Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 385 ggr
Bruno71
2017-11-16 19:09

Rossel

Av en händelse hitta jag en tråd om Rossel, har mina två första småflickor någonsin o har oerfaren som jag är trott att detta pip, tjatter, knaster/knäppande varit "prat". Galet dåligt samvete nu. Men som jag förstår behöver jag inte få panik när allmänstillståndet är ok? Hon äter, dricker, o vill komma ut. Ser fin ut i pälsen o är rund o go. Men har något större sömnbehov än kompisen. Haft henne i 5 veckor o detta har ökat gradvis de senaste två veckorna. Tar ju bort henne direkt om hon lider. Lilla Sigrid.

Annons:
Grodan
2017-11-16 19:20
#1

Du kanske också hittade lite info i någon tråd vad man kan göra? Vi har ju många trådar om saken. Jag blir lätt bara så tjatig om jag ska upprepa det jag brukar skriva. Riktigt bra mat är vägen till hälsa. Mitt nyaste enkla tips för dem som inte vet hur de ska mata är att köpa ett riktigt bra färskfoder till hund, t ex MUSH i bollar och utfodra mössen med dagligen. En tesked per mus per dag. Utöver annan mat förstås. Välj gärna den MUSH som innehåller lax, grönkål mm (jag har tyvärr inte koll på vilken det kan vara).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bruno71
2017-11-16 19:26
#2

Jag tycker nog att jag ger dom bra o varierande mat o egen fröblandning. Och rent håller jag o varmt står dom. Kött gillar ingen av dom men fisk kan funka ibland. Men ska köpa de du rekommendera också.

[Tisstassen]
2017-11-16 19:47
#3

Jag som har en hund som äter vom og hundemat skulle alltså kunna ge en sked till musen nån gång ibland? är de inte risk att musen sätter benbitarna i halsen? för det är ju bland annat nermalda ben i de där bollarna, även i märket MUSH… (sorry att jag snor tråden lite hehe)

Grodan
2017-11-16 19:55
#4

#2 De brukar gilla det efter ett tag när de är ovana, behöver lite invänjningsperiod.

#3 Malda ben betyder nog malda till pulver, annars är ju möss väldigt försiktiga med vad de sväljer. De tuggar noga innan. Hundar är lite mindre noga med att tugga ibland…

Jag själv ger faktiskt inte så mkt färskfoder till hund, till mina möss, pga att jag ju ger kött, grönsaker mm färskt, men jag nämnde det för alla är inte lika duktiga på att ge möss färsk och rå kost. Och det finns faktiskt inget bättre att ge dem. Halvfabrikat och vitaminpreparat är tyvärr inte lika bra som riktiga vitaminer i riktig rå mat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2017-11-16 20:13
#5

#4 med andra ord ge dem inget du själv inte gärna stoppar i munnen 😃

nja malda i detta fall var kanske fel ord… kanske med krossade till större bitar… oftast märker jag ej av benbitarna i hundens foder, men enstaka gång har det varit stenhårda bitar som varit kanske 1cm lång nästan! men de skulle musen inte ens få in i munnen å andra sidan haha

kanske räcker att mosa igenom bollen först och kika, för i övrigt är det ett supernatuligt och bra foder 😃 (jag har en superkräsen vovve… tur att han är så liten haha)

Novachan
2017-11-16 21:06
#6

Med färskfoder antar jag menas våtfoder? Fungerar våtfoder för katter lika bra som det till hundar?

Annons:
[Tisstassen]
2017-11-16 21:24
#7

nja… våtfoder skulle ja gissa är tex de där påsarna med små köttbitar och en gelé/sås?? det är vad jag menar med våtfoder iaf :) 

färskfoder menar jag som typ rått… dvs inte tillagat eller torkat eller behandlat på något sätt. Det jag ger min vovve är malt kött/vom/ben och massa delar från djuren, sedan är det format till små köttbullar och frysta :) inga tillsatser, inte ens vatten är tillsatt, det är som köttfärs för människor fast plus alla "äckliga" bitar som hundar tycker är mums 😃 och möss också kanske 😎

finns specifika frysfoder för katter har jag sett :) men skulle iaf gissa att de inte borde va nån superskillnad… men har för mig att katters och hundars behov är en aning olika… men jag är osäker

Novachan
2017-11-16 21:30
#8

Ah okej, då har jag lärt mig något nytt. Köper man sådan mat i djuraffärer? Har svårt att se om t.ex. ica (online) säljer sådan typ av mat.

Grodan
2017-11-17 13:22
#9

#6 Nej, katter är rena rovdjur och det är inte hundar, så deras färskfoder är olika komponerade.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-11-17 15:51
#10

Och just för detta, att de är rovdjur och köttätare, ger jag mina möss katt-torrfoder i tillägg, istället för hundfoder. Vegetabiliskt får ju mössen i sin vanliga foder, det är köttproteiner jag vill ge mer av. Sen vet jag att kattmat har tillsatt något som möss inte behöver och kanske inte heller ska ha (glömt namnet, det kommer ni snart på åt mig) men jag tycker det funkar utmärkt såhär i alla fall.

Grodan
2017-11-17 18:18
#11

#10 Taurin.

Men här pratar jag om att boosta upp för dåligt immunförsvar och då tycker jag inte att ett färskfoder sammansatt för kattens behov fungerar för musens behov. Musen är mer lik hunden. 

En av mina råttköpare hade lite problem med att mata sina råttor och när de nös så köpte hon MUSH (den med grönkål mm) och gav dem. De slutade nysa efter någon dag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2017-11-19 16:29
#12

Min mus slukade de lilla han fick av vovvens mat, vom og hundemat märket alltså:)

Grodan
2017-11-19 20:19
#13

#12 Haha, ja, då var han hungrig samt inte helt ovan vid rått kött. Konstigt egentligen, med en zoomus… hm… 

Tänker på att möss i djuraffär sällan får färskt foder utan mest torrfoder. Möss som inte är vana vid färskt foder brukar ta lite längre tid på sig att äta upp. I början kan de vara lite skeptiska…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Tisstassen]
2017-11-19 20:37
#14

Har för mig att de nämnde lite smått att de gav mössen nått typ av färskfoder… men jag vet ej vad de gav… fanns inga rester i buren vad jag kunde se men de va rätt många möss i den buren

Upp till toppen
Annons: