Annons:
Etikettfilmer
Läst 11468 ggr
Stinastygg
12/14/17, 12:54 PM

Hur små hål kan en mus ta sig igenom?

Skojig och rätt intressant film om hur små hål en mus egentligen kan komma igenom 🙂

Tror iofs inte att musen i klippet är en Mus Musculus, det är snarare en skogsmus - Apodemus flavicollis/sylvaticus (en rätt så välgödd rackare dessutom)😛

Någon här som har gjort något liknande experiment hemma, eller blir sugen på att prova?

Annons:
Smulan,Teppo ,Candy
12/14/17, 1:12 PM
#1

Mina möss kan ta sig igenom smala ringar och ibland så brukar dom ta sig igenom gallret på buren

Novachan
12/14/17, 5:58 PM
#2

#1 Ojdå vad är det för gallerbur du använder? Är buren upphöjt-placerad?

Novachan
12/14/17, 6:09 PM
#3

Verkar som att mannen i videon vet att han får in vilda djur i sin bod/garage/förråd så är ju en vild mus, antagligen samma men inte nödvändigtvis.

Stinastygg
12/14/17, 7:02 PM
#4

#3 Ja, att det är en vild mus råder det ju inga tvivel om, det har jag ju inte sagt nåt om så där är vi rörande överens.

Men det jag skrev handlade ju om arter, inte huruvida den var tam eller inte 😉
Mus musculus, eller husmus, som är den art vi håller som husdjur, förekommer ju i mycket stort antal även i det vilda, så det är klart att det skulle kunna varit en sådan.

Men jag är 99% säker på att detta är en skogsmus (Apodemus, men om det är den stora eller lilla varianten törs jag inte säga så mycket om. Gissar dock på sylvaticus mtp jämförelsen med näbbmusen i klippet) pga utseendet:

  1. Den skarpt helvita magen (foxtecknad). Husmusen är i vilt tillstånd enfärgad, även om magen kan vara något ljusare.

  2. De stora ögonen. Husmusen har betydligt mindre ögon.

  3.  Öronen. De har en annan form och placering än husmusens öron.

ariama
12/14/17, 8:52 PM
#5

#4 Visst är det en skogsmus, med 100% säkerhet. 😃

Jag är inte sugen på att prova. Ibland har mina möss hittat något för litet hål och fått igenom huvudet men ångrat sig och haft lite jobbigt att få ut det igen. Även att få igenom höfterna kan de ibland se ut att fastna, fast de fixat det sen. Så även om de hittills klarat "för trånga hål" har det ibland kunnat se otäckt ut ett tag.

Stinastygg
12/14/17, 9:08 PM
#6

#5: Jättebra poäng! Även om de är smarta små djur och oftast vet vad de klarar och inte, så kan de göra misstag och fastna, om betet är väldigt lockande.

Hade jag genomfört experimentet med mina egna sällskapsmöss så hade jag dels inte gjort det oövervakat, utan suttit och tittat med egna ögon. Jag skulle nog också gjort en konstruktion som kan plockas isär och rädda musen om den skulle fastna.

Men är det inte också så att deras benstrukturer är lite mer "mjuka" och flexibla än våra, och att det är därför de klarar hål som ser omöjligt små ut? Framförallt bröstkorgen kan väl tryckas ihop ganska rejält, vet dock inte hur det är med t.ex bäckenet… Men det ser oftast ut som att de liksom lägger det på sidan om du förstår hur jag menar, och vrider sig in, när det är riktigt trångt för att sedan genast räta upp sig på andra sidan.

Annons:
Grodan
12/14/17, 11:11 PM
#7

Intressant.

#5 Ser du om det är liten eller stor?

Här ser man deras kärlek till jordnötssmör… Jag använder det själv för att fånga dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
12/15/17, 6:51 AM
#8

Liten eller stor skogsmus kan jag inte skilja på.

#6. Det sägs, att kan en mus bara få igenom huvudet så slinker resten med, men det jag sett själv gör att jag inte är helt säker. Å andra sidan sägs det inget om besväret. Å tredje sidan vet jag inte hur man räddar en mus som fastnat i en fast konstruktion som jag inte kan ha sönder, därför är jag försiktig med saker som har små hål, att ha i buren.

Det är ju också skillnad på runda hål och avlånga, som springor, för jag tror möss kan göra sig helt otroligt platta! Och det är nog det som menas med det som "sägs". Att de vilda mössen tar sig in genom de minsta öppningar/springor.

alidaolsson
12/15/17, 7:36 AM
#9

Intressant! Jag hade en typ dunabur en gång där det var hål bredvid luckan på buren. Där smet en ut och när hon skulle tillbaka så fastnade hon med höften. Jag fick panik när jag såg två små ben som satt och sprattlade i luften, letade fram babyolja och lyckades få igenom henne efter ett bra tags krånglande

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Stinastygg
12/15/17, 10:55 AM
#10

#7: Troligtvis liten, det andra djuret som syns i videon är ju en näbbmus, och den är ju typ större än skogsmusen. Med tanke på hur små näbbmöss är, så vore det rimligt, eller?

Däremot blir jag lite konfys då ingen av arterna förekommer i USA enligt wikipedia, och dialekten hos killen som filmar låter inte brittisk… 🤔

ariama
12/15/17, 1:40 PM
#11

Hm, då tar jag tillbaka "100%".  Jag tänkte svenskt, vilket var klantigt. Ingen aning vilka arter eller underarter som finns i andra länder.

Novachan
12/15/17, 5:01 PM
#12

Var det fler än 2 sorters djur i videon? För det mörka djuret, minns ej hur man stavar det eller översätter den till svenska, är inte en näbbmus - om de inte ser asskumma ut i USA.

Stinastygg
12/15/17, 9:08 PM
#13

#12 Han kallar den först för "mole" (mullvad) men sen säger han "shrew", som direktöversatt till svenska betyder näbbmus… Och det finns tydligen flera olika arter. Jag har heller aldrig sett nån näbbmus som ser ut som i klippet men jag vet ju inte vilken art det är jag sett, eller vilken art det är i klippet heller för den delen 🤪

Annons:
Upp till toppen
Annons: