Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 613 ggr
Persilade
11/7/17, 1:35 PM

Förstorade ögon??

Hej! Funderar på att åka till veterinären med vår Nemo som blir 2 år i december då jag tror att hans syn kraftigt försämrats eller så är han blind. Han känner med framtassarna och nosar istället för som förut titta liksom. Nu till min fråga innan jag ev. åker iväg. Hans ögon har blivit förstorade. Så pass så man kan se det. Hans allmän tillstånd är bra. Han käkar, rör på sig, hullet och pälsen fin. Är det ngn som har erfarenhet av detta?

Annons:
TheCottonCandy
11/7/17, 2:07 PM
#1

På vilket sätt är de förstorade? Kan du fota kanske? :)

Persilade
11/7/17, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Som större än innan..

Hyeonmu
11/7/17, 8:20 PM
#3

Haft liknande, det ser väldigt lika ut åtminstone. Dock var inte synen så starkt påverkad…
Kan du även "putta på dem" om du försiktigt trycker vid sidan (inte på ögat naturligtvis! i ögonvrån)?
Lite svensk i typen?
Värre vid stress?
Enligt förklaring av min musveterinär är det en överrörlighet, i princip,  som förvärras med åldern. Att ögat ploppar ut lite. Samma möss hos mig blev extremt lätt feta. Det var dock inte skadligt.

Att synen är konstig i samband kan ju så klart också tyvärr tyda på tumör eller annan svullnad i huvudet, som orsakar detta. :< Om du har en bra veterinär skulle jag kolla honom medsamma, annars hålla koll på andra neurologiska symptom och försöka komma till en bra musveterinär.

Grodan
11/7/17, 8:40 PM
#4

Trist. 

Aldrig lagt märke till något sådan tidigare på någon av mina möss. Jag har visserligen två killar med bamseögon och runda magar och tycker de ser ut att ha 75% natalmus i sin genbank hihi…

#3 Bra svar, intressant. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Persilade
11/7/17, 9:09 PM
#5

#3 Ja han är helsvensk i sin typ, inte värre vid stress (inga stressmoment har han blivit utsatt för) Känns som veterinärbesök blir aktuellt..

Upp till toppen
Annons: