Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 950 ggr
Novachan
2017-11-27 11:07

Selective - Mouse, Rat, Hamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er! Ett nytt inlägg för något jag har grubblat på…

Jag har kollat in torrfodret av Selective-serien och lagt märke till att Selective Mouse, Selective Rat och Selective Hamster är väldigt lika varandra vad gäller hur mycket de innehåller av protein, fibrer osv. och liknande ingredienser. Ingredienser som skiljer dem åt är saker som alla av dem ska kunna äta ändå - om jag inte läst på fel. Dock är jag osäker när det kommer till aminosyror - hur mycket skillnad det gör att en har L-lysin istället för "bara" Lysin, båda är ju Lysin liksom, samma med metionin - mina tankar; L-lysin istället för Lysin för att djuret bättre ska ta upp lysinet eller att djuret inte kan ta upp lysinet annars, eller att L-lsysinet är bättre för djuret än vanligt lysin. Hur som helst! Rat står som att det inte innehåller vitamin D3 och A men då tänker jag att man kanske kan ge mössen något annat ex. grönsaker som innehåller dessa istället för att komplimentera? Och att mössen då också skulle få i sig 0,4 % fosfor och 0,6 % kalcium borde ju inte vara farligt för dem? tänker jag, vanliga grönsaker innehåller ju kalcium och fosfor. Hamster innehåller mer protein men det kanske inte är så farlig? och 0.5-1 % mer av vissa ämnen, men lika mycket vitaminer som Mouse.

Varför har jag då kollat in detta? För att jag undrar om det verkligen är så stor skillnad mellan dessa och om man då kan köpa den som har billigast kilopris och ev. komplimentera med vad som saknas. Visar där jag har hittat billigast priser, men kan finnas billigare:

Selective Mouse: 169 kr/kg (finns bara att köpa i 0,35 kg förpackning - 59 kr) - vetzoo.se

Selective Rat: 73 kr/kg (2 st 1,5 kg förpackningar - 219 kr) (76,67 kr/kg för en förpackning - 115 kr) - zooplus.se

Selective Hamster: 126 kr/kg (10 kr förpackning - 1255 kr)(197 kr/kg för 0,35 kr förpackning) - vetzoo.se

Selective Rat är ju helt klart billigast och Selective Mouse dyrast. Om man dessutom också har råttor hemma så blir det ju enklare med utfodringen, och ev. hamster.

Annons:
Novachan
2017-11-27 11:17
#1

Jag brukar ge mina möss en blandning av sädesslag med lite fröer och nötter + ibland ge kattrorrfoder + diverse färska grönsaker då och då + ibland ge torrfodret Selective Mouse för att jag ser att en del av mina möss väljer bort att äta vissa grejer och då är det ju bra med pellets som innehåller allt så de får i sig allt de behöver.Jag ger alltså inte mina möss bara torrfoder, det är bara en liten del av utfodringen. Mössen tycker också väldigt mycket om Selective Mouse.

Grodan
2017-11-27 12:57
#2

Tyvärr. Jag rekommenderar inte att man ger möss ett bakat foder och absolut inte ett foder som är baserat på soja!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-27 14:19
#3

#2 Varför är soja dåligt? Känns som något jag har missat

Alwyn
2017-11-27 16:37
#4

Selective rat innehåller visst vitamin A och D. Det är ju några av de viktigaste vitaminerna de tillsätter: Hoppa till analytiska beståndsdelar Ingredienser: Vete, grovmalen soja, korn, havre, sojaolja, torkade äpplen (2,5%), svarta vinbär, vetekli, kalciumkarbonat, salt. Kan innehålla genmodifierad soja. Näringsvärden: Vitamin A 15000 IE/kg, vitamin D3 1500 IE/kg, mangan 38 mg/kg, zink 62 mg/kg, koppar 20 mg/kg, järn 152 mg/kg, kalcium 1,5 mg/kg, natrium 0,2 mg/kg. Visst är de väääldigt lika, så du kan absolut ha det till möss. Hamstrar behöver mer protein. När det gäller soja är det GMO soja man bör akta sig för.

Alwyn
2017-11-27 16:38
#5

Fosfor och kalcium är samma halt i alla tre.

Novachan
2017-11-27 18:46
#6

#4 Jag tänkte väl att det borde innehålla dom vitaminerna! Kändes konstigt, antingen missade jag det eller så stod inte allt där jag läste.

Man undrar ju om inte allt man äter är GMO…

Annons:
Grodan
2017-11-27 19:45
#7

#4 Jag tycker det är dumt att ge soja i daglig dos eftersom möss redan har väldiga problem med juvertumörer som det är.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-27 19:53
#8

#7 Gäller detta även soja som man vet inte är GMO?

Jag ger mina möss Selective Mouse typ någon gång per vecka, men påsen börjar ta slut så vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska våga börja köra 100 % egenblandat eller fortsätta ge något form av torrfoder då och då…

Soja/sojabönsmjöl står ej med (vad jag kan se) i Selective Rat…

Kanske en dum fråga men ändå göra det tydligt för folk, och mig, är alla torrfoder-pellets bakade? (eller halvbakade)

Grodan
2017-11-27 20:10
#9

#8 Sojaböna innehåller östrogen naturligt. Det är jättebra att äta några st om dagen vid klimakteriebesvär, men annars ska man vara sparsam med det.

Det stoppas på tok för mycket soja i djurmat. Jag läste innehåll på mat till höns, ankor mm idag och det innehåll mkt soja. Jag läste om Asiatisk mat att fermenterad soja kan intas i mindre mängd dagligen utan hälsorisker, men jag är inte helt bekant med vad exakt fermenterad betyder… Själv äter jag några bönor dagligen eller nästan dagligen för att inte ha för svåra övergångsbesvär eftersom jag är i den åldern. Dock vet jag inte om det kan vara skadligt för min sköldkörtel.. suck** Den här bönan är trots att den är så nyttig inte att leka med. Bäst är om man kan strunta helt i den.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2017-11-27 21:22
#10

Frågan är om soja verkligen är så dåligt? Forskning verkar visa olika. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1480510/ (eng)

MvH  Tsunamis

Alwyn
2017-11-27 21:54
#11

Det finns mycket forskning om detta. De har kommit fram till att soja ivissa skeden skyddar mot mössens tumörer medans den i andra skeden har motsatt effekt. Så det är klurigt det där. Det vi vet säkert är att GMO soja är extra skadligt! Den mesta sojan i djurfoder är GMO. Novachan, det finns bra och billiga torrfoder för hund som du kan komplettera egenblandat med istället. Billigt, utan soja.

tanglytails
2017-11-27 22:01
#12

Soja vad gäller råttor iaf anses vara ett av dom bättre proteinen & ja, bra för att hämma tumörer just. The scuttling gourmet är en bra bok! (Selective är ett av dom bättre färdiga fodren för råttor men absolut tråkigaste om vi tänker på bristen på variation)

Soja har ju ett felaktigt dåligt rykte rent generellt tyvärr. 

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
2017-11-27 22:42
#13

Okej bra att veta! #12 Men om sojat i Selectvive Rat är bra för råttor borde det inte vara samma för möss?

#11 Kan man få några exempel på bra märken? Jag kan extremt lite om hundmat.

Annons:
tanglytails
2017-11-28 09:47
#14

#13 Jag kan inte möss men säkert!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Alwyn
2017-11-28 10:46
#15

Det här med att soja är kännt som bra protein inom råttvärlden… det gäller främst när man blandar själv. Det gäller alltså färska och rostade sojabönor som framställts för mänsklig konsumption…inte processad soja för djur som alltså oftast är GMO. Jag kan skapa en ny tråd om hundfoder som funkar som komplement :)

Grodan
2017-11-28 12:30
#16

Det var råttvärlden som hoppade på mig när jag poängterade vikten av baljväxter, sen har jag inte vågat skriva mer online om det på något ställe där gnagarfolk snackar.

Här är inte ajabaja soja, men tills jag kan vara säker på att det inte triggar tumörer på mössen så ges det sparsamt och endast riktiga bönor - sådana jag själv äter.

Jag gav faktiskt mina möss lab.pellets (som innehåller sojamjöl) under en längre tid och då fick tvärmånga av dem juvertumörer så jag är ju inte helt bekväm med att mata med sojamjölsprodukter dagligen. (Givetvis kan min koppling där vara fel, det kunde lika gärna vara tumörvirus… men eftersom jag under den perioden faktiskt inte hade problem med tumörer blev det att jag skyllde på lab.pellets.)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2017-11-28 13:15
#17

#16 Ger du tidningar som bomaterial?

Lite off topic men frågeställningen dök upp. Börjar fundera på om Ariama är inne på rätt spår där. Jag har haft tidningsfritt i burarna i 1,5 år, förutom de 1-3 ggr vissa möss får åka på utställning och har haft tidningspapper i någon dag. Jag har betydligt färre tumörer och bara i högre åldrar. Känns som om det borde vara bläcket eller dammet som ställer till det för dem.

MvH  Tsunamis

[Amberochivy]
2017-11-28 13:22
#18

Om baljväxter hade varit det som mössen företrädesvis äter i naturen hade jag inte protesterat mot soja. Men nu gör jag det. De vill bara göra ett foder som är helt vegan. därför har de provat ut detta foder och säljer det till musägare som tror de köper ett jättebra foder för det står selective osv det ser ju fint ut ju och dyrt är det. Det finns ju veganfoder för hundar och katter och det finns soja i fiskmaten för akvariefiskar och så vidare. Om soja är bra eller dåligt beror nog på varför man ger soja om det är som en naturlig baljväxt tillsammans med annan sund kost eller om man ger den som ersättning för animalikst till ett djur som SKA äta animaliskt. Så om man ger en sojaböna då och då till sina möss tror jag att det går bra om de sen får mask och lite annat animalikst men inte , definitivt INTE som ersättning för animalisk föda.

Grodan
2017-11-28 14:17
#19

#17 Inte den perioden, då var det enda konstiga lab.pellets. Bäddmaterial var då främst hö.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2017-11-28 14:52
#20

Ja, och dedallat är ju just GMO i alla labbpellets som innehåller soja, förutom om det står icke GMO på förpackningen…så det va säkert pelletsen Grodan.

Annons:
Alwyn
2017-11-28 14:53
#21

Hahaha "dedallat", nytt ord min mobil hittat på. Betyder det, för er som undrar

Grodan
2017-11-28 17:07
#22

haha… dedallat

#20 Jo, jag tror ju också att det var pelletsen. Nå mår pälläts me soja


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-11-30 18:32
#23

Rätta mig om jag har fel men kan man inte i princip ge möss (och råttor förmodligen) fågelmat? - bara man kollar över så att det inte är för mycket fröer och lägga till någon animalisk källa?

Grodan
2017-11-30 19:49
#24

#23 Jag tycker det är för lite säd i, samt att flera av de små fröerna som fåglar vill ha/behöver är för feta för möss. Hampa är hopplös och för mkt hirs och andra små fröer. Så kan du blanda ut ordentligt och se till att de inte bara äter fröerna, kissar på säden och väntar på påfyllning visst…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2017-11-30 20:29
#25

Nej inte enbart fågelmat men många sorters fågelmat är bra att använda vid egna blandningar. Det förutsätter dock att förpackningen ger innehållsförteckning och analys samt att de inte har för mycket feta fröer som Grodan skrev.

Novachan
2017-11-30 21:30
#26

#24 Visste inte att hirs kunde vara för fett 😮Vad bra att jag har snålat med mina hirskolvar då.

Jag har kollat lite på zooplus Lillerbro Vildfågelfoder (med skal): Spannmål (vete, milokorn, majs, bovete), frön (solrosfrön, vilda frön, vit hirs), nötter (jordnötter). På bilden tycker jag det ser ut som lite väl mycket solrosfröer men det kanske är lika många i verkligheten eller så är det det och man får plocka bort lite, samma om det är för mycket jordnötter.

protein 11.7 %

fett 8.3 %

fibrer 10.4 %

aska 2.3 %

fukt 11.0 %

Alwyn
2017-11-30 21:35
#27

Nej hirs är nyttigt, inte fett. Hirs är inte klassat som frön. Den du skriver om är lite hög i fetthalt men det kanske du kan kompensera med annat fettsnålt? Du vet hur man sammansätter och kompletterar ett foder rätt hoppas jag ;)

Annons:
Novachan
2017-11-30 22:34
#28

#27 Okej bra, blev lite förvirrad, då är det ju dåligt att jag har snålat xD

Jag vet inte exakt hur man gör, eller hur man ska räkna om man måste göra det(?). Har bara försökt köra varierande typ. Jag mäter inte upp vilka mängder jag ger utan går på ögonmått och hur fort en storlek av en matskål tar slut. Om jag kör en blandning med solrosfrön så ser jag ju till att det inte kommer så många åt gången och minskar om jag ger dem en delad cashewnöt t.ex (extremt sällan jag ger dem cashewnötter). Gett dem färska grönsaker ofta som broccoli, körsbärstomater och brysselkål. Har testat med lite barnmat också från 3-4 mån och en från 6 månader som ej hade starka kryddor. Har varit lite dålig på att ge dem mandeldryck ett tag nu då jag har haft lite för lite skålar/fat till alla mössen men det är fixat nu så de ska börja få det mer igen. Kokt ris, pasta (glutenfri), potatisskal och lite potatis, liiiiten brödbit med smör (mjölkfri) och ev. pålägg med protein och så ger jag korken av min sojayogurt - är alltid lite sojayogurt kvar i den när paketet är slut - då kör jag en sorts turordning av burarna vem som ska få så inget ofta.  + ibland katttorrfoder och selective mouse-torrfodret som sagt. Variation liksom!

Alwyn
2017-12-01 08:20
#29

Ah okej. Jag är en såndär petnoga typ som gör beräkningar, blandar stora mängder anpassad till varje art och ger de tillskott jag vet att de behöver som inte går att få med i hemmablandat. Tex kalcium och vitamin D3.

Grodan
2017-12-01 12:37
#30

Jag tycker det ofta är för mkt hirs i småfågelblandningarna, vilket gör att mössen ratar annat som t ex havre, vete, korn


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2017-12-01 13:06
#31

Ja det är det ju, därför får man blanda ut dem ordentligt med annan säd. Gärna råg, korn, bovete och sorgum.

Novachan
2017-12-01 13:41
#32

När jag ger dem en blandning äter de, eller vissa av dem, några av de godaste sakerna först men de är för få för att det ska räcka till dem så de måste äta av det andra och jag fyller inte på förens skålen nästan är tom. Dock har jag en hon-grupp som äter lite dåligt av just ett sädesslag har jag märkt senaste tiden så är lite därför jag har varit inne på om jag kan behöva köra lite mer av ett färdigt torrfoder/pellets till dem.  Testar nu under dagen med att bara gett dem lite ny färsk brysselkål och inte fyllt på matskålen med mer blandning för att se om de fortsätter/tvingar sig att äta upp det ändå - är så pass mycket att de borde klarar sig på den mängden under dagen, sen fyller jag på innan jag lägger mig.

Upp till toppen
Annons: