Annons:
Etikettertill-minne-avin-memorian
Läst 1073 ggr
Novachan
2017-12-05 09:25

Min första avlidna mus

Skrev igårkväll om min Ludde men nu när jag vakna och kolla in i alla burar så hittade jag Mia avliden(!)… Hon var mina andra choklad-bebis som jag egentligen inte tänkte köpa för att jag redan hade en choklad-bebis och tänkte från början inte köpa bruna möss (skriver mer om det någon annanstans) och så hade hon brutit sin svans tidigare i livet,  men medan jag höll på med andra honor tittade hon på mig som "jag vill också", vara socialsökande under hela övriga besöket. Hon var den lugnaste musen jag träffat och hon charmade mig ganka direkt efter att jag tog upp henne. Hon blev helt klart en favorit här hemma och min första choklad-bebis blev bästis med henne. Efter flytt hem fick hon Rossel men jag visste inte att det var det då, efter en tid frammåt lät hon mer så då misstänkte jag Rossel och tog med henne till där jag köpte henne. De bekräftade att hon hade Rossel men att det inte satt djupt så att hon behövde inte avlivas på direkten utan hade fortfarande en chans att förbättra sig, men at hon blev värre så behövede hon avlivas. Jag hade gett henne lite saker mot Rossel sedan flytten men gav henne ännu mer och mer olika saker. Hennes Rossel blev lite bergodalbana efter det; ibland lät hon bättre och ibland sämre - men kanske också bara varit jag som är så okunnig med rosseljud. Jag kan ha försökt behandla henne för länge mot Rossel men jag hade svårt att skilja mig från henne, hon var så charmig, och mådde bra i övrigt. Men nu orkade kroppen inte längre och hon somnade in… Hon blev 14 veckor gammal (lite över 2 månader). Nu när jag inspekterat henne lite så ser jag att henne tänder är väldigt vita så hon kan ha varit en satin utan att jag vetat om det.

För några dagar sedan tog jag bilder på henne (som tur var eftesom jag inte hade några på henne tidigare) och några videoklipp där jag hoppas att man kan höra en del av hennes rossel-ljud för jag tänkte lägga upp dessa videos, om det går, här så folk kan lära sig att känna igen några av ljuden. Mot slutet lät hon ofta som en kaffekokare när hon sov, som råttor med Rossel kan göra, så jag var halft beredd på att hon kanske inte skulle leva så länge till, men jag försökte behandla henne så gott jag kunde och om jag hade sett minsta lilla att hon mådde sämre i övrigt att jag avlivat henne så döm mig inte för mycket med att jag lät henne leva med Rossel så länge. - jag visste ju inte länge att det var Rossel och jag försökte behandla henne så gott jag kunde mot rosslet, samt att jag är helt ny med att vara musägare så jag kan inte allt, jag gör så gott jag kan med att lära mig mig mina möss andning genom att försöka lyssna på deras andning när jag lyfter dem till örat nästan varje dag.

Jag bifogar bilder och ev. videos vid ett senare tillfälle…

Annons:
Bruno71
2017-12-05 11:21
#1

Så tråkigt, men hon hade de fint sitt korta liv hos dig. Jag har en fröken med mkt Rossel men hon är pigg, nyfiken o äter bra och sålänge de är så får hon vara kvar.

Grodan
2017-12-05 13:19
#2

Asch, vad tråkigt. Beklagar sorgen. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smulan,Teppo ,Candy
2017-12-05 13:42
#3

Stackars dig och henne. Beklagar sorgen 🌺

Tänk på det positiva att hon har det bra i mus himlen.

Novachan
2017-12-05 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Dom bästa bilderna jag har på Mia. På ena ser pälsen rätt blank ur men jag vet inte om det helt ser ut som satin

Novachan
2017-12-05 21:33
#5

Är lite osäker om andra bilden är på Mia och inte min andra chokladis då pälsen ser rätt mörk ut, från vissa synvinklar var de lika varandra. Min kvarlevande choklad har bytt till vuxenpälsen och har något mörkare päls än vad Mia hade. Syns ej bra på bilden men Mia var också långhårid och mer rosa kring ros/mun-pariet.

Gick ej att lägga upp videos direkt från mobilen till forumet då de var i mp4-format. Idéer på hur jag kan lägga upp videos ändå? Har fortfarande inte hittat kamerasladden btw…

Nordanälvens
2017-12-05 21:45
#6

#5 du kanske kan lägga upp på youtube och länka?

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Nordanälvens
2017-12-05 21:46
#7

Tsunami vet jag har lagt upp videor här via youtube men jag vet inte hur hon lyckas få dom att visas som videor och inte länkar heh

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2017-12-05 21:50
#8

#6 kom också att tänka på youtube men har inget konto där och det verkar lite cp med hur de samlar in datat och sånt så… vill inte direkt ha ett konto där. Men samtidigt om mina videos är bra för att lära sig om rossel-ljud…. kanske jag kan skaffa ett skräpkonto eller nåt, jag vet inte…

#7 När man väljer "infoga video" så klistrar man in en URL, kanske så det omvandlas till video?

Novachan
2017-12-05 22:00
#9

Mia var också bra mycket mindre än mina andra chokladis, på papper heter hon My men jag har alltid bara kallat henne Bebis. Borde försöka mäta My på något sätt någon gång för att visa hur stor hon faktiskt är! Vägde My hos veterinär där henne vikt var 44-46 gram (15 veckor gammal), och inte är inte på något sätt tjock, rätt lång kropp dock.

ariama
2017-12-06 09:07
#10

Först, beklagar sorgen. Så tråkigt.

När jag läser det här i #0  "Hon var den lugnaste musen jag träffat" så undrar jag om hon inte var sjuk redan då. Tänker också att det kanske inte var rosslet som var huvudorsaken, utan något som dök upp sekundärt när immunförsvaret var påfrestat? Rosslet finns ju där, det vet vi.

Jag tror nog hon var satin, även om det kan vara svårt att se på chocolater. Jag har glansiga chocolater som jag måste titta på magens tanfärg för att se att de inte är satin. Men de har inte vita tänder.

Novachan
2017-12-06 09:36
#11

#10 Det är möjligt, men hon kunde sitta still i handen och bete sig på ett annat sätt som jag kallar lugn, liknar andra av mina möss som är lugnare. Tror man kan märka det i de videos jag tog av henne. Saknar henne ❤️

ajanki
2017-12-06 10:15
#12
Upp till toppen
Annons: