Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 863 ggr
Novachan
2017-11-23 22:24

Omtyckta hängmattor dåligt för möss?

Möss kan ju också tycka om hängmattor som råttor gör, och ofta är dessa av fleece. Men nu är det så att min ena mus, gissa vem, lyckades fastna med ena tån i kanten av sin hängmatta. Hon var fast där ända tills jag hjälpte henne. Tror inte att hon satt fast där något länge men man blir ändå orolig när sådant sker och för om det kan hända igen. Hängmattan är en fleecetygbit + gardinklämmor, inga konstigheter liksom, men ändå lyckades detta ske. Så bör mössen inte ha tillgång till hängmatta om man inte är hemma och vaken och kan då ha uppsikt om sådant händer? Eller helt enkelt inte fleecehängmattor  alls? Jag kommer iaf ta bort hängmattan från henne under natten.

Annons:
Nordanälvens
2017-11-23 23:07
#1

Jag har nog aldrig varit med om nåt sånt varken med råttorna eller mössen :o Jag syr oftast själv dock. De har alltid hängmattorna i buren även när jag inte är där. 

Hon har inte långa klor då? Kan tänka mig att en mus med en lång klo kan fastna i fleece..

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2017-11-23 23:45
#2

#2 Nej jag tycker att hennes klor är normala lång/korta. Jag har andra möss som har längre klor och en annan hona som jag tror att jag kan behöva klippa klona på för att hon fastnar ofta i mina kläder oavsett material. och de ser allmänt långa ut.

ajanki
2017-11-24 10:17
#3

Jag har heller aldrig varit med om det! Jag gör hängmattor av både fleece och andra tyger. 

Har ingen aning om varför hon fastnade men jag skulle nog prova hängmatta igen till henne.

Grodan
2017-11-24 13:32
#4

Det har hänt här faktiskt, men aldrig så allvarligt att jag har tänkt att mina möss inte ska få ha hängmattor. Ofta brukar de komma loss själva, men om de inte gör det är jag givetvis där och hjälper.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2017-11-24 13:43
#5

Lite svårt att gardera sig mot olyckor, man vill ju inte att de ska ha 0 berikning direkt.

Själv hade jag en dvärghamster som lyckades med konststycket att fastna med sina framtänder i överkäken/nosen i ett finmaskigt nät (med 5x5mm maskor). Helsefyr vad hon skrek jag kunde höra henne två väggar ifrån - den lilla fördelen dvärghamstrar har att det hörs om något har hänt. Jag fick klippa loss henne med avbitartång och hon klarade sig utan några men tack och lov!

MvH  Tsunamis

Novachan
2017-11-24 14:00
#6

Jag funderar på om det finns alternativ av material man kan göra hängmattor av och sedan kanske lägga en bit fleece i. Väva av tidningspapper?

Annons:
Grodan
2017-11-24 14:26
#7

#6 Teddy o plysch kan de väl inte fastna i? Det är ju bara typ… fluff


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-24 18:20
#8

#7 Beror nog på vilken sorts teddy, plysch har jag ännu sämre koll på.

Det är synd att man inte kan virka grejer till dem, för stor risk att de fastnar och gör sig illa. Har hört en hemsk historia hur en råtta hade fastnat med sin svans i en handduk (maskorna)

Grodan
2018-03-15 16:27
#9

Kollar man sina möss några gånger om dagen är det nog ingen större risk. Det var ju en tjej som virkade små sovbollar till möss som var mkt poppis. Jag skulle gärna ha sådana att lägga i flera burar. De gnager och grejar inte med sovbollarna utan kryper in i och sover, ev bäddar lite därinne med papper och annat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
2018-03-16 11:54
#10

#9

Jag har en kamrat som är duktig på handarbete så hon virkade bobollar till mössen jag hade för några år sedan.  Runda igloobollar med lagom musöppning  och två öglor ovanpå att fästa i och hänga upp dem. Spänt virkade i något bomullsgarn, just för att de inte skulle haka i med någon klo/tass.

Mössen älskade sina virkade bollar och valde dem som boplats framför allt annat jag erbjöd om det  hängde en sådan i buren. De bar upp papper och annat och boade så mysigt åt sig i bollen.

Mina Persiladeflickor som ska flytta till mig om ett tag,  ska få prova dessa bollar också, så får se om de uppskattas av dem lika mycket som av mina tidigare töser🙂


Grodan
2018-03-16 13:34
#11

#10 Aw, jag möss älskar runda bollsaker att bädda i.

Man kan ju ge dem annat typ gamla boll-leksaker som barn/hund tröttnat på.

Finns även gräsbollar, men dessa håller inte länge hos mina honor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-03-16 13:49
#12

#10 Du får gärna visa bilder på bobollarna 🙂

Undrar vad det kan ha varit för garn…

Gnici
2018-03-16 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12

Tyvärr hittade jag inga bilder på dem och jag har lite på känn att de blev kastade i flytten för tre år sedan.

Jag  har tänkt fråga min kompis om hon har lust att virka nya till mina flickor som flyttar hit snart🙂Jag kan ta bilder på bobollarna sedan då jag fått i ordning terrariet och lägga upp här.

Men jag hittade en bild på de fleeceflätor med inbyggd hängmatta jag gjorde. De var väldigt poppis av flickorna också och inga problem med att tassar/klor fastnade🙂


Annons:
Upp till toppen
Annons: