Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3756 ggr
Novachan
12/5/17, 12:58 AM

Sår bakom örat + Skorpor på huden

Innan jag skulle lägga mig gjorde jag en snabbtur kring burarna med att fylla på med mat och vatten. Funderade på att skippa att plocka upp och hålla på/klappa de sista två hanarna men något i kroppen sa att jag borde göra det, vilket jag då gjorde. Plockade upp Ludde, vit texel hane, och såg att han hade ett sår på baksidan av örat men inget färskt blod. När jag försökte undersöka örat genom att försöka hålla fast honom lite i nacken kände jag att något var fel. Undersökte nacken så gott jag kunde samt en del av ryggen och ser att han har en masa skorpor på huden!  Jag kan dock inte hitta några insekter eller ägg på honom, för man tänker ju på skabb och löss… och jag har inte heller sett honom klia sig mer än normalt. Han har, vad jag tror är, Rossel fortfarande sedan han flyttade hit men annars mår han bra. Köpte honom v. 43 och då var han 8 veckor, nu är det v.49 så han är alltså 14 veckor gammal (så över 3 månader alltså). Idéer på vad detta kan vara och om jag kan egenvårda på något sätt? Eller är det bara veterinär som kan hjälpa?

Jag har tyckt att jag har känt något konstigt på nacken tidigare men har inte sett något och trott att det är pälsen som känts annorlunda jämfört med de andra mössen eller att jag känner skulderbladen eller liknande, vet ej sedan hur långt tillbaka. Ludde tycker inte om att vara still i handen så mycket så är svårt att undersöka honom, lite långt krulligt hår dessutom som försvårar saken… Men nu kändes det liksom ännu konstigare vilket jag reagerade på.. Förmodligen inte så många som lär läsa detta nu så sent på kvällen men behövde skriva av mig lite. Kanske folk kan komma med tips på morgonen…

Annons:
Novachan
12/5/17, 1:12 AM
#1

Och ja, jag tänker att en möjlig bov/medhjälpare skulle kunna vara det krossade halmpelletsen som jag har börjat med, men vilka ohyror kan överleva processen som görs i tillverkningen av dem?

Stinastygg
12/5/17, 5:30 AM
#2

De ska väl vara upphettade och ohyrefria väl? Står ju det om produkten iallafall.

Alwyn
12/5/17, 9:23 AM
#3

Bor han ensam? Jag skulle säga ohyra och köra behandling. Djuren ser man inte alltid. Det lär inte komma av halmpelletsen.

Novachan
12/5/17, 9:49 AM
#4

#3 Ja han bor ensam. Vilken behandling tror du jag bör köra på? - receptfritt eller be om recept från veterinär?

Förstår inte annars hur han skulle ha fått ohyran, det är det som är nytt fö honom, han har någon äppelgren men den hade varit inomhus i flera dagar innan han fick den, kanske t.om. veckor men jag minns inte. Kan de få ohyra från färska grönsaker? Jag har nästan alltid tvättat mina händer varje gång jag kommit utifrån och sedan öppnat en bur, och jag har nästan alltid handskar på mig när jag är ute vilket förhindrar smitta också. Jag har inte träffat några andra djur men har varit hos pojkvän som har familj med hund, men han bor inte med familjen och hunden - så då skulle det vara tal om indirekt kontakt.

Nordanälvens
12/5/17, 12:14 PM
#5

Stronghold (receptbelagt) är det allra bästa. Tar de flesta yttre och inre parasiterna. Du måste också behandla alla mössen å inte bara texeln.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
12/5/17, 2:26 PM
#6

Kom precis hem ifrån veterinären. Han misstänkte också någon form av ohyra men visste inte exakt vilken. Fick stronghold utskrivet och en antibiotika (kommer ej ihåg namnet just nu) för att försöka behandla de möss som hade någon form av Rossel. Hade flera som jag trodde hade blivit friska från sin Rossel men det satt tydligen fortfarande kvar lite hos några.

Annons:
Grodan
12/5/17, 2:48 PM
#7

Skabbkvalster är det vanligaste som ensamlevande hanar inte klarar av att hålla stången. Flocklevande möss kan hålla angrepp nere genom att putsa varandra. Sämre immunförsvar kan lätt göra att ett angrepp får större fäste.

Men det finns ju även annat det kan vara. Jag skulle vilja se foto…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/5/17, 2:59 PM
#8

#7 Hade glömt bort att putsande av flocken hjälper mot sådant.. En till anledning att skaffa nataler som sällskap till ensamma hanar.

Jag ska se om jag kan lyckas få några bra bilder. Vid besöket hade han också fått sår i ansiktet.

Alwyn
12/5/17, 4:08 PM
#9

#8 ja, du får skaffa lite putskompisar till honom ;)

Novachan
12/5/17, 5:10 PM
#10

#9 Men han bör ju inte få putskompisar innan hans besvär har försvunnit

Är det något speciellt man bör tänka på när man behandlar möss för att försöka minska risken för att smitta andra? Har 11 möss totalt varav 5 verkar vara helt friska, 1 med ohyra och Rossel, 1 med definitiv Rossel och 4 med lätt Rossel. Alla ska behandlas med stronghold och de med Rossel får antibiotika. Jag tänker på att jag har bara fått en spruta till antibiotika så blir ju samma till alla mössen - eller förväntas jag på något sätt diska den lilla sprutan mellan varje mus? Använder ju samma engångspipett till mössen också… Hur är det med kläder?

Grodan
12/5/17, 5:13 PM
#11

#10 Jag tycker inte du behöver diska pipetten och inte heller byta kläder el dyl.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/5/17, 5:25 PM
#12

Är det något man bör tänka på vad gäller inredningen eller annat i buren? Ex. om det inte bör ha samma inredning (eller sanera noga) som när de är sjuka när de väl har blivit friska? - kan de bli återsmittade av saker i buren?  Antar att man inte ska städa buren oftare(?)

Grodan
12/5/17, 5:31 PM
#13

#12 Förmodligen hade de skabbkvalster redan från start, så jag tror en kur stronghold får bort det och du behöver inte oroa dig för att återsmitta dem. Stronghold är ju verksamt en hel månad, så det är bra om de får gå omkring i alla burar och på alla rastplatser under denna tid för att samla på sig gnetter o levande vuxna skabbkvalster så att dessa luras och dör. 

Vad jag sen rekommenderar att du undviker är att köpa lösviktsmat från zoo där det finns djur. Inredning du köper från zoo där det finns djur bör du rengöra innan mössen får det.

Jag skulle fortf vilja se foto på muskillen. Innan han är behandlad. Känns inte jättebra att veterinären inte kunde hitta något och ändå ska du behandla mot ohyra. Om såren beror på något annat då?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
12/5/17, 6:29 PM
#14

#13 Menar du att jag ska låta mössen byta burar med varandra? - utan att sanera emellan? eller inte ens städa? De har ingen ordentlig rastplats än då jag har inte haft något bra ställe för det, men de ska få. Har fortsatt att röja och möblera i lägenheten så har inte varit läge att skapa en sådan yta. Har eventuellt en lekbur (förmodligen öppen) pågång som jag kan använda tills en större lekplats kan skapas. Jag har också några frågor angående rastplatser: jag har just nu 2 hongrupper, kan dessa vara på rastplatsen samtidigt eller bör de vara i varsin tur? Samma om man kan ha flera hanar på rastplatsen samtidigt fast de normalt inte brukar bo ihop? Bör man ha olika rastplatser för honor och hanar - tänker om det kan bli bråk pga att de känner någon annans lukt, samma om de känner lukten av samma kön?

Novachan
12/5/17, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#15

Testar att lägga upp bilder direkt via mobilen, var svårt att få bra bilder på hur det ser ut på nacka och rygg helt men syns lite på vissa bilder. Han ser skabbig ut i ansiktet på närbild, mycket sötare i verkligheten.

Novachan
12/5/17, 9:46 PM
#16

På bilderna ser han mer engelsktypad ut(?) men i verkligheten tycker jag han ser mer svensktypad ut…

#13 Stället som jag hittade att ta bilderna på skulle jag kunna fortsätta att använda för att ta bilder med bra ljus, så ska jag utsätta mina möss med flit för varandras bakterier osv på det stället nu när jag ska behandla dem?

Novachan
12/6/17, 11:30 AM
#17

Bactrim heter antibiotikan jag fick utskriven. Kanske dum fråga men vill extrakolla: brukar man bara behandla de möss som har bekräftad Rossel och inte alla möss man har i hemmet? Igårkväll hörde jag visselpip från en mus som hos veterninär verkade vara helt frisk men är osäker om det är Rossel eller inte - kanske bara låter så pga hur han satt i handen? Och så tyckte jag att jag hörde någon av min honor i den friska hongruppen göra kaffekokarjudet jag hörde från Mia… Men jag vet ej vilken av dem…

Novachan
12/7/17, 11:43 AM
#18

Nu när jag gav andra dosen av antibiotikan upptäckte jag att han har förlorat päls på halsen 😮så hoppas att stronghold ska hjälpa, vet ej när man ska börja se resultat från det (blev behandlad igår och ska få en dos igen om 1 månad). Ska se om jag kan lyckas få bild på pälsavsaknaden vid nästa dosering ikväll för "utbildningssyfte" här.

Novachan
12/8/17, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Det ser lite ut som att jag håller honom konstigt, men det är delvis pga vinkeln. När han putsar sig så drar han ofta i den nakna huden.

Grodan
12/8/17, 10:16 PM
#20

Satin… hm…

Det känns som att han kanske har något annat också. Det är lite för mycket rött och sår. Tycker mig se ett staffliknande sår på sidan av hakan. Kan du mata på med mat som innehåller omegafetter?

Det är inte omöjligt att det eg är något annat fel på honom och att han nu får detta som sekundär sjukdom pga att immunförsvaret har fullt upp… Så om du kan boosta med massa nyttigheter för att hjälpa honom vore bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
12/8/17, 10:26 PM
#21

Klok groda!

Grodan
12/8/17, 10:32 PM
#22

#17 Denna missade jag. Men jag är inte säker på vad jag ska svara. Kanske kan du vänta tills du kört klart kuren på den/de möss som ska ha den och se om den vid huvudtaget hjälper. Bactrim är trimsulfa, kan fungera mot Pasteurella. Vet att den var verksam mot Pasteurella för i a f 10 år sedan. Men är den det idag? Och är det Pasteurella de har?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/8/17, 10:40 PM
#23

#20 Jag misstänkte att han var en satin också! La inte märke till det förrän någon dag sedan och tänkte fråga om det framöver. Ska lägga upp bild på min kvarlevande chokladtjej som också är ganska blank i pälsen (tycker jag) men vet inte om tillräckligt för att vara satin. Jag har iaf bilder på alla mössen nu men ingen kamerasladd så jag måste pilla en massa med mobilen, vilket jag ogillar… Men jag har väl inte fattat fel med att han är en texel iaf?

Hm omegafetter, får söka lite på vad det finns för olika mat annat än lax. Jag har inte slutat att ge mina möss mat som ska vara bra för immunsystemet. Dock misstänker jag att just han är lite dålig på att äta just nyttigheterna… Ser så mycket torkade grönsaker kvar i skålen jämfört med de andra mössen. Finns det något bra jag kan tvångsmata honom med (med spruta som jag ger antibiotika med just nu)?

Bör jag försöka rengöra torkade sår på  något sätt eller bara låta det vara?

Jag som bara hade tänkt skaffa mig en satin och så fick jag 2! ev. 3… dom andra är jag rätt säkra på att de inte är. Det blanka i hans päls syntes inte när jag köpte honom, kan satinutseende verkligen komma sådär efteråt? - bonusfråga xD

Grodan
12/8/17, 10:50 PM
#24

#23 haha, bonusfråga…

Jo, Texel. Det blir STEX. Satin Texel.  Nej, de har varit Satin hela tiden, du har bara inte sett det tidigare.

Du kan mixa ihop grönsaker, frukt mm och ge dem, så kan de inte pilla bort saker osv.

Ensamlevande djur äter lite sämre än djur i flock tyvärr…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/8/17, 11:04 PM
#25

Tycker du jag ska tvångsmata med mixen?

Alwyn
12/8/17, 11:24 PM
#26

#25 näääj, aldrig tvångsmata en mus. Kan ju va farligt och gör bara att de hatar maten sen.

Novachan
12/8/17, 11:31 PM
#27

Okej, jag hade ju inte tryckt ner det utan gjort liknande som med sprutan; sätt mot läpparna så de får slicka upp det. Men det är ju inte bra om de ratar maten senare pga det. Vet att en av mina möss iiiinte tycker om antibiotikan då han nästan gör som ett ansiktsuttryck för det; kisar med ögonen och vända bort huvet.

Annons:
Grodan
12/9/17, 8:43 AM
#28

Jag har matat så som du beskriver med spruta in lite i munnen och på läpparna. Det har gjort att gång två eller tre har de tagit maten själva och äter från pipetten.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
12/11/17, 1:22 PM
#29

#27 ja då missförstod jag vad du menade. Trodde du menade att man trycker in maten mer forcerat! Sådär lite så de själva får slicka går ju bra!

Novachan
12/17/17, 11:58 AM
#30

Nu har det gått över 10 dagar sedan behandling av första dosen av Stronghold och antibiotikakuren är avslutad. Har har inga sårskorpor kvar i pälsen )om jag inte missat någon enstaka) men har kvar en del på öronen. Rosslet kvarstår… på alla möss som har behandlats med antibiotika…

Alwyn
12/17/17, 2:45 PM
#31

Rossel är ju väldigt svårt att få bort och Bactrim är inte det mest effektiva tyvärr. Jag tror du får ta dig en funderare om de som rosslar. Hur känner du själv? Känns det ok att låta dem somna in, för att minska risk att det sprids till fler? Vad skönt att såren blev bättre av Stronghold! Har du sanerat miljön? Burar, rasthage, omgivning? Skulle du köra en kur till sen? Nya bilder på hur såren ser ut vore nice.

Novachan
12/17/17, 4:01 PM
#32

Jo har tyvärr förstått det :/ Bactrim var den enda som veterinären hittade som fungerade med deras vikt. Tror inte att risken för vidare spridning är så stor; jag har 11 möss totalt - 4 hanar och 7 honor (2 grupper). Ena hongruppen rosslar alla mer eller mindre, och i den andra är alla friska så jag hanterar alltid de friska mössen först. Bara en hane som är utan Rossel, vilket är fuzzen som nu har de konstiga utslagen (eller vad det nu är). (Alla mössen är från samma ställe.)

De flesta som rosslar har bara lite Rossel som sagt, de har låtit värre så jag tycker att de fortfarande har en chans att bli friska. Dock är det två som rosslar ordentligt - båda satiner så jag är extra observant på dem. Jag vill ge dessa ett tag till för att se om de kan bli bättre, och visar det de minsta lilla till att bli sämre så får de fara till mushimlen.

Alla ska få en till kur med Stronghold en månad efter första omgången.

Alla burar har blivit städade ordentlig vid varje städtillfälle; både rengöringsmedel och ytdesinfektion. Har tyvärr inte gett dem rasthage/lekplats än, speciellt inte eftersom de har rosslar och jag har försökt minska ev. smitta bl.a.. Jag får vid ett senare tillfälle se om jag kan skapa två, en för de med Rossel och en för de friska.

Alwyn
12/17/17, 4:12 PM
#33

Jag förstår. Men tänk på att det kan spridas i luften också, så att du inte blir förvånad om det trots allt sprider sig. Uppfödare brukar vara väldigt rädda att få in rossliga möss och många tar bort dem så fort de visar symptom. Jag har mina två rosselbebisar i full karantän, i ett rum där inga andra gnagare vistas. Valde att behandla dem ett tag och ge dem en chans. Men det är alltid svårt med luftvägsproblem. Om inte jag får effekt snart ska jag testa kombinera två antibiotikum. Bra att veta, menar jag. Självklart hoppas jag dina blir friska!

Novachan
12/17/17, 4:46 PM
#34

Det vet jag, men det var jag medveten om när jag skaffade möss, att jag aldrig kommer kunna sätta dem i 100% karantän. Men alla är ju utsatta för samma luft nu sedan flera veckor tillbaka så av den anledningen tror jag inte risken är så stor där heller. Men ja, det är fortfarande bra att vara medveten och beredd om att risken finns. Hoppas dina bebisar blir bra också!

Annons:
Upp till toppen
Annons: