Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 967 ggr
Tsunamis
11/20/17, 4:14 PM

Olika hanar, olika kvaliteter (Herefords)

Fottade 8 av mina Hereford hanar igår. Har 5 (egentligen 6) till att ta med i denna studie men tänkte jag kunde börja med en tråd. Tråden är dedikerad till mina avelsdjur (eller blivande avelsdjur) som teckningsmässigt inte är perfekta så de får inte följa med på utställning. 

**Varför har jag valt att ha kvar dessa och varför så förbaskat många?
**Jadu det är en bra fråga, men de olika hanarna har olika fördelar och nackdelar så det är faktiskt väldigt svårt att göra ett utval av några få. En och annan av dessa kommer få flytta och inte få föra sina gener vidare här men än så länge är de kvar.  

Men det är ju en teckning varför sparar du inte bara de bäst tecknade?
Det gör jag också. MEN! En teckning går inte alltid i arv sådär linjärt. Ett bra tecknat djur kan ge dåligt tecknade ungar och vise versa. Ett hyfsat bra tecknat djur kan alltså ge bra avkomma. Vill man avla för utställningar så måste man även tänka på färg, typ och päls det går inte heller att undgå. Så då händer det att jag sparar ett par stycken med bra storlek, dålig teckning eller bra typ och dålig teckning m.m.Det är väldigt sällan man har sån tur att få allt i ett enda djur. Det enda jag är noga med på hanar är att söner måste vara bättre än pappan! Annars fortsätter jag med andra kombinationer tills en bättre son dyker upp.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
11/20/17, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Abel är inte en jättevacker kille. Han har en importförälder vilket gör hans blod värdefullt vilket är en av anledningarna till jag har sparat honom. Han har en väldigt stor kropp också, och en väldigt lång svans. Men tyvärr katastrofdåliga öron (nåja, små i alla fall) och även dålig teckning, han är mer av en Hereford-bärare bläsad Berkshire.

Han har även fina ögon och bra Agouti färg.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
11/20/17, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bror Alucard (samma importblod) så därför får även han stanna. Bättre bläs med ordentlig Hereford bredd men tyvärr färg i bläsen. Han är mindre än sin bror, och även mindre i kroppen än så länge. Det är så svårt att spara bara en av det här två när de är så otroligt olika.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
11/20/17, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Barnabas är efter en av mina favorithanar Poirot. Pappa upp i dagen med färg, storlek och allt men än så länge lite liten kroppen. Det kan komma, så jag väntar.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
11/20/17, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mer Barnabas (men blir fult med bildspel bilder vända åt olika håll)

MvH  Tsunamis

Tsunamis
11/20/17, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Hans halvbror(-ish) Shadow sitter nu med en hona redan faktiskt. Han har lite mindre ögon än Barnabas men jag har inte riktigt kunnat bestämma mig mellan dessa två än riktigt. Det är något som de är lite olika på.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
11/20/17, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sen går vi över till Cubix söner och här är det också ganska svårt att välja dem emellan. Cubix lever tyvärr inte idag, så här är jag väldigt noga med att inte sålla undan för hårt. 

Först har vi Darth, minst av dessa men han är väldigt jämn i kropp och typ. Han är säkert långhårsbärare eftersom han har långa täckhår (tyvärr!).

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
11/20/17, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mer Darth.

Cubix (och söner) tillhör min Chocolate/Lilac del av mina Herefords. Så de har en liten annan typ än Poirot (och importhanen) innan.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
11/20/17, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Prozac, han kommer få stanna oavsett då jag inte har så värst många satiner. Han har väldigt fina ögon, något högt ansatta öron (men annars bra form). Liiite för platt huvud och lång nos också men han ser ändå ut att vara den bästa Cubix sonen hittills.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
11/20/17, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Helbror Pryor står inte på min favoritlista. Förmodligen pga färgnyansen, mina Lilacs blir väldigt lerbruna och allt blåbaserat blir grynigt. Han är även lite nervig och inte tillfreds ännu.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
11/20/17, 4:27 PM
#10

Sådär nu var det slut för idag och jag måste dessutom springa till bussen. Får fotta resterande hanar imorgon (bl.a. 4 andra Cubix söner ur andra kombinationer) och lägga upp senare i veckan.

Ska nog hinna få in lite honor också men de får nog en egen tråd eftersom honor alltid är lite annorlunda i kroppsformen än hanar (vilket de också ska vara!)

MvH  Tsunamis

Grodan
11/20/17, 6:17 PM
#11

W O W . . . . . . 

Vilka möss!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
11/21/17, 10:24 AM
#12

De är jättefina! Kul och intressant att se och läsa!

Tsunamis
11/21/17, 9:30 PM
#13

Tack båda! ❤️

MvH  Tsunamis

Annons:
Nordanälvens
11/22/17, 3:14 PM
#14

Himla fina ju 😍

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ajanki
11/22/17, 4:58 PM
Grodan
11/22/17, 6:37 PM
#16

Ja, glömde, tack för presentationen av dem. Det är så mycket att tänka på som uppfödare av Standardmöss och svårast är absolut att föda upp en tecknad variant. 

😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
11/22/17, 7:33 PM
#17

Abel ser lite lustig ut, antagligen pga öronen, men söt! och Pryor är supersöt! Jättefin färg tycker jag.

Stinastygg
11/24/17, 9:02 PM
#18

Jag blev störtförälskad i Alucard. Fifasen va gulligt me "piratlapp" över ögat där!!! 😍

Novachan
11/24/17, 9:28 PM
#19

#18 Håller med, är urgulligt ^^

Tsunamis
11/28/17, 8:15 AM
#20

Tack alla! 

Det är de små (och stora) skillnader som gör det så roligt att ha Hereford i sin uppfödning i mitt tycke 🙂

MvH  Tsunamis

Annons:
Upp till toppen
Annons: