Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1559 ggr
[Tisstassen]
11/19/17, 4:25 PM

Han rymmer ur buren, hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Som några säkert sett har jag hämtat hem en hane två dagar sedan Jag köpte en hamsterbur som heter Tower, tänkte att de va superkul för honom med massa klättermöjligheter Han har 3 vånigar med rör emellan, ett hus, en mjukistunnel, hängande klätterställningsgrej med rep å trädelar, mat vatten, 3cm lager av strö att gräva i 2 toarullar……. dvs mkt stimulering kan man tycka Men han rymde på något sätt och har varit lös några timmar innan vi insåg att han ej var i sitt hus som vi trott… men hittade honom i filten i soffan som står angränsande… Misstänker nu att han klämmer sig ut mellan gallrerna, men de är ju supersmala?! ( han rymde en gång strax efter att vi stoppat in honom igen) Dessvärre har han dessutom gnagt rätt mycket på gallret på ett ställe… säkert en ovana… för han kan väl inte vara understimulerad????? Vi kan ju inte ha honom utanför buren 24/7??? Måste jag nu sälja denna bur som kostade 500kr och köpa ett terrarium??? :(

Annons:
isabella93
11/19/17, 4:33 PM
#1

Tror de där burarna har drygt 1 cm i galleravstånd? Normalt sett rekommenderas ett galleravstånd på max 7 mm, speciellt för små (svensktypade) eller unga möss, annars finns det risk att de kan ta sig ut. Ett terrarium, akvarium med lämpligt nätlock, dunabur (med tätt toppgaller) eller liknande är det bästa för små/rymningsbenägna möss. Vill du helst ha en gallerbur finns det några modeller som har mussäkert galler, den här t.ex. http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/smadjur_produkter/mus_shop/burar/334505

ariama
11/19/17, 4:41 PM
#2

Ja, hamstergaller är för stort för möss. Det du skulle kunna göra, om han inte är en extrem rymmarmus, är att låta honom bo i buren ändå men sätta buren på ett underlag som står högt, och som inte är bredare än buren för han hoppar lätt ner från burens nederkant till underlaget.

Om det däremot är högt till underlaget, så är det få möss som hoppar! En meter eller så.

Då får han springa både inuti och utanpå buren, och du kan lika gärna ha luckorna öppna åt honom. Så skulle jag använda den buren åt mina möss, för jag har ändå öppna burar och gillar inte att måsta öppna luckor för att de ska kunna nå mig.

[Tisstassen]
11/19/17, 4:44 PM
#3

Men ååh :( denna bur har exakt 1cm mellan gallrerna… måste alltså lägga ut massa mer pengar på ett terrarium…? :( Känns bara som han får så mkt mer klättermöjligheter i denna bur…

v4ck3r
11/19/17, 5:03 PM
#4

Men gud, tar han sig igenom där? 1 cm? 🤪
Kan dessvärre inget om möss… men det var ju oturligt.

[rumelle]
11/19/17, 5:05 PM
#5

Möss är experter på att ta sig igenom små hål. Du borde kunna köpa ett finmaskigt galler/nät och klä in buren med. Kanske inte jättesnyggt, men hellre det än att han rymmer.

[Tisstassen]
11/19/17, 5:26 PM
#6

Tänker att nät skulle vara en tillfällig lösning endast… liks bra å köpa terrarium direkt :/ får se om ja lyckas hitta något som jag kan hämta imorgon… just nu står buren på köksbordet med öppna luckor

Annons:
[Tisstassen]
11/19/17, 5:32 PM
#7

Hahaha fick precis se honom klämma sig ut genom en av takspringorna, såg jättekul ut! Han gjorde med 0 svårighet… xD

ivanhoe81
11/19/17, 5:53 PM
#8

Om du har ikea nära dig så kan du köpa en 130liters samla-låda sedan gör man små hål i locket så är buren klar Hade det själv då jag hade möss

ajanki
11/19/17, 6:00 PM
#9

Så synd att du inte frågade här innan du köpte dyr bur! Vi är många som har gjort samma misstag, det är otroligt hur smala dom kan bli när dom trycker sig ut…

Du behöver ju inte köpa just terrarium (som nog är det dyraste alternativet)

Jag har Dunaburar och har haft det i alla år, dom är jag supernöjd med!

[Tisstassen]
11/19/17, 6:53 PM
#10

Jo men problemet med ikealådor och dunaburar är att de inte är snygga nog… en del av dealen med min pojkvän var att de inte skulle vara fult haha

ajanki
11/19/17, 7:03 PM
#11

#10 Haha okej. Smaken är ju dock som baken….Jag tycker Dunaburar är mycket snyggare än den där gallerburen. …

[Tisstassen]
11/19/17, 8:09 PM
#12

Haha ja så är de ju! ^^ men jag tyckte gallerburen va så bra för att han kunde klättra så mycket! :(

Grodan
11/19/17, 8:23 PM
#13

Vad aktiv han verkar vara. Är han stressad? Överaktiv? Nåja, hoppas han lugnar ner sig nun är han kommit till ett kärleksfullt hem.

Om han gillar att gnaga, släng in äggskal och ge honom en nöt med skal då och då. Jag plockade hasselnötter ute som mina möss får. Rekommenderas.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Tisstassen]
11/19/17, 8:36 PM
#14

Jaa du… han är rätt aktiv… vad kan man göra åt det? Känns som han sover och sen upp och full rulle sen däckar han igen… är inte de normalt? ^^ Vet inte om han gillar att gnaga… han gnager ju som sagt lite på gallret men inte sett honom gnaga på så mkt mer… lite små smakbitar bara… han verkar inte så intresserad av mat… men jag har kanske inte hittat nått han gillar ännu…? Vom och valnötter verkade han tycka va gott, men andra gången det erbjöds ratades det??

Novachan
11/19/17, 9:37 PM
#15

Håller med om att Samla 130 inte är så snygg, men den är så bra storlek och billig. En snyggare plastlåda, enligt mig, man kan använda som bur är Modul från Clas Ohlson! En som är 60 liter och kostar 90 kr. Då får han ju en ganska stor bur som är relativt rymningssäker - jag tänker att du vill undvika att köpa galler och alltså bara gör hål i locket, finns alltid en risk att de lyckas gnaga större hål i plastlocket men kan måste ju få grepp någonstans nära locket för att kunna hålla sig kvar och gnaga sig ut. Jag har bott en av mina hoppigaste och klättrigaste hanar bo i en Modul 20-liter tillfälligt (typ 1 vecka?) med ett lock med massa hål i och han lyckades inte rymma. Bilden på hemsidan ger inte rättvisa för Modul, man ser jättebra in i buren, nästan som glas fast något mörkare. Man ser bättre in Modul än vad man gör i en Samla 130  - jag tycker ändå man ser rätt bra in i en Samla 130. Är synd att jag inte kan bifoga bilder på mina Modul-burar! (har ännu inte hittat min kamerasladd)

Jag tänker att han skulle kunna bo i en plastlåda tillfälligt tills han har växt till sig, kanske han blir för stor för att ta sig ut senare från galler med 1 cm, eller om du tycker att en Modul är tillräckligt fin för att bo i hela tiden. Lätt att städa också!

Eller gör som Ariama sa; ställ buren relativt högt upp någonstans på något som är mindre än buren så att han ej kan smita ut ur buren och sedan hoppa ner på möbeln som buren står på och sedan ta sig vidare om han kan klättra er för möbeln.

Men om ditt köksbord inte står nära någon annan möbel, fönsterbräde eller gardin så kan han bara rymma ut på köksbordet och in i buren igen.

Novachan
11/19/17, 9:38 PM
[Tisstassen]
11/19/17, 10:44 PM
#17

Oj vilket långt bra svar :D just nu har vi burit matbordet till mitten av vår etta så han kan endast rymma till bordet sen stannar han vid kanterna, bara spanat lite hotfullt över kanten men inte hoppat haha Jag kollade på blocket osv… men hittade en hemsida där de fanns ett akvarium för 400kr så nu är de beställt :) vill inte ta några risker osv… funderar kring om jag kan bygga ihop akvarium med nuvarande burs topp, men får se om det går att göra på ett stabilt och säkert sätt… Satt i alla fall med honom rätt länge nyss och först sprallade han runt på mina axlar och rygg osv men sen försökte jag stoppa honom och till slut lugna han ner sig och satt i mina händer och tvätta sig i lugnan ro, sedan började han slicka i min handflata!! Sötaste mini tungan <3

ariama
11/20/17, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

När det gäller plastbackar har jag själv, och rekommenderar starkt, förvaringsbox Basic 48 liter, och 89:90 kronor, från ÖB. Transparant, billig, släta sidor och botten, inga konstiga konstruktioner. Och jag gör öppningar i fronten med lödpenna. Kan ha galler eller öppet, det är lite olika. Att bara göra en massa hål i locket (med lödpenna, hur annars?) anser jag ge för dålig ventilation i buren. Nät eller galler, i fronten, på sidan, eller i locket.  Jag har dessa till ensamma hanar. Honor har mycket större, och är många fler förstås.

https://www.öob.se/heminredning/smaforvaring/lador-korgar

Novachan
11/20/17, 11:38 AM
#19

#18 Jag kommer inte helt ihåg varför jag valde bort ÖoBs… om det var att man fick större låda för samma slant för Modul och/eller om ÖoBs inte var märkt livsmedelsgodkänd? men Modul är livsmedelsgodkänd, och då inte borde ha cancerframkallande grejer i den (?)… men jag är ingen expert på plast och cancerframkallande saker. Modul är ju också transparent men men rökfärgad istället för vitfärgad

ariama
11/20/17, 12:37 PM
#20

#19. Ååh, du har säkert bättre koll än jag, på de grejerna…

Annons:
Grodan
11/20/17, 12:51 PM
#21

#14 Tänkte på att han gnager galler och rymmer, och ändå har en trivsam bur som erbjuder aktivitet, klättring mm. Funderar på vad som stressar honom. 

Jag har märkt på en del möss att fel foderstat stressat dem och när de levt hos mig någon månad hur de blir lugnare i o m foderomställningen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
11/20/17, 1:46 PM
#22

Jaha? Han har väl inte vant sig helt vid fodret här kanske… jag köpte en blandning som innehöll 50% sädeslag, sedan fröer och nötter, inga konstiga tillsatser osv, sedan köpte jag en förpackning med matgryner (vete havre råg) och blandar ut med så de ska bli ca 75% sädeslag, sedan hade jag i 2st kulor från vovvens torrfoder också i skålen (de verkade uppskattade! :) ) Sedan har jag försökt lägga in små bitar av grönsaker, havregrynsgröt, ost, bröd rått kött… jaa har helt enkelt börjat prova mig fram vad han verkar gilla… gett små mängder av allt, och han har ätit lite smått på dem Det enda jag kan komma på är att jag saknar korn i kosten, men det va för jag inte hittade det i affären så tänkte köpa de när jag storhandlar nästa gång Är det något som saknas eller är fel med den kost jag ger? Kan tillägga att han inte klättrat utanför buren så mycket sedan jag öppna luckan och har den på bordet… oklart vad det beror på

ariama
11/20/17, 3:50 PM
#23

Det är ju möjligt att ha lugnar ner sig när han boat in sig. När han känner och vet att det är hans hem.

Stinastygg
11/20/17, 4:00 PM
#24

Haha, ja som sagt det där misstaget har vi många gjort. Även jag med mina första möss, som fick bo i en fågelbur… 😟 Puts borta var de en dag, vi hittade den ena men aldrig den andra.

Det finns ju jättefina burar för möss och dvärghamstrar med 5 mm galleravstånd, en sån skulle du ha om du vill ha kvar genomluftningen och klättermöjligheten som galler ger.  Det är ju lika snyggt som buren du har nu också.
Det är ju dessutom ganska mkt lättare att sätta upp saker i en gallerbur. När man har terrarie eller akvarie får man bli ganska påhittig och kreativ när en ska upp med vattenflaskor och annat.

Men som Grodan är inne på, så brukar möss som trivs inte rymma… Särskilt inte när buren står så att de inte av ren nyfikenhet kan ta sej ner till golvet. Det är rätt många här som har öppna burar och möss som inte rymmer 🙂

Jag upplever det som att de inte gärna tar "för stora risker" att lämna hemmet där de har sin trygghet - de VET ju att det alltid finns mat, vatten, bomaterial osv, de har helt enkelt inget skriande behov att lämna den platsen, och stannar då hellre.
För tänk om de inte tar sig tillbaka, eller ramlar och slår ihjäl sig på kuppen - jag tror inte de tycker att det är värt det helt enkelt.

Hoppas din kompis slutar att rymma, och att du kan ha en boendelösning som funkar för allas behov och önskemål. Lycka till med musen 👋

[Amberochivy]
11/20/17, 4:24 PM
#25

Två av mina hannar har vars en bur som de skulle kunna rymma ur. Men det gör de inte. Andra möss har bevisligen rymt ur dem. 😃Lite skumt men så är det. De trivs visst. ❤️

[Tisstassen]
11/20/17, 5:42 PM
#26

ja som sagt är ett akvarium beställt… 60x30x30 är måtten ungefär, sen får jag se om de går att kombinera akvariet med denna bur :)

men som sagt är akvariet 30cm högt… han lär väl inte hoppa ner från glaskanten? eller behöver jag tak?? vore ju kul att slippa tak och kunna bygga på höjden liksom… speciellt eftersom han verkar vara en sån klättermus ^^ 

fy jag och min kille var så himla oroliga att hunden hade gjort något mot musen…. tror musen smet under natten så det var nog några timmar som han myste i soffan. men som tur var så verkade ju inte ens hunden veta var han höll hus haha😃

undra vad som blev av din andra mus?? hittade kanske något spännande hål att klämma sig igenom… 🤔

Novachan
11/20/17, 5:58 PM
#27

#26 Oja det kan han! Han kan lätt hoppa upp så långt, möss hoppa upp på kanten av en Samla 130 som är 43 cm hög. Och då kan de ju såklart hoppa ner lika långt… om det finns något att hoppa ner till. Däremot om akvariumet står högt upp igen som vi har nämnt tidigare så kan han bara hoppa upp på kanten och inte längre. Dock beroende på hur akvariumet är byggt kan kanterna på toppen vara hala, så då är det bäst att fästa ex. tygbitar/remsor som kan ha få grepp om, så att han inte råkar trilla ner.

Jag har undrat samma sak tidigare och frågat om detta i detta forum

Annons:
[Tisstassen]
11/20/17, 9:25 PM
#28

Hmm ja jo det är väl en möjlighet, men har också läst att om det är över 30cm så hoppar de oftast inte…? Pga dålig syn och att de inte tycker risken är värd? Jag kanske kan ställa nått under akvariet så det höjs upp en bit, men hur högt måste det vara för att möss ej skall hoppa…??? Bra tips med tex tyg på kanterna :)

Novachan
11/20/17, 10:25 PM
#29

#28 Vart har du läst det? Möss har inte superbra syn, de går ju mer på lukt och känsel (om jag inte minns helt tokigt), de måste ju liksom inte ha tänd lampa om natten för att kunna röra sig i buren.

Min ena hane har försökt att hoppa upp/ur sin bur plastlåda - Modul 60-liter) som är 36 cm hög, men han såg inte att jag inte hade tagit bort locket fel så han hoppa in i lock-taket istället för uppför öppningen. Har en annan hane som försökte hoppa ur en 25 cm hög låda som fungerar som Transportbur men då hade jag plastlocket  på helt, så det sa dunk…

[Tisstassen]
11/21/17, 12:49 AM
#30

Haha ojdå lite missbedömningar? ^^ Men hur funkar det då med öppna burar? Om det ej stämmer att de helst ej hoppar ner om det är för högt? Har hitills inte sett min mus hoppa alls… han klättrar bara, och om han ej når nästa nivå utan att fortfarande hänga i minst 1 tass och svans så vänder han istället… han kanske inte ”lärt” sig ännu att det är något effektivt haha

Novachan
11/21/17, 9:25 AM
#31

Möss har känsla för höjd; om de är högt upp hoppar de inte ner för att de vet att det är långt ner och att de då kan skada sig. Öppna burar är placerade högt upp så att mössen får de höjdkänslan. Hur högt upp vet jag inte. Och så får man ju välja om buren ska placeras på något som de får gå ut och klättra på men inte kan ta sig vidare eller inte - som vi har nämnt tidigare. Och att kanterna av öppningen av buren inte får vara hala. Sök på öppna burar i detta forum så finns det trådar med en massa bilder så kan du få en känsla för vad vi menar.

ariama
11/21/17, 10:27 AM
#32

Hur högt? Det beror helt och hållet på musen. Möss kan vara så olika.

[Tisstassen]
11/21/17, 11:10 AM
#33

Jag får väl prova mig fram helt enkelt, om han verkar vilja rymma även ur akvariet sår jag skaffa nått att höja upp den med nån decimeter eller två och sen annars ha tak :) Han har knappt velat lämna buren sedan rymningen dock… kanske lärde han sig en läxa? Eller så blev han lite uppskakad och orolig? Huset är favvostället att vara i just nu… snart ska jag väcka honom och se om han vill umgås lite :) Det här att han ej verkar så intresserad av mat, kan de bero på Att han ej är helt säker ännu…? Jag har ju förhoppningar om att kunna trickträna med honom… lite svårt om han inte vill ha nån belöning i form av godis…?

ariama
11/21/17, 12:58 PM
#34

Vill han inte lämna buren kan du nog ha honom kvar där. Å andra sidan är det nattetid som de ger sig ut på vandring… 

Ja, att prova sig fram är en bra idé.  Jag har hanar som älskar mat, och andra som är lustigt ointresserade av mat, Fast de äter förstås vad de behöver.

Annons:
Stinastygg
11/21/17, 5:12 PM
#35

Väck inte musen när den sover. Ta kontakt och umgås med honom när han själv är vaken och aktiv istället. Vanligen på kvällen, nån gång mellan 19 och 23, men oftast kring 21 brukar iaf mina vara som mest i farten.

Novachan
11/21/17, 6:00 PM
#36

Man riskerar väl att bli biten om man väcker en sovande mus, eller gnagare för den delen. Bäst som sagt att pyssla med honom när han själv är vaken, om man nu verkligen vill pyssla med honom kan man väl fixa/ändra på något i buren så att han kanske hör det och mer naturligt vaknar - vill undersöka vad som händer. Då kanske han också vill komma upp i handen.

Ex. ändra något med inredningen, ge mer bomaterial, flytta toarör, och enklaste alternativet; kom med mat. Han lär lära sig hur det låter när skål/fat flyttas och hör när torrfoder fylls på. Jag brukar ofta hälla upp en mängd i handen och sen häll det vidare ner i skålen när skålen är i eller nära buren, alternativt fylla på direkt i skålen som är i eller nära buren. Men man ska ju inte gå och väcka honom hela tiden!

[Tisstassen]
11/21/17, 6:31 PM
#37

Ojdå man läser ju både och… både att man kan väcka och att man inte ska… jag har försökt att ta honom när han har ögonen öppna i all fall haha, men han gillar främst sitt gosrör (mysigt rör i tyg) så där kan man se om han är vaken eller sover Nu precis såg jag att han var vaken och satt och spana mot mig så då tyckte jag att han var väldigt mycket mer mottaglig för kontakt! Har byggt ett litet rörsystem i en pizzakartong(sån för calzone) och han försvann in där och ligger nu å myser i lite bomaterial som jag lagt i haha

ariama
11/22/17, 9:28 AM
#38

Jag anser att man definitivt kan väcka en mus som sover. Varför skulle man inte?

Kanske musen hellre vill bli väckt och ha roligt, än sova och ha tråkigt (därför att matte/husse är vaken på andra tider än musen, t.ex.)

Grodan
11/22/17, 11:46 AM
#39

#38 Absolut. Men om man inte pratar med den utan bara rycker upp den ur hängmattan, huset eller där den sover KAN den bli skrämd (eftersom den ju sov…) och nafsa till. Det är inget konstigt. Vi reagerar också lite aggressivt i sådana lägen… 😉

  • Knacka på buren, huset el dyl. 

  • Säg musens namn.

  • Vänta tills musen vaknat och gjort sina behov.

  • Ta upp.

  • Belöna gärna musen efter att du haft den uppe med något gott frö el dyl.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
11/22/17, 11:50 AM
#40

Absolut, säger jag med, om #39.

[Tisstassen]
11/23/17, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#39 vad bra, precis så jag gjort :) men nu har jag upptäckt att han verkar tycka de är roligare att umgås om jag faktiskt uppmuntrar honom när han själv söker äventyr och kontakt :) så fort han varit där i spanat ut ur buren hr jag sprungit dit å hållit fram en smula valnöt eller lockat att gå upp i handen :) Nu har akvariet kommit!! Han klättra direkt upp på kanterna å balanserade runt… men har ej hoppat ännu iaf… men han såg väldigt sugen ut… tror han är så nyfiken så han vill upptäcka allt även utanför buren haha Medföljde glasskivor som lock med hål i kanterna så jag tänker att jag kan ha dem på när jag lämnar honom ensam hemma osv för att det ska vara 0 risk :)

Annons:
[Tisstassen]
11/23/17, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Detta vore ju dock perfekt, men tveksamt på att min pojkvän går med på denna ”inredningsdetal” hahaha ^^ Musen skulle ju verkligen bo som en kung dock :D Förutsätter att han ej hoppar från kanten… men vem skulle vilja hoppa från detta palats? Tror ni han får nog med motion eller måste han ha ett hjul? Känns som de blir trångt med ett <20cm hjul ifall han ska bo endast i akvariet…? Måtten är 60x30x35 men med gallerburen ovanpå är de ju betydligt högre ^^ En till fråga, som flera sagt skulle man vara noga med att lyssna efter ljud på andningen… låter möss absolut ingenting förutom om de typ bråkar?? För nu när jag har satt in honom i nya akvariet har jag hört honom göra småsmå kvitter/pipljud, korta intervaller typ 3ggr Kan detta vara någon sjukdom eller kan de låta så för att de är glada/oroliga/jag vet inte vad…?

Novachan
11/23/17, 3:16 PM
#43

#42 Det ser ut som att bara en liten del av akvariumet ej täcks av gallerburen så du skulle kunna täcka över just den delen med något så minskas ju risken för rymning. Ex. träskiva, plastskiva, kanske en bit kartong och tejp skulle funka. Tycker buren/burarna är jättefina!

Möss måste inte ha hjul. Han har ju gått om yta att springa på och mycket klättermöjligheter.

Kanske kan vara Rossel, men oavsett om det är det eller inte skadar det inte att ge honom bra mat mot Rossel, mat som bygger upp immunförsvaret: https://mus.ifokus.se/articles/4ea6578788f4723c650018e6-mat-som-starker-immunforsvaret

Novachan
11/23/17, 6:36 PM
#44

#43 Kom på nu i efterhand att rymningsrisken inte minskas utan snarare att om han nu tar sig ut på gallret och går ut på övertäckningen ocg faktiskt hoppar ned till vad som är under så kan han lättare hoppa upp tillbaka på en yta  än att bara försöka hoppa upp på en kant.

[Tisstassen]
11/23/17, 7:24 PM
#45

Hmm… ja jo, men skulle han verkligen hoppa tillbaka? skulle han inte kunna hoppa och gripa tag i gallret eventuellt? han har fortfarande ej försökt hoppa ner ännu… jag fixade en del i buren förut och han var superlativ och sprang upp på mina axlar så fort jag hade handen eller armen inom räckhåll för honom 😃 och han balanserade en hel del på kanten av akvariet men hoppade inte… visar sig väl i natt😂

Novachan
11/23/17, 10:03 PM
#46

#45 Jo det kan han nog på de andra sidorna av buren. Han kan mycket väl vilja ta sig tillbaka eftersom det är där mat och vatten finns samt hus och trygghet

ajanki
11/24/17, 10:22 AM
#47

#42 Det där ser ju toppenbra ut, vilken bur han får!

Lätet som du berättar om låter tyvärr som Rossel. Boosta på med nyttig mat som lax, ärtor, broccoli och babyspenat så kan det vända. Håller tummarna att han blir av med rosslet!

Stinastygg
11/25/17, 2:47 AM
#48

Med akvarium som botten och galler som topp så skulle JAG ösa på med myyycket mer bottenmaterial. Grävagrävagräva!!! 😃

Annons:
[Tisstassen]
11/27/17, 10:26 PM
#49

#47 har inte hört det på ett tag nu men jag lägger in boostande mat varje dag! Köpte en mixer häromdan som jag mixat en grönsaksblandning åt honom med ingefära, brysselkål, vitkål, spenat, morötter, och säkert något mer som jag glömt just nu… 😃 så han får en liten sked av det samt lite kött och annat från middagen och kylen :) hoppas på att han blir super snart! 

#48 jo han har några cm spån nu i botten som han gillar att gräva runt i, han verkar heller ej kissa i ströet utan gör det på hyllorna vilket innebär enkel burstädning! :D Nästa gång får han nog ännu mer strö att leka i 😃 men favvosysselsättningen är att klättra på utsidan av gallret och på oss om han får möjligheten 😛

Stinastygg
11/28/17, 6:20 PM
#50

Testa gärna att byta ut eller åtminstone blanda upp alspånet med ett mjukare strömaterial, såsom hampaströ, t.ex Chipsi super. Alspånet är ganska kantigt och hårt, och därför inte så gräv-vänligt för mössen tyvärr.

Själv lägger jag alspån längst ner i botten, sedan toa-lätt pellets och sist hampaströ överst, lika mycket av varje sort. Det blandas ju sedan upp med tiden när mössen gräver och grejar, vilket de gör gärna och mycket. En ganska billig blandning också, för hampaströ är ganska dyrt att använda ensamt.

[Tisstassen]
11/28/17, 8:50 PM
#51

jo jag vet att alspånet inte är att föredra, jag insåg det efter jag köpt påsen… tänkte prova mig fram med olika ströer och se vad som funkar bäst :) kan prova hampaströ nästa gång! (typ blanda ut mot slutet av påsen. men svårt med förvaring innan dess)

Novachan
11/30/17, 9:10 AM
#52

#50 Chipsi Super är inte ett hampaströ, det är tillverkat av tall och gran.

Stinastygg
11/30/17, 8:12 PM
#53

Okej sorry, jag tänkte på det jag har och det hette visst Chipsi CLEAN.

Men oavsett materialet så är ju även Chipsi super väldigt mjukt och lätt att bygga med.

Novachan
11/30/17, 9:04 PM
#54

#53 Lugnt, jag förstår ju vad du vad ute efter, chipsi super är iaf relativt mjukt och mössen kan bygga med det (jag har det hemma). Om jag inte har missförstått vad hampa är så ville jag lissom bara meddela så man inte köper en sak och tror att det är ett av ett visst material men i själva verket är av något annat (ex. om man har en allergi för något speciellt)

Upp till toppen
Annons: