Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 2510 ggr
alidaolsson
2017-12-16 18:44

Har jag gjort något fel?

Hej!
Sen jag började leta möss så har det känts som att de flesta uppfödare har tyckt illa om mig och flera stycken har struntat i att svara på mina frågor. Jag försöker komma igång och vill jättegärna ha kontakt med andra uppfödare som kan hjälpa mig och lära mig mer, men alla vänder bara ryggen. Förstår inte varför? Om någon skulle kunna förklara vad jag gör för fel så skulle jag kunna ändra på mig.
Den enda som har varit positiv och hjälpsam är Anette.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Alwyn
2017-12-16 18:52
#1

Jag kan bara svara för hur jag själv tänkt när du dök upp. Vet inte om de tänker detsamma, det är inget jag diskuterat med någon. Men jag gillar att vara ärlig. Kan du ta det utan att bli arg och ledsen, är frågan? Vill du verkligen veta?

Tsunamis
2017-12-16 19:56
#2

Jag kan vara ärlig att säga att jag vet inte vem du är, för mig är du ny i SVEMUS (välkommen förresten) och därför är du inte mitt förstahandsval när jag säljer avelsdjur. Det är inget personligt alls utan jag vill snarare bilda mig en uppfattning om dig först. Det var dumt att mig att inte säga så i PM utan lämna dem osvarade så det var inte taktfullt av mig, ledsen för det. 

Att börja avla direkt från start inom föreningsvärlden får folk att dra öronen åt sig. Det är inte unikt bland musfolk utan det finns i de flesta djurhobbies. Det spelar ingen roll att du avlat kaniner (för det var det va?) de kan tom. ha varit riktigt vinstrika kaniner, bra hoppkaniner eller utrevliga sällskapskaniner de flesta som föder upp möss och andra smådjur har inte en kaninuppfödning vid sidan av så de två grupperna mixar sig liksom inte så ofta direkt. Så tänk på att de flesta du kontaktar vet alltså inte alls vem du är. Bestämma träff för att köpa djur till sällskap kan räcka för att folk ska få en uppfattning om dig så det kanske vore något? Det kan ändras till att den uppfödaren även rekommenderar dem (eller några andra) till avel för denne tyckte du är kunnig.  

Jag har gjort exakt samma som du när jag började,  gick fram för hårt. Jag kommer från en familj som fött upp hundar hela mitt liv och lite till och där fanns även en kattuppfödning och höns.  Så då kan man ju uppfödning eller hur? Nope! Allt är inte likadant på olika djurslag.

Väldigt många har fått gå en rejäl uppförsbacke när de börjat men ha tålamod så tinar folk upp i slutändan! Inga dörrar är stängda för evigt.  Kom igen om någon månad eller två så folk kan se vem du är och hur kunnig du är. Mentorskap är vanligt bland djuruppfödare vid de tillfällen man vill hjälpa någon som är ny men då ska den andra uppfödaren också ha den tiden att kunna avsätta. Jag har inte det tyvärr, jag vill jättegärna lära alla som vill kunna smådjursuppfödning men mitt schema är schmockfullt med jobb, djuren och annat socialt liv.

MvH  Tsunamis

Alwyn
2017-12-16 20:18
#3

Så sant som Tsunamis säger. Ha inte så bråttom och ge det tid. Nu har inte du kontaktat mig för att köpa djur men om du hade gjort det skulle även jag ha avstått. När någon ny dyker upp som man inte känner till, bildar man sig en uppfattning av det lilla man ser. Det jag reagerat på är att du, så fort du dök upp, skulle börja avla. Och att du ville ha en massa olika möss i diverse olika varianter. Varianterna va det viktigaste. Stamtavla va inte helt tvunget. Du nämnde inte ens något om hälsa och temperament, eller livslängd mm. Utifrån dina inlägg får inte jag känslan av att djuren är individer som du vill knyta an till (även om de absolut kan vara fel intryck). För mig är sådant viktigt. En annan sak är att du inte söker upp information själv. Letar inte ens utan frågar direkt istället. Intrycket där blir att du antingen inte orkar leta svaren själv eller att du inte kan leta fakta själv. Båda lika illa. Det kan låta hårt men när det kommer till djurköpare är jag stenhård och vet att flera andra är lika dana. Man vill få en positiv bild av köparen, det är ju små liv det handlar om. De är värda ett så bra liv som möjligt, och som uppfödare har man ett stort ansvar att de hamnar rätt. Sen kan jag tänka mig att vissa uppfödare inte vill att deras linjer ska användas hej vilt av nykomlingar. Så om du känner att mitt intryck är fel, låt oss lära känna dig lite bättre. Berätta mer om vad du vill med mössen, med din uppfödning. Hur ser planerna ut. Vad ska du satsa på? I vilken omfattning?

ajanki
2017-12-16 20:26
#4

Ja det är sant både det Tsunamis och Alwyn skriver. Jag fick samma uppfattning om dig, men såg även en positiv sida hos dig och därför fick du köpa av mig. Jag vet hur svårt det är i början och jag vet hur smådjursfolk ofta är (ursäkta uttrycket men dom är väldigt jobbiga) Jag märker att du vill lära dig och jag ställer gärna upp som mentor för dig. Jag är glad att jag sålde möss till dig! När jag var helt nybörjare och köpte mina första möss så hjälpte Grodan mig, hon sålde jättefina och trevliga möss till mig trots att jag var helt grön och ville föda upp. Bättre mentor än henne kan man inte ha! Nu ska jag hjälpa dig om du vill ❤

alidaolsson
2017-12-16 20:28
#5

#1 Jag vill veta, ja.

#2 Jag kan förstå att man vill veta mer om personen man säljer till, men då kan man väl bara fråga det man undrar över? Jag har försökt presentera mig så gott jag kan, men ändå blir jag utstött. Om det är såhär för alla nya uppfödare så förstår jag varför det inte finns så många som föder upp möss i Sverige.

Att jag är ny i Svemus beror just på att jag tänkt börja avla, skulle jag inte avlat så skulle jag inte gått med där. Jag har haft möss förut men då fanns det ingen anledning för mig att gå med i Svemus.

Att jag nämnde att jag fött upp kaniner var mer för att försöka berätta vem jag är och att jag är intresserad utav uppfödningar.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Tsunamis
2017-12-16 20:40
#6

#5 Jag ställer nogranna frågor rörande avel när jag vill och kan inleda ett mentorskap. Annars säger jag nej eller ber personen kolla med uppfödare X, Y, Z. Nu vet jag att du redan kollat med många uppfödare  så tips om andra uppfödare var inte något du behövde. 

Jag ställde inte frågor till dig dels pga tidsbrist och dels hur du svarade på just sånna frågor ställda av en annan uppfödare i  Göteborg. Jag kallar det inte väldigt jobbigt  att folk lyssnar på sina bekanta vad de har att säga om bemötanden det haft men det är jag det. Ett mentorskap är lika mycket för säljarens trygghet precis som för köparens fördel bara så du vet.

Och som jag redan sagt det här är ingenting unikt med folk som pysslar med möss så det är bara till din nackdel att du målar upp det så.

MvH  Tsunamis

Annons:
alidaolsson
2017-12-16 20:46
#7

#3 Jag har läst massor, men ville också diskutera vissa saker.
Stamtavla är viktigt för mig, därför jag hört av mig till er uppfödare inom Svemus. Jag förutsatte att mössen från svemus uppfödare ska vara trevliga i temperamentet och ha god hälsa.

Djuren är absolut individer jag vill knyta an till, tycker det är väldigt viktigt med ett starkt band. Har funderat på att börja klickerträna dem, men vill lära känna de bättre först.

Jag vill först och främst självklart satsa på hälsa och temperament, även livslängd. Sen är det satin som är pälstypen jag vill få fram. Teckningar lite blandat men helst tricolor, brindle och splash. Jag kommer inte fokusera på teckning särskilt mycket, utan för mig är det viktiga att det är en frisk och trevlig mus.

#4 Bästa du ❤️

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ajanki
2017-12-16 20:50
#8

#6 Har aldrig sagt att det är väldigt dumt att lyssna på andra uppfödare. Men vi är alla nybörjare i början och jag tycker att många smådjursfolk i forum, grupper och liknande är alldeles för mycket på folk och rättar dom hela tiden. Jag tycker musfolket är trevliga och ofta hjälper nybörjare bra.

alidaolsson
2017-12-16 21:43
#9

#6 Vilken uppfödare i Göteborg? Minns inte att jag fått några såna frågor.
Målar upp vadå? Nu hänger jag inte med alls

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Novachan
2017-12-16 23:46
#10

Jag är inte musuppfödare men har fått samma känsla som ovanstående personer har beskrivit om vad som har syns på forumet. MEN jag vet samtidigt inte hur mycket man vill skriva vad gäller sin planerade avel öppet på forumet (även om jag och andra skulle kunna tycka det vore kul och lärorikt att läsa) eller vad du har berättat i PM:s. Det är i allmänhet lätt att missa att berätta saker om sig själv för andra och att det kan känna så självklara. Exempelvis kan jag tänka mig att många planerande uppfödare tänker avla  på bl.a. temperament och hälsa, men om man inte nämner det så vet man det ju inte säkert. Man kan heller inte räkna med att folk kommer fråga en om vissa frågor som de behöver veta, det du skriver ger ju ett första intryck och har ju resulterat i obesvarade PM:s… Skriv så mycket info du bara kan om dig själv och "svara" på frågor du tror att de skulle kunna ställa om dig eller borde vilja veta - behöver ju som sagt inte berätta allt detta för alla i forumet.

Tycker också det är bra och på sätt och vis modigt av dig att ta upp detta i en tråd, du (är/)lär ju inte vara ensam om att råka på detta så är bra för andra att kunna läsa om detta och lära sig.

Stinastygg
2017-12-17 00:40
#11

Det enda jag kan tillägga är att jag håller med Alwyn ang det där med att söka fakta…

Sedan så vill jag också - till ditt försvar TS - tillägga att jag förstår att det är väldigt otrevligt att mötas av kalla handen!
Får man en förfrågan och inte är intresserad så tycker jag man kan lägga en minut på att skriva ett svar och säga det, och gärna även varför.
"Netikett" kallas det, fick jag lära mig i gymnasiet för typ 15 år sen - dvs att som minst bekräfta att man iallafall har läst ett mottaget meddelande/mail etc. "ok", "tack men nejtack" eller "jag har dåligt om tid just nu, svarar senare". Nånting!

Tystnad - inget svar överhuvudtaget - är vansinnigt oartigt och i det här fallet kan jag tycka även oproffsigt, i egenskap av etablerad uppfödare företrädande SVEMUS. Förutsatt att personen har läst dvs. Den som inte ännu hunnit läsa ett inkommet meddelande bär förstås ingen "skuld".

Nordanälvens
2017-12-17 00:42
#12

Jag har valt att inte sälja till dig då jag inte fått ett bra första intryck. Är väldigt mån om mina djur, de ska ha det bra och bli väl omhändertagna. Det känns inte superbra när någon frågar efter möss att avla på utan att verka intresserad av hur hälsan och temperamenten är på djuren. Att börja från 0 möss till direkt avel känns inte heller bra för mig. Som redan nämnts känns det som du frågar innan du försöker ta reda på saker själv. För mig känns det skumt. Även att du vill ha alla möjliga varianter känns skumt. När det gäller uppfödning är jag ännu mer noggrann vem och varför jag säljer till. Jag vill ha god kommunikation med mina köpare och ”uppfödarkollegor”. Säljer enbart eventuella avelsdjur till uppfödare jag känner tillräckligt väl. Det går inte heller att säga om en mus passar till avel när musen bara är barn, så det är extremt viktigt att uppfödaren inte använder alla inköpta eller egenuppfödda möss i avel bara för att de var menade att användas i avel. Kaninuppfödning säger mig ingenting. Eller, uppfödning av vilken art som helst säger mig ingenting. Förutom när det gäller möss om det är möss det handlar om. Respekt, empati, kunskap och omtanke om djuren kräver jag av alla mina köpare. Tyvärr har jag inte fått det intrycket av dig. Det är jag som är den andra uppfödaren i Göteborg btw.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ajanki
2017-12-17 10:28
#13

Självklart måste alla få välja köpare själva, det är en rätt vi alla har!

Och att du Tsunamis inte säljer de svåravlade, nya varianterna till nybörjare tycker jag är jättebra!

Jag tex. skulle ALDRIG sälja till en skola! Hellre då till en blyg tjej som älskar möss och vill börja föda upp, då vill jag hjälpa henne att börja med bra djur så hon inte köper från djuraffär.

Jag lånar dessutom ut hanar till nybörjare som inte har haft nån kull, samma där, jag vill vara snäll och hjälpa till. Inte stjälpa!

Nej, nu är jag så ledsen och besviken på många musfolk så jag skriver inget mer.

Annons:
Alwyn
2017-12-17 12:11
#14

ajanki du är en fin människa som väljer att fokusera på det fina du ser i TS, och hjälpa henne. Om hon får din hjälp och lyssnar på dina råd kommer det säkert att gå bra. Jag tycker det är tråkigt att du blir besviken på musfolket, när det är så tydligt vad som har "skrämt upp oss" (ny som vill ha en massa möss och varianter på en gång från olika håll. Brådska, alla på en gång. Inga kommentarer om hälsa och temperament förens nu) och att vi skyggar undan. TS frågar ju tydligt varför här, vilket jag tycker är BRA! Vi svarar. Då känner jag att man ger möjligheten att vända allt, genom att lyssna och ha lite förståelse. Kanske göra nya trådar som förklarar hur man tänker och planerar. Vad ska vi annars göra? Min uppfattning om någon är aldrig huggen i sten. Den kan helt klart ändras med tiden. Jag vill inget hellre än kunna hjälpa andra som brinner för djur. Men bara om jag känner att det är någon som har vettiga värderingar. Vilket TS kan ha men då råkat missa att föra fram dem, vilket är sorgligt.

ajanki
2017-12-17 12:38
#15

Nu låser jag denna tråd. Skriv till mig om det är nåt ni undrar över.

Grodan
2017-12-18 01:32
#16

#4 Hjärta

#15 Andas ❤️

Jag vill inte ha låsta trådar. alidaolsson vill veta, så då tycker jag det är helt ok att skriva här. (Och Alwyn frågade så fint i #1. ) Givetvis inom ramarna för vett och etikett. (om nu inte alidaolsson ändrat sig och vill ha tråden låst…)

Jag tycker att det är intressant det ni skriver. Det är många nya och unga människor i musvärlden idag och jag om någon behöver förstå vad ni pysslar med.

Man måste få säga till och ifrån och få förklarat varför. Trots att det gör ont och ibland känns jobbigt. 

Och utstött eller ej välkommen kan man känna sig precis när som helst, även när man varit medlem i 10 år.

Jag välkomnar alla att pyssla med möss. Givetvis varnar jag för att skaffa för många på en gång och för bakterier. Jag varnar noga för det som händer när de plötsligt alla blir sjuka och man har för många burar och allt blir så himla jobbigt. När de dör… sorgen… Det är viktigt att veta att man inte är ensam då. För det är man verkligen inte.

---

Min egen uppfattning om dig, alidaolsson. Jag tyckte det var intressant att Dalarna skulle få musuppfödare. Och när jag såg att du väldigt snabbt även blev medlem i SVEMUS blev jag väldigt glad. Då kändes det seriöst och ärligt.

Eftersom jag inte haft något intressant att sälja dig har jag inte haft någon personlig kontakt så mer kan jag ju inte tycka och tänka egentligen. Jag brukar vara grundlig med att förhöra mig om vad personen tänkt avla osv och ev kanske också prata i telefon - eftersom det går snabbare att sköta snack på tele. Många frågor skall avhandlas och tro det eller ej, men det går på bara några minuter i telefon medans det kan ta mycket mycket längre tid per mail, pm eller chat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2017-12-18 09:43
#17

Jag tycker det är bra att tråden låstes upp, om Alida samtycker. Jag vill nämligen säga att jag nu har fått ett helt nytt intryck. Det är stor skillnad på att prata privat och att bilda sig en uppfattning från inlägg på ett forum. Det finns många som har svårt att uttrycka sig på nätet, få fram det man vill, bli förstådd. Från och med nu kommer i alla fall jag, att fråga personer direkt i pm, om de saker som oroar mig istället för att anta ditt eller datt. Jag skulle absolut sälja djur till TS, utifrån det jag vet nu.

Stinastygg
2017-12-18 13:15
#18

Mycket bra att tråden låstes upp, jag tycker inte heller att det känns trevligt med låsta trådar.

Väldigt bra skrivet #16! 👍

#17 roligt att höra! Det är alltid så himla fint när något som först skurit sig illa  och varit negativt mellan människor pga en taskig start kan vändas till något positivt och en god relation!
Jag har själv varit med om att gå från att vara avig mot människor till att uppskatta dem mycket. Ovänner som blivit goda vänner t.o.m!
Det ger hopp om mänskligheten, litegrann! 😊Jättebra att du även skriver hur du ändrat dig här i tråden Alwyn, så kanske fler vågar närma sig TS igen och få ett bättre intryck av henne! 🌺

Till dig AlidaOlsson:
Jag om nån vet (som jag nämnt i en tidigare tråd) hur det är att göra mig "ovänner" på nätet helt i onödan genom att ofrivilligt pga bristande eftertanke och självinsikt ge ett kasst första intryck, och har fått jobba mycket på det i många år. Jag har med tiden lärt mig uppskatta att få konstruktiv kritik och försöker så gott jag kan att inte ta åt mig personligen och bli ledsen, utan helt enkelt ta till mig det som nyttig erfarenhet, ökad kännedom om mig själv och använda det för att kunna göra bättre nästa gång.
Så länge ingen framför det på ett downright otrevligt sätt förstås, med svordomar och tillmälen o.dyl. - då är det klart att vem som helst blir ledsen och med all rätt!
Men att bara få beskrivet för sig rätt upp å ner hur folk uppfattar en, på gott o ont, det är bara att försöka se det som något bra och hjälpsamt för dig själv. Det tro jag också att du försöker göra, eftersom du frågade så modigt och uppriktigt i en öppen tråd vad du har gjort för fel! 

Kramar till dig (om du vill!) och ett stort lycka till med dina möss och hoppas att du stannar här med oss på iFokus, trivs bra i fortsättningen och delar med dig av mössen och din resa med dem! ❤️

Tsunamis
2017-12-18 14:35
#19

#9 För att svara på din fråga du får det att låta som om alla musfolk är emot dig eller kanske mig i synnerhet eftersom jag är så pass ärlig att svara dig öppet i ett forum. 

Jag som har hållit på med smådjur länge kan meddela att musfolk är bland den snällaste grupp människor som håller på med djur. Det är nog inte ditt intryck just nu men det glöms fort och folk öppnar dörrarna väldigt snart igen. Sneglar du på att bli uppfödare inom hamster, råtta, fågel eller katt & hund kan jag avråda det starkt för dina nervers skull för där blir man sågad vid fotknölarna om man ens andas ett snedsteg Tyst

Jag tycker ju också PM förtjänar svar som stina nämnde ovan. Du kan inte veta att jag svarar på 20-50 talet mail på jobbet varje dag samt 8-10 PM och mail privat rörande djur och uppfödningen vilket innebär att de får ofta ligga tills jag har tid och ork. För energi har jag inte varje dag. Men ja det är så jag har det och tiden räcker inte till allting. 

Jag kan tänka mig att andra uppfödare har det likadant med jobb, annat privatliv och djurvård så att folk inte svarar inom ett par timmar utan det kan ta ett dygn eller två tycker i alla fall jag är rimligt.

MvH  Tsunamis

Stinastygg
2017-12-18 14:49
#20

#9: Väl talat Tsunamis! Framförallt det du skriver om den tid det tar innan man får svar på ett PM. Jag brukar ge det iallafall en vecka innan jag börjar tolka det som att personen nog inte vill svara mig alls… Det går inte riktigt att förvänta sig att alla användare är aktiva på forumet 99% av sin vakna tid. Dessutom kan det kanske ta ett tag att formulera ett genomtänkt svar som man är nöjd med, innan man skickar iväg det. Särskilt om det PM man fått innehåller många frågor.

Annons:
Upp till toppen
Annons: