Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 959 ggr
ariama
2017-11-20 10:55

Basic, bättre än Samla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Många använder Samla plastbackar från IKEA att göra burar av, så också jag förut. Numera har jag bara Basic 48 liter, från ÖB.  Och är helnöjd!

https://www.öob.se/heminredning/smaforvaring/lador-korgar

Lådan är ganska stor, helt slät både i botten, sidor och lock, och ofärgat genomskinlig. Dessutom billigast av de jag vet. Lätta att stapla och att göra rent.

Med lödpenna gör jag  öppning i fronten, som jag sedan har galler för ibland, men helst helt öppet. Gallret är berikning i sig, som en extra klätterställning, men öppen är det så lätt att prata med mössen och ge dem en godbit. På bilderna visar jag exempel på öppen front, gallerfront (lätt att ta bort och lika lätt att sätta tillbaka), och en låda ännu oanvänd.

Annons:
ariama
2017-11-20 11:00
#1

Eftersom jag har stora möss, kan jag ha brett galleravstånd (upp till 1 cm). Fick tag i en sån här gallerhage man sätter ihop till hamster eller nåt, att ha på golvet antar jag.  Blev flera "smågaller" i olika färger att använda till fronten. Men jag har också samlat på mig olika extra galler genom åren, närhelst jag stöter på såna, vilket jag kan göra på t.ex. återvinningsstationen.  Gallret på bilden tror jag kommer från en  Dunabur.

Grodan
2017-11-20 11:55
#2

Jag gillar att man stödjer ö&b framför ikea. 😛😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2017-11-20 13:02
#3

Jo jag har tittat på deras mindre låda samt den låga lådan. Inte provat denna 48L variant men den lät ju helt klart intressant.  ÖoB finns inte i direkta närheten här och den närmaste som är vid mitt jobb har inte haft 48L lådorna förut vad jag sett.

Själv så har jag funderingar på att byta ut mina mellanlådor till dvärghamstrarna till Claes Ohlssons Modul låda 40L. Nackdelen med den är att plasten är mörk men det bryr sig egentligen inte djuren något om. Men både Basic och Modul är bättre än Samla och Smartstore det håller jag med om.

https://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rvaringsl%C3%A5da-Modul/Pr443000010

MvH  Tsunamis

Grodan
2017-11-20 13:05
#4

#1 Jag älskade all slags kylskåpsgaller och sparade sådana.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-20 13:24
#5

Använder en Modul 40 liter till en av mina hanar som inte verkar vilja klättra så mycket. Bottenytan är ju såklart lite större på den än på en 60-liter även fast de har "samma mått", är ju upptill som måtten är samma. Ser bra in till honom med. Har både 40 och 60 liter stående i byllybokhyllor! De sticker ju ut en bit men inte så pass att det finns risk att de faller ner från hyllan.

ariama
2017-11-20 15:48
#6

Det som kanske ska noteras med "mina" basic-burar är att plasten kan vara lite skör när man har gjort hål i den. Om jag lyfter en bur slarvigt i bara ena sidan, när jag ska göra rent (inga möss i alltså) kan plasten spricka lite. 

Syns på mittenbilden där jag lagat/förstärkt med vit eltejp nere i vänstra hörnet av öppningen, och även uppe i högra hörnet. Slarvig hantering av  buren vid rengöring. Nu när jag vet om det så är det ingen fara.

Annons:
Novachan
2017-11-20 15:55
#7

Oj det lät ju inte så bra. Om man jämför lite mer lådor, hur tjock skulle du säga att Basic är? Är det lättare för tjockare plast att spricka? Samla är ju ganska tjock, Modul är väldigt tunn och därför mjukare men ändå stabil.

Grodan
2018-01-21 18:40
#8

Ok, kan någon sammanfatta alla olika jäkla lådor… jag blir förvirrad och skulle vilja veta vilka som är beprövade musburkar och betyg på det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-01-22 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Jag kan inte jämföra annat än att säga varför jag gillar Basic bäst, ja jag helt enkelt älskar den. På en skala 1 - 5 ger jag 4,5.

Fördelarna är

1. Den ofärgade genomskinligheten, jag ser igenom nästan som glas!

2. Alla ytor är helt släta, inga konstiga inskärningar nånstans.

3. Bra storlek, lättplacerad och lätthanterlig.

Enda nackdelen är att plasten kan spricka när jag skurit bort nästan hela framsidan, inte har något stadgande galler fastsatt när jag har öppna burar, och sedan slarvigt försöker lyfta hela buren med en hand endast igenom att ta tag upptill i den kvarvarande listen på den utskurna sidan.

Det är ju inte konstigt och det är mycket lätt att undvika.

Novachan
2018-01-22 11:38
#10

#8 Skulle också vilja ha det men antar att många skaffar mest av en sort lådor som de tycker om och därför kan man inte jämföra med erfarenhet vilken som är bäst. Jämför pris, storlek, utseende, egenskaper, tillgänglighet och sådant skulle man kunna göra men det kanske inte är riktigt det man vill ha? Jag har ett lite slarvigy skrivna dokument med jämförelser av olika lådor relaterat till butik, storlek, pris och hur många möss man kan/bör max ha i lådorna

Upp till toppen
Annons: