Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 926 ggr
Novachan
2017-12-06 21:51

Tips om hur man medicinerar möss?

Var riktigt svårt att få i mössen antibiotika med spruta! Tror inte att någon fick i sig hela dosen men jag försökte så gott jag kunde att försöka få i den ungefär den mängd de skulle ha. Fick inte många droppar till dem direkt vid munnen, utan många kom i ansiktet som de förhoppningsvis får i sig lite av när de tvättar sig. Finns det några tips eller råd ni kan ge om hur man eventuellt kan förenkla det hela så de får i sig medicinen? Man ska ju egentligen inte späda ut antibiotika men om ni vet något bra som man kan späda ut med väääldigt liten mängd som de antagligen lär äta upp på direkt (en mus i taget)?, eller dränka in men tror mindre på det. Det enda jag kan komma på just nu skulle kanske vara en eller några droppar yougurt (sojayougurt i mitt fall), det verkar mina möss tycka om att äta på direkten och ibland allt på en gång.

Gick ju sådär med att ge dem stronghold också, svårt att hålla fast, sära på pälsen och ge droppe samtidigt. Så blev typ lägg en droppe på pälsen och försöka gnugga in så gott det går… Kan också ha råkat ge någon av dem en extradroppe och försökte torka bort så mycket jag kunde, så hoppas att någon blir dålig av att ha fått för mycket medicin, eller för lite för den delen… (För de som inte vet så är det giftig för djur att få för mycket av stronghold, eller annan medicin som sätts i nacken ex. frontline.)

Tips på hur man kan hålla fast dem bra önskas också!

Annons:
Novachan
2017-12-07 11:35
#1

Jag upptäckte två tekniker som fungerade rätt bra, i båda sätter man ner den på en plan begränsad yta som är upphöjd så att de inte hoppar iväg - jag vänder upp- och ner på en tvättkorg och satte den i badrummet där jag har bäst belysning och är säkraste rummet om mot förmodan mössen skulle hoppas iväg.

Ena metoden som är sådär är att man sätter en droppe på ovansidan av en framtass så att de måste tvätta av sig medicinen  och på så sätt få i sig det.

Den andra metoden som fungerade bäst var att man tar tag i nackskinnet så gott man kan om man inte vet hur man gör - jag är inte så bra på detta än, men inte helt lyfter upp dem utan låter bakbenen vara kvar på marken, men framben är uppe. Då verkade mina möss vara lugnaste och det var enklast att se munnen och se så att de fick i sig medicinen. De fick antagligen i sig i princip hela sin dos då.

Stinastygg
2017-12-08 13:18
#2

Så bra att du kom på något som funkade för dig och dina möss 🙂 Det kan vara väldigt trixigt med pyttesmå djur!

Grodan
2017-12-08 22:13
#3

Förlåt jag inte svarade tidigare. Jag blev så trött här i veckan och bara orkade inte.

Dock är du så smart att du hittade ett sätt som funkade. 

När det gäller Stronghold (så är det nu för sent visserligen) så ska varje mus bara ha en droppe. Artlink lärde mig hur man gör. Man öppnar tuben och sen vänder man bara den mot musen och "duttar" mynninen mot musens nacke så att det blir en liten blöt prick där. Man trycker inte på tuben, det behövs inte. Bara sätter ner tubens öppning i musens nacke. Trycker du på tuben riskerar du att ge för stor mängd.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2017-12-08 22:27
#4

#3 Det är okej, livet kommer före internetvärlden :)

Det är ändå ett bra tips eftersom jag måste ge dem en dos till om en månad, samt bra för andra att veta som söker denna info. Jag ska testa denna metod och se om jag får ut något ur flaskan, annars får jag trycka lite. Var ju inte meningen att ge mer än 1 droppe men är lätt hänt tyvärr.

Grodan
2017-12-08 22:34
#5

#4 😃❤️ Skräckscenariot är att hela tuben töms i musens päls så jag rekommenderar inget tryck alls…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-12-09 18:24
#6

Grodans tips är bra! Det räcker faktiskt. Bara hålla tubens mynning mot huden så blir det en liten blöt fläck.

Det räcker. Trycker man kommer det för mycket.

Annons:
ariama
2017-12-09 18:27
#7

Kan man överdosera Stronghold? Jag tror möss är väldigt tåliga när det gäller Stronghold, till och med ungar. Jag har inte medicinerat ofta, men behövt göra det ett par gånger, och jag har ganska många möss när det kommer till medicinering. Första gången visste jag inte om det där med att bara hålla, inte trycka. Jag tror alla blev överdoserade, och ingen tog minsta skada. Bara min plånbok …

Novachan
2017-12-09 19:05
#8

Jag vet inte om möss tål sådant bättre än andra djur men det är giftigt om man överdoserar på katt eller hund. Jag har hört att möss ska vara tåligare än hamstrar men inte så specificera hur de är mer tåliga.

Alwyn
2017-12-09 20:17
#9

Om det inte smakar illa kan man suga upp det i en liten brödbit och ge :)

Upp till toppen
Annons: