Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1055 ggr
Elute
11/7/17, 5:16 PM

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tänkt "svart" om den lille svarta hannen. Men i vissa ljus så ser han väldigt mörkbrun ut?! Jag har klurat en massa på det men blir bara mer osäker. Heter färgvarianten agouti eller tan? Lite blankare päls än övriga, kan han vara satin? Eller ska de ha ännu mer glansig päls då? Tacksam för hjälp :)

Annons:
Elute
11/7/17, 5:19 PM
#1

På fotot är han nästan ut att ha långa hår så förmodligen får jag tänka om helt när nån som kan har sagt sitt *hihi* Han har en varm brun färg på magen/sidan

Elute
11/7/17, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Här är en till, en liten brun, choklad? jag har visat bilder på denna lite tidigare, men då var det lite svårt att se färgen helt eftersom han inte var färdigväxt. Har ljusgrå/vit mage. Finns det förresten något bra päls/ färglexikon man kan kika i på nån hemsida? Eller hur lär man sig de olika färgerna? Dessa två är sålda, och den som köpte mössen vill veta var färgtypen heter. :) Dessa bilder är på samma mus, ena fotot är taget med blixt

Elute
11/7/17, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

…med blixt, den kom visst inte med förra inlägget

Grodan
11/7/17, 8:45 PM
#4

#0 Black Tan ser han ut att vara enligt foto. Jag ser inte magen. Är magen vit är han inte Black Tan…

#2 Coffee Fox typisch… han har lite för ljusa öron och inga synliga pointer för att vara Burmese Fox.

För att få reda på exakt vad mössen är för variant genetiskt behöver man veta vad föräldrarna är.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
11/7/17, 8:46 PM
#5

Muisfokus raderar allt jag skriver så fort jag tittar nära på en bild så detta är tredje gången jag skriver, ber därför om ursäkt för att jag är kort i tonen!

Svart tan/Black tan (tan är magfärgen). Svarta är ofta blankare. Dåligt långhår eller  dålig korthår, svårt att se grundpälsen för mig, men det kan nån annan säga dig! :)

Choklad/ "mock chocolate" (spelar liten roll ;)). Doch har den har en chokladnyans som ihop med att det ser ut som att hen är fox i mina ögon gör att jag misstänker att den kan vara  som de dåliga chokladfärgade möss som dyker upp i mina siamese- och colorpointlinjer.  De kallas "coffee" i Finland, och är lite enklare att få den vita "fox" magen på än en normal choklad. Är nosen något mörkare (titta i starkt dagsljus, det kan vara nästan omöjligt att se) än övriga  kroppen kan det även vara en burmese fox.

Är de syskon? Blev något svart syskon helt vit, inte beige, på magen? Är något syskon beige i färgen? Det hjälper till att bestämma vilken färg den bruna musen  är. :)

Personligen föredrar jag hiirets sida för musfärger.  Sök på hiiret och mouse varieties, där hittar du färger och hårlag samt genetiken bakom.  Vissa av deras färgnamn är dock annorlunda från Sveriges., och bilderna visar de mest "perfekta" versionerna av färgerna, så en färg kan se ut att stämma på din mus (det kallas fenotypisk färg (rätta mig om jag har fel ;))) trots att din mus genetik innebär att dden ÄR en annan färg (genotypisk färg).

När det gäller att lära sig genetiken  från början finns bra och pedagogiska Artiklar här på sidan!

Elute
11/7/17, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mamman. Black tan banded? Fuzzy. (Men det finns visst många olika fuzzy och vad är skillnaden där?) Pappan pink eye White longhair. Dessa möss köptes av mina barn på tropikmässan i smyg och de fick ingen information av säljaren alls mer än att de inte var syskon. En av ungarna är champagne, jag kan inte få den till nåt annat. Den svarta är brun på magen, inget vitt, den hade en brorsa som var svart med vit teckning (Splash) ska kolla magfärgen på den Några av mössen i kullen var bruna "Splash" ska se om jag hittar nåt foto där man ser magen Tack snälla för att ni tar er tid. Musifokus kraschar för mig med ofta så det är inte jättelätt att få sagt det man vill alltid hihi

Annons:
Elute
11/7/17, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Splash honor, vit mage. En hona helbrun med ljusare nyans än den bruna hannen.

Elute
11/7/17, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Svart brokig hanne. Han är tan han också. Visst räknas väl alla mina möss som "korsad typ"? Både föräldrar och ungar?

Elute
11/7/17, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Pappan :)

Elute
11/7/17, 9:49 PM
#10

Han syns inte på ena fotot? (Bara magen på min trettonåring.)Fast det gör nog inget

Upp till toppen
Annons: