Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 604 ggr
Novachan
2017-11-18 12:59

Placering av bur, element, fönster, värme

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad jag kan minnas ska mössens bur inte stå intill element (ej bli för varmt) eller fönster (kyla och drag). Jag håller på att röja en massa i mitt hem, bl.a. lite ommöblering, så min Samla 130-liters bur med fyra honor i fick jag ställe på golvet där jag hade utrymme, vilket blev nära ett element med fönster ovanför. Jag har bifogat en ritning på placeringen (ej skalenligt men gjorde så gott jag kunde). Det närmaste hörnet står ca. 16 cm från elementet och mina lägenhet är ca. 22-23 grader varm just nu, blir ju varmare med varmare väder. De har bott så i ca. 3 dagar nu och det jag har lagt märke till är att de ofta sover i just det hörnet som är närmast elementet (+ ligger rivet toapapper där). Tillägg: Fönstret är och kommer vara stängt och jg har alltid mina persienner nere pga att jag är ljuskänslig så det har aldrig direkt solljus på sig.

1.) Betyder det att de faktiskt tycker om att sova där, med värmen liksom?

2.) Är en hona i den buren som rosslar en del (sedan inflytt)  så tänker om värmen är bra för henne? 2 av de andra honorna rosslar ibland extremt lätt - tror iaf det är Rossel.

3.) Kan jag placera buren så att hela kortsidan står mot elementet med samma avstånd utan att riskera deras hälsa - bli för varmt?

4.) Tanken är inte att buren ska vara där konstant utan en kortare period till jag har tagit bort en möbel och fått in en ny. Men kanske om de ska bo så för värmens skull under den kalla perioden av året?

5.) Tror ni att det blir stor risk för drag ändå eftersom buren står under fönstret - har galler över nästan hela locket?

Vad tycker/tror ni?

Annons:
ariama
2017-11-19 08:39
#1

Eftersom de kan välja själva så  gillar de värmen.  Tror att du kan prova dig fram och låta mössen visa vad de vill, så länge de har svalare platser i buren att välja om de vill.

Är du orolig för drag kan du väl bara sätta en liten skiva av nåt slag över den hörnan där de sover?

Novachan
2017-11-19 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Är så jag tänker också att då kanske de kan välja värmare del och svalare del av buren, men ville ändå extra-kolla om ni visste med erfarenhet om hela buren ändå skulle bli varm - så att de alltså inte skulle kunna välja. Hela locket är inte täckt av galler så en del av hörnet är täckt, men vet inte om tillräckligt. Bifogar ungefärlig bild/ritning: cirkel = möss

ariama
2017-11-19 12:12
#3

Jag tycker det ser bra ut.  Säkert bara bra med lite extra värme till rosslande möss. Men som sagt, att de kan välja själv, och så kan du se vad de väljer.

Novachan
2017-11-19 13:13
#4

Frågan är om jag bör ställa buren närmare elementet eller inte. Det övre hörnet är som sagt ca. 16 cm från elementet, men lådan buktar ju innåt så är ju större avstånd mellan elementet och plasten där mössen sover/botten. Ska se om jag kan göra en ungefärlig uppskattning på hur varmt elementet är med tempometer påklistrat på elementet… (3 pack från clas ohlsson)

ariama
2017-11-19 16:43
#5

Du kan ju alltid prova, och låta mössen bestämma. De ger säkert bättre svar än jag. 😃

Grodan
2017-11-19 20:26
#6

Jag har alltid undvikit två saker när jag placerar musburar: golv och fönster.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
2017-11-19 21:15
#7

#6 Det är också något jag har tänkt på; om det är dåligt att buren står direkt på golvet, att det skulle bli kallt liksom, fast inte superorolig för det, är mer orolig för om de skulle få det för varmt.

Nu har jag iaf fått hem den nya mödeln så hoppas att jag kan få min gamla möbel bortskeppat så snart som möjligt. Men då hade jag ju tänkt att buren skulle vara på golvet hela tiden… under ett skrivbord

Novachan
2017-11-20 19:20
#8

Okej! Nu har jag tagit temp på olika delar under dagen: (Termometer påklistrad på bit papper/kartong)

Termometern direkt på elementet (ovanifrån): 40 grader

Termometer på översta hörnet av buren som är närmast elementet: 28 grader

Termometer på golvet vid hörnet som är mot elementet: 26 grader (borde ju inte vara för varmt?)

Vad är bra temperatur för rosslande möss?

Novachan
2017-11-21 13:39
#9

Jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska göra med placeringen: låta buren stå på golvet "nära" element tills mössen slutar rossla eller placera buren direkt där den ska vara; på golvet under ett skrivbord. Vad tycker ni?  Jag kan ju placera buren lite närmare elementet så att de får det lite varmare om ni vet om en bättre temperatur för rosslande möss?

Grodan
2017-11-21 14:28
#10

Alwyn eller amaira tog upp detta i en tråd om bästa temperaturen. Att det är typ 25 grader C. (om jag minns rätt, ska kunna gå att hitta om man vet vad man ska söka efter).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: