Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2657 ggr
Smulan,Teppo ,Candy
11/29/17, 2:16 PM

Råkade dammsuga upp en ut av mina små möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade byggt upp ett fort av vhs band till mina små bebisar, medans jag skulle dammsuga i hallen men på något sätt lyckas den minsta musen smita, hon kom fram och skulle nosa på den märkliga låtande saken då hon sugs in i dammsugaren. Jag stänger av dammsugare snabbt och sliter upp dammsugarpåsen där hon ligger helt orörlig. Jag börjar prata lugnt till henne sedan gör jag mun mot mun metoden…efter ett tag vaknar hon upp lite hostandes då jag bestämmer att hon ska få ett litet bad och egen bur. Nu två dagar efter denna händelse har hon fått komma tillbaka till buren med de andra två mus honorna. Men jag vet inte vad man ska gör med en traumatiserad mus tjej🤔

Annons:
Novachan
11/29/17, 2:26 PM
#1

Åh så läskigt! Ha dom i buren medan du dammsuger hädan efter.

Beter hon sig annorlunda?

Smulan,Teppo ,Candy
11/29/17, 3:09 PM
#2

Ja hennes hjärta slår snabbt när man plockar upp henne och då o då biter hon en eller börjar pipa vilket hon inte gjorde förut.

Novachan
11/29/17, 3:24 PM
#3

Hon kanske behöver lära sig att lite på dig igen. Jag vet inte hur du brukar ta upp henne eller om hon fortfarande hoppar upp i handen själv? - om hon gjorde det innan? För hon kan ju som sagt behöva bekanta sig med handen igen. Jag är visserligen ganska ny med möss men jag tycker att metoden att ha handen i buren tills hon själv hoppar upp i den, sedan lyfta upp handen med henne en kort stund och sedan sätt ner handen i buren igen och låt handen vara kvar i buren - så hon kan undersöka handen efteråt, kanske hon hoppar upp i den igen själv, men då har hon redan känt att handen inte är farlig och vågar därför undersöka den mer. Alternativt ta upp henne henne (utan att låta henne gå upp i handen själv) och lyft upp henne en kort stund, sätt ner handen i buren och låt handen vara kvar i buren. - om hon aldrig verkar våga hoppa upp i handen själv i början. Och så kan man ju belöna med godis efteråt eller ha godis i handen som hon får hoppa upp i och äta. Jag har aldrig behövt använda godis men jag ska testa den metoden på2 av mina möss som fortfarande är lite rädda för att hoppa i handen.

Smulan,Teppo ,Candy
11/29/17, 4:10 PM
#4

Jag ska testa det, det kanske funkar för att jag alltid har lyft upp deras sov kruka så att dom får gå ut själva

Novachan
11/29/17, 5:15 PM
#5

Att lyfta upp henne i kruka är okej bara för att få upp henne en gång, så då kan du ju låta henne gå ut ur krukan på handen, ha henne där en stund, sätt ner henne och ha kvar handen i buren. Hon ska hur som helst iaf inte jagas innan du lyckas ta upp henne.

Stinastygg
11/29/17, 8:43 PM
#6

Åh nej, är det sant!? Hemskt!

Hon kan ha slagit sig rejält under färden i röret och vara öm/ha "blåmärken" (behöver inte vara blått, men känns ömt på samma sätt) Kan vara därför hon piper. Låt henne vara ett tag. Håll koll och se om någon fot eller så blir röd/svullen, då kan hon ha ett benbrott.

Jag hade inte badat henne för övrigt. Möss ska helst inte bli genomblöta, de kan bli nedkylda och sjuka.  Jag hade absolut inte badat en stressad eventuellt skadad mus. En annan sak om musen blivit väldigt kladdig av något som är svårt att få bort, då kan man vara tvungen att tvätta dem med vatten.
Men i dammsugaren finns ju bara damm och andra torra små saker. Det mesta går att stryka bort från pälsen med handen, och resten försvinner när musen gräver i sitt bomaterial…

Annons:
Novachan
11/29/17, 9:06 PM
#7

#6 Tänkte inte på att hon kan vara öm i kroppen :/ Så hon kanske inte behöver tas upp ur buren, men hon borde ju inte ta skada av att du har handen i buren så att hon kan undersöka och ändå få en viss kontakt med dig, men att bara låta henne vara ett tag är okej.

Stinastygg
11/30/17, 5:47 AM
#8

Håller helt med dig #7. Ha kontakt men på musens villkor och håll koll på hur hon mår i några dagar. Det borde märkts vid det här laget om hon haft allvarliga skador, men som sagt, lite mörbultad och ont här o där kan hon ha.

Smulan,Teppo ,Candy
11/30/17, 9:35 AM
#9

Nu på morgonen tvättade jag alla sår då jag märker att hon är varmare än alla de andra. Men hon har inga svullnader, det kan vara så att hon är öm i kroppen eftersom att hon inte låter andra ligga nära henne…

Stinastygg
11/30/17, 3:43 PM
#10

Om hon är varmare än de andra så har hon ju feber eller inflammation.

Grodan
11/30/17, 7:35 PM
#11

TS, jag tycker du ska fråga en veterinär vad som händer i muskroppen när/om den blir uppdammsugen. 

När hon låg där i dammsugarpåsen, hade hon slutat andas? Slog hjärtat?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smulan,Teppo ,Candy
12/1/17, 12:55 PM
#12

Hennes hjärta slog lite men hon andades inte när jag plockade upp henne😕

Grodan
12/1/17, 7:05 PM
#13

Hur är det med andningen nu?

Jag tänker att hon kan ha inandats mycket damm.

Är det samma mus som bet din far i näsan?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
12/1/17, 7:14 PM
#14

Tänker också på feber, men att hon inte låter andra ligga nära henne… kan det inte betyda att hon faktiskt drar sig undan för att hon mår så pass dåligt.. som en del sjuka djur gör innan de ev. ska dö…

Stinastygg
12/2/17, 4:12 PM
#15

Jag tycker inte att det låter som att den här musen mår alls bra…

Grodan
12/3/17, 5:27 PM
#16

nä… 😕

TS, har du pratat med veterinär?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smulan,Teppo ,Candy
12/4/17, 8:20 AM
#17

Jag har prata med veterinär, dom sa att det var bra att hon var med dom andra så att hon kan hållas varm

Novachan
12/4/17, 9:08 AM
#18

#17 Men hon låter ju inte dom andra vara nära henne???

Smulan,Teppo ,Candy
12/4/17, 9:33 AM
#19

Jag vet  och jag sa det till  veterinären men ändå tycker veterinären att hon ska vara med dem så att hon kan hålla värmen🤔

Elute
12/4/17, 9:50 AM
#20

Fy så läskigt! Första hjälpen vid akut trauma Jag hade nog vårdat en traumatiserade mus som jag gör när en fågel kraschar in i en fönsterruta. Lägg den ensam, separat i en mindre låda, mörkläggning, ställ varmt och tyst, och absolut inte röra förrän man ser att den börjar att bete sig normalt igen. Det kan vara både allvarlig hjärnskakning, brutna ben, skadade kotor, inre blödningar, i sådana fall blir den inte bättre inom kort utan avlivning bör man få fundera på. Är det bara blåmärken så borde den bli bättre ganska snart, inom ett par dagar. När den börjar äta igen ge lättuggad mat som är proteinrik, som även innehåller vätska. Men stackars, så jobbigt för dig . ❤

Annons:
Smulan,Teppo ,Candy
12/4/17, 9:58 AM
#21

Hon var ensam två dagar sen ville hon tillbaka till dom andra och nu låter hon ingen vara nära henne

Elute
12/4/17, 10:03 AM
#22

Det låter inte som att hon mår så bra. Har du möjlighet så kanske hon ska bli undersökt av veterinär? Det kan hända att de skriver ut antibiotika och smärtstillande. Håller tummar här att det går bra

Smulan,Teppo ,Candy
12/4/17, 11:15 AM
#23

Jag vet inte riktig om hon mår bra eller så men hon har som humörsvängningar ibland är hon glad och ibland är tjurig och vill inte alls vara med nån, då och då kan   hon bitas, piska med svansen och pipa till högt så att det låter som om nån skriker.

Stinastygg
12/4/17, 2:18 PM
#24

Det låter helt klart som tecken på att hon mår dåligt. Hon har förmodligen ont nånstans - aggressivitet och att dra sig undan och vilja vara ifred är klassiskt.

Du begår ett djurskyddsbrott om du inte tar din mus till veterinär när den visar så tydliga tecken, och efter en så pass allvarlig olyckshändelse som en åktur i en dammsugare faktiskt är för en liten mus.

Ring och boka en tid, bums!

Smulan,Teppo ,Candy
12/4/17, 3:52 PM
#25

Jag har en veterinär tid imorgon kl 13:00, så nu väntar vi alla (mössen och jag )på ett svar

Grodan
12/4/17, 6:44 PM
#26

#25 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
12/4/17, 7:15 PM
#27

Åh vad bra, lycka till imorgon! 🌺

Annons:
Smulan,Teppo ,Candy
12/5/17, 9:09 AM
#28

Godmorgon, nu är det inte lång tid kvar innan  Veterinär, är lite orolig för hur det ska gå. Man vill ju gärna inte höra ordet avliva från veterinären eftersom att man vill att alla ska leva

[AnimeV4]
12/5/17, 5:17 PM
#29

Hur gick det?

Stinastygg
12/5/17, 6:54 PM
#30

Undrar också!

Lindb
12/8/17, 1:00 AM
#31

Fy tusan.. det gjorde nästan fysiskt ont i hjärtat av att läsa :/ Och paniken när något sådant händer, krisberedskap typ.. Hoppas att musen mår bra nu, alternativt fått somna in med frid och ingen smärta ❤️

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Smulan,Teppo ,Candy
12/14/17, 1:34 PM
#32

Har varit mycket ledsen ett bra tag nu eftersom att hon inte har varit lika sprallig  och bara har legat stilla tills man kommer fram till sjuk buren då hon nosar lätt på handen. Hon tar smärtstillande  och hon får inte vara så aktiv som dom andra eftersom att hon har brutit högra benet och har några blåmärken här och är på kroppen. Enligt veterinär  kommer hon att må bättre inom en månad, om ca två veckor får hon börja umgås  lite lätt med de andra två. För att få dom andra två på andra tankar så har jag tänkt att köpa en till mus till dem som dom kan få vara med.

Stinastygg
12/14/17, 6:43 PM
#33

Brutet ben!? 😮 Inte undra på att hon betedde sig märkligt! Det gör ju skitont ju😕

Angående de andra två mössen så har de ju varandra, så du behöver inte skaffa någon ny mus till dem. De är möss - de går ju knappast runt och grottar ner sej i vart den tredje musen har tagit vägen.
Det är värre med den som sitter i sjukbur isåfall, hon kan bli deprimerad av att vara isolerad på det sättet…

Jag antar att det inte gick att spjäla benet på något sätt? Hoppas att det ändå läker bra och att musen inte får några bestående men.

alidaolsson
12/15/17, 9:20 AM
#34

Men guud 😢 Hur gör man med ett brutet ben på en mus?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Smulan,Teppo ,Candy
12/15/17, 9:26 AM
#35

Dom tejpade benet lite lätt med plåster tejp och som stöd till benet  så tejpade dom fast en liten metall pinne.

alidaolsson
12/15/17, 9:39 AM
#36

Okej, hoppas allt blir bra ♥️

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ajanki
12/15/17, 10:30 AM
#37

Men lilla tjejen då❤️hoppas det läker fint på henne!

Hade en gerbil i början på 80-talet. Jag bodde tillsammans med två tjejer i en lägenhet utanför Stockholm. Den ena tjejen hade en katt, min gerbil som hette Rådis fick vara lös i lägenheten ibland och då var katten instängd, men den här dagen var det nån som släppte ut honom. Han fångade Rådis och jag skrek rätt ut så då släppte han honom! Jag tog en taxi till djursjukhuset (hi,hi var många som log åt mig där…komma med en gerbil i taxi liksom😛)det konstaterades att han hade brutit ena bakbenet, dom spjälade det med tändstickor (kan ha varit tandpetor, kommer inte ihåg..är ju typ 35 år sen…)och han blev helt bra i benet!!

Ursäkta en lång berättelse….men ville tala om hur det hände😃

Smulan,Teppo ,Candy
12/15/17, 11:44 AM
#38

Det är lugnt  det är bara bra att veta lite mer om det har varit någon annan som hr ett brutet djurben😃

Novachan
12/15/17, 4:53 PM
#39

Trodde det inte gick att spjälka på så små djur, trodde att en veterinär skulle avliva en sådan krake… men det är ju bra att det går!

Håller med att du inte behöver skaffa en till mus i det syftet, men om du hade tänkt skaffa fler möss ändå så gör du ju som du vill :)

Stinastygg
12/15/17, 9:13 PM
#40

Jag har haft en risfågel en gång som fick sitt ben spjälat med en tändsticka och två frimärksstora tejpbitar som möttes på mitten kring benet. dvs dom lindade inte tejpen runt, utan satte bitarna på var sida om benet med klistersidorna mot varann.

Så att det går, visste jag ju faktiskt, men trodde inte det var möjligt på en mus eftersom de kanske gnager bort alltihop på 2 sekunder…

Smulan,Teppo ,Candy
12/18/17, 10:00 AM
#41

Hon har inte gnagt bort det än kan bero på att hon är väldigt trött…

Annons:
Grodan
12/29/17, 8:15 PM
#42

Det är sällsynt att veterinärer spjälkar brutna mus och råttben.  Oftast ges bara smärtstillande och ordineras vila i ca 2 veckor.

Många dagar senare i a f, hur går det? Det borde ju vara läkt nu om allt gått bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smulan,Teppo ,Candy
1/8/18, 9:15 AM
#43

Det har läkt väldigt bra

[[Lovemyselff]]
1/22/18, 6:05 PM
#44

Skönt att höra 🙂

Upp till toppen
Annons: