Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1672 ggr
alidaolsson
12/9/17, 12:39 PM

Samla lådor ja/nej?

Vad tycker ni om att bygga burar av Ikeas samla lådor? jag funderar på att köpa de och bygga om till burar, men vill veta vad ni tycker först

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Novachan
12/9/17, 1:09 PM
#1

Samla lådor är omtyckta burar. Du kan lätt läsa om det i massa trådar i detta forum. När du undrar om saker är det bra att söka i forumet först och se om man kan hitta svaret själv annars måste medlemmar upprepa sig så ofta och blir en massa trådar om samma sak. - Detta är inte menat som något elakt utan för att hjälpa dig, då slipper du vänta en massa för att få svar på dina frågor.

Stinastygg
12/9/17, 1:09 PM
#2

Jaaa, ta en titt i de trådar om våra burar och burinredning som finns här på sajten så kommer du nog få svar på den frågan ganska fort 😉 
Finns ju även en sökfunktion där du kan skriva in ordet "samla" och garanterat får en hel del resultat.

(Spoiler: Jättemånga använder dessa. Kör på.)

I forum som detta finns en gyllene oskriven regel: Sök först och fråga sedan.

Novachan
12/9/17, 1:33 PM
#3

Så bläddra bland kategorierna (ex. "Bur, strö, inredning & tillbehör") eller använd sökfunktionen 🙂

ajanki
12/9/17, 2:11 PM
#4

Ja det är många som använder samla och/eller andra sorts plastbackar som burar! Det är väldigt populärt, dels för att dom är lätta att hantera, billiga och lättstädade! Själv är jag inte så förtjust i dom , mest för att jag föredrar att ha genomskinlig plast så att jag ser mössen ordentligt 

ajanki
12/9/17, 2:14 PM
#5

#1 och #2 Hon vill ju veta vad vi tycker….inte hur man gör😉😀

Alwyn
12/9/17, 2:44 PM
#6

Jag använder dem i nödfall, under tillfällig vistelse och transport. Tycker inte heller att der så bra. Plasten är mjölkig så man ser inte så bra igenom. De har inåtbuktningar där mössen kan komma åt och gnaga hål. Öppnas i taket, vilket jag inte gillar (utom den nya lösningen jag nu kommit på).

Annons:
Grodan
12/9/17, 3:05 PM
#7

Vad jag tycker. För det första så bojkottar jag IKEA. Jag har även lite svårt att skriva namnet. Skattefusk, bedrägeri och stödjande av urskogsskövling. Nej fy farao säger jag. (och vi behöver inte diskutera detta här i tråden, vill någon diskutera så starta ny tråd)

Det finns liknande burkar att köpa på andra ställen som ägs, sköts och drivs på ett bra sätt.

Själv har jag inga mjukplastlådor alls. Jag har akvarium, terrarium och lab.burar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/9/17, 3:11 PM
#8

#5 Tycker att om man läser i gamla trådar att det framgår.

Två andra plastlådor som blivit diskuterade om, omtyckta, är Module från Clas Ohlson och Basic från ÖobB.

Jag tycker om att använda plastlådor. Jag använder både Module och Samla, men endast Samla 130 liter. Jag tycker inte heller om inbuktning men Samla 130 är den största och mest prisvärda som finns. Module finns upp till 60 liter och ingen Modul har inbuktning på sidorna som Samla har (ej heller Basic ÖoB). JAg tycker man ser in helt okej i Samla men såklart vill man ju se som om det vore glas. Module och Basic ser man väldigt bra in i, bättre än Samla, Module ser grå ut och Basic vit. Vet ej om Basic har men Module har låsfunktion på locket, Samla har ej detta men man kan köpa till clips som blir det det. Både Basic och Module medföljer locket i priset men inte med Samla (måste köpas separat).

ajanki
12/9/17, 3:15 PM
Novachan
12/9/17, 3:31 PM
#10

Det är bra att vi tycker olika så olika åsikter och tips kommer fram 🙂

Stinastygg
12/9/17, 3:54 PM
#11

#8 Jag köpte min Basic-låda på ICA Maxi. Då ingick inte locket, utan såldes separat.

Novachan
12/9/17, 4:03 PM
#12

#11 Men är det exakta samma Basic som ÖoBs? Har fått för mig att de är olika och att ICA har en egen Basic-serie(?)

Stinastygg
12/9/17, 4:15 PM
#13

#11 Ja det är exakt samma. Varumärket som både ICA och Ö&B köpt in är Smartstore.

Annons:
Novachan
12/9/17, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Okej konstigt, då kanske jag har fel om öob… får kolla upp. Här är en gammal bild på en bur av Module 20 liter som en av mina hanar bodde tillfälligt i, man ser bra in till honom.

Nordanälvens
12/9/17, 4:45 PM
#15

Jag använder samlalådorna (45L och 22L) och tycker om dem. Jag tycker de har bra insyn, ser allt i buren. Inbuktningarna stör inte mig eftersom mina djur inte gnager på dem, de har annat att göra i burarna. Det jag stör mig på (som med alla plastbackar) är att det bara går att öppna via locket. Har inte varit händig nog att fixa som Alwyn gjort med sin stora samla. Jag utnyttjar höjden så gott det går genom att hänga upp hängmattor och ställa in grenar. Förutom samlorna köpte jag även en Module för ett tag sedan men ingen mus har flyttat in i den än. Gillar inte att den är så mörk, så det fick bli extra stora hål för nätet på den (mer eller mindre hela ena långsidan). Jag har även minidunor, akvarium, labburar och ett terrarium. Avskyyyyyr minidunorna, de ska jag göra mig av med men ingen vill köpa haha. Gillar terrariet bäst, men får inte plats med särskilt många på den yta jag har tillgänglig.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Nordanälvens
12/9/17, 4:46 PM
#16

Kom på att jag har ett par Smartstore också. Dom hatar jag. Locken gör mig galen! Räfflor på lock.. *morr*

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Stinastygg
12/9/17, 9:35 PM
#17

#16 Det är inte räfflor på alla. Inte på varianten Basic iaf.

Nordanälvens
12/9/17, 9:53 PM
#18

#17 Se där! Det har jag helt missat haha

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

alidaolsson
12/10/17, 5:46 AM
#19

Ska tänka på sökfunktionen nästa gång! #6 Vad är det för lösning? Nu blir jag nyfiken! Tack för jättebra svar! Jag ska kolla upp Module lådorna och se om jag kan bygga något utav dem

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Alwyn
12/10/17, 8:37 AM
#20

Finns en tråd om det, gjord nyligen. Läs de nyare inläggen. Jag kan putta upp det :)

Annons:
Tsunamis
12/10/17, 9:02 AM
#21

#14 Basic och Smartstore är inte samma slags låda. Vad jag minns om ICAs Basic är inte samma som ÖoBs, jag gillar de lådorna men har långt till närmaste. Hade varit guld om det var samma för min del…

MvH  Tsunamis

Stinastygg
12/10/17, 1:42 PM
#22

#21 Men hallå. Smartstore är ju som sagt  tillverkaren och "Basic" är bara en av de modeller av lådor de har…

Har tyvärr slängt etiketten som satt på lådan, men jag jobbar nära ICA Maxi där jag köpte lådan så kan gå och kolla igen vad det var för märke.

Ö&B säljer iaf förvaringsboxar från två varumärken, Smartstore och TopStore.

Novachan
12/10/17, 2:05 PM
#23

Är det någon skillnad på Smartstore och SmartStore? -  alltså olika tillverkare?

Jag har fått för mig att ÖoBs Basic och ICA Basic inte ser likadana ut och tycker inte de ser lika på bilder på nätet heller. Liknande namn men inte samma låda.

Folk som har vägarna förbi ÖoB eller ICA som säljer Basic-lådor, kan ni inte fota etiketterna?

Stinastygg
12/10/17, 4:15 PM
#24

Som sagt, fixar imorgon på ica…

Novachan
12/17/17, 8:33 PM
#25

Så nu när du har fått hem några möss, hur gjorde du med burar? Blev det plastlådor, annan typ av bur eller hade du kvar någon bur från när du hade möss tidigare?

alidaolsson
12/17/17, 8:35 PM
#26

#25
Jag har ett gäng akvarium sen tidigare och har även ett terrarium

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Tsunamis
12/18/17, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#22 Hade du bilder? 

För du verkar ha blandat ihop Basic och Home. Smartstore har inget som heter Basic men deras serie med platta lock heter Home.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
12/18/17, 8:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

ÖoB's Basic lådor. Tunn plast men slät insida, små knäppen på locket man hakar fast i lådan så den håller stängt.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
12/18/17, 8:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Claes Ohlssons 40L Modul låda nu när jag ändå postar screenshots.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
12/18/17, 9:21 AM
#30

Så länge man sätter nät på insidan av ÖoB's låda och Modul lådan så funkar de fint, ingen har blivit söndergnagd här hemma iaf för då kommer inte mössen åt någonstans att gnaga.

MvH  Tsunamis

Novachan
12/18/17, 5:45 PM
#31

Jag har satt nätet på utsidan av locket, ingen har gnagt på det (både samla och module)

Stinastygg
12/18/17, 8:25 PM
#32

Min låda har inga knäppen överhuvudtaget. Locket bara ligger löst kant i kant ovanpå lådan.

Jag har satt mitt galler på insidan av samma anledning, för att jag ville minimera risken att de skulle få lust att gnaga där. Men jag upplever inte möss som så gnagiga på det sättet. Men jag ger dem iofs ganska mycket aktivering, så de har väl bättre för sej antar jag 😂

Novachan
12/18/17, 8:52 PM
#33

Jag skulle också sätta gallret på insidan om det inte vore för att gallret har vassa kanter, vill inte att de ska komma åt det och skada sig. Hur han ni gjort så att gallret inte har vassa kanter?

Tsunamis
12/18/17, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Nu hittade jag lådan Stina pratade om! 44L för 59.90:-Lite högre än Modul om jag inte ser fel och kanterna lutar. Nä jag föredrar nog Modul faktiskt. #33 jag fäster med limpistol så alla kanter blir täckta. Lite lim gnags bort ibland men jag rengör då ytan och sätter på lite nytt lim.

MvH  Tsunamis

Annons:
Stinastygg
12/18/17, 10:17 PM
#35

#33; Har satt dit ett galler från en gammal miniduna, det har inga skarpa kanter som behöver göras något åt.
Men jag gissar att du har fyrkantsnät i taket? Isåfall förstår jag mycket väl vad du menar med vasst! På sånt nät brukar jag ta en dremel och slipa bort de små livsfarliga piggarna som blir kvar efter att man klippt i det (för jösses va många ggr man råkat ta "blodprov" på sej själv på sånt nät, ajaj!).

#34 Ja, precis den är det ja, fast jag köpte Medium 😊

Novachan
12/18/17, 10:23 PM
#36

Hur stort är galleravståndet på galler från dunaburar? (samma eller olika beroende på modell?)

Stinastygg
12/18/17, 10:25 PM
#37

På alla de jag har stött på har det varit 5 mm.

Nordanälvens
12/18/17, 11:31 PM
#38

#33 Jag klipper kanterna så långt in som möjligt så jag själv kan dra lätt med handen utan att riva mig. Det är en konstform vill jag lova! xD

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

MariaD
1/13/18, 2:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#39

Funderar på den här plastlådan, har för mig att den är 60x40, höjd 43. Bra pris! Inga kanter dom kan gnaga på. Och man kan ju andvända galler från en rasthage. Ett galler i taket, och ett på långsidan. Vad tror ni om det? Det är väl ok storlek? Den är ju högre än många andra lådor vilket gör att man kan ju bygga med leksaker på höjden.

Novachan
1/13/18, 6:26 PM
#40

#39 Storleksmässigt är det en helt okej storlek, var bara medveten om att den är mindre/smalare i botten så du har inte tillgång till samma storlek av bottenyta som måtten som anges för en plastlåda (de måste skriva måtten där plastlådan är bredast). Sen är också frågan om du har tillgång till ett ÖoB som säljer modellen, då alla ÖoB inte har alla saker som finns på deras hemsida.

Vad gäller galler från hage tror jag att det finns några som har använt (men det får personer som faktiskt gjort berätta mer om). Jag har varit inne på samma spår men ofta anges inte galleravståndet på dem, har beställt hem en och jag undrar om inte avståndet är för stort för möss och även om det inte är det att gallret är för "mjukt" så att de ändå ska lyckas töja gallret och ta sig igenom. Jag hör också gärna vad andra tycker angående att att använda hamsterhagar som galler till burar 🙂

MariaD
1/14/18, 8:13 PM
#41

Ja, jag är medveten om att lådan är mindre i.botten. alla lådor är det. Om antalet liter stämmer så rymmer den där lådan ändå mer än andra lådor med samma mått, så då tolkar jag det som andra lådor är smalare i botten eftersom dom rymmer färre antal liter.

Annons:
Novachan
1/14/18, 8:41 PM
#42

#41 Om låda x har samma mått som den jysk-basic-lådan (60x40x43) men låda x har mindre volym så  borde låda x vara smalare i botten. En modul 60 liter har nästan samma längd och bredd (1 cm mindre) som jysk-basic, som bilden visar, men är inte lika hög. Men eftersom Modul är lägre tror jag att den är mindre smal i botten jämfört med en 80-liter - det var iaf känslan jag fick när jag kollade på jysk-basic-lådan så därför valde jag bort den.  Men med en 80-lådan får man ju mer höjd för att göra hyllplan, så det är upp till en själv vad man vill ha och hur man tänkt inreda. En 80-låda kommer iaf fungera och har helt okej mått för möss att bo i.

Vet du vilka sajter som säljer galler för dunaburar? Jag hittar igen nu av någon anledning…

Upp till toppen
Annons: