lugna individer även bland vanliga uppfödare (ofta avlas nataler till ormmat) men de brukar sällan vara fortsatt snälla efter könsmognad.

MvH  Tsunamis

ariama
2017-10-30 17:10
#4

Tack Tsunami! Det här tycker jag ska postas som en artikel, dvs lätt att söka och hitta. Väldigt bra idé och info!

Grodan
2017-10-30 18:15
#5

#3 Tack för så fin beskrivning. Håller helt och hållet med amaira. 

Jag vet att Alwyn vill avla fram snälla trevliga nataler så där finns. Sen har ju Gutke. Har du också Tsunamis?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-10-30 18:18
#6

inlägg flyttat:

2017-10-30 15:25

#13 av: Novachan

Tycker att nataler är så himla söta men har u hört att de inte är de bästa för sällskap, så att ha dem som burkamrat till en tammushane känns en bra "ursäkt" :P

Men då måste man ju ha dem i någon form av glasbur eftersom nataler är så bra på att rymma från andra typer av burar, iaf vad jag har läst så funkar det inte att ha dem i burar av plast - de gnager sig ut. Eller har du annan erfarenhet Tsunamis?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2017-10-30 18:45
#7

Jag har några som bor i Claes Ohlssons Modul lådor, riktigt tunn plast men inga kanter att få tag i. De bor kvar ännu och har bott där länge. Tycker inte nataler är så gnagiga alls faktiskt. Finns långt mer gnagiga djur t ex gerbiler, degu.

MvH  Tsunamis

Novachan
2017-10-30 19:41
#8

Tack! Jag insåg också efteråt att jag postade inlägget i fel tråd

Novachan
2017-10-30 19:47
#9

Mina möss bor också i Modul-lådor! Har inte hört om någon annan som använder sig av dem, de är ju ganska nya på marknaden jämfört med andra modeller. Har också en 130-liters SAMLA-låda till grupp honor. Är synd att Modul inte har större än 60 liter, man ser ju så bra in i lådan och som sagt inga kanter på väggarna. Dock är det ju två små böjar/inbuktningar i botten av lådorna och det är det som jag har varit lite orolig för om de kan gnaga sig ur, men det kanske dom inte kan? Eller bara inte har listat ut att de kan…

Tsunamis
2017-10-30 20:28
#10

Får hoppas iFokus inte komprimerar ihjäl den här videon. Nyss ihopsatt 5 veckors natalhane rätt ner i 8 veckors mushanes bur. Notera ingen uppburrad päls, stelt beteende och inga hot mot natalen. Mushanen gör istället de här glädjeskutten de kan göra ibland. Och ja mina hanar bor smått (men lagliga mått) det har fått bli så nu när jag har så många unghanar hemma.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2017-10-30 20:30
#11

Hmm funkade inte att lägga upp video med telefonen. Får hitta annat sätt att ladda upp.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2017-10-30 22:07
#12

Sådär… som sagt nyss ihopsatt 5 veckors natalhane rätt ner i 8 veckors mushanes bur. Notera ingen uppburrad päls, stelt beteende och inga hot mot natalen. Mushanen gör istället de här glädjeskutten de kan göra ibland. Och ja mina hanar bor smått (men lagliga mått) det har fått bli så nu när jag har så många unghanar hemma.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2017-10-30 22:09
#13

En till 12 veckors hane som också fick sällskap av 5 veckors natalhane i bur där jag bara lagt i nytt bottenströ. Inte skurat väggar (där hanar gärna hänger och kissar) och boet är inte skurat heller. Man får ha lite koll på varningssignaler om det dyker upp några vilket jag inte kan se i de här två fallen i alla fall. Inga spända uppblåsta kroppar, burrade pälsar, knastrande tänder eller vända sidan mot varandra.

MvH  Tsunamis

Annons:
Novachan
2017-10-30 22:30
#14

Är hanen helt utan hår eller har väldigt kort/lite mörkt hår? Söt är han iaf!

Tsunamis
2017-10-30 22:37
#15

Kylo är fuzzy så han har lite päls, de mörka partierna men han är mitt i ett pälsbyte det är därför han ser så rolig ut.

MvH  Tsunamis

Elvy2015
2017-10-31 12:33
#16

Tack snälla Tsunamis för upplysningarna ❤️ Jag funderar mer och mer på att skaffa 2 natalpojkar till mina ensamma hanar eller 2 natalhonor. Men givetvis skaffa från någon som har riktat in sig på temperament så att man i alla fall kan handskas med dom.

Grodan
2017-10-31 13:30
#17

Haha, Natalerna är ju nästan osynliga för mössen med sina "fel lukt".

Tack för videos, Tsunamis! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2017-10-31 13:39
#18

#17 Ja du vet ju hur en mushane hade reagerat mot en annan mushane, även dessa ynglingar hade ju blivit tokiga om en främmande hane hade vandrat in. Men också en mushona hade de ju också reagerat annorlunda på. Lite roligt faktiskt!

Lantbrukare (hane 1, Hereford) har suttit ensam i ett par veckor nu och Kylo hade jag precis delat från sin bror som han inte trivdes med längre. Lantbrukare är ju den som gör lite glädjeskutt eftersom han ju måste tyckt det varit tråkigt ensam.

MvH  Tsunamis

Grodan
2017-10-31 13:53
#19

Fasiken vad bra. Nu behöver jag då ett gäng snälla nataler som jag kan sälja med mina hanar… haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-10-31 21:12
#20

Lite OT men berör ändå nataler tillsammans med tammöss. Hur reagerar tammöss-honor på en natalmus i deras bur? Kanske ingen som vet men bara en tanke som slog mig. Tänker om det skulle bli bråk eller om natalmusen nästan automatiskt skulle bli lägst rang? Och tänker mest på om man satte in en hona, men en hane låter ju ännu mer spännande vad som kan ske.

Annons:
Tsunamis
2017-10-31 21:46
#21

Jag skrev ju att jag även sätter in nataler till honorna ibland. Samma där, ingen direkt reaktion. Vissa natalmushanar kan få för sig att para mushonor vilket de inte alls alltid har någon lust med, så då kan det protesteras högjlutt men inget direkt bråk eller så.

MvH  Tsunamis

Novachan
2017-10-31 22:51
#22

Ah just det, totalt glömde bort sorry >.<

Så en natal påverkar inte dominansbeteende och rang hos övriga tammössen? Jag kanske har missat svaret…

Tsunamis
2017-11-01 08:54
#23

Inte vad jag sett iaf, börjar mössen bråka av någon anledning håller natalerna sig långt borta. T ex. jag släppte ner 2 honor ihop med 2 andra honor som inte alls ville ha sällskap så efter den del jagande av varandra så stod de 2 natalhanarna fortfarande i ett hörn och ville inte vara med i nånting. De bråkiga mössen tog jag ut och lät sitta i transport så de tillslut blev sams.

MvH  Tsunamis

Grodan
2017-11-01 12:16
#24

Vill någon summera allt detta till en artikel?

Några frågor.

  1. Har man provat med andra musarter också? Och vad är/var resultaten? 
  2. Har möss och nataler exakt samma matnisch, näringsbehov osv?
  3. Smittas natalmöss av mössens springmask? (frågan om nataler blir smittade av mössen mycoplasma och andra bakterier vet jag tyvärr redan svaret på)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-01 13:57
#25

Är ju bra att veta mer info om olika smittor och ohyra från mus till natal och tvärtom.

Grodan
2017-11-01 14:21
#26

#25 Bakterier och virus smittar tyvärr mellan gnagararter. 😕 Det kan göra stor skada när kaninbakterier hamnar på möss/råttor, som de inte klarar av… (men givetvis finns andra bakterier också som kan skada - därför är jag noga med att inte blanda för många olika djur som kan smitta varandra.)

Däremot viss ohyra sägs vara artspecifik och därav min fråga i #24


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2017-11-01 14:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Att ha taggmus/natal/mus ihop vet jag att Roxanne Baas i Holland provat med så det verkar ju funka. Däremot vill jag nog inte prova det själv riktigt. 

Nataler finns vilt över i stort sett hela Afrika, de lever torrt & subtropiskt och alltid nära människan. Verkar i övrigt ha samma diet typ som den vanliga musen (eftersom de också lever nära människan) att de äter mest säd, frön och liten mängd insekter. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09670874.2013.871759

De verkar bli feta lätt men det kommer nog från att de är byggda för lite mer näringsfattig mat, ett torrare klimat och att i alla fall jag borde ge dem större burar och motionshjul men inte alltid har möjligheten till det. Så har man nataler får man tänka lite på burstorleken eller i alla fall låta dem komma ut och springa då och då. De är naturligt potatis/päronformade med stor bakdel och mindre framdel men de ska inte ha fettvalkar såklart. 

Jag har inte sett någon mask i deras bajs i alla fall. Men jo det är klart, jag har ju inte dissekerat den under mikroskop. Jag har inte haft någon natal som säckat ihop och blivit sjuk av att flytta runt i olika musburar, men att de kan bära på musbakterier och överföra dessa till möss är nog inte orimligt men jag har inte sett det hända här heller. Men jag är väldigt försiktig med vart jag flyttar natalerna och är jag minsta osäker tar jag en ny unge eller ungdjur som inte suttit med möss förut. Men det är ju för att jag är mån om mina muslinjer och inte vill att någon ska råka bli sjuk i onödan. Inga sjuka mushanar än iaf.

Natalerna själva kan drabbas av ett papilomvirus och de flesta verkar vara bärare men att det inte bryter ut. Men det viruset är artspecifikt och går inte på möss.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2017-11-01 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

.

MvH  Tsunamis

Grodan
2017-11-01 14:57
#29

"naturligt päronformade"… det är där mitt huvud går sönder… det är ju bara såååå fuuuult…

Finns inte den där lite långhåriga cinnamonfärgade natalmusen längre? den var ju fantastiskt söt o snäl o rar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2017-11-01 15:50
#30

Nja långhår har nog inte funnits men cinnamon ligger ju bakom mina helvita med svarta ögon. Jag kommer nog inte försöka få in annat än helvitt, eftersom de ju är tecknade djur i grunden så funkar ju inte det riktigt med enfärgat utan vita tecken.

De har ju den absolut fulaste kroppsformen samt snörstump svans upptryck i baken mitt i fläsket… hihi…

MvH  Tsunamis

Grodan
2017-11-01 17:13
#31

#30 Var det samma art eller en annan? Vi pratar typ nittiotal. En dam som hade Violens möss (och råttor samt ev något annat också) hade några sådana.

haha… hemska


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-01 18:56
#32

Gah! Tycker de är så söta, knubbisar kan vara rätt gulligt.  Visa ser lite ut som en kombination av råtta och mus.

Novachan
2017-11-01 19:43
#33

Fråga: Brukar natalmöss oftast gå med på att bli "parade" av tammöss? Att de aldrig säger ifrån? - dummsnälla. Tänker om man ändå ska vara beredd på att man kan höra natalmusen pipa till om ni förstår hur jag menar

Grodan
2017-11-30 12:15
#34

Tsunamis och Alwyn: uppfattar ni det som att tammöss och nataler har utbyte av varandra? Att de utvecklar sociala band med putsning mm?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2017-11-30 12:41
#35

#34 japp. Såg det senast igår, putsa kinder och kring öronen.

MvH  Tsunamis

Grodan
2017-11-30 13:00
#36

#35 Så mys. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2017-11-30 15:59
#37

Hm, om det stämmer som du säger Tsunamis så måste man alltså inte ha två nataler per mushane? De mår inte dåligt av att inte ha artfrände när de har sällskap av en mus? Det blir ju lite samma sak åt båda hållen tänker jag. Dvs mushanen har ju inte heller nån artfrände, och meningen är att de ska få utbyte av varandra.

Jag tänker att natalerna kanske bildar "flock" med sin/sina artfränder, föredrar att umgås med dem och fryser ut mushanen tillslut?

ajanki
2017-11-30 16:43
#38

Nej, dom flesta har en natal per tammus och det verkar fungera alldeles utmärkt!

Jag tänkte lite som du där att två mot en fryser ut den ensamma…

Men jag får se vad som händer när mina två nataler bor med sin mushane :)

Novachan
2017-11-30 17:02
#39

Men det är ju också bra att ha två om man nu egentligen bara hade tänkt skaffa en natal om tammushanen inte tycker om sällskap så kan ju natalen bo med den andra natalen.

Alwyn
2017-11-30 20:48
#40

Jösses, jag har helt missat denna tråd. Skumt. Vi har lite olika åsikter kring det här med en eller fler nataler per mus. Jag anser att man bör ge alla flockdjur minst en artfrände om möjligheten finns, även lagen kräver detta… därför säljer inte jag dem en och en. Nej de fryser inte alls ut musen bara för att de är fler. De gaddar inte ihop sig, alla brukar trivas fint ihop även när de är fler. I min ena flock, med två nataler och två möss, är det faktiskt en mus och en natal som hänger mest tillsammans! Absolut finns det säkert undantag där vissa individer helt enkelt inte trivs ihop, det gäller ju alla djur. Men alla mina nataler och möss trivs toppenbra ihop. De umgås verkligen på lika villkor och myser ihop. Sjukt gulligt hur fint de putsar varandra med, ibland är det värsta spa-massagen med putsning och allt där mottagaren uppenbart är i himmelriket!

Grodan
2017-12-01 12:43
#41

#40 haha, det är nästan synd att natalerna inte är ÄNNU större, så att mössen verkligen får ordentliga spa-upplevelser…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2018-01-21 18:33
#42

Bra tråd. 

Vet vi mer idag?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-01-22 08:39
#43

Mer om vad?

Alwyn
2018-01-22 08:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#44

Jag har nataler från en linje med lite längre päls. Tecknade i amber, cinnamon och agouti… menar du dessa?

Nordanälvens
2018-01-22 10:35
#45

#44 Ååååh argente (amber) är så himla snygga!! Nog min favoritvariant hos natalerna faktiskt.. vem har fött upp dem? :)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2018-01-22 11:33
#46

#45 ja visst är de! Min med. Hon är min bäst temprade hona med, har stora planer för henne och min favvohane fram emot sommaren <3 Hon kommer från en kille i Blekinge.

Nordanälvens
2018-01-22 13:46
#47

#46 Härligt! Hoppas hitta fler argente eller åtminstone bärare som är lika trevliga som min danska. Jag har ju gått och blivit tokkär i natalerna nu.. Mina har ännu inte flippat eller försökt ta sig ur sina burar btw. Kommer ändå uppdatera en del av samlorna till 60L modul nu när jag insett att några får plats i mina hyllor.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2018-01-22 18:30
#48

Ja, jag tycker absolut man bör låta nataler få ta lite plats, jag menar, de är ju minst dubbelt så stora som möss. Ofta tre gånger så stora. De har sån himla glädje av ytan de får, både på längden, bredden och höjden.

Annons:
Nordanälvens
2018-01-22 19:45
#49

#48 Ungarna är relativt duktiga på att hantera sina klätteregenskaper. Men de vuxna… helt värdelösa! Lite som hamstrar hahaha. Tror inte att de nånsin har fått klättra speciellt mycket tyvärr.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2018-01-22 20:52
#50

Åh vad sorgligt! Mina vuxna klättrar riktigt bra, så här har de rep, grenar, hängleksaker och olika hyllplan. Du får ge ungarna lite utmaningar så håller de igång det. Bra sätt att hålla fläsket borta på, haha. Vad är det för dansk du har som e så trevlig?

Nordanälvens
2018-01-22 21:48
#51

Ja, det är trist! Men de sover gärna i sina hängmattor så lite klättrande händer allt <3

Min danska är från Viola, det är argenten som hade en svullen kind ett tag. Allt återställt och hon har blivit helt tokigt trevlig nu när alla utom en unge flugit ur boet ❤️ Var riktigt duktig på att vakta sina ungar, något som inte jag är van vid med mina dumsnälla möss 😂

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-02-03 13:34
#52

Om ca 3 veckor får vi reda på om det går att göra hybridmöss mellan arterna. 

Jag fick ett meddelande om att en mushona och en natalhane parade sig häromdagen. 

Jag tror och hoppas innerligt att det inte fungerar att göra hybridmöss. Har inte hört talas om det och i andra länder har man ju haft arterna tillsammans i flera år utan att jag hört något om detta. Men vad jag faschineras av är att de uppfattade varandra som partners. Och ur den aspekten är ju verkligen detta ett ultimat förhållande, då om de inte kan få hybrider förstås…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-02-03 14:26
#53

#52 Fast oftast håller man väl natalhonor med mushanar och inte tvärtom? 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Nordanälvens
2018-02-03 17:31
#54

Har haft mushane + natalhonor och mushonor + natalhane ihop nu sen jag fick hem mina i nov/dec 2017. Inga ungar såklart men en hel del kärleksmöten :) Måste ju vara omöjligt för arterna att hybridisera.. har aldrig hört om det från alla som har möss med nataler. Parningar sker men ingen befruktning.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2018-02-03 21:37
#55

Lamina du är rolig! Du får ju själv snart hem natalhanar som ska bo med mushonor. Har du glömt det?

Annons:
Alwyn
2018-02-03 21:43
#56

Det va mina som det hettade till om här en morgon. Jag känner mig ganska säker på att det inte kan bli några hybrider. Men men… som jag sagt till de som hävdat motsatsen: jag tror det när jag ser det. Jag har haft både natalhanar med mushonor och tvärt om, men aldrig sett fullbordade parningar förut. Honorna har alltid sagt nej, tills nu.

Lamina
2018-02-03 22:34
#57

#55 Ha ha, Nej, det har jag inte. Tänkte mer som att det kanske missats iom att kombon inte är lika vanlig.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2018-02-03 22:41
#58

Jaha, hehe. Nä folk har båda kombinationerna ganska ofta :)

Nordanälvens
2018-02-04 08:51
#59

#56 Jaha! Haha mina (inte alla, men en del) har riktiga kärleksaffärer emellanåt.. Kan de känna av varandras brunst tro? Alltid hane å hona som hettar till det.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2018-02-04 13:12
#60

Ja här har det varit så att hanarna försökt ofta men honorna ställer ju bara upp sig när de brunstar…så vare sig hanarna förstår brunsten eller ej är det bara då de får lov att para :)

Ljungåsen
2018-02-04 16:52
#61

Jag tyckte det var en intressant fråga ifall det kunde bli hybrider mellan natalmöss och vanliga möss, så jag googlade lite och hittade den här sidan. http://www.macroevolution.net/murine-hybrids.html Där står det att det har rapporterats hybrider av båda könen, och att den hastiga tillväxten hos hybriderna tyder på heterosiseffekten. Man hänvisar till en publikation av Annie P Gray "Mammalian hybrids". http://www.macroevolution.net/mammalian-hybrid-bibliography.html

Tsunamis
2018-02-04 20:54
#62

#61 Det var märkligt. Jag har i alla fall aldrig fått hybrider, inte Anniina där mina stamdjur kommer ifrån heller. Inte hört från nån av holländska uppfödarna att det skulle skett hos dem.

MvH  Tsunamis

Annons:
Ljungåsen
2018-02-04 21:00
#63

#62 Jo, jag tyckte också det var märkligt. Egentligen skulle jag vilja titta i den där publikationen själv, för att se med egna ögon vad det står. Tyvärr finns den inte på nätet (som jag kunnat hitta i alla fall).

Alwyn
2018-02-04 21:54
#64

#61 Spännande! Den måste jag få tag i. Känner mig också ytterst tveksam. En av uppfödarna till mina nataler påstår dock att han fått hybrider men jag gissar att han snarare klantat sig nånstans haha.

Alwyn
2018-02-15 15:44
#65

Putt

Lamina
2018-02-21 00:18
#66

Kom att fundera på en sak; vad säger egentligen lagen om detta? Vill minnas att det inte är lagligt att hålla olika arter av gnagare ihop?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Nordanälvens
2018-02-21 03:10
#67

#66 Jag kollade i L80 nu, hittar inget men kan ha missat pga klockan är 3 på natten 🤪 Har också för mig att det inte är lagligt, men hittar verkligen inte vilken text från JBV jag läst det ifrån.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Lamina
2018-02-21 03:43
#68

Hittade! L80. 5 kap. 2 § Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag av marsvin. Dock så är 5 kap. "Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar och liknande anläggningar." Vilket gör det aningen oklart huruvida det gäller för privatpersoner eller inte.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2018-02-21 08:26
#69

Det är lagligt för privatpersoner. Finns inget i lagen som hindrar oss att hålla gnagare av olika art ihop. Som du redan skriver, gäller de lagarna butiker.

Annons:
Grodan
2018-03-17 07:07
#70

#12 #13 Dina filmer är borta…. 😕

Tyckte det var så himla bra med film om hur en hopsättning ser ut, vad mössen gör.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2018-03-17 07:13
#71

Det kan uppstå problem i flocken mus + natalmus. 

Vet inte om vi pratat så mycket om det.  Vad jag nyligen hört av en ägare till en Morakullehane är att han började bråka med sina natalhanekompisar och de var tvungna att säras på.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-03-17 07:25
#72

#71 ja det gäller när man har hanar ihop. Natalhanar med mushanar. Eftersom mushanar ofta är väldigt revirhävdande kan det bli knepigt, jag håller dem oftast av motsatt kön. Ibland honor med honor, det funkar oftast bra om man sätter ihop dem när natalhonorna är unga.

Novachan
2018-03-17 08:20
#73

#72 Så mushonorna kan vara vuxna och acceptera unga natalhonor? (mushonorna behöver inte vara unga själv)

Alwyn
2018-03-17 16:14
#74

#73 Absolut. Jag har aldrig varit med om att en vuxen mushona haft problem med nataler öht. Bara att sätta ihop.

Tsunamis
2018-03-17 18:59
#75

#70 jag kände inte för att dela filmerna längre. Du kan ta bort inläggen med dem här.

MvH  Tsunamis

Grodan
2018-03-19 12:24
#76

Men åh, vad tråkigt #75


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: