Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 648 ggr
ariama
2017-12-12 12:46

Mirma, min bästa sällskapsmus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Mirma är min absolut bästa sällskapsmus i dagsläget. Dessutom den enda jag har kvar i min avel som är en riktig "amairamus".  Mycket utavel, men här har beteendet (och färgen) hängt med ändå.

Hon är otroligt rar, gillar skarpt att sitta i handen och intresserat se sig omkring på vad som händer runt omkring. På fotona lyckas hon se högst ointresserad ut, men det är hon inte irl. Hon gillar klappar och pussar, sitter still i handen fast hon är en pigg och glad mus. Trots en del spring i benen och att hon kan vara rask i vändningarna så är hon lugn och trygg. Givetvis kommer hon när jag ropar och går självmant upp i handen.

På minus ligger barbering bland systrar, samt att några av ungarna är lite väl tunna. Sedan är precis allt som tänkas kan på plus-sidan! Wops, glömde tumörerna … jag har ju tumörvirus bland mina möss, men hoppas kunna avla fram större motståndskraft med tiden.

Hon är född 7 maj-17, är chocolate/tan lh, e Morakullan´s Nellamus (siames lh) och u (Björndalens) Mi. Bakom Mi finns Björndalsmöss, Vattnadalare och TAM´s.

Annons:
ariama
2017-12-12 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ungarna är födda 1 december och pappa till ungarna (bilden) är Tsunamis Azazel, RY f 1 feb-17.

ariama
2017-12-12 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Azazel är inte sällskapsmusavlad, och hans tidigare ungar är lite skvättiga och inte särskilt sociala. Dessa ungar vet jag ju inte än.

Den jag senare vill ha in i den vidare aveln här, är Morakullans Qeturamus! En siamesgrabb som imponerar stort på mig. Han är inte bara vacker med en helt underbar typ, han är också trygg och nyfiken.  En annan trevlig tjej jag har, är Vattnadals Zebra. (Zebramjölkning är hon visst döpt till). En lite rädd och blyg tjej som ändå är social och gillar att snacka med mig. Hon är DY i en vacker röd/brandgul färg med en del sotning. Zebra på fotot.

Ja, det blev lite presentation av Björndalens möss och planer och förhoppningar. Mirma känns viktig för mig i min vidare avel, om hon nu fortsätter vara frisk och sund även i fortsättningen.

Upp till toppen
Annons: