Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 966 ggr
axa
11/5/17, 2:27 AM

Mus som svälter sig & är sjuk

Min mus allmänhälsa har drastiskt förändrats. Berättade i somras om min mus som fått Rossel, dess Rossel har med tiden gått över av sig självt - men härom dagen rosslase en utav mina andra möss lite. La märke till det, men lät det vara då jag trodde att jag hade koll i.o.m den andres förbättring. Men efter bara någon dag så är hon urmagrad, burrig i pälsen, kurar ihop sig, är matt i kroppen och andas lustigt. Hon matvägrar, men jag har fått i henne lite "söt & fet" vattenutspädd vätska, bara för att hon ska få i sig någonting, genom att ge det direkt till munnen.. Hon godtar det, och jag får imorgon det första jag gör gå till matbutiken och köpa välling/liknande då jag läst att det ska vara bra näringsmässigt. Har tagit henne ifrån de övriga för att erbjuda full tillgång till varierad och extra god mat, då de andra är som vanligt och väldigt matglada. Jag vet verkligen inte vad som hänt och varför eller vad jag i helhet bör göra. Jag har fullständig panik över att hon ska gå bort.. Hon är så tunn och matt i kroppen. Normalt sett så ogillar hon verkligen människor, och springer iväg från händer, men hon orkar inte fly och kämpar inte så mycket då jag håller fast henne. Väl när hon är i bur, så sitter hon bara ihopkurad och 'flåsar'/andas högt, gärna oskyddad och inte i hus eller med övriga möss. Luftvägsrelaterat antar jag - men vad skulle ni gjort? Varför matvägrar hon? Mitt musägande har gått allt annat än bra och jag är så orolig och ångestfylld, utöver detta är jag är såklart besviken på mig själv som misslyckats så mycket som jag gjort hitintills. Om hon inte klarar sig, skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv..

Annons:
Rafflan
11/5/17, 3:32 AM
#1

Det du ska göra att direkt idag när veterinärklinkerna öppnar ringar en veterinär som är kunnig på ovanliga djur och söka veterinär, jag tycker det låter som lunginflammation eller liknande lungproblem, och tror att risken finns att din mus inte klarar sig om den inte får vård.

Tyvärr har Roslagstull djurklinik stängt på söndagar, annars är dem duktiga på ovanliga djur.

ariama
11/5/17, 7:25 AM
#2

Hej igen axa! Så bra att din andra mus klarade sig och blev bättre från sitt Rossel! Så som du beskriver denna mus nu, så är hon  - så som jag förstår det - så sjuk att hon inte kommer att klara sig. Vad hon är för sjuk och varför är omöjligt att säga. Att rosslet dyker upp är sekundärt, det finns latent hos alla dina möss och vid annan sjukdom blir immunförsvaret överbelastat och släpper fram det.

Möss visar inte när de är sjuka, så när man ser det så tydligt som du gör så har det gått så långt att de inte orkar motsäga sig någonting. De är i stort sett döende.  Jag är ledsen att behöva säga det, och beklagar.

På vilket vis ska du inte förlåta dig själv? Har du misskött dina möss på något vis?  På vilket vis har du misslyckats?

Grodan
11/5/17, 1:22 PM
#3

#0 Jag tror inte hon matvägrar eller svälter sig utan har problem med att äta av någon anledning. Har hon problem med luftvägar och/eller lungor kan det vara så att hon inte har råd att äta för då kan hon inte andas. Alt att något är fel i munnen. Värme, stödmatning med lättsmält föda, samt ev antibiotika om hon har någon sjukdom som går att medicinera för… Det går fort utför när de inte äter, så jag antar att du inte har mycket tid på dig. Värme och stödmatning är det som gäller nu. Försök få i henne fett och socker så att hon får energi. Hon kan behöva det för att orka äta lite mer avancerad föda.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axa
11/5/17, 7:23 PM
#4

#2 Jag känner att jag borde ha reagerat och iakttagit bättre, samt agerat direkt vid första symptom.. Såklart alla individer inte reagerar likadant, eller är drabbade av samma sak. Och det är så nedtyngande att det i helhet varit så att två av tre varit dåliga (även om den andre som numera är fri från sitt Rossel, aldrig blev hängig eller fick ett påverkat allmäntillstånd), känns som om att jag misslyckas i mitt musägande. Har haft en drös andra arter djur genom åren, från smått till stort, men aldrig har det blivit som nu. Känner mig som ett misslyckande,, vill ju bara deras bästa, är så chockerande och nedtyngande att se henne i det tillstånd hon är i nu, jämtemot någon dag sedan då hon var som vanligt. 

Jag vet verkligen inte varför hon blivit dålig, och det gör ju att det blir svårare att agera utifrån vad problemet ligger i, mer än att det enda vi tänker på nu är att få henne frisk. 

#3 Okej! Vi har satt en lätt värmande lampa bakom huset, som hon har börjat ligga i. Köpte välling idag och har givit henne via stödmatning, hon tar det snällt utan problem. Planerar ge henne vid regelbundna tillfällen, i lagom mängd. Ska se till att få i henne fett och socker också. 

Hon bajsar än (jag kan inget om mössens matsmältningssystem, eller hur fort/långsamt det går från ena änden till den andre), men kanske är det så att hon tar någon lättare föda emellanåt?

axa
11/6/17, 8:24 AM
#5

Glädjande uppdatering: har stödmatat henne tre gånger nu - igår kväll, inatt och imorse. Inatt tog hon t.o.m stödmaten frivilligt, samma imorse. Energin är högre till och från, och en stund efter matningen imorse så åt hon 3 fröer/nötter på egen hand. Ser positivt ut, även om hon har en bit kvar att gå om det fortsätter att gå åt rätt håll ♡

ariama
11/6/17, 8:39 AM
#6

Grattis! Vad roligt! En del möss kan tyvärr vara sjukliga av sig, det kan ju inte du rå för. Däremot tycker jag du verkar vara både ansvarstagande och duktig sjukvårdare.

Annons:
ariama
11/6/17, 8:48 AM
#7

Grattis! Vad roligt! En del möss kan tyvärr vara sjukliga av sig, det kan ju inte du rå för. Däremot tycker jag du verkar vara både ansvarstagande och duktig sjukvårdare.

Grodan
11/6/17, 11:41 AM
#8

#4 Jag vet ju inte vad det är för möss du har. Kan det vara så att hon som är sjuk nu är den som flyttat in till en etablerad grupp? Kanske är hon från annan kull - dvs annan bur, andra föräldrar - och har annan bakterieflora och kanske i o m hopsättnignen med de övriga inte klarade de nya bakterierna. Faktum är att om det är så, så kan det hjälpa om hon får flytta från dem… Och givetvis allt annat du gör.

#5 Ah, vad härligt. 

Matar du dina möss bra? MUSH kan göra underverk om man är dålig på att mata med rått kött, rå fisk och råa grönsaker mm. Grönkål finns nu i butikerna och är så himla nyttigt!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: