Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 489 ggr
Lojs
2017-11-03 14:13

Funderingar om nedärvning (OT)

Musfolk är de jag vet som är mest genetikkunniga, så jag frågar här om en färggen på ett helt annat djurslag (en sorts akvariesnäcka).

Vad kan det möjligtvis ligga för genetik bakom det här. Snäckorna finns i två färger, vita eller bruna. (I handeln finns i princip bara de vita).
Ungarna de vita får är extremt sällan vita, det kan dyka upp i senare generationer snarare än direkt efter de vita föräldrarna. Även i naturen där de vita fångas är de bruna mycket vanligare.
Min bästa gissning är att det skulle kunna vara något epigenetiskt, vad tror ni som är mer genetikkunniga än vad jag är?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
ariama
2017-11-03 16:51
#1

När det gäller mössens färggenetik är den förhållandevis enkel och de vanligaste färgerna nedärvs på ett inte allt för komplicerat vis. Så behöver inte alls vara fallet med de snäckor du tänker på, och jag kan inte alls svara dig utan att riskera att vara ute och cykla.

Vad är det för snäcka du tänker på? Latinskt namn helst.

Lojs
2017-11-03 17:12
#2

#1 Haha, jag tycker allt mössens färggenetik kan vara en smula rörig ibland, men det kanske är för att jag inte känner till alla färger och färgvarianter. Den är dock väldigt mycket mer avancerad än på guldhamster som är det enda djuret som där jag har hyfsad koll på genetiken. 

Det gäller White Wizard, filopaludina martensi.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: