Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 531 ggr
Novachan
11/16/17, 1:01 PM

Frågor angående rossel

**Har samlat på mig lite frågor och funderingar angående rossel:
**

1.) Unga möss som utvecklar Rossel direkt efter flytt (alltså utlöses av stress), är den typen av Rossel smittsam för andra möss? Alltid eller bara vissa varianter – som man antagligen inte kan veta om man inte gör tester på dem…

2.) Hur länge bör man försöka behandla Rossel på en mus som mår bra i övrigt; äter, dricker, sover, kissar och bajsar normalt, har bra vikt, gör glädjeskutt osv men ändå rosslar? (Om ni tycker att en sådan mus ska avlivas efter en viss behandlingstid, i så fall när?)

3.) En mus som har lätt Rossel jämt (eller periodvis), inte så pass att illa att den behöver avlivas, kan den bo med nya möss eller bör det undvikas för att ej riskera att den rosslande musen ska smitta nya unga.
4.) Bör man inte avla på en mus som fick Rossel som ung efter flytt (har alltså inte Rossel längre)? Och gäller det i så fall bör båda könen?

5.) Ge gärna tips på hur man behandlar rossel; speciell barnmat? finns det medicin en veterinär kan skriva ut?

Annons:
Novachan
11/18/17, 3:43 PM
#1

Jag tror att svaret på fråga 4 är att man inte ska avla på möss som haft Rossel någon gång i livet, men vill ändå höra vad ni erfarna säger.

Grodan
11/18/17, 4:42 PM
#2

Det är väl genomtänkta frågor.

Rossel beror på bakterier först och främst. Oftast är det Mycoplasma i kombination med andra, vanligen Pasteurella. Dessa två får man idag räkna med att musen har, då de är mycket svåra att medicinera bort. Pasteurellan har bevisligen kunnat medicineras bort, men till vilket pris? Får du en stam fri måste du isolera dem från alla andra - då väldigt få uppfödare/odlare medicinerar sina möss.

Så för att kunna leva med två bakterier, behöver musen ha ett mycket starkt immunförsvar. Den behöver superbra mat, skötsel och förutsättningar för att klara av att hålla sig frisk.

Stress, dålig utfodring, smutsig miljö mm påverkar musens immunförsvar. Så det är naturligt att vid flytt eller intro med andra möss att musen kan börja nysa, rossla eller se trött ut. 

Smittar Rossel? Ja, bakterier smittar. Eftersom vi inte har för vana någon av oss idag att ta bakterieodlingar på våra möss, vet vi inte exakt vilka bakterier som finns hos A, B och C. Vi vet inte heller med säkerhet vilka bakterier exakt som gör att mössen börjar rossla, nysa osv. Det kan vara de två jag nämnde ovan, men det kan även vara flera bakterier inblandade, beroende på vad man smittat mössen med. 

Ju fler djur som finns omkring möss, desto större risk för att mössen har många bakterier och virus. Många är artspecifika, men en del kan gå mellan djurarter och  orsaka svåra besvär, inte ovanligt dödsfall.

Möss som bor i samma miljö har i regel samma bakterieflora. Vid Hopsättning av möss från olika miljöer kan man iaktta ifall någon "faller ur" efter några dagar upp till två veckor. Den mus som reagerar negativt hälsomässigt på hopsättningen kan räddas genom att den omedelbart man upptäcker hälsoförändringen, tas ur flocken och får sitta med kamrater som kommer från den ursprungliga miljön. 

1. En flytt är komplicerad. Det genererar stress. Det blir byte av miljö, luft, mat och kan absolut trigga igång en sjukdom. Om du flyttar en mus från ett lite sämre boende till ett bättre så kommer den ha full chans att sluta rossla av sig själv efter en tid med bra mat och skötsel. 

2. Vilken slags behandling pratar vi om?  Pratar vi självboost med bra mat, värme och bra skötsel är väl två veckor rimlig tid. 

Möss som rosslar och verkar må bra. För det första så döljer möss hur de egentligen mår, så vi behöver se över deras andning, kondition osv. Bäst är om vi kan få dem att sluta rossla.  Rossel är ju tyvärr en indikation på att musen inte är frisk, så jag tycker inte man ska låta den gå omkring med Rossel utan åtgärd.

Behandling med antibiotika är en kur 10-14 dagar. Om kur 1 inte hjälper kan man köra kur 2. Förutsatt att man satt in korrekt medicin.

3. Det känns som att jag ovan redan på något sätt svarat på det…

4. Möss som rosslat ska aldrig avlas på. Jag har tyvärr provat (en mushona botades från Rossel med bra mat och fick sedan en kull när hon hade varit rosselfri en lång period) och vet nu  med säkerhet att det är helt förkastligt. OM vi inte pratar om en linje som genomgått total hälsokoll med hjälp av veterinär och SVA, medicinerats och kontrollerats och summerats ha ett normalt immunförsvar.

5. Barnmat tycker jag är strunt. Nyttigheter sitter i obehandlad och obeskuren säd, fröer, nötter, råa grönsaker, böner, frukt, bär, örter, rått kött, rå fisk mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
11/18/17, 8:05 PM
#3

Vad gäller vilken antibiotika som botar Rossel är det något som inte går att svara på. Veterinären kan gissa och sätta in ett bredspectrum alt göra odling och ta reda på EXAKT vilka bakterier som orsaker rosslet och vad de är känsliga mot (om något…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/10/17, 1:55 PM
#4

Undrar om jag har hittat en möjlig metod för att lättare upptäcka rossel(?) iaf för oss som inte vet hur det låter. Nu när jag behandlar mina möss med antibiotika 2 gånger om dagen så är det ju inte alltid mössen är vakna när det är dags för medicinering. Oftast brukar jag inte väcka mina möss och i så fall försiktigt och väntar på att de ska komma ut från sina bon själva. Men ibland när det är dags för medicin är de för trötta för att vilja komma ut ur boet så jag har varit tvungen att lyfta på huset och plocka upp dem direkt från bädd-boet. Gjorde detta även med mössen som inte har Rossel när alla mössen skulle behandlas med första omgången av Stronghold. När jag var hos veterinären med alla mössen så fick jag veta att vissa möss som jag trodde hade blivit av med sitt Rossel fortfarande hade kvar lite. När jag lyfter upp möss friska från Rossel direkt från bo där de har sovit så hör jag inget, MEN om jag lyfter upp möss som har bekräftad lite Rossel hörs det VÄL att de faktiskt har Rossel! Hörs från nosen. Och såklart hör jag rosslet ÄNNU med på möss som jag redan vet har Rossel och kan höra rosslet när de har varit vakna och igång ett tag. Möss som bara har lite Rossel hör jag inte att de har Rossel speciellt ofta när de väl har varit igång ett tag. Rossel-ljudet från nyvaken mus försvinner efter några minuter. Så jag undrar om ni som har möss, både friska och rosslande, skulle kunna att testa att lyfta upp era möss direkt från boet när de sover och se om ni kan höra något? (de kommer hinna vakna av att ni lyfter på huset eller krafsar i bäddningen)- om det bara är något jag hör hos mina eller om man ändå kan höra detta från friska möss? Om denna metod för att upptäcka Rossel lättare, iaf för nya ägare av möss, faktiskt funkar kan ju Rossel upptäcka fortare för oss som inte vet hur Rossel låter. (Ljudet man hör liknar mer som en människa låter med mycket slem i hals och näsa., om jag skulle försöka beskriva ljudet)

Upp till toppen
Annons: