Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 631 ggr
ariama
2017-11-30 10:31

Tjocka, magra, lagom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det sägs att en mus inte ska ha mer än ca 5 gram mat per dag. (Upp till 10 gram beroende på storlek). Bilden visar 5 gram blandat torrfoder. Ges denna mängd till en mus, finns det inte utrymme för tillskottsfoder denna dag.

Möss kan vara så olika. Både till beteende, temperament, utseende och hull, inklusive matfriskhet och aptit.

Många av mina möss genom åren har blivit överviktiga. Det kan börja visa sig från 5 månaders ålder men börjar synas tydligare runt 7 - 8 månaders ålder. Dessa möss älskar mat! (och alldeles tydligt har de fått för mycket och troligtvis även fel mat). Att jag har stora burar med mycket rörelsemöjlighet, inklusive springhjul till vissa jag anser behöver det, har inte gjort någon skillnad.

Och så har jag de som håller vikten. Även upp i åldrarna utan att jag dagligen behöver dela ut maten i 5-grams-portioner. De äter med glädje när de är hungriga, och sen är det bra. Även om de äter av det mesta är de inte överdrivet matintresserade.

För mig har det sedan något år blivit ännu ett urvalskriterium när jag väljer ut avelsmöss: Att musen ska vara lagom intresserad av mat! För det här med att mata rätt och lagom är mycket svårt, och kan lätt bli ett problem.  

Tjocka möss avlar jag givetvis inte på, men när jag har satt in mushonor i avel vid 4 månaders ålder har jag faktiskt inte haft någon koll på det. Inte heller vid 6 månaders ålder har jag riktig koll på deras benägenhet att lägga på hullet. Än mindre eftersom uppfödning av en kull ungar bidrar till att musmamman håller rätt hull ännu ett par månader.

Troligtvis är det normalt för en mushona att vara lättfödd. Det gynnar hennes förutsättningar att föda många kullar med många välfödda ungar.

Här blir det kanske en intressekonflikt? En uppfödare gynnas av att en ung mushona är matglad, lättfödd, snabbt växer till sig, lägger på sig reservnäring och inte faller ur vid tidig avel och många ungar. Medan en sällskapsmusägare inte tar några kullar och dessutom älskar att sticka åt sina älsklingar en extra godbit ibland. 

Torrfoder ska möss alltid ha tillgång till, musen med sin snabba omsättning får inte vara utan mat, och tillskottsfoder är oftast ett måste för att komplettera näringsinnehållet. Men hur kan vi veta att de får just rätt näringsmängder och proportioner? Och varken får för lite eller för mycket? Det är inget som jag klarar i alla fall. Så jag försöker avla mer på ”lagom-möss” när det gäller både hull och matintresse.

Att behöva mäta och väga matportionerna för att en alltid hungrig mus, eller för att en mycket matglad mus inte ska bli alltför tjock, än väl ännu ett problem som emellanåt dyker upp i musvärlden?

Den här diskussionen gäller alltså de lite äldre mössen eftersom det är först då som problematiken syns.”De unga vackra” på ett halvår eller yngre är i stort sett alltid friska och vackra. Problem syns senare i livet.

Vad jag är ute efter med det här inlägget vet jag inte riktigt. Kanske mest att få ventilera tankar. Kanske att ”röra om i grytan” lite grann (obs: försök till humor).

Annons:
ariama
2017-11-30 10:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#1

Här är några olika exempel på vad 5 gram är.

Musen heter Mirma, är 7 månader om en vecka,  och är som synes dräktig och ska inte sättas i samband med matportionerna!

Hon fick vara med för att hon är den mus som helst vill vara med i alla sammanhang. 😘

Novachan
2017-11-30 10:57
#2

#1 Bebisbula ❤️

Grodan
2017-11-30 12:08
#3

Jag tycker 5 gram är lite i underkant. Det ser jag också på dina fina bilder med din våg. Det är lite för lite. Eftersom jag kört med ögonmått hela livet kan jag inte säga exakt hur mkt mat en mus ska ha, men jag tippar på ca 2 matskedar - ½ dl. Dock beror det mycket på blandningen. En del mat är luftig och lätt, en del mat är kompakt och tung… Och jag ger utöver torrfodret färskmat, så jag tänker inte mycket på de där siffrorna.

När det är kallt och det är det nu - jag har tyvärr inte råd att brassa på så att det är 20 grader inomhus - så får mina möss mycket mer mat. Jag kan då även ge dem div risgeggor, bröd mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-11-30 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Exakt, Grodan! För en mus på 20 - 30 gram kan det räcka tror jag, men inte för större möss.

Att mäta i gram, eller ens i procent av kroppsvikten, funkar nog inte riktigt, men det ger en bra uppskattning och är en hjälp att tänka vidare och tänka rätt.  Men jag tror nog att 10 gram är en mer korrekt siffra att nämna? Då är torrfodret på min bild lagom, och resterande går att lägga till - jag ger ju även mycket annat (både torrfoder och färskfoder) än bara det torrfoder som bilden ovan med Mirma visar.

Å andra sidan vill jag att de alltid ska ha sånt torrfoder i buren! Mössen tycker det är "urtråkig" mat, och okynnesäter inte av det.

Vikten beror ju på om maten torr eller blöt, dvs vilken vattenhalt. Har maten skal eller inte? (vikt som inte äts). Är det fet mat eller mager? osv. Med t.ex solrosfrön i fodret, ser jag när jag väger, går det att lassa in massor utan att vikten ökar särskilt. Inte vikten på fodret alltså, men däremot vikten på musen. 😉

Upp till toppen
Annons: