Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 4357 ggr
Grodan
2017-11-14 19:14

Vilka zoobutiker har möss?

Jag går inte så mkt i zoobutiker, men när jag väl gör det ser jag aldrig möss. Gör ni? Vilka butiker har möss?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Kirnzy
2017-11-14 19:43
#1

Jag har sett möss på Zoo Center iallafall. Men de stod de högst upp och man såg inte in i burarna, bara hamstrarna som fick synas tydligen :) Fast det var nog ett tag sen så vet inte om de har kvar.

Persilade
2017-11-14 22:24
#2

Rotebro Zoo i Sollentunahar regelbundet.

Grodan
2017-11-15 17:52
#3

#1 Vilken stad är det?

#2 Vad har de för möss? Kan du kolla?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kirnzy
2017-11-15 18:14
#4

#3 Göteborg, men som sagt jag vet inte om de har kvar, det verkade inte säljas så många (det var därför dom stod högst upp)

Grodan
2017-11-15 18:21
#5

#4 Ok, men nästa gång du är i närheten gå in och hör med dem vad det är för möss de säljer, varifrån de kommer osv. Alltid intressant. Och finns det några möss där, be att få kolla på dem. Kanske ta ett foto? 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2017-11-15 21:10
#6

Grodan, varför så nyfiken på detta nu? :) På Akvariehobby i Uppsala säljer de stissiga tricolorer från uppfödare.

Annons:
Grodan
2017-11-15 21:25
#7

#6 Tycker det är intressant vad som finns därute. Jag har inte besökt en zoobutik som saluför möss på många år. 

Är det sällskaps- eller ormmatsuppfödare?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Natalb
2017-11-15 21:38
#8

crt zoo i handen
de föder upp själva i butiken men troligtvis intagna från imazo från start

Alwyn
2017-11-15 21:38
#9

Sällskap, men du vet vem. Det va där jag köpte de som jag lämnade tillbaka pga dåligt temperament och ohyra

Persilade
2017-11-16 06:04
#10

#3 visst, nästa gång jag är där ☺️

Elute
2017-11-16 18:29
#11

7h zoo i Borås har en ganska nyöppnad butik. Specialintresse - reptiler. De har lite möss och ett gäng råttor, köpta från grossist, väldigt nervösa och ohanterade djur. Jag var där igen efter några veckor och några av råttorna kom då fram och hälsade. Personalen sa att de jobbar med att hantera dem så mycket de kan. Kanske är tabubelagt att göra så här… men de ville prova om det var nån skillnad att sälja privatuppfödda framför allt TAMA möss så de köpte två hannar av mig. Ska dit igen om ett par veckor och höra hur det har gått. En av de anställda funderade på att köpa en av dem direkt till sig själv privat hon blev störtförälskad vi!d första ögonkastet haha. Mycket trevlig och kunnig person som har butiken, duktig med djuren (som har det bra i butiken efter vad jag kunde se) och väldigt öppen med allting.

Novachan
2017-11-16 20:08
#12

Räknas alla djuraffärer som zoobutiker? eller är det någon skillnad mellan dem?

Elute
2017-11-16 20:32
#13

Har de djur i butiken så måste de följa samma lagar/bestämmelser iallafall. Till ex så måste alla djur i butik vara till salu numer, har jag fått förklarat. För några år sedan hade vår lokala butik apor för visning i sin butik, de hade fått dispens/tillåtelse efter många om och men att visa upp sina apor efter hårt arbete med att få till något slags "djurparkstillstånd". Sen gick Sverige med i EU. Då blev det stopp.

Annons:
Novachan
2017-11-16 21:12
#14

Bra! Apor ska inte säljas eller bo i någon djuraffär! Inga djur borde egentligen säljas i affär - så stressigt att träffa nya människor, ljud och rörelse hela tiden. Eller de borde inte visas ute i butiken, om man vill köpa djur borde man få gå till en rum bak i butiken eller något och bara för dem som ber om att få kolla. Men tycker att djuraffärer har blivit lite bättre på detta se senaste åren, ofta har jag sett ett rum brevid eller i butiken där bara djuren är, med dörr som kan stängas.

Har sett möss hos Djurkompaniet och Fyra tassar i Linköping.

Grodan
2017-11-19 15:33
#15

#12 Djuraffär, djurbutik, zoobutik och zooaffär är samma sak, i min värld. Jag kanske har fel… men alla förstod väl vad jag menade?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2017-11-19 18:08
#16

#15 Jepp, jag förstod i alla fall vad du menade 😉

Kalli
2017-11-20 15:08
#17

Tänkte säga Göteborgs Zoologiska men får rätta mig själv, möss var tydligen det enda de inte hade.

Kirnzy
2017-11-20 15:37
#18

#5 De har inte några möss där längre. Kan inte minnas att jag sett möss i någon annan djuraffär här heller.

Grodan
2017-11-20 18:13
#19

#17 Vad bra! 

#18 Inga möss i någon zooaffär i hela Göteborg?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kirnzy
2017-11-20 18:31
#20

#19 Någonstans i Göteborg finns det säkert, men jag har inte varit i alla djurafärer och sen finns det två stycken som jag vet har ett djurrum men som jag inte har kollat vad det finns för djur, så de kanske har :)

Annons:
[Amberochivy]
2017-11-20 18:55
#21

Djurriket i helsingborg har fodermöss. Mina kommer därifrån. En hel del problem har jag haft med dem . Djurkompaniet på Råå har bara frusna fodermöss 😕jag skrek när de sade att de var frusna jag fattade inte först att de var till foder som de hade dem i frysen utan  jag frågade dem hur jag får liv i dem när jag kommer hem med dem😮tog flera veckor innan jag samlat ihop mig i tankarna och lugnat ner mig. Arken zoo i helsingborg har inga djur alls utan bara mat och annat till djur. Arken zoo på Väla i Ödåkra har bara fiskar och inga andra djur. jo möjligen frusna 😭

Nordanälvens
2017-11-20 23:25
#22

Jag vet bara att Göteborgs Zoologiska och eventuellt Mölndals Zoo & Reptil har/har haft möss. Har båda slutat med möss blir jag överlycklig. De har verkligen inte god djurhållning och säljer utan någon form av info alls om djuren. Nu var det några år sedan, men jag gick in till varje djuraffär i Göteborgsregionen som sålde djur och låtsades vilja köpa djur. Bara Arken Zoo Sisjön gav ut information om djuren, men inte vart de kom ifrån.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Nordanälvens
2017-11-20 23:25
#23

dubbel

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Nordanälvens
2017-11-20 23:25
#24

Jahopp.. mobilen tyckte jag skulle posta dubbletter :-)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2017-11-21 07:50
#25

#21 aaawwwe gulle!

Grodan
2017-11-21 14:27
#26

#21 naw…❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Soda2
2017-12-07 13:27
#27

Djurkompaniet i linköping har (grossistdjur) 4 tassar i samma stad med (swemus reggade står det på burarna) sen har zooariet möss med

Annons:
Grodan
2017-12-08 22:52
#28

#27 Cool. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bruno71
2017-12-08 22:55
#29

Kista zoobutik (utanför stockholm)har möss, dock bara honor.

Novachan
2017-12-08 23:02
#30

Tror jag har sett oreggade möss hos fyra tassar i linköping också, men senaste tiden har jag sett med reggade eller bara reggade, En av personalen i butiken berättade att hon föder upp möss hemma också (men ingen aning om hon brukar sälja till andra, hon kanske bara tar kull till sig själv) så de borde ha någorlunda kunnig personal som kan ta hand om mössen rätt.

Grodan
2017-12-09 08:47
#31

#29 Det är ju jättebra att de bara har honor - om det nu är 100% säkert.

-----

-----

Ni som ser mössen i zoobutiker. Kan ni göra en liten snabb hälsostatus? Är de tysta (nyser eller rosslar/pratar de?), har de "grums" i ögon, hur ser päls, hud o hull ut?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-12-09 11:09
#32

Varje gång jag har varit i djuraffär med möss har jag nästan aldrig sett själva mössen då de har legat och sovit i sina bon. Har bara sett lite del av mössen som stick ut från boet eller att boet i sig har varit ett genomskinligt hus.

För att kunna göra en snabb "hälsokontroll" så behöver man ju ofta lyfta upp musen och jag vet inte vad djuraffärer tycker om att låta folk göra det, speciellt om de inte har tänkt köpa någon. Ska man då bara be om att få kolla på mössen så att personalen går och väcker alla mössen så att man kan se dem men inte ta i dem? - ev. fråga om man får hålla dem?

[Tisstassen]
2017-12-10 01:23
#33

#31 min hane kommer från crt zoo i haninge. Jag såg både honor och hanar, men honor endast genom burplasten, de rasslad fort undan… men de lilla jag såg så såg deraS ögon klara och friska ut :) Samma hos hanarna, såg ut som de var friska, men jag lyssnade inte på dem, de va inte superhanterade, slank gärna undan och dessvärre använde personalen de där onajs sättet att lyfta musen i svansen :( min hane ska aldrig mer få erfara det… men vad jag kunde se så såg de friska ut iaf :) typ nån gnagarblandning i skålen… men hon nämnde att de fick lite färskfoder också iaf

[Tisstassen]
2017-12-10 01:24
#34

Och de hade brorsorna ihop… de va då 13 veckor gamla, och medan jag höll i min hane så börja 2st bråka en aning……………. min hane hade i alla fall inga synliga sår och verkar supernöjd nu som ensam hane :)

Annons:
Smulan,Teppo ,Candy
2017-12-12 11:52
#35

CRT Zoo i Haninge

Elute
2017-12-19 16:41
#36

Jag har varit på återbesök i den zoobutik som tog köpte två av mina hannar. Jag blir mer och mer impad av kunskaperna hos butiksägaren. Otroligt duktig med reptiler, och har nog läst på massor om just mössen. Massor med aktivitet och sysselsättning i burarna. Gerbilerna kunde gräva . De har inte mushannar ihop i butiken. De behåller djur även när de blir vuxna och "mindre gulliga" och gör sig inte av med dem enbart för att köpa in nya "söta ungar" Nu tex hade de ett deguspar där den ena hade haft ett svansbrott, istället för att avliva den så fick den behandling och vård och är fortfarande till salu. Råttorna i butiken som var halvskygga och lite tunna när jag var inne första gången nu hade de kvar två av dem, som var väldigt tama och nyfikna. (De hade fått in en grupp ohanterade ungar från en privatperson) Nu frågade ägaren om jag hade kvar någon mus, som kunde levereras till efter nyår, att det då skulle vara en fullvuxen hanne gjorde inget. Extra plus att de har registreringsnummer sa han, de som blev intresserade av mössen var kunder med mer seriöst intresse Så det finns butiker med intresse för att skaffa sig mer kunskaper än vad deras utbildning erbjuder. :)

Grodan
2017-12-19 16:49
#37

#36 Åh, underbart. Borås. Attans… Men underbart.

Vi kanske skulle försöka ha en zoobutik i närbild här… hm… men då måste NI på orten vara reporter/journalist..😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2017-12-19 17:23
#38

Imorgon ska jag på arbetsintervju i en zoobutik. Ska kolla om de har möss ;)

Grodan
2017-12-19 17:24
#39

#38 Håller en tumme.

Annars var det ju tvärtom som efterlyses här… gah… du intervjua en zoobutik


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2017-12-19 17:25
#40

Om jag får jobb kan det ju bli av :D

Grodan
2017-12-19 17:34
#41

#40 Vill du ha jobbet?

Är inte det typ drömjobbet? Eller är det att jobba på ett riktigt zoo - djurpark?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
2017-12-19 22:16
#42

#41 mitt drömjobb är låååångt ifrån att jobba i djuraffär. Men det är bara arbetsträningsplats. Visserligen jobb som jobb men tillfälligt. Slutar på naturbruksskolan efter jul så jag behöver en ny plats.

Grodan
2017-12-21 18:17
#43

#42 Ok. Hur gick det då? Gillade du stället o gillade de dig?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2018-01-03 23:28
#44

#36 Var det 7h du var inne på då? Jag brukar gå in där och kolla när jag går ner till stan. Gillar dem, de brukar alltid prata med en och ibland pratar man om djurhållning :) Nu var det ett tag sedan jag var där och kollade, men sist jag frågade sa han att mössen kom från grossist och jag blev verkligen impad över att han var så ärlig! Frågar man i andra zoobutiker påstår de alltid att mössen kommer från reggade uppfödare, vilket jag har svårt att tro när man inte får några stamtavlor att titta på eller ena veta vilka föräldrarna är.

Alwyn
2018-01-04 00:15
#45

Jo de hade möss. I sorgligt skick som inte mådde bra alls, från Imazo. Ont i hjärtat. Jag har jobbat där två dagar nu.

Elute
2018-01-05 23:13
#46

#44 japp. Stämmer bra. Vi tycker också om att gå in dit, ena dottern är väldigt intresserad av reptilerna hon planerar ju att bli med regnbågsboa inom nåt år eller så. Ett snabbt besök kan ta en timma med mingel hihi Eventuellt om par veckor har de svemusreggade vita hannar, visserligen utan stamtavla bakom, vuxna dessutom. Men sociala, tama och coola killar från mig, som kommer säljas från butiken en och en. Regbevis ska de få med (med lite tur kommer någon ny ägare bli medlem i SVEMUS) Detta måste väl ändå bidra något till att höja mössens status som sällskapsdjur? Ska bli spännande att följa upp sedan om de inte ångrat sig vill säga. :)

Elute
2018-01-15 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Nu är två vuxna mushannar på plats i butiken, inklusive registreringsbevis. Hoppas deras kunder blir nyfikna på mössen :) Där fanns en grossistinköpt mushanne kvar, en liten rädd kille som sprätter iväg när man ska titta på honom, så det är ganska stor skillnad beteendet på våra hanterade möss, som gillar att umgås :)

Mellux
2018-01-15 18:42
#48

hm.. låter lite som att några anser att det är ok att sälja djur i djuraffärer Funderar Med tanke på att djuraffärer endast tänker på att vinna = tjäna pengar= djuren är varor. och skiter fullständigt i vart dom direkt hamnar och de är även vääldigt duktiga på att ge ut dålig/fel information.  Och att man som uppfödare ens vill sälja till en djuraffär förstår jag inte alls. Hur ska  man som uppfödare då kunna följa upp bebisarna och se till så att de verkligen får ett bra hem? 

Att en djuraffär som registrerar sina möss/kull i svemus tycker jag inte alls låter mer rimligt att det är OK att sälja möss/djur i affär.. vem som helst kan bli medlem och registrera sina möss. Och ja det kanske lockar mer kunder, but still.. en skitavel som inte gynnar musens hälsa och utveckling som dessutom hamnar hos någon random person som oftast inte har någon kunskap alls och det enda man fått utav det är lite cash i kassan liksom. 

Självklart finns det mer pålästa anställda i djuraffärer om djurhållning osv. Men det blir ju endå inte mer rätt att behandla djur som varor..? 

Jag önskar att fler djuraffärer faktiskt la ner djurhandeln helt och istället hänvisade kunder till uppfödare som har ett bra mål med sin avel och en bra djurhållning. 

Just möss/råttor brukar oftast inte heller synas så mycket i djuraffärer allmänt utan det är mest hamstrar, fåglar, kaniner och marsvin med tanke på att folk är mer intresserade utav dom och de tjänar mest på de djuren. 

Men det går att beställa hem det ena och det andra från ex Imazo. Tar en vecka sen är det bara att hämta djuret. (det låter ju redan här sjuuukt)..

Annons:
Elute
2018-01-15 21:27
#49

#48 detta är en privatägd affär. Ägaren är mycket påläst och engagerar sig, tar sina djur till vet när det behövs. Har pratat med honom väldigt mycket nu, och har fullt förtroende. Väldigt stor skillnad på kvalitén i både hur djuren hanteras och på organisationsnivå mot de övriga djurbutiker som jag besökt typ nånsin. Ju mer jag besöker dem där desto mer impad. Jag har sålt några musungar via facebookannonser till privatpersoner, som jag aldrig någonsin hört något ifrån igen, har ingen aning om hur de mössen har det. Inga konstigheter, tänker jag, det ser jag ju att alla andra uppfödare också gör. Finns väl ingen som gör hembesök innan de bestämmer sig för att sälja 😉 Tycker nog egentligen att det värsta med djuraffärer är de grossistuppfödda djuren som säljs via de stora kedjorna, rädda, ohanterade och stressade. ❤ Idag talade han om att han funderar på att avveckla hund/katt/osv och enbart ha terrariedjur samt akvaristik så butiken blir allergivänlig 👍 då kommer gnagarna försvinna därifrån ändå Är hyfsat påläst när det gäller djur i butiker, så förstår att det inte alls är bra. Men sen är vår värld inte helt svartvit heller. Undantag finns och ska ju inte sågas jämns med fotknölarna heller. 😊🌼 (Glada snälla smileysar om det inte går att se dem hihi)

Mellux
2018-01-15 22:33
#50

#49 jaha där ser man!  Låter ju mycket bättre iaf.. :) Men bra att han iaf är påläst och noga med sina djur som han har där. Men just dessa större företag och djuraffärer är det big nono tycker jag.. (även fast jag anser att oavsett om man har ett litet företag eller ett stort så är det inte mer rätt att sälja djur som varor) nåja! Var inte meningen att trampa någon på tårna eller så! 

Dock är det konstigt att inte uppfödare håller kontakt med sina köpare.. är det så pass illa? Jag som råttuppfödare är väldigt noga med vart mina ungar hamnar samt att jag har kontakt med ägarna hela råttans liv. Det behöver inte vara varje dag nej men jag begär att få mina svar på mina utvärderings mail när det väl är dags, om mina uppfödda djur för att kunna följa hur de utvecklas men temperament, hälsa osv osv. Utan kontakten så finns det ju ingen vits vid att föda upp om man inte följer upp sina kullar och utvärderar djuren man tagit till liv. Annars går det ju inte heller att förbättra sitt avelsarbete och väldigt viktig info kan försvinna.. Det bör väl endå alla djuruppfödare göra om man vill avla seriöst🤔

Elute
2018-01-15 22:50
#51

#50 tog absolut inte illa upp, intressant och väldigt viktigt att prata om djurens väl och ve hos både uppfödare och handlare. Jag har kontakt med några av mina djurs köpare, men långt ifrån alla. Några känner jag, så där är det ju redan kontakt. Några köpare har jag både mailat och försökt kontakta på andra vis men ej fått svar. Jag kan ju bara anta att de inte har lust att prata med mig och att djuren mår bra, även om de inte svarar på ett enkelt hej, hur är det… Sen har jag även seriösa köpare, fick i helgen hämtat hem en av våra gerbiluppfödningar där köparen inte längre hade möjlighet att ha kvar henne. Gerbilens kompis hade dött, och de skulle inte ha några djur alls längre. Självklart fick denna gnagare komma hem igen. Och eftersom jag inte har nåt avelspar längre så har jag nu yngst en ny unge hos en annan många mil bort, även om jag skulle kunnat handla en unge hos samma djurbutik som tog sig an mina möss. Själv vill jag minska antalet burar då jag själv känner av dammallergin mer och mer, och så krockar det med att jag vill ta ansvar över min gamla uppfödda bebis, numera två år gammal gerbilflicka 😂😂 Men detta var lite ot, sorry 🙃😇

Nordanälvens
2018-01-22 10:55
#52

#50 & #48 Instämmer helt. Seriös försäljning av djur anser jag ska ske från uppfödarens hem, inte en djurbutik där allt handlar om pengar. Jag försöker hålla kontakten med mina köpare, inte jämt och ständigt men någon gång om halvåret skriver jag på Facebook/email till köparna. En del svarar tyvärr aldrig, även om de känts jättetrevliga och seriösa vid köptillfället. Så jag är ännu mer noga nuförtiden med vilka jag säljer till, kanske för hård enligt vissa men det är mina djur som jag har bestämt ska komma till världen liksom. Liv som jag ansvarar för.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Upp till toppen
Annons: