Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 683 ggr
Mojma
2017-12-13 13:03

Denna bur?

Någon som använt sig av denna bur? Bra för mössen är den garanterat, men det jag undrar är om taket är 100% säkert, jag har 2 katter nämligen ;)

Skyline Kerry glasbur för smådjur

Annons:
Grodan
2017-12-13 14:59
#1

Tog bort bilden då det kan strida mot Copyright och la in en länk istället.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mojma
2017-12-13 15:21
#2

Okej :)

Stinastygg
2017-12-13 15:37
#3

Hade för det första inte betalt det priset för ett akvarium med galler på… 🤦‍♂️

Novachan
2017-12-13 17:37
#4

Jag tycker också det är för dyrt för ett akvarium, fast samtidigt betalar man ju för ett "lock" som passar perfekt och lär antagligen hålla och se fint ut ett bra tag. Buren är fin i sig också, alla akvarium tycker jag inte är så fina och tycker akvariumet ser mindre ut på bilden än om man kollar på bilder av folk som har postat bilder på det när det är hemma hos dem. Jag har också varit inne på den som ett alternativ tidigare och frågade kundtjänst hur det är med siliconet som gör att akvariumet sitter ihop, och allt ska sitta så att det inte kan gnagas bort vilket jag har hört möss kan göra i vanliga akvarium.

Mojma
2017-12-13 21:31
#5

Dyrt?! Jag tycker precis tvärt om, jag tycker den är väldigt billig, haha, men smaken är som baken 😂

Novachan
2017-12-13 23:17
#6

Jag vet inte hur smala sprickor katter kan ta sina tassar igenom, dom är ju fantastiska att på att ta igenom hela kroppen genom smala springor. Kanske är bättre att ha galler som är rut-nät?

Man kan ju få begagnade akvarium gratis om man frågar runt, eller för någon hundralapp - även nya. En samla 130 liter med lock kostar strax under 200 kr. Sedan finns det mindre lådor som såklart är billigare. Så i den jämförelsen är Skyline Kerry rätt dyr.

Annons:
Stinastygg
2017-12-14 05:42
#7

Min dyraste bur är ett 130 liters akvarium som jag betalade 400 kr för…

Novachan
2017-12-14 08:10
#8

Jag menade springor och inte sprickor btw, var lite trött när jag skrev.

Stinastygg
2017-12-14 12:38
#9

#8 äääh, same same 😛

Alwyn
2017-12-14 18:11
#10

Jag tycker inte alls den va dyr. Akvarium kostar mer än så när de är nya.

Stinastygg
2017-12-14 19:10
#11

#10 Ja, men ett akvarium har å andra sidan krav på sig att vara 100% vattentätt, och skall hålla för trycket av den volym vatten som ryms inuti, vilket bl.a avgör hur tjockt glaset måste vara. En glasbehållare som från början har ändamålet ganagarbur kan tillverkas med betydligt tunnare glas, annat (läs: billigare) silikon i fogarna och generellt inte samma krav på exakt noggrannhet i tillverkningen.

Slutsats: Som akvarium är det billigt, som gnagarbur är det dyrt.

Alwyn
2017-12-14 19:37
#12

Mmmm fast kolla på priserna för tex plexiglas, vilket jag antar att den består av. Svindyrt!

Stinastygg
2017-12-14 20:29
#13

#12: Det står ju klart och tydligt "väggar av glas". Då är det glas, och inte plexiglas, dvs akrylplast…

Annons:
Grodan
2017-12-14 23:13
#14

Det här är ventilerat, så det är inte direkt ett akvarium…

Jag själv skulle hellre köpa ett terrarium med öppning fram. Det går att byta ut skjutluckorna av glas mot skjutluckor i nät alt plexiglas med ventilation/nät el dyl.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2017-12-15 10:33
#15

Nä, det är inte ett akvarium eftersom det inte ska innehålla vatten.

Alwyn
2017-12-15 14:30
#16

Stinastygg jag tycker att din attityd är himla tråkig i många av dina svar. Det gäller många trådar och jag är inte ensam om att tycka det, även om det kanske inte är menat. Så var snäll och tänk dig lite för när du skriver. Tänk typ… Om någon skrev så till mig, hur skulle det kännas?

ajanki
2017-12-15 14:39
#17

Jag tycker inte heller att den är dyr! Stor med ett välgjort, bra tak.

Alwyn
2017-12-15 14:42
#18

Nej, burar brukar vara himla dyra nya, oavsett material. Håller helt med Grodan i att terrarium är att föredra dock. Gillar öppning fram samt ordentlig höjd.

Stinastygg
2017-12-15 15:51
#19

#16 Ursäkta? Var har jag haft tråkig attityd i denna tråden? För att jag rättade dig på materialet? 🤐

Alwyn
2017-12-15 19:12
#20

Du skriver på ett sätt som "fördummar" det andra skrivit ibland. Överförtydligande liksom, som att du antyder att de inte fattar någonting själva. Ta dessa två kommentarer som exempel: "Det står ju klart och tydligt "väggar av glas". Då är det glas, och inte plexiglas, dvs akrylplast…" "Nä, det är inte ett akvarium eftersom det inte ska innehålla vatten." Ser du inte själv att det är en otrevlig ton i dem? Om du inte ser det själv kan jag inte hjälpa dig se det. Men andra ser och upplever det. Jag tänker att det kan va bra att veta.

Annons:
Stinastygg
2017-12-15 20:46
#21

Att jag skrev att set står klart och tydligt var eftersom du skrev att du antog att det var plexiglas. Man behöver ju inte gissa eller anta när faktan finns i texten. Menade absolut inget otrevligt med det. Förlåt Alwyn!

Jag kan se nu hur mitt svar i #15 kan missförstås som otrevligt, men jag håller faktiskt med! Grodan skriver att det inte riktigt är ett akvarium, och jag håller med om att det inte är det, med tillägget att det inte är gjort för vatten. Men jag förstår nu att jag kunde och borde ha uttryckt det tydligare genom att kanske istället formulera mig "nej precis, det är det inte".  Förlåt Grodan!

Jag ber verkligen om ursäkt ifall jag verkar otrevlig. Det är aldrig min mening! 😕
Det här är inget nytt problem för mig - jag har fått skit i forum, på facebook etc fler ggr än jag kan räkna för att jag är otrevlig, när det inte alls har varit min intention.
Följande är absolut ingen ursäkt för att försöka rättfärdiga ett dåligt beteende; men det beror till stor del på att jag är neuropykiatriskt funktionsvarierad. Om någon vill veta diagnoser så får ni PM:a så kan jag förklara mer utförligt hur det påverkar mig, mitt agerande och mitt sätt att tänka (och inte tänka (tillräckligt)).

Alwyn
2017-12-15 22:08
#22

#21 jag tycker det är jättebra att du kan titta på det du skrivit och inse att det framstår som vasst. Det är ju en bra början! Det låter som en jobbig sits att uppfattas fel/ ha svårt att uttrycka vad man menar. Något som händer alla ibland. Jag känner inte till din diagnos, men läser gärna mer om det. Pm a gärna någon bra länk där de framställer den rätt enligt dig :)

Grodan
2017-12-18 00:39
#23

Tack Alwyn och Stinastygg för att ni är vänner och inte osams. Det hade helt klart kunnat bli problem här. 

Vi kan skapa en ny tråd om detta: https://mus.ifokus.se/discussions/5a36feb58e0e747ef2000d29-attityd-pa-mus-ifokus


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-12-18 00:43
#24

Mojma, du kan alltid lägga något tungt på gallertaket som katterna inte kan välta.

På ett stort akvarium har jag galler som djuren kan putta undan, där lägger jag cementklumpar. Jag har några söta med handtag som jag inte alls vet vad de är till egentligen. Men det går ju bra med tyngder, hantlar mm. Alt att göra någon låsanordning- fast då får man väl vara lite pysslig..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2017-12-18 14:13
#25

#24: Bra idé! Man får bara passa så det inte blir något som är FÖR tungt så glaset å alltihop pajar *skräckscenario* 😮 

Min miniduna är lite trasig där gallret sitter, och det går därför inte att säkra fast det som man ska. Jag nojar över att mössen själva ska lyckas "lyfta" gallret å  klämma sig ut genom, å har löst det genom att ställa glasburken med deras foderblandning ovanpå 👍
De är säkert inte starka nog att lyfta gallret själva men jag är hellre safe than sorry, man veeet aldrig 😐

Grodan
2017-12-19 17:17
#26

#25 mmm… man får vara försiktigt.. men här har det inte hänt på 25+ år så… (och jag är inte direkt oklantig utan ibland en rejäl fummelfia)

Dunaburar går sönder där, därför är det dåliga burar 😛Tips: släng buren och ge gallret till Alwyn… 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2017-12-19 17:18
#27

#26 åååh, jag gillar hur du tänker :D

Annons:
Grodan
2017-12-19 17:18
#28

hihi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mojma
2017-12-31 11:01
#29

Hur var det nu, nån som har använt denna bur? Med katter i huset då förstås ;)?

Upp till toppen
Annons: