Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 749 ggr
Alwyn
11/11/17, 10:20 AM

Min nataluppfödning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag befinner mig i uppstart av en uppfödning av natalpälsmöss. Eftersom jag lovade att berätta lite om mina tankar kring avelsplanerna kommer jag att göra det här. Det är ett spännande projekt tycker jag och ser verkligen fram emot det. Lite bakgrund Det som är viktigt att tänka på är att nataler varken är möss eller råttor. De påminner om dem i utseende, men lika lite i beteendet som till exempel en hamster. Nataler har inte avlats särskilt mycket för sällskap och har därför ett mer vilt beteende. Det finns ett fåtal personer som temperamentsavlar dem i dagsläget men vi är få och arbetet går långsamt framåt. Jag har dock fallit pladask för dem, kanske för att jag gillar utmaningar. Jag fick tag på två vuxna bröder varav den enas temperament var helt ljuvligt! Lätt att lyfta och klappa. Aldrig en antydan till att vilja bita. Mjuk i sina rörelser. Lugn. Lätt att få trygg i famnen. Snäll mot andra nataler och mot möss. En drömprins! Jag kände att hans temperament va för bra för att inte tas tillvara på. Att det skulle kunna göra kommande generationer gott! Därav kom mina tankar om att börja avla. Varför just nataler? När det kommer till nataler kan temperamentet verkligen vara som natt och dag beroende på individen. Vissa är oerhört aggressiva medans vissa är supertrevliga! Det jag gillar med dem är att de trevliga individerna passar så bra som sällskapsdjur. De trivs bra i stora grupper, även hanar vill bo ihop. De är inte så krävande i yta och skötsel. De är nästan luktfria. Lätta att avla på, blir lätt dräktiga och får måååånga ungar. Många av dem går bra att ha som sällskap till möss, vilket kan förgylla annars ensamlevande mushanars liv. De är även stora och mjuka, vilket är mysigt! Temperamentet i fokus! Som ni nog förstått kommer jag att lägga störst fokus på temperamentet vid selektion i min avel. Detta kommer att göras utan att rucka på god hälsa i så stor mån som möjligt. Hälsan är dock svårare att selektera för såhär i uppstart, eftersom det dröjer lång tid innan många sjukdomar visar sig och det är ont om nataler vars linjer är väldokumenterade. De flesta har inte ens stamtavla. Så om några år kommer jag att få se över det här med hälsan och planera den fortsatta aveln utifrån både hälsa och temperament. Det jag gör nu vid inköp av avelsdjur är att jag frågar så mycket jag kan om hälsa i släkten, samt dokumenterar allt jag kan. Jag för stamtavla på det jag har och försöker undvika allt för hög inavelsgrad när jag gör parningar. Eftersom nataler utvecklas långsamt kommer jag att behålla så många avkommor som möjligt, kanske alla, ganska länge. När de är runt 3,5-4 månader gamla har jag en ok hum om hur de kommer att bli i temperament.

Annons:
Grodan
11/12/17, 8:31 AM
#1

#0 Intressant. Tack för att du delar med dig. Jag önskar dig all lycka med ditt projekt. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
11/14/17, 8:39 AM
#2

Vilken utmaning! ❤️ Underbart att du fokuserar på beteende (domesticering) och hälsa! Önskar dig all Lycka till! som går att få. Det verkar sååå spännande!

Alwyn
11/15/17, 8:47 PM
#3

Tack :)

Novachan
11/17/17, 11:28 AM
#4

Vad bor dina nataler i för burar?

Alwyn
11/17/17, 9:58 PM
#5

Jag bygger själv av möbler.

Novachan
11/17/17, 10:22 PM
#6

Så de bor ganska stort alltså? 🙂

Har de nät eller har du byggt ett sorts eget terrarium?

Annons:
Alwyn
11/18/17, 8:30 PM
#7

Jag kan visa mina natalbyggen imorgon! Ja de är nog större än de flesta har faktiskt.

Grodan
11/18/17, 8:33 PM
#8

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
12/6/17, 11:36 AM
#9

Putt för Missantissan

[Tisstassen]
12/6/17, 11:47 AM
#10

#9 ja nu fick jag bra svar! 😃 låter superspännande! lycka till!

Alwyn
12/6/17, 12:40 PM
#11

Tack :)

Upp till toppen
Annons: