Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1218 ggr
Novachan
12/15/17, 11:23 PM

Fuzz,: torr? skorv? svamp? ohyra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Nu hittar jag fler fel med mina möss verkar det som…

Mina lilla fuzzhane ser ut att ha tappat ett litet parti hudflik på pannan - kan vara svårt att se på bilderna. Såg detta i förrgår först men var inte så mycket då, trodde att han kanske bara tappar lite päls eftersom han är en fuzz, eller tappar bebispälsen. Kollade till honom ikväll och partiet på pannan har blivit större och nu är det konstigt "rött" på nacke/rygg, inte sår och skorpor som min hane som antagligen har problem med skabbkvalster. En liiiiten sårskorpa på vänster sida av pannan men det är knappt att det syns. Annars inga sår eller skorpor. Huden ser och känns torr ut tycker jag. Jag har tyckt att han har känt lite torr i nacken tidigare men har inte sett något, har tänkt att det kanske känns så på fuzz beroende på hur lång pälsen är… Har sökt en del info under kvällen men inte hittat något än så tänker om några av er som är vakna senare än jag kanske vet vad det är? Eller kan hjälpa mig att söka info? Finns det något sådant här som är vanligt hos fuzz? Är han bara torr eller är det något annat? Och om han nu bara är torr ska jag smörja in honom med något? Ska se om jag kan rådgöra med någon veterinär imorgon men är rädd att det kanske är svårare på helgen…

Ja, han har ett svart och ett rött öga :)

Han är född den 29/9 i år, bor i egen bur och har inte varit i direktkontakt med min hane med ohyra. Den enda indirekt kontakten han kan ha haft är att jag tar på foderkärl som jag använder för alla möss och sedan tar på honom, men oftast gör jag tvärtom för att minska denna risk så är snarare ta i foderkärl-->ta i bur och burlock--> ta på honom. Han har, liksom alla mina möss fått Stronghold för lite mer än 1 vecka sedan.

Annons:
Tsunamis
12/16/17, 8:02 PM
#1

MvH  Tsunamis

ajanki
12/16/17, 8:28 PM
#2

Ja jag tänkte också direkt på staffsår ! Hoppas det går bra!

Novachan
12/16/17, 9:55 PM
#3

Är svårt att få bra bilder på åkomman… Men allt känns och ser torrt ut, inte blött som artikeln beskriver. Men det kanske ser och känns så i början… Är detta mer vanligt hos fuzz? Kan möss få någon form av utslag av Stronghold? - om ni vet av erfarenhet, ska se vad jag kan läsa själv om produkten.

Veterinären jag var hos förra gången är inte tillgänglig förren på måndag… Finns det ett sorts 1177 man kan ringa för djur? Eller annan djurrådgivning man kan få på telefon?

Ska testa att ge jordnötssmör som artikeln tipsar om! Och se om jag kan göra något annorlunda med övriga kosten

Novachan
12/17/17, 11:48 AM
#4

Idag kan jag se 2-3 små skorpor på rygg/nacke. Kan tydligare också se att han verkar fjälla, lite tjockare fjäll typ, så lite åt skorv hållet. Och mer päls i nacken har tappat, men alla partier där päls nu är borta ser rätt fin ut, bara naket liksom.

Novachan
12/17/17, 5:06 PM
#5

Jag funderar på att testa att smörja in de torra områdena med något, kanske inte kan stoppa vad han nu har problem med jag tror inte att det lär förvärra det. Har kollat på Tassalva och Aptus Derma Gel (lite dyrare men den ska motverka bakterier och svamp).

Är det någon som har bilder eller vet hur möss med svamp ser ut?

Grodan
12/18/17, 12:22 AM
#6

Aloe Vera är det bästa mot vanliga hudbesvär, typ torr hud och eksem. Fast det är sällsynt att möss har sådant, utan det brukar vara ohyra eller staffar. Till och med svamp är relativt ovanligt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
12/18/17, 8:25 AM
#7

Är ju skönt att veta att svamp inte är så vanligt då det låter som ett jobbigt besvär, samtidigt inte bra att det är ovanligt för då är det svårare att upptäcka det på en mus som har (om detta inte syns väldigt tydligt, skillnad från andra besvär).

Staffar är ju bakterier så är därför jag tänkte att Aptus Derma Gel kanske skulle kunna vara något, återfuktande är mer ett plus. Ska kolla på apotek om produkten idag och se vad farmaceuter vet om produkten.

Aloe Vera har jag också läst mig till i detta forum kan vara något för hudbesvär, men inte fått klart för mig vilka produkter. Förslag?

Grodan
12/19/17, 5:23 PM
#8

Jag tror inte det är början till staffsår heller, men… funderar… flera av dina ensamma hanar har hudproblem…

Stonghold borde haft ihjäl allt levande för länge sedan, du borde se resultat.

Ren aloevera är alltid bäst. Ta en bit blomma och ha på huden… Det ska då vara en ätlig och ogiftig sort.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/19/17, 10:25 PM
#9

2 av 4 hanar har hudproblem :/ Känns som alla borde bo med nataler för extra putsning som kanske kan hjälpa lite, men är rädd för att skaffa för många djur samtidigt om jag skaffar nataler nu, iaf om det ska vara 2 st var till alla hanar. Om/När jag skaffar nataler så vill jag få dem så sällskapliga som möjligt, vilket betyder ge dem mycket tid, men jag vill inte ta tid ifrån mina nuvarande möss… Så vet inte riktigt hur jag ska göra… Har funderat på om jag skulle skaffa nataler till en hane men kan inte bestämma vem, speciellt nu när två har hudproblem.

Var iväg med pöjken på bilden (Tridrick) till veterinären och han tror att det är klåda-biverkning av Stronghold. Fick Locoid (kortison) utskrivet på recept som jag ska börja behandla med imorgon. Ska försöka ta bilder om  jag kan på hur han ser ut innan och under behandling (nu har han flera småsår/skorpor för att han kliar sig så mycket)

Alwyn
12/20/17, 9:48 AM
#10

Jag tycker du ska vänta tills alla är symptomfria innan du skaffar fler men absolut en fin tanke inför framtiden, om du har plats till det.

Novachan
12/20/17, 6:30 PM
#11

Precis, tänker samma att hanmössen borde vara friska innan nataler ska bo med dem. Så onödigt att göra natalerna sjuka också…skulle vara som att jag offrar natalerna för hanmusen/hanmössen… Plats har jag fortfarande gott om (om natalerna är okej med att bo i burar tänkta för möss), men inte tid - eller jag tycker iaf att jag inte kan ge dem den tiden jag skulle vilja ge dem om jag skulle skaffa fler djur.

Alwyn
12/20/17, 10:15 PM
#12

Hur mycket tid ger du mössen i dagsläget då, på ett ungefär, per dag? Vad gör ni då? :-)

Novachan
12/20/17, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Bilder innan påbörjad Locoid 0, 1%-behandling (kutan lösning). Droppade lite på panna och nacke, dräkte tops och försökte blöta ner den ytan som var irriterad. Kunde nu se att huden mellan öra och ögon var irriterad. Han gick med förvånadsvärt bra på att bli behandlad där men gillade inte bakom öron, nacke, rygg. Har förmodligen mindre hår på områdena än vad som syns på bild, men nu har han tydliga små sår. Så som sagt, Dag 1 för behandling!

Annons:
Novachan
12/20/17, 10:47 PM
#14

Nehepp, blev tydligen bara en bild, var iaf den bild man närmat kan se problemen. Eksem (klåda) stämmer bra in som diagnos på hur det ser ut i verkligheten när jag jämför med bilder på människor med eksembesvär.

Novachan
12/21/17, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#15

Dag 2: Så här ser han ut efter 1 behandling, inte så stor skillnad från igår men han har lite mindre småsår/skorpor i nacken. (Obs jag fotar innan jag påbörjar dagens behandling)

Har lite svårt att behandla hans hals, tips på hur jag kan hålla honom?

Grodan
12/22/17, 5:54 PM
#16

#15 Du får massera in mjukt och försiktigt, precis som om du putsat och tvättar hans päls… alt tar krämen på en tops…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/22/17, 6:45 PM
#17

#12 Ingen aning hur mycket tid jag umgås med dem. Umgås inte med alla lika mycket varje dag utan bli mer fokus på vissa en dag och fokus på andra nästa dag. Men umgås med alla minst 1-2 gånger per dag allt ifrån (per tillfälle) några minuter till 1-2 timmar. Umgås med dem oftare ju mer jag är hemma, men det är ju inte så konstigt. När jag bara hade 2 möss i början så gullade jag med dem i 2-3 timmar i sträck en kväll tills mössen började bli trötta och gick och la sig, det var då jag insåg att jag förmodligen behövde fler möss annars blir de kanske trötta på mig xD

Dock tittar jag till alla mössen i sina burar (6 st) flera gånger om dagen.

#16 Är typ så som jag gör (eller försöker göra); droppar någon droppe lösning på nacke och början av rygg och masserar in med blöt tops, resterande delar masserar jag inte med blöt tops (alltså med lösningen). Locoid kutan lösning är ingen kräm utan är som vatten. Jag är lite rädd för att hålla honom i nacken för att nå halsen bra. Har än så länge hållit honom i ena handen och försöker "lyfta upp" han huvud pyttelite med pekfingret på samma hand och med andra handen nå stället med tops, men han är bra på att stöta bort topsen med framtassarna…. så jag vet knappt om jag hunnit nå huden innan han puttat ifrån topsen.

Grodan
12/23/17, 12:42 PM
#18

#17 Då får du ta tag i nackskinnet medans du duttar med tops. Tar du tag i nackskinnet rekommenderar jag inte några fingrar framför hans mun - möss kan bita tag i saker framför deras mun när de är fasthållna så… - utan att du duttar med tops.

Så du får börja med att topsa in halsen/bogen/bringan genom att hålla i nackskinnet.  Sen kan du smörja in hals o nacke.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/23/17, 1:57 PM
#19

#18 Misstänkte att det är så jag måste göra, har/är lite orolig för att göra illa honom genom att hålla i nackskinnet eftersom den är om den är… Även fast han inte har bitit mig än så finns risken där såklart…

Igårkväll efter att jag hade behandlat honom och satt honom tillbaka i buren så skulle jag ta hans matskål för att fylla på med ny mat. Men han ville förvånansvärt upp till mig direkt - trodde han skulle vara lite irriterad på mig eftersom han inte tycker om behandlingen. Han ville inte ens ha sin mjölmaskbelöning. Så jag tog upp honom och kelade en massa med honom. Försökte sätta ner honom efter kelstunden men han vägrade att hoppa ner från handen, bara vände och försökte klättra lätt på armen - inget som han har gjort tidigare utan hoppar hellre ner och sedan kanske upp igen. Så jag lät honom vara hos mig; gå runt i famnen, gå innanför kofta, klättra upp på axel och så, dock ville han inte bli klappad så mycket längre men han ville bestämt fortfarande vara hos mig (försökte sätta ner honom i buren flera gånger men han ville inte ner). Så jag satt framför datorn kollade tv-serie men Tridrick i ca. 2 timmar! Trots att jag hade tänkt lägga mig direkt efter behandlingen och blev väldigt hungrig - inte bra att gå på tom mage med mina magproblem men jag gjorde det för hans skull. Han gick något motvilligt med på att gå ner i buren efter att han bajsade på mig (jag sätter ner möss direkt om de kissat eller bajsat på mig). Jag tror att han ibland råkar klia sig för mycket så att han får ont för att han piper till då, men inte att han har ont hela tiden. Detta började igår (innan behandling) och jag kan tänka mig att han ville ha lite tröst…

Om han visar att han har ont hela tiden så ser jag ju självklart till att han inte ska behöva lida mer, men nu när det är så mycket ledigheter framöver vet jag inte hur lätt det är att få tag i någon som kan avliva. Så därför ber jag om någon av er kunniga personer här kan PM:a mig humana avlivningsmetoder om jag i värsta fall behöver göra det själv… Jag vill inte vara den som avlivar mina möss men om jag måste så gör jag det för deras skull.

Novachan
12/23/17, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

Dag 3: Han ser mer sårig ut, hoppas att behandlingen börjar hjälpa mot klådan snart så att han slutar klia sönder sig…

Annons:
Novachan
12/24/17, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Dag 4: Lika illa som dag 3…

Alwyn
12/24/17, 9:01 PM
#22

Låter hårt, men jag skulle välja att ta bort dem om behandling inte funkade. Kan ju ligga genetiskt med. Beklagar.

Novachan
12/24/17, 9:34 PM
#23

#23 Menar du mina möss som rosslar eller hanen med klåda som är visas på bilderna i denna tråd? Och menar du avliva Tridrick (hanen på bilderna) nu eller om avslutad behandling inte gett effekt? Det är något jag överväger, i båda fallen… Hjärtat vill både låta dem leva för att jag älskar dem (fortsätta behandla med medicin och/eller kost) men samtidigt vill jag inte att de ska lida om de nu faktiskt gör det… - har antagligen svårare att bedöma eftersom jag inte har haft möss tidigare. Jag är lite arg på mig själv att jag inte fick tag i veterinär tidigare för Tridrick så att jag kunde börjat behandlingen när det inte såg så illa ut - som det gjorde igår och förrgår (Har inte kollat till honom ordentligt än idag men ska göra det strax.

Novachan
12/25/17, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Dag 5: Ser inte lovande ut… fick till en bra närbild på de värsta såren. Men han har inte pipit till (av smärta?) som tidigare under dagen (jag var hemma över jul). Vet ej när behandlingen ska ge effekt… Det är nu dags för nedtrappning efter 5:te behandlingen (varannan dag i 4 dagar)

Persilade
12/25/17, 5:35 PM
#25

Liten 😕

Alwyn
12/25/17, 6:28 PM
#26

Jag menade hanen. Att låta somna in nu, så fort som möjligt. På bilderna ser man att han lider. Beklagar

Tsunamis
12/26/17, 10:07 AM
#27

Staffsår och ingenting annat, som sagt… ja han ser ut att ha blossat upp fullkomplig man kan bara lindra symtomen men det blir värre i perioder. Jag skulle avlivat tyvärr. 

Staffbakterier har alla på huden men det är något slags genfel som ger dessa vätskande sår som inte försvinner och det är vanligast att just hanar får det.

MvH  Tsunamis

Annons:
Grodan
12/26/17, 3:22 PM
#28

Trist att se att det blivit värre. 

Återigen en väldigt tråkig sådan här historia. Det finns en sista chans och det är att 

  • omedelbart sluta med all medicin

  • boosta immunförsvaret med massa omegafetter. Nötter och lax. Jordnötssmör (utan socker) kan göra underverk, faktiskt! (fast du skrev tidigt att du skulle prova det, har du fortsatt med det?)

Tyvärr är nog musen sjuk på annat sätt och detta bara ett sekundär symtom, men vi kan hoppas lite till.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/26/17, 8:08 PM
#29

Klådan kan ju ha skapat staffsår men är inte nödvändigtvis det han hade från börjat (såren kan ha uppkommit av att han har kliat sig för mycket). Inga av hans sår är blöta, allt är tvärtom - väldigt torrt. Veterinären tror inte att han är sjuk på annat sätt från början utan att hans problem är orsakad av behandlingen av stronghold - en biverkan av behandlingen. Hans fjällande som jag nämnde i början stämmer in på den diagnosen, vet ej om det är något som sker vid staffsår(?)

Jag kan inte sluta med medicinen tvärt eftersom det är en medicin som måste avvänjas - den processen är nu påbörjad. Tror inte att det är medicinen som gör honom värre utan snarare att den inte hjälper och därför fortsatt klåda och kliande = mer sår. Alla mössen får jordnötssmör, men jag vet inte vad jag ska ge dem för extra nötter(?). Har varit restriktiv med nötter tidigare då jag inte vill ge dem för mycket fett. Har senaste tiden gett dem någon brödbit (glutenfritt) med mjölkfri smör (berikad på A och D vitamin), broccoli och ärtor. (Glutenfria grejer brukar vara berikade med diverse vitaminer)

Efter de senaste behandlingstillfällen sätter jag mig ner med honom ca. 1 timme mer eller mindre och kelar med honom. Så fort jag ser att han vill klia sig på de ställen med klåda försöker jag kan klia honom istället med fingret - som antagligen är skonsammare än tassar med klor. Det blir en hel del knaster med tänderna ❤️

Möss som mår dålig, ont eller sjuka, brukar de fortfarande knastra med tänderna trots sina åkommor? Är de så pass bra att dölja att det är något fel på dem?

Upp till toppen
Annons: