Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1253 ggr
[Tisstassen]
2017-11-14 15:39

skaffa min första mus, ge mig alla tips!

Hej! jag har nu flyttat hemifrån och kan äntligen skaffa en mus! (mamma gillar inte möss så fick därför vänta) 

jag vill nu ha massa tips! jag har tidigare haft kanin och har just nu en liten hund på 2 kg. (vet att jag får vara försiktig och hålla isär hund och mus samt träna hunden så de ej sker olyckor, men funkade super med kaninen i alla fall) 

hittills har jag bestämt att det blir en killmus

vilken ras(eller typ?) gillar ni mest och varför?

hur hittar jag uppfödare på bästa sätt?

är ett terrarium på tex 45x45x45cm ok?

kan man toaletträna möss precis som med kaniner?

ert favorit underlag i buren?

hur ofta gör man rent? hur mycket luktar det med en ensam hane?

jag har säkert fler frågor men dessa kommer jag på just nu :)

Annons:
ivanhoe81
2017-11-14 15:59
#1

Hittar man en bra uppfödare så kan man ha flera hanar ihop (har haft 4st ihop utan bråk) Man kan toaletträna dem men vet inte hur man gör Jag har lärt mig att 1 hane kan lukta lika mycket som 10 honor Jag gjorde rent 1 gång 1 veckan som minst Något dammfritt bottenströ ska det vara ex spån från lövträd Man bör ha möss ihop och inte ensamma (undantag finns)

Novachan
2017-11-14 17:29
#2

Här kan du hitta de flesta svaren till dina frågor, eller saker du inte har tänkt på: https://mus.ifokus.se/articles/4e6e81e2d4ebea7aed01688c-infor-muskopet

Lista på uppfödare: https://mus.ifokus.se/articles/587ff54f8e0e747b59000eaa-musuppfodare-i-sverige-2017

Gammal artikel/tråd om bottenströ: https://mus.ifokus.se/articles/4d716063b9cb46224406f21b-vilket-stro-i-buren?articles-1

Finns fler Artiklar på specifika saker du undrar, bara att söka i sökmotorn.

Det finns olika sorters möss ex. tammus, taggmus, pygemus (jag kan inte så många i huvet). Tammus är väl vanligast till sällskap. Så vad vill du ha musen till - sällskap, kel, agility, utställning, lära tricks, titta på? Jag bara gissar att det är tammus du är ute efter, då de är de man oftast tänker på om man vill skaffa möss eller ser i djuraffären.

Är terrarium på 45x45x45 tillräckligt stort? - Absolut! Du kan också skriva in olika mått från andra tänkbara burar i burräknare och se hur många möss du kan ha i den: http://gerodean.se/burraknare/

Man måste inte ha hanmöss ihop, har förts en hel del diskussion hanar ihop på senaste tiden. Som #1 ivanhoe81 säger kan vissa hanar gå ihop om de är avlade för det, inte annars - då måste man i så fall ha tur. Vill man ha hanar ihop så sök uppfödre som föder upp sådana hanar. Om de ej är avlade för det finns det risk att de skadar varandra, t.o.m. dödar varandra. Så om man köper från djuraffär eller uppfödare som inte vet om hanar fungerar ihop, köp bara en hane, annars behöver du fler burar. Det har också uppmärksammats att man kan ha en mushane tillsammans med en natalmus, men alla tammus-hanar vill faktiskt inte ha sällskap!

Vad jag har förstått toalätttränar man möss på samma sätt som kaniner: plocka bajs från fel ställen till lådan, samt placera lådan i det hörn där de kissar/bajsar mest. Men alla möss går inte att toalättträna vad jag har hört. Och det är heller inget man måste göra. Men det är heller inte säkert att man kan få musen till att göra alla sina behov i lådan utan kanske bara bajsar i lådan och kissar på andra ställen i buren.

Du kommer att få höra att lukt angående hanar är så olika, vilket stämmer, säger även jag som haft mina möss nu i ca. 2 månader - har ej haft möss tidigare.Har både honor och hanar.  Har totalt fyra hanar, som ej bor ihop.  2 av dem (engelsktypade horthår och svensktypad texel) luktar mycket medan de andra 2 (svensktypad texel och (?) fuzz) luktar inte så mycket - ungefär lika mycket som ett litet gäng honor. De illaluktande hanarna har en ganska stark doft och de andra hanarna kan jag knappt känna att de har kissat i buren - om det inte kanske närmar sig städdagen men inte ens alltid jag känner då heller. Vid närmande av städdag kan det lukta mer från ett litet gäng honor (2-4) än de så icke-illaluktande hanarna. OBS!  jag har troligen ett dåligt luktsinne. Och så kan jag också redan blivit van vid deras dofter…  Själva hanarna i sig luktar förstås inte illa.

Grodan
2017-11-14 18:08
#3

#1 Nämen Ivanhoe!!! Välkåmm back!!! Kul å se dig här igen! ❤️

Förlåt TS för lite OT.😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
2017-11-15 08:44
#4

#3 jag är inne ibland men skriver inte så mycket #2 kom på nu att jag flrsökte föda upp möss och hade över 10 hanar ihop utan problem men det är ju ett av de sällsynta fallen med hanar ihop Ang lukten är vad jag har hört jag saknar lultsinne så jag kan inte säga vad som stämmer Saknar att ha möss men har inte möjlighet pga ett krav från hyresvärden då de klagade på lukt då jag hade möss och råttor sist

Novachan
2017-11-15 09:19
#5

Wow imponerande! :O Tänkte fråga hur mycket den buren lukta men om du saknar luktsinne så blir det ju svårt

ivanhoe81
2017-11-15 11:58
#6

Enligt en så luktade mitt 525liters akvarium med 35 mushonor mer än hanarna (såg fel på kön och fick in en hane till min honflock)

Annons:
Novachan
2017-11-15 15:25
#7

Ojojoj! :O funkade så många honor ihop? Förstår att deras bur antagligen luktade mer…

ariama
2017-11-15 15:56
#8

Hej Ivanhoe, kul att se dig igen!

Det där med många hanar ihop … var de fullvuxna? Gick de lika bra ihop alla tio när de var ett år?  Det är så många som säger "Men mina hanar går jättebra ihop!"   men sen visar det sig att det är ungar eller ungmöss det handlar om, och då är det klart att det går.  😃

ivanhoe81
2017-11-15 17:31
#9

#7 det fungerade utmärkt pga att ytan var stor (200x55cm) och mycket klätterutrustning, matplatser, kartonger etc #8 de levde ihop tills de var 1år och 2 månader då de började dö ut tyvärr

ariama
2017-11-16 08:21
#10

❤️

Grodan
2017-11-16 12:30
#11

Förlåt Tisstassen att vi nästan glömt dig.

Jag tror du fått svar på en del du undrar, annars fråga mer. 😃

Vart bor du?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2017-11-16 13:14
#12

haha det är okej 😃

jag bor i Sthlm :) 

har precis lagt en beställning på bur och annat nödvändigt! känns så himla spännande!

tror jag börjar få grepp om de mesta nu i alla fall… tycker det är lite svårt att veta vilka linjer och sorter och uppfödare osv… men tänker att de är som när jag köpte hund och kanin, viktigt att träffa nån man kommer överens med och som verkar seriös… och sen gå på individ inte utseende… har jag koll då? 😎

[Tisstassen]
2017-11-16 13:20
#13

juste en till fråga! jag har ju haft kanin förut, och om man åkte bort över helgen så gick det bra att lämna massvis med hö och vatten så klarade han sig utan problem(inte optimalt så klart men möjligt vid enstaka tillfällen) är detta möjligt med en mus?? hur länge kan de va ensamma om man tex fyller på massa grovfoder och stor vattenflaska…? 

och äter möss hö överhuvudtaget? eller är det endast som bomaterial möjligtvis…?

Annons:
Grodan
2017-11-16 16:28
#14

#12 Har du träffat möss? Hållt i möss? Luktat på möss? Kännt efter hur de är som djur?

Jag tycker det låter som att du har bra koll på hur köpet och val av mus/möss ska gå till. 

#13 Man får tydligen inte prata högt om sånt, eftersom det tydligt står i L80 att djuren skall ha daglig tillsyn. Jag lämnar aldrig mina djur mer än 1 dygn. Inte längre och minns inte om jag någonsin gjort. Vid några tillfällen kan det gått 1½ dygn och då känns det i hela kroppen och jag blir orolig och skyndar hem - ofta för att upptäcka att de knappt saknat mig… Så tyvärr inte mycket längre än så.

Nej, möss äter inte hö. Jag föreslår att du håller hö rätt långt borta från möss, om du inte kunnat se till att den garanterat är helt fri från ohyra. Det är väldigt vanligt att löss och annat som lever på möss färdas med och i hö. 

De älskar det som berikning, men det är inte värt risken tycker jag. Inte sådant hö man köper. Om du gör själv - typ hänger upp högt upp från marken när du slagit det, för att torka - så slipper du ohyra.

Det enda som med 100% säkerhet tar bort smitta är uppvärmning till 130 grader C. Värmen har sönder ägg, svampsporer, bakterier och virus, men jag är inte säker på att det går att värma upp hö till 130 grader utan risk för att det börjar brinna.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-16 16:47
#15

Mat och vatten-mässigt ska de ju kunna klara sig om man ger dem tillräckligt som sagt. Men de behöver ju daglig tillsyn för att se så att de inte har skadat sig eller blivit sjuka. Om man har vattenflaska kan kulan ha fastnat och då får de inte tillgång till vatten, och de klarar sig nog inte många timmar utan vatten… Man kan ju också ha ett fat eller skål med vatten men beroende på vart den står eller hur stor/lätt den är kan den vippas ut = musen/mössen blir utan vatten. Samt att det är lätt för mössen att skita ner fat/skål så då får de ju dricka smutsigt vatten - man behöver byta vatten och diska fatet/skålen flera gånger om dagen ibland pga detta. Byta vatten minst en gång per dag, oftast flera gånger pga smuts, utvippad, avdunstning. Har hittat alltifrån färska grönsaker, torrfoder, strö, toapapper/bomaterial, kiss och bajs i vattenskålar jag gett till mina möss.

Jag blir som du Grodan. Vill inte lämna mössen ensamma något länge. Egentligen tror jag ju att något hemskt ska hända men en viss oro finns ändå där, och så saknar jag dem så fort jag är borta från hemmet i några timmar.

[Tisstassen]
2017-11-16 19:06
#16

haha förstår :) jo klart man inte gärna lämnar dem ensamma… jag får ångest så fort min hund är ensam enstaka timma hehe… var bara nyfiken på hur  ni gjorde :)

jag var faktiskt och träffade möss idag!! så himla söta!! svårt å veta hur safe det är… jag har alltid varit emot att köpa djur från djuraffär… men de verkade seriösa, alla såg friska å fina ut samt att butiken föder upp dem själva, så de kommer inte från nån massuppfödning

kan ha förälskat mig i en liten svart vit hane och tingat honom tills måndag 😍😇

han var supersällskaplig! klättra runt på mig men satt också lugnt på min arm och kikade på omvärlden och mig! kändes verkligen som vi fick kontakt! han blev inte rädd eller sur när jag försiktigt strök honom på ryggen, aningen besvärad möjligtvis men verkade ha utvecklingsmöjligheter! när personalen försökte ta honom från mig kröp han fort upp i min halsduk och försökte gömma sig haha!

sen när han var i buren igen så verkade han verkligen försöka komma ut igen! kikade genom glaset och hängde i burtaket och kikade!! jag kanske förmänskligar men de såg verkligen ut som han ville följa med hem redan idag 😃

bör jag inte köpa honom bara för det är från en djuraffär?? han var nu 13 veckor gammal

[Tisstassen]
2017-11-16 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Jag tycker han är så himla fin 😁 han bodde med sina brorsor och efter vi släppt ner honom försvann alla in i huset men han kom ut igen och irrade runt å spana ut!

Grodan
2017-11-16 19:49
#18

#16 Ok, det låter som du bestämt dig. Och jag litar på att du kännt efter ordentligt när du skriver att det kändes som om ni fick kontakt. För sådant är jätteviktigt tycker jag. Att känna att musen trivs med dig, tycker att du är intressant och rolig samt att du givetvis gillar musen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
2017-11-16 19:51
#19

Den musen har valt ut dig

[Tisstassen]
2017-11-16 19:52
#20

Behöver jag vara orolig över att de är en djuraffär…? eller hur vet man sånt? supersvårt… 

tyckte han såg frisk ut, inte rinniga ögon eller nos, samma med syskonen alla såg synligt friska och pigga ut, han hade möjligtvis lite klena/tunna öron, men det kanske bara är en skönhetsgrej haha

Annons:
ivanhoe81
2017-11-16 19:58
#21

Många avråder från djuraffär pga hur de föds upp men jag själv får bättre kontakt med djur från djuraffärer

Grodan
2017-11-16 20:00
#22

#19 Precis.

Jag läste lite mer noga och du har helt rätt. 

#20 Lyssna och titta på andningen också. Har han ohyra kan du lätt få bort det. Och matar du honom med riktigt bra mat så kommer han snabbt att kunna bli stark och kunna bekämpa ev bakterier/virus själv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2017-11-16 20:09
#23

åh va gulligt skrivet av er 😃 jag blev faktiskt riktigt förtjust i honom

okej andningen ska bara helt tyst? 

han kisade en aning med ögonen stundvis också, kan de va nått eller va det bara för han kikade upp mot mig och jag hade taklampa bakom huvet? haha

#21 jag har hört samma, att de föds upp dåligt… men dessa möss kom ursprungligen från en privat uppfödare, och efter ett tag börja de föda upp själva i butiken. jag fråga om de hanterades mycket av människor och hon sa att de hanteras minst en gång om dagen, och de märktes tyckte jag, eftersom ingen av dem verkade skygga! dessutom hade de hanarna i ett rum bakom en dörr, dvs inte ute bland folk, kanske hjälper också?

Novachan
2017-11-16 20:24
#24

Håller med ovan. Det låter som att ni fick bra kontakt, så valde jag ut mina möss och jag har träffat en drös med möss. Mina möss kommer från en zoologisk affär som föder upp möss både till sällskap och foder (dessa avlas dock var för sig). Har hållt i möss som hoppat från mina händer och riktigt nervöst kissat på mig (som om hon vore en skunk) och bara försöker fly - dessa valde jag alltså inte. Jag valde ut möss som satt lugnt och fint på mina armar eller händer och tvätta sig, klättra upp på mina axlar och armar, och möss som klättra och gick och la sig och sov i min luva - samt kände så att alla hade tassdarr. De som låg och sov ville inte därifrån xD om de fick chansen klättrade dom dit igen.

Var uppmärksam på andningen också när du väl har tagit hem honom om han utvecklar Rossel efter flytten. Skadar inte att ge honom bra mat mot Rossel oavsett om han rosslar i början eller inte.

[Tisstassen]
2017-11-16 20:40
#25

#24  hmm han kissade en gång på min arm… men inte sprut liksom utan en liten strimma… är det dåligt eller ok under omständigheterna? detta hände precis när han placerades på min arm i princip… verkade cool i övrigt

han tvätta sig nog inte men satt lugnt

jaa ska verkligen hålla koll!

Novachan
2017-11-16 21:28
#26

Låter som att han revirmarkera på dig 🙂  Skulle inte kalla det för ett nervöst beteende (han har ju inte lärt sig än att han inte ska kissa på dig). Första mötet är okej med kiss och bajs, man märker skillnad på vanligt (liten mängd), nervöst (stora mängder) och riktigt nervöst kissande (stora mängder, strålande). Vissa av mössen jag träffade blev mer och mer lösa i magen ju längre jag höll i dem, medan andra inte blev det. I början får man räkna med kiss och bajs på sig men hos mina iaf slutade de att kissa och bajsa på mig ganska snabbt - behöver bara lära sig att det inte är farligt att vara i handen, bli lite vana liksom. Men såklart måste man ju vara beredd på att släppa ner dem när de blir nödiga, och olyckor kan ske.

Har fortfarande lite problem med revirmarkering med vissa av mina möss. Honorna lämnar kissdroppar och hanarna lämnar kiss-strimmor - som snigelvägar 🙂, ibland också droppar.

[Tisstassen]
2017-11-16 21:36
#27

okej vad bra! han tyckte väl att de va viktigt att alla andra möss fatta att jag var hans 😃

så man ska bara öva att få dem helt trygga i handen? eller är de något mer man kan göra för att minska risken för olyckor? 

funkar föresten sånna där hamsterhagar för möss? eller kommer han klättra ut å smita? haha… min kille är inte så pigg att ha musen på matbordet 😂

Annons:
ivanhoe81
2017-11-17 02:12
#28

#23 det låter som en av de bättre affärerna som bryr sig om djuren #27 hamsterhage med tak borde gå, annars kommer de klättra ut om man inte är med till 110% och lyfter upp dem när de klättrar

Novachan
2017-11-17 09:07
#29

Har ingen hamsterhöge men tror att jag har läst folk som har haft där möss har hoppat ut ur hagen (de är bra på att hoppa). Sen vet jag inte hur stor galleravståndet är, om de kan klämma sig igenom. Har läst om folk med hamstrar där de ändå lyckats trycka sig igenom eller lyfta på hagen.

#23 Ja mössens andning ska vara tyst. Kisandet tror jag inte heller är något du behöver oroa dig om. Mina göra det då och då, mer eller mindre, iaf min fuzz-hane.

ariama
2017-11-17 09:31
#30

Först, förlåt att jag klev in i din tråd utan att hälsa, och sedan bara pratade över huvudet på dig.  Klumpigt beteende, förlåt.

#25.  Kissade han på dig efter att direkt ha kommit ur buren, kanske sov han till och med innan någon tog upp honom? Då var han nog bara kissnödig.

Kanske revirmarkerade han, men annars är icke-kissande när man tar upp dem något som brukar komma med ökad trygghet och vana, och ålder.

Risken att få sjuka och/eller rädda och/eller dåligt beteende och/eller dräktiga möss är hög när man köper från zoo. Men risken är inte 100%-ig! Det går att få toppendjur från djuraffärer, det vet jag.  Så lycka till med din grabb! Lyssna bara så han är absolut tyst när han andas! Och tro inte för ett ögonblick att han pratar med dig, om han kuttrar eller låter något emellanåt.

Novachan
2017-11-17 10:17
#31

"Tyst som en mus"

[Tisstassen]
2017-11-18 10:21
#32

Har insett att mitt badrum är perfekt att ha honom i istället för en hage! Har ju dock köpt en hage redan så får väl se hur de blir med de… haha Jag har inte hört nått från hans andning, men ja vet ju inte hur högt de låter… Han är lite sprallig av sig när man håller honom, klättrar och springer gärna runt, men kan ju va så att han bara har energi och ä nyfiken? :) Han har endast kissat på mig en gång sen han fick komma hem, känns super, speciellt eftersom min kille inte tycker det är så fräscht hah Han har redan börjat klättra upp självmant i min hand, vill knappt in i buren igen sen haha! Såg en grej nu i morse, han liksom darrade på svansen så den smattra mot gallret… upprepade 2ggr… vad kan detta betyda? Han gjorde de precis när han smaskat lite på havregrynsgröt och jag höll inte på med honom, bara kolla på honom

Grodan
2017-12-05 15:27
#33

#32 Svanspiskande. Han är lättskrämd, rädd eller inte så glad.

Prata med honom när du närmar dig buren så att han är beredd på att du kommer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2017-12-05 17:07
#34

#33 misstänkte i efterhand att det kan ha varit det, men har inte sett det en enda gång sen dess, han blir sällan rädd när jag närmar mig som tur är :) nån enstaka gång har han rasslat undan bara :)

Annons:
jollycox
2017-12-07 12:15
#35

#32 Har du badkar är det toppen som lekhage, lägg i en handduk eller filt i botten så det inte blir så kallt och halt.

#33 Detta med svanspiskande har jag upplevt lite tvetydigt. Min förra mus, Jackson, var jättetam och inte rädd men piskade med svansen då och då när han var i buren. Musen jag har nu är inte särskilt tam och har tidigare varit rädd och razzlig när man gått förbi buren men har piskat med svansen typ två gånger på snart 1,5 år.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Tisstassen]
2017-12-07 14:53
#36

Har inget badkar dessvärre :/ har använt en stor kartong nu ett tag som lekplats, men känns som han inte tycker de är superkul, verkar vilja klättra upp på mig så fort han får chansen… vet ej om han kanske känner sig otrygg Håller med om att de inte känndes självklart att han var rädd eller arg när de hände… han satt och mumsa på havregrynsgröt i lugnan ro liks… men vad vet jag haha

Grodan
2018-03-15 16:18
#37

3 månader senare hur går det med killen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-03-15 23:26
#38

#37 vad gulligt att du frågar! Jag bodde hemma nån månad och då vart han lite förbisedd ett tag eftersom han bodde i mitt rum och jag spenderade mest tid på nedre botten, men nu har jag äntligen flyttat till min lägenhet och han får nu mycket mer uppmärksamhet! Jag tämjde honom mycket med godis tills jag läste inläggen om att man kanske inte borde de… så nu försöker jag träna honom att sitta med på mina axlar när jag gör annat samtidigt, och då utan upplockning i handen med godis, bara tålamod^^ Det går framåt i alla fall! Han är mycket bättre på att äta varierat, vilket är väldigt skönt! Jag brukar ha med en av hans skålar i köket å fylla på av allt möjligt, och sen får han kalasa på de, väldigt uppskattat :) han hade svårt för kött i början men slukar det nu, fortfarande inte superivrig när de kommer till grönsaker med helt ok typ Några tricks har han inte lärt sig, förutom lite inkallning, om han sover i sitt hus kan jag göra mina ljud så vaknar han och kommer ut, supersött med en liten yrvaken musnos som tittar fram Jag har provat smått att få honom att snurra, har lockat med en pinne och jordnötssmör, men det har ej satt sig ännu, work in progress! Är så himla nöjd med beslutet att skaffa en mus, men vet redan nu att nästa mus ska komma från en bra uppfödare och ha ett lite lugnare temprament ^^ men han är älskad ändå!

ariama
2018-03-16 13:43
#39

❤️

Grodan
2018-03-16 13:51
#40

#38 Men vad skönt att läsa.😃

Här läser jag ju hur du anpassat dig lite till hur han är och vad han tycker om, samt sakta provar lite nytt. Så är det ju att ha djur. De är personligheter och man behöver lära känna dem och lixom fråga dem vad de gillar och inte och vad de vill göra osv… Jag tycker att  mycket med att ha djur handlar om det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-03-16 14:16
#41

#40 Håller med dig Grodan 🙂

Annons:
Grodan
2018-03-16 14:17
#42

#42 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-03-16 14:46
#43

#40 jo men precis, fick ju tex inse att jag inte kunde ha en liten bur till honom, utan han behöver mycket space att klättra och springa på ^^ helt annorlunda från min hund som älskar att gosa och sova i soffan… haha Tycker att man verkligen behöver ta saker i lugnare tempo med en mus än tex en hund. Det är mycket med tryggheten, vilket säkert hänger ihop med att han är ett bytesdjur. Han vill gärna mellanlanda i buren för att samla mod att äventyra på mina axlar, så då får jag helt enkelt ge honom den möjligheten :) blir mycket plock upp och ner med honom haha ^^

ariama
2018-03-16 21:14
#44

#43. " Han vill gärna mellanlanda i buren för att samla mod… "

Haha, det har jag inte tänkt på, men det stämmer ju verkligen! Så kan det vara för flera av mina möss, särskilt unga som ännu inte är så vana vid längre utflykter. De vill väl veta att hemmet väntar tryggt på dem och inte försvinner.

De springer ner i buren, in i boet, spetsvänder och tillbaka upp i handen igen. Om det nu var så du menade.

Novachan
2018-03-16 21:28
#45

De flesta, om inte alla, mina vill ner till buren efter en stund uppe, men de vill oftast genast upp igen. Ibland vill de bara dricka eller äta lite innan de vill upp igen, men ofta vill de bara ner på marken och ganska snabbt upp igen - springa av sig lite, eller samla mod som du säger kanske.

[Tisstassen]
2018-03-18 10:21
#46

#44 & #45 ja exakt så 😃 man märker att han gärna vill vara uppe och busa, men vill också känna att han kan hoppa in i buren om han vill, annars kan jag se att han stressar upp sig ^^

Grodan
2018-03-19 12:22
#47

Fullständigt normalt. Dessutom otroligt utvecklande för mössen. (även råttor). Att få komma iväg på äventyr, hur litet det än är, är otroligt lärorikt för dem. Att få komma hem och "landa"… det är då det händer… och det är då man märker att de blir tryggare, smartare och gladare (menar nu normala möss/råttor utan beteendefel eller för hög stresströskel)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-03-19 14:39
#48

#47 ja men precis!

Annons:
Upp till toppen
Annons: