Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1412 ggr
[Amberochivy]
2017-11-26 11:36

för tjock? vad gör man

En av mina möss, honan som är mamman till de andra. Hon är plötsligen jättetjock. Vilken stor mus hon har blivit. 😊Men hennes döttrar är ju smala och bor i samma bur och om jag ska banta ner henne ska hon flyttas till egen bur? Jag har aldrig varit med om att någon av mina djur har varit tjock. Det är första gången nåt sånt händer.

Annons:
Stinastygg
2017-11-27 09:38
#1

Dräktig igen? När separerade du hanen och honan?

[Amberochivy]
2017-11-27 09:55
#2

Det är flera månader sedan hannen fick en egen bur så hon kan inte vara dräktig.

Novachan
2017-11-27 09:58
#3

Kan man få se en bild på hur en tjock mus ser ut?

[Amberochivy]
2017-11-27 11:50
#4

Jag tar foto på henne sen när jag mår bättre har blivit förkyld och jag nyser hela tiden. Hon känns tung också och får knappt plats i en papprulle.  jag hittar just nu inte vågen men den dyker nog upp snart skulle jag tro. 🙂hon är så fantastiskt fin ändå tycker. Hon har kanske fått för mycket animalisk föda. hon gillar fisk och kyckling måste nog ransonera där. jag kan ju mata alla separat med det när jag tar upp dem i handen.

Grodan
2017-11-27 12:56
#5

Först och främst undrar vi alltid vad det är för färgvariant på den tjocka musen. Då vi har genetisk fetma på i a f en variant: Dominant Yellow.

Mina möss har också gått upp i vikt sedan jag började blanda ner mera småfågelfröer i deras torrfoder. Jag kommer nu att minska mängden med dessa fröer. Hampa är definitivt uteslutet här, det blir möss så himla feta av att det är skrämmande och mkt svårt att få bukt med sen.

En annan sak att tänka på är att inte ge mössen för mycket mat. Jag ser hur folk ger sina möss 1 dl mat om dagen och de nästan badar i mat. Möss äter 1-2 matskedar (beroende på fas i livet samt givetvis beroende på fodret) om dagen. Jag brukar tänka att max ca 3 frön av varje sort om dagen är lagom. Max  ½-1 pumpafrö om dagen. Säd finns ingen gräns för. Bakad mat, t ex hundmatskulor, inte för stor mängd. Färska ärtor och färsk majs inte heller för stor mängd. Ett par 3-5 st kanske. Men gärna inte dagligen i så fall. En grön ärta om dagen, som Ajanki ger, kan jag tycka är helt ok. Osv osv… Ni förstår tänket?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Amberochivy]
2017-11-27 13:08
#6

😇Hennes ena son är föresten också tjock han har samma färg som hon har och de är bägge svart och vita. 😐jag ska mäta upp fodret till dem från och med nu och ransonera fröna. De får ha vissa saker separat så att de inte äter de andras ranson av feta fröer då.

Annons:
Grodan
2017-11-27 13:12
#7

#6 Ok, då är det inte fetma kopplat till Dominant Yellow i af, men visst kan det handla om genetisk fetma ändå…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2017-11-27 22:32
#8

1-2 msk?? tror definitivt min lilla mushane på 14 veckor äter mindre än så… kanske 1tsk eller så… men jag har en liten skål med 1/2dl i… och ser knappt nån skillnad nu efter en vecka…. kanske borde prova att ge en msk i Taget och se hur fort den försvinner? 

jag ger ju dock honom små små valnötsbitar som godis + färskmat… men färskmaten äter han inga mängder av… 

snodde tråden lite förlåt 😇

Alwyn
2017-11-27 22:38
#9

De äter ca 5g per dag, så ca 1/2 till 1 matsked :)

[Amberochivy]
2017-11-27 23:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det är svårt att fota 😕Men här på bilden finns den tjocka mushonan och en annan hona. man ser skillnaden tycker jag ialla fall. Har inte tagit fram vågen än ska göra det i morgon

ariama
2017-11-28 11:47
#11

Någonstans har jag läst om (ungefärlig) fodervikt per dag i procent av kroppsvikten. Vilket jag tycker är bättre att ange, eftersom våra tammöss kan väga mellan 30 och 80 gram, kanske  t.o.m. 100 gram,  och mer (vid övervikt, haha).

Jag kan tänka mig att alla våra Artiklar om hur viktigt det är att mata musen rätt, även kan "stressa" en del att mata på för mycket!  Allt ska ju liksom med, alla näringsämnen ska den äta av, och musen måste alltid ha mat tillgängligt. Och gärna extra nyttiga röror som tillägg. Då kan det vara svårt att portionera ut maten som 5 - 10 gram per mus och dag. Det är ju inte särskilt mycket!

Jag har själv fått "hejda" oroliga personer genom att fråga hur mycket musen väger? Och påminna om att den inte kan äta mer än sin egen vikt per dag! Ta det lugnt!

[Amberochivy]
2017-11-28 12:24
#12

Tänkte just på att hon kanske är skendräktig och äter extra mycket. för jag tycker hon har lika frisk aptit som när hon väntade sina 13 ungar i somras. 

De två andra honorna är ju normalstora som bor i samma bur.

Den där hannen jag har som är lite granna för tjock han var ju tjock även när han bodde med sina tre bröder som är normalstora. De får ju samma mat allihopa ju

Alla hannar har egen bur nu och bara en av dem är tjock.

Den där tjocka hannen han kan ju inte vara skendräktig ju. så hmm den kanske är nåt annat med honan förstås

men om jag ger samma till alla djuren så kan jag ju inte hjälpa att en och annan blir tjock och de andra har normal vikt.

jag ger bara torrfoderblandingen som jag hittat recept på här på musifokus och jag ger inget annat än sallad och gurka och morot till detta för de vill inte ha frukt. Och sen ger jag mask och torkad kyckling och torkad fisk som animaliskt ingen ost och inga mjölkprodukter. de har fått ägg nån enstaka gång.

[Amberochivy]
2017-11-28 16:08
#13

Jo smala musen väger 48 gram och den tjocka hon väger 66 gram.

Annons:
Stinastygg
2017-11-28 18:06
#14

Testa att skippa animalierna ett tag för att få ner fetthalten lite, och ge proteinrika grönsaker istället?

Morötter innehåller faktiskt ganska mycket fruktos (fruktsocker), så de kan du kanske också skippa.

Alwyn
2017-11-28 18:55
#15

Lite Friskis och svettis för möss kanske? ;)

Stinastygg
2017-11-28 19:36
#16

#15 Ja. Exempel på det är att gömma mat på höga höjder så att de MÅSTE klättra för att komma åt den. Att därtill stoppa maten i toarulle, gärna blandat med strimlat papper, gör också att de måste "jobba" lite med kroppen för att kunna äta. 

Jag skulle inte servera mat i skål eller på annat sätt alldeles för lättåtkomligt till någon annan mus än en digivande hona. Födosök och att få "kämpa" lite för maten (klättra, gnaga, gräva) är naturlig och stimulerande sysselsättning för dem.

Har dina möss något hjul? Om inte så kan det kanske vara bra för "tjockisen" att även få springa loss lite i ett sådant!

[Tisstassen]
2017-11-28 21:14
#17

#16 men hur håller man koll på hur mycket musen äter då? tänk om man tror att det finns foder blandat i spånet men egentligen går musen där och är hungrig…? eller åt andra hållet att man ej ser fodret och bara öser på 😂

Stinastygg
2017-11-28 21:35
#18

Ge bara så mycket som äts upp av gruppen på ett dygn? 

För att ta reda på det: När du ger mat (torrfoderblandning pratar jag alltså om nu) i skål nästa gång, så mycket som du brukar, MÄT hur mycket det är, i deciliter till exempel. Mät sen hur mycket av det som är kvar efter 24 timmar.
Dra av den mängd som är kvar, så får du ju ut exakt hur mycket mössen har ätit under dygnet. Ge sen precis så mycket varje dag. Grönsaker tar du inte med i det måttet, det är "extra" som du ger på sidan om.

Mät upp och göm det i toarullar på hög höjd. Låt dem klättra och kämpa för att komma åt toarullen, öppna den genom att gnaga hål och få tag i maten inuti. Grönsaker kan du trycka fast i burgallret. Då hamnar dom inte heller i bottenströet och blir smutsiga och äckliga.

Så ger jag alltid mina honor mat. Det, eller strör ut det i bottenströet - men det är nästan lite för lätt för en tjockis 😉😛 Din mus behöver mer fysiskt utmanande fodersök. Se till att hon får röra på sig och anstränga sig, bränna fett helt enkelt.

[Amberochivy]
2017-11-28 22:04
#19

Jag vägde en av hannarna nu och han väger 33 gram😃 vilken skillnad mot honorna ju. hans mamma väger det dubbla ju😇😍

Grodan
2017-11-30 10:04
#20

Innan man bantar en tjock mus måste man vara säker på att den inte har diabetes. 

Jag föreslår att du utfodrar lite med med baljväxter, groddar, grönt men också rå fisk och rått kött (dock inte för stora givor)!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Stinastygg
2017-11-30 18:08
#21

Det finns fet fisk och mager fisk, fett kött och magert kött.

Välj sorterna med mindre fett :)

Grodan
2017-11-30 19:31
#22

mja alltså det är ju nyttigt fett som inte blir fett i kroppen utan energi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Amberochivy]
2017-12-06 14:40
#23

nu efter en veckas kost som är nogrant uppvägd osv så väger den tjocka musen inte 66 gram längre utan 68

hon ska nog väga mer hon är ju längre än döttrarna. den tjocka hannen som är hennes son då typ han är ju också längre än sina bröder.

yes jag tänker inte oroa mig mer om vikten. 68 gram vadådå? hon ser fin ut. är snäll och rar och kelsugen och verkar trivas med livet. hon har väl kraftig benstomme och mycket muskler hon springer ju jämt i hjulet ju.

Hon får ju brara riktig mat. hon äter ju inte godis och annat ju. så det kan ju inte spela nån roll för hälsan ju. 

😃❤️

[Amberochivy]
2018-01-01 19:17
#24

Den tjocka mushannen har blivit smal. På honom funkade koständringen. Min våg saknar batteri tyvärr så jag kan inte väga någon just nu. kanske har honorna gått ner några gram de också. hanen ser så fin ut nu så jag önskar jag kunde avla på honom. Blir sugen på att föda upp djur igen.

[Amberochivy]
2018-01-20 15:52
#25

Från 68 till 79 g. Nu har jag köpt selektiv råttfoder. även om jag ogillar pellets så känns det nödvändigt just nu. Hon är mycket vacker ändå. Men jag oroar mig för hennes hälsa iallafall. Kanske borde hon paras igen. Fast jag har inte plats för fler djur. Hon äter nog fortfarande lika mycket som om hon var dräktig.

ariama
2018-01-20 16:04
#26

#25. Du ska nog inte para henne igen, eftersom sådana där fetma-anlag går i arv.  Hon kanske håller vikten medan hon ammar men sedan fortsätter hon gå upp i vikt, och du har bara skjutit upp problemet, plus fått ett gäng fler likadana problem…

Det här säger jag av egen erfarenhet. Det är jättesorgligt men det finns möss som blir väldigt feta och bara går upp i vikt, vilket brukar börja runt 7 månaders ålder, men även tidigare och även lite senare.

Efter en del sorliga erfarenheter har jag blivit jättenoga med att bara sätta såna djur i avel som håller bra hull och muskler. Min önskan är att de tjocka mössen försvinner, liksom de som är för smala, eftersom det medför sorg för både möss och ägare. Det handlar inte så mycket om foder utan om gener, och är ett svårhanterligt problem, anser jag.

Grodan
2018-01-20 16:16
#27

Feta möss blir inte dräktiga så lätt heller.

Jag har ibland några tjocka/feta möss här bland mina, inte ofta, men det händer. Grejen är dock att jag lixom inte bryr mig om det. Jag behandlar dem inte på något annat sätt än övriga. Ingen specialmat, ingenting, och de brukar leva ett fullgott liv och bli gamla.

Just nu har jag en hona som är fet. Hon är inte en riktig Morakulla, utan baserad på inköpta möss - dock avslutad linje. Hon har aldrig kunnat bli dräktig, så hon är väldigt värdefull som ensamhanekompis… Alltså en tjockis av ca 60 möss…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Amberochivy]
2018-01-21 20:59
#28

Jag ska testa iallafall och banta ner henne. Vill ju hon ska må bra. Jag hade föresten en hona som jag trodde inte kunde få ungar. 3 månader senare kom minikullen på 2 st små honor. De fick bo kvar hos sin mamma sedan bägge två. :)

[Amberochivy]
2018-01-28 01:45
#29

Nu har jag parat henne. 😚 med en annan hane än tidigare. En superfin kelsugen mycket vacker hanne. Vi går se om det blir några ungar. Annars får hon vara kvar hos hannen ialla fall så får han sällskap. ☺

Upp till toppen
Annons: