Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1141 ggr
ariama
2017-11-02 09:38

Hanar ihop - blir galen!

Så har det hänt igen. Så jag får veta det alltså. Det är på tok för vanligt!

"Hjälp, min mus är biten i snoppen. Kommer han klara sig? Måste jag sära på dem? Är nybörjare på möss." (ungefär så)

**Vi som är erfarna uppfödare och/eller -ägare, jag anser att vi ska vara mycket tydliga i att man INTE kan ha hanar ihop därför att de skadar varandra dödligt!
**

Det är en information som måste ut till folk, som måste spridas. Vi behöver se till att det når ut och blir allmänt känt, inte bara svara på när frågorna kommer.

Sedan, EFTER det, kan vi börja tala om att det sällsynt finns vissa mushanar som kan leva fredligt ihop, och att det finns uppfödare som har det som mål, och att det till och med finns de som lyckas, FAST det är en svår konst och aldrig är en självklarhet ens för dem.

Annons:
Persilade
2017-11-02 10:19
#1

Jag såg inlägget, är säkert fler som gjorde. Jag har ju ingen aning om vilka resurser SVEMUS har. Men tycker att en webb baserad informations kampanj gentemot djuraffärer verkar behövas. Typ ett informationsblad i pdf som föreningen sprider till de stora kedjorna först, och sen får vi väl hjälpas åt med de små lokala vi vet om? Vet inte hur många vi skulle nå som faktiskt skulle läsa, men får man några att "vakna" så vore det bra. Är ju själv ett levande exempel på okunskap när jag köpte mina första pojkar som började slåss. Gudskelov särade jag på dem innan det blev allvarligt efter lite googlande men CRT zoo i Haninge skulle vara det första stället jag skickade information till!

Novachan
2017-11-02 10:28
#2

Ajajaja stackare! Jag håller med om att denna information är viktig att veta, speciellt för folk som funderar på att skaffa möss eller nybliven ägare.

Dock behöver man antagligen vara jättepetig med hur man uttrycker detta så att det inte blir missförstånd eller att folk tolkar saker och ting olika och kan därför komma med "ursäkter". Istället för ordet 'kan' i "att man INTE kan ha hanar ihop där för att de skadar varandra dödligt!" kanske man måste ersätta ordet med 'ska' - för att det finns ju fall där hanar fungerar ihop och då blir det motsägelsefullt med ordet 'kan' . Ordet 'bör' tror jag att folk lätt böjer och misstolkar till det dom vill; att hanar KAN JU fungera ihop så då provar jag det… Folk kan ju att läsa på andra håll att hanar KAN i vissa fall (de s.k. sällsynta fallen) fungera ihop och/eller att det kanske står "men hanar bör inte bo ihop". Egentligen när det står så tycker man ju att folk borde fatta men i verkligheten ser vi ju att alla inte gör det, man behöver vara extratydlig och petig så att inget kan misstolkas eller böjas till ens egen vilja.

Jag försöker inte "veta bättre" än någon angående detta då jag själv är en nybliven ägare, av hanmöss nu dessutom. Jag säger bara detta för att försöka, om jag kan, hjälpa hanmöss! Och min förklaring till användandet av SKA istället för KAN kanske andra inte håller med om är bättre.

Persilade
2017-11-02 11:04
#3

Jag tänker att om en sådan kampanj faller i smaken så tycker jag det är upp till styrelsen att formulera "rekommendationen". ☺️ Jag som medlem i SVEMUS hjälper gärna till att sprida den sen. Men visst blir formuleringarna viktiga ☺️

Novachan
2017-11-02 11:08
#4

Jag är inte medlem i SVEMUS.. ÄN! Men jag sprider gärna kunskapen när jag finner tillfällen för det.

ariama
2017-11-02 11:15
#5

#2. Jag uppskattar att du vill uttrycka dig bättre än vad jag gör! 🙂 Och jag håller med om att det är viktigt hur man formulerar sig!!

Sedan kan det vara svårt att informera, därför att många ser att deras hanar går så fint tillsammans och sover ihop och putsar varandra. Och de förstår inte att det beror på att hanmössen fortfarande är unga!

Det funkar ofta (men inte alltid) jättebra att ha hanar ihop de första månaderna, sen rätt som det är så har man en skadad eller död mus i buren…

ariama
2017-11-02 11:18
#6

… och jag instämmer med att ordet ska är bättre än kan!

Annons:
Novachan
2017-11-02 13:44
#7

Hm.. ja du… det är ju svårare att formulera varför det funkar ibland ett tag när de är unga men inte senare på ett sätt så att det blir tydligt att det är bäst att inte låta dem bo ihop… Hm… Bäst är ju med fakta men en sorts berättelse kanske skulle kunna fungera. Antingen sanna berättelser från personer som är okej att dela med sig eller en påhittad som beskriver hur scenariot ofta går.

"Så du vill skaffa möss, specifikt tammöss. Du köper två unga hanar för att du vill att musen ska ha en kompis. Det du kanske inte vet är att hanar oftast inte fungerar att bo ihop. Varför? Du ser ju att de verkar trivas ihop för att de putsar varandra och sover tillsammans. Just nu kanske, men detta varar tyvärr inte länge, om man har TUR kanske detta varar tills hanarna blir 2 månader gamla. Men vid 2 månader eller tidigare kommer mössen högst troligen börja bråka med varandra, så pass att de ger varandra sår och du kommer att se blod. De kommer att bråka med varandra enda tills den ena mushanens bur-"kamrat" är DÖD! Dessutom är det inte ens säkert att du får en, sårig, blodig, mushane kvar, han kan nämligen blivit så pass skadad att han dör på grund av det. Det är inte bara skador som dödar, utan också stress, och det är ännu svårare att veta om mössen är så pass stressade att det kommer leda till en, eller till och med två, dödsfall. Så, var det värt att göra alla inköpen inför att mössen ska komma hem och uppleva när mössen mår dåligt och sedan dör? Ditt svar är förmodligen nej men du undrar hur du borde göra? För det finns lösningar! Även för dig som redan har köpt en eller flera mushanar - och dessa har inte börjat bråka än, eller för dig som tänker köpa en eller flera mushanar.

Om du redan har köpt 2 eller fler hanar (funkar även för dig med bara 1 hane) så måste du separera på dem och följa något av dessa alternativ:

Alternativ 1: Köp lika många burar som du har hanar och låt en hane bo per bur, själva.

Alla hanar vill faktiskt inte bo tillsammans med någon, varför vet ingen än. Du kanske får höra argumentet "I naturen så bor alla hanar i grupper; en hane tillsammans med en några honor" men detta vet ingen om det är sant! Vissa hanar KANSKE gör det men ALLA hanar kan inte göra det för det finns inte tillräckligt många honor per hane. Det föds ungefär lika många honor som hanar så matematiken går helt enkelt inte ihop. Om en tammus-hane vill bo ihop med någon så är det troligen inte en annan hane  utan en hona, men då får du räkna med att få bebisar konstant och detta är inte hållbart för dig eller bra för honan och bebisarna.

Alternativ 2: Köp lika många burar som du har hanar och låt en hane bo per bur + köp en natalmus som bor tillsammans med en hane! Alltså en natalmus per bur/hane (du behöver inte göra detta till alla hanar om du inte vill).

Detta är något som inte är så vanligt än att göra i Sverige; att låta en mushane bo tillsammans med en natalmus, men detta har kommit mer och mer i ljus och ökat intresse verkar ha bildats. Natalmusen bör dock vara avlad för sällskap så att du får en hanterbar mus - du måste förstås fortfarande tämja den som du gör med din tammus. Men här spelar det faktiskt inte lika stor roll vilket kön natalmusen har! En natalmushona kan inte få bebisar med en tammus-hane och tvärtom, även fast du kan komma att se dem försöka parar sig med varandra.

Alternativ 3: Köp en eller flera burar till de mushanar du vill behålla och sälj eller omplacera resterande mushanar."

Kursiva ord betyder att de kan behöva bytas ut eller tas bort för att vara ännu tydligare, har säkert missat massa stället men detta är bara ett utkast så, blev trött mot slutet och känner att jag kan ha formulerat mig konstigt, speciellt i alternativ 2. En del texter behöver också omformuleras och mer info och jag är inte expert på grammatik.

Grodan
2017-11-02 14:00
#8

Hm… jag håller inte med, det är inte alls vanligt. Inte i min värld, i den lilla bubblan där jag lever. Det hinns inte bitas sönder något alls. 

Skillnaden är kanske att jag läser av mössen. Eller att mina möss är temperamentsavlade. Några är mycket temperamentsavlade, några lite, men inte ens de hanar inköpta från utländska utställningslinjer skadar sina bröder, söner eller fäder i första hand. I första hand gruffas det, naggas i päls, nafsas i öra. Längre än så går det aldrig här. Eg inte ens så långt. 

Men som sagt. Jag lever i en liten bubbla kanske.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-02 14:18
#9

Hur vanligt saker och ting är vet jag ju inte då jag inte är erfaren, så någon annan måste ju skriva ihop något som stämmer bättre. Men det finns ju undantag men det  är ju inte bra att belysa om dessa om det är ovanligt, och alla kommer ju inte att köpa av uppfödare  som kan sina grejer. Då får man väl skriva med att det finns uppfödare som avlar möss då detta inte brukar ske och att uppfödaren måste upplysa köparen om detta så att köpare inte tror att detta är något allmänt.

Grodan
2017-11-02 14:27
#10

#7 Jag läste lite, det börjar bra. Ska läsa mer sen och säga min mening… LOL 😃

#9 Jag försvarar min lilla lilla bubbla… hihi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-11-02 16:59
#11

Egentligen så står ganska mycket i flera av våra redan befintliga Artiklar. Denna av Eva är förträfflig

https://mus.ifokus.se/articles/4d717a15b9cb462233087893-mushanar-ihop


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-02 19:25
#12

Sant och den är bra, men den är också väldigt lång och beskriver väldigt mycket och jag kan tänka mig att en del tyvärr inte orkar läsa den. Så det kanske behövs skrivas ännu en artikel, mer kortfattad och mer inriktad på att hanar inte bör bo ihop och vad som kan hända om de gör det. Kan inte hitta att det står något om att man kan ha natalmöss tillsammans med hane istället för en till hane heller, vilket kan vara bra.

ariama
2017-11-03 07:13
#13

Det jag är ute efter, är egentligen ett Ja eller Nej-svar på frågan om man kan ha mushanar ihop.  Det ska inte vara svårare än så!

Det är många som inte orkar läsa essä-svar. Eller essä-fakta.  Därför ska ett första NEJ vara tydligt och klart och inte kunna missförstås.  Det ska i mina ögon vara grunden.

Sen behövs det nog en kort förklaring att det 1.  inte är emot lagen (att ha hanar ensamma), och att 2. UNGA hanar kan gå bra ihop och att det är därför det kan se så ut. Det går ju bra - tills det inte gör det längre…

Sedan ska det givetvis finnas relevant fakta för alla dem som vill veta mer på ett djupare plan. Men sån fakta finns ju mängder av redan. Det är ju den vi sprider mest, och som tyvärr kan läsas fel.

Annons:
Grodan
2017-11-05 13:32
#14

#13 Jag är inte helt överens. Jag vill att många flera jobbar för att hanar kan bo ihop. Jag tycker att svaret kan bli Ja, ibland och ja, under rätt förutsättningar och ja, men du som ägare måste vara engagerad och kunna läsa dina hanmöss.

Det har lyckats på så många andra djur och är absolut inte något vi inte kan lyckas med på möss också.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2017-11-06 07:02
#15

#14 att avla för att få hanar att bo ihop skulle komma så långt ner på min prioriteringslista alltid så det är ingen idé att ens säga att man avlar för det. Jag föder inte upp möss av ens i närheten av den orsaken. Trevligt med dem som försöker men du kommer inte se mig göra det ;)

MvH  Tsunamis

ajanki
2017-11-06 08:09
#16

#14 Håller helt med dig!!

Jag har så många hanar som gått ihop hela sitt liv, Skulle inte vilja ändra på det för att ni säger att det inte går.

ariama
2017-11-06 09:04
#17

Men - det är ju ingen som säger att ni ska ÄNDRA på DET!!!

Just nu är jag fruktansvärt frustrerad. För det har hänt igen. Samma fb-grupp som förut men annan skrivare. Ungefär såhär: "Jag har hört att man inte ska ha hanar ihop men säljaren sa att hens hanar gick ihop så jag litade på det. Eftersom en hane verkade sjuk gick jag till veterinär, som sa SÄRA PÅ HANARNA de är mycket stressade."

Nu visste hon inte om hon skulle lämna tillbaka mössen eftersom hon inte räknat med så många burar. och får svar från nästa person som påstår att mössen troligtvis lider mer av att hon inte har tid med dem, än att sitta tillsammans!

Fattar ni inte!???  Hur kan jag vara mer tydlig?

Det är TOPPEN att ni som har mushanar som går ihop, verkligen har det!

Det är TOPPEN att ni avlar på mushanar ihop!!! Det är hedervärt av er, och underbart för mössen, och jag önskar av hela mitt hjärta att det kunde funka för alla mushanar i hela Sverige!! Och i hela världen också.

Men VERKLIGHETEN ser inte ut så!!!

Verkligheten är att ni är i MINORITET och för FLERTALET av Sveriges tammöss (det finns djuraffärer och foderuppfödningar och "vanligt-folk-utanför-svemus") kan mushanar INTE gå tillsammans utan att fara illa!

Och människor hör vad de vill höra! Susar meningen förbi "… mushanar går bra tillsammans … " så är det så det är, och så far ännu fler mushanar illa. Och människor blir besvikna.

ariama
2017-11-06 10:03
#18

Nytt försök (att förklara)

Det är två olika saker!

1. Ni som avlar hanar ihop: Det är fantastiskt! Det är toppen, det är underbart, det är skickligt av er och djupt glädjefullt för mössen. Sluta aldrig!!! Sluta heller aldrig vara stolta över vad ni gör och vad ni lyckas åstadkomma!!

2. Sprid inte ut att mushanar kan gå bra ihop. Bidra inte till att det fortsätter vara en allmän sanning.  För det händer igen och igen och igen att hanmöss far illa på grund av denna okunskap.

De flesta vuxna mushanar i Sverige och i världen funkar inte ihop utan att skada varandra, och de flesta människor förstår inte det. De har inte den minsta aning om detta!

Jag anser att vi som vet bättre, förhindrar djurplågeri om vi lyckas förvandla denna utbredda okunskap till allmän kunskap.

ariama
2017-11-06 10:21
#19

Jag anser att det ska vara grunden vad gäller allmänkunskap ute bland folk: Mushanar ska inte gå ihop.

Det är vad varje människa har att utgå ifrån.

Och SEN kan den som är extra engagerad i AVEL, och i just avel på mushanar ihop (hur många är ens engagerad i "vanlig musavel"?) sätta igång att läsa på - eftersom det kräver väldigt mycket kunskap och specialbehandling av möss och burar.

Ni som kan, vet, och förstår er på, ni som har denna exklusiva kunskap, kan och behöver dela med er av er kunskap då.

Men faktiskt är de flesta musägare bara "vanliga musägare", ofta införskaffar de dessutom sina första möss. Allt de vill är att ha ett par tre möss att gosa med, och ibland blir det lite ungar också, i misstag eller "för kul".

Och många är inte intresserade av att läsa långa avhandlingar utan vill ha snabba och enkla svar.  Att hålla mushanar i hop kräver lite extra, gör det inte?

Alla orkar inte läsa långt, eller hur Grodan? (inte jag heller om det inte är något som intresserar mig särskilt)

Grodan
2017-11-06 11:32
#20

#17 Jag fattar alldeles utmärkt. Och det är förjäkligt att en person som säger sig vara uppfödare inte meddelar om riskerna/följderna. JAG är inte så, jag har aldrig sålt hanar tillsammans till någon med förutsättningen att de skulle bo ihop hela livet. Jo, förresten. En gång. Jag tog tillbaka dem 3 månader senare och satte i var sin bur… Det var på 90-talet…

Jag vet inte om vi är i minoritet. Kanske. Jättetråkigt och det måste vi verkligen ändra på. Alla borde ha det som mål. För mössens skull.

#18 

  1. ❤️

  2. Det är ju ingen här på sajten eller i SVEMUS som gör. Eller? Alltså, kan du inte gå till källorna istället och slå dem på näsan?

#19 Nej. Jag tycker absolut inte om det. Mushanar KAN gå ihop ibland. Vissa linjer. Oftast korsade mindre möss och LH.

Jag ser sista meningen… men känner inte för att skratta alls. Jag blir också upprörd över att man är så antingen okunnig eller lurendrejerig (kom inte på något bättre ord, sorry) att man säljer mushanar under falska förutsättningar/förhållanden.  Och jag blir också upprörd över din arga ton och hur du nu mässar detta här. Har du pratat med de berörda?

I din historia kan jag inget annat än att beundra att veterinären var så pass kunnig att hen såg att hanarna skulle säras. Bra gjort!😃 (Vi musvana tycker ju eg inte alls att det är svårt att se, men tydligen behöver vi en lite tydligare skola i just detta.)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2017-11-06 13:33
#21

Jag tänker inte peka ut någon särskild men det verkar som om folk i allmänhet har olika tolerans vad mushanar får och inte får göra mot varandra. Något annat svar på frågan har jag inte, när flera av er står frågande varför andra säger bestämt att sina egna hanar går inte ihop. 

Ett exempel:

Jag tolererar inte att hanar bråkar efter man har städat buren. Jag har flera burar nu på gränsen av detta, de sparkas och jagar lite efter städning och kommer snart säras på.  Efter en timme eller två ÄR det lugnt igen och de sover ihop, inga småsår i huden även om man ibland kan hitta det av denna sortens slagsmål. Jag tycker verkligen inte det är okej att de ska bli så upprörda så fort jag tar bort ströet. Jag gnuggar inte kliniskt rent heller utan vänder på lådorna, sparar bohåla och fyller på med nytt bottenströ och mer hö det gör jag alltid till hanarna.

MvH  Tsunamis

ajanki
2017-11-06 14:21
#22

Jag sprider inte ut att hanar går ihop. Jag har ALDRIG sålt hanar ihop.

Grodan
2017-11-06 15:09
#23

#21 Jag står inte speciellt frågande, jag vet så väl hur hanar är. 

Vi har olika tolerans och vi sätter upp mål och regler för vad vi tolererar och det är jättebra. Jag tycker absolut att man ska kunna begära om 10-20 år att hanburarna skall kunna städas helt rena utan att killarna bråkar sen. Så som man kan göra med marsvin och råttor idag. Men som inte var helt självklart för 10-20 år sedan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-11-06 15:18
#24

Men vart har då folk fått det ifrån att hanar så lätt kan bo ihop fredligt hela livet? Är det mitt fel? Har jag skrivit för mkt om det på sajten?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2017-11-06 16:13
#25

#24 Nej, det är inte du som gjort nåt fel!

I de fall som skrivits om i FB-grupperna så är det möss från djuraffärer och personalen där som sagt att hanar visst kan bo ihop och att det är lag på det. 

Även de som föder upp till mat säger att hanar kan bo ihop.

Grodan
2017-11-06 19:00
#26

#25 Aha. Fast det står ju 

8 KAP. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV KANINER OCH GNAGARE 

Allmänt om hållande av kaniner och gnagare 

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. 


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-06 19:41
#27

Jag hoppas verkligen att avlade av möss kommer att leda till att hanar i större sträckning kan bo ihop! Även om det kan ta en hel del tid fram tills dess.

Har blivit väldigt förtjust i hanar och kan i framtiden, när mina nuvarande möss har varit till mushimlen, mycket väl tänka mig att skaffa hanmöss från uppfödare som fokuserat på att hamössen ska kunna bo ihop livet ut.

Lagar är ju ofta efter tiden med vad det borde stå, och tyvärr så är nog inte lagar angående djur prioriterade heller… Det står ju "utom guldhamstrar" av ett skäl och någon har lyckats trycka på för att ändra detta i lagen, och den väl nästan samma som för hanmöss? Inte kunnig om hamstrar men har fått för mig att guldhamstrar, om inte andra hamster-raser också, ofta dödar varandra om de bor i samma bur, men hur vanligt det är vet jag inte, finns säkert undantagsfall där också.

Så som lager ser ut idag så går den lätt att tolka lite som man vill. Inte är det bra för en hona att konstant bo med en hane bara för att "för att de måste hållas i par"? Lagen behöver specificera lite mer vad "särskilda skäl" betyder, och kanske inte borde slå ihop alla gnagare i en och samma lag då djuren kräver olika för att må bra.

Man kan nog t.om. tolka lagen som att "en sorts gnagare kan/måste bo med en annan sorts gnagare för lagen säger så" ex. en kanin och ett marsvin, eller en kanin och en råtta, en råtta och en mus. Knasigt men, så som det står så kan man nog faktiskt tolka det så. Jag vet dock inte om det finns en annan lag som säger att det är förbjudet att denna art får inte bo med denna art.

De som har skrivit lagen kan ju tro att folk ska förstå vad "särskilda skäl" innebär ex. djuret kan smitta andra djur, djuret fungerar inte med andra djur (skadar de andra djuren eller blir skadad själv, eller bara mår dåligt av det - depression), och jag skulle tro att det inkluderas att det är okej att ett gammalt djur bor själv för att dens burkamrat redan har dött och ägaren inte planerar att skaffa fler djur av samma art. Annars bryter ju väldigt många människor mot lagen…

Annons:
ariama
2017-11-07 07:51
#28

#20. "och jag blir också upprörd över din arga ton här"

Ja, förlåt Grodan, och ni andra också. Jag hetsar ibland upp mig för mycket, jag ska sluta med det nu. 😘 Jag har ju inget emot någon av er! Tvärtom.

ariama
2017-11-07 07:58
#29

#24. Ajanki svarar bra i #25.

Jag blir bara så ledsen över alla mushanar som tvingas leva ihop med mobbare utan att kunna fly någonstans. Och mobbaren mår knappast heller bra när han inte lyckas rensa reviret från inkräktare.

Människor vet oftast inte mycket om möss. Som Svergies främsta informations-sajt om möss, tycker jag bara att vi ska vara oerhört tydliga när det gäller hanmössen.  Vilken ska vara den första informationen som dyker upp om någon söker snabb info?

[Amberochivy]
2017-11-07 14:00
#30

De ensamma hannarna är ju inte så ensamma när vi människor pysslar om dem😍Jag tycker mina verkar må prima nu när de har vars en bur ialla fall.

Tänk om alla hundägare skulle vara tvugna att ha en flock honor till varje hanne🤔

Grodan
2017-11-07 20:52
#31

#28 Det är ok. NU vet jag vad som är problemet. Jag stod här helt frågandes och fattade inte.

Det är möss från zoo (grossister o div privata folk) och ormmatsuppfödare! De läser L80 och tror på det. För endast Guldhamster står ska leva ensamt, alla andra ska leva i grupp.

SÅ vad vi kan göra med SVEMUS hjälp är att kontakta jordbruksverket och be om en ändring i L80. (En intresseförening måste stå bakom, annars lyssnar inte JBV).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-07 21:58
#32

Det vore jättebra om SVEMUS kunde göra det! Är ju ännu bättre än att vi bara sprider kunskapen, vilket vi förstås också måste göra oavsett, men ändring i lag kommer att hjälpa.

Grodan
2017-11-08 13:30
#33

#32 Vi kan föra saken vidare i SVEMUS namn ja och några/någon som skriver här (t ex amaira) behöver vara en drivande kraft.

Jag vill dock inte se i L80 att det blir ett förbud mot att ha hanar ihop, utan belysa att de kan gå ihop men kan lika gärna inte… Formuleringen behöver vara smart och kortfattad. JBV hatar långa texter… (däremot måste man med långa ingående texter noga och sakligt beskriva bekymret)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-08 14:05
#34

Det kanske räcker med att inkludera hanmöss i "1 § Gnagare, utom guldhamstrar och tammushanar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. **Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. "
**

För det är väl inte förbjudet att att guldhamstrar ihop? Utan bara att de inte behöver ha en burkamrat för att må bra + att de kan skada varandra.

Annons:
Novachan
2017-11-08 14:09
#35

Jag håller med om att det inte ska vara förbud enligt lag att han hanar ihop, om det inte var tydligt…

Tsunamis
2017-11-08 15:10
#36

Nu kommer realisten här, lagen är skriven att vara generell och därför kommer JBV alltid hävda att de undantag vi nämner ang. mushanar redan står där iom. deras klausul  "Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. " så jag ser inte att de kommer ändra något.

MvH  Tsunamis

Novachan
2017-11-08 15:44
#37

Kanske det, men det är ändå värt att göra ett försök, annars kommer det ju aldrig ens att kunna bli en möjlig förändring.

Grodan
2017-11-08 15:48
#38

#34 kanske men möss är ändå faktiskt flockdjur så de ska inte liknas vid hamstrar heller.

#36 Japp, men tydligen kan inte zooaffärer och div olika uppfödare läsa den meningen… Och att de tolkar det som att mushanar SKA leva ihop, det blir ju fel…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-08 17:24
#39

Sant som du säger att man kanske inte bör gruppa ihop dem…

"Tammus-hanar ska inte bo ihop om de inte är avlade för det." - Något i den stilen, med bättre forumlering? Och man kanske borde trycka på dem att faktiskt specificera exempel på vad "särskilda skäl" innebär.

"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. **Detta gäller inte om det finns särskilda skäl; exempelvis karantän, risk för att gnagaren ska bli skadad av andra gnagare eller att gnagaren skada andra gnagare."
**

Jag vet inte om exempelvis är ett bra ord att använda…

Vet ej heller om man direkt får ändra ordningen i hur det står med hamstrar;

"1 § Gnagare ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp, med undantag för guldhamstrar samt tammus-hanar som ej är avlade för att bo ihop med andra tammus-hanar. **Detta gäller inte om det finns särskilda skäl…" (+ ev. exempel på specifikationer)
**

Men det kanske också känns luddigt för folk - att djurbutiker kan fortfarande säga att hanar kan bo ihop för att de kanske inte vet vad det innebär med "avlade för att bo ihop"  och tror att alla möss är det, så då har man samma problem igen…

Detta är så klurigt!

ariama
2017-11-09 07:10
#40

Det blir inte lättare av att möss inte direkt räknas som "djur" utan mer som "ohyra" av flertalet "vanligt folk". Å andra sidan är de ju vanliga i fångenskap både som lab-djur och som föda åt andra djur. Det kanske är ett argument att trycka på, att de faktiskt är djur och att de faktiskt hålls i fångenskap. Fast lab har väl sina egna regler…

Att zoobutiker är sorgliga mus-hållare är sorgligt. Att många djurgymnasier tydligen struntar i mössens välfärd är ännu värre.

Ja, det kanske är värt ett försök i alla fall. Men kort och koncist och slagkraftiga argument.

ariama
2017-12-03 09:15
#41

Och så igen…  Samma fb-grupp. "Vad ska jag göra? Ena hanen biter, jagar, mobbar, hindrar att äta" osv. Kan inte sära, har ingen annan bur. Många hanar gick bra ihop i djuraffären.

Är det inte för sorgligt? Jag startade tråden den 2 nov, och nu bara en månad senare är det alltså 3:e fallet…

Annons:
Nordanälvens
2017-12-03 12:48
#42

Det är skitjobbigt att se dessa nybörjare på möss som gång på gång blir lurade att hanar kan gå ihop. Jag blir så arg och ledsen, det kan väl inte vara så jvla svårt att ge ut rätt info till köparna?! :(

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2017-12-03 14:20
#43

Ja absolut! Heltokigt!

Har inte djuraffärerna någon förening eller paraplyorganisation av nåt slag, så man enkelt kan nå och komma ut med information till alla de butiker som saluför levande möss? Vet nada om zoo-butiker!

Novachan
2017-12-03 14:31
#44

#44 Ingen aning, misstänker att man måste kontakta varje kedja…

isabella93
2017-12-03 14:31
#45

#43 ZOORF, Zoobranchens riksförbund, finns, och många butiker är medlemmar där: http://www.zoorf.org/2017/index.html

Grodan
2017-12-03 16:58
#46

😕

#43 Tänkte du skriva till dem? Vore väldigt bra faktiskt.

Tycker också ägarna till dessa mushanar måste gå till butiken och upplysa dem om att de måste sluta saluföra hanarna som grupplevande!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-12-03 18:01
#47

#46 Jo det vore bra men vet inte hur många som vågar konfrontera, men ändå bra att uppmana om det i facebookgruppen.

Grodan
2017-12-03 18:09
#48

Det är en affär, köparen har alltid rätt… 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
2017-12-03 18:46
#49

#48 Ogillar det uttrycket för det används för mycket, speciellt i USA, men aja nu till Sverige. Köparen har oftast rätt här, djuraffärer ska informera rätt.

Grodan
2017-12-03 18:48
#50

Ja, men det kan ändå tolkas som 

- köparen sätter gränser

- om köparen inte säger till vad som är bra och dåligt kommer affären inte utvecklas


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Persilade
2017-12-03 20:30
#51

# 43 och #46, vore grymt om Svemus styrelse kunde skriva till paraplyorganisationen. En intresseföreningen som vill hjälpa till liksom…

Upp till toppen
Annons: