Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 1006 ggr
Grodan
12/18/17, 1:34 AM

Hur blev du bemött?

Hur blev du bemött som nybörjare inom musvärlden?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
12/18/17, 1:36 AM
#1

När jag blev medlem i SVEMUS 1988 så blev jag så varmt välkomnad av Gunvor att det kändes som en stor varm kram. Så ser jag tillbaka på det. En stor varm och röd kram kantad av hjärtan…

Här på mus-ifokus har jag också blivit välbemött och hoppas innerligt att jag själv välkomnat Er alla precis så som jag själv blev välkomnad in i musvärlden, men inser förstås att internet inte kan göra samma sak idag som ett IRL välkomnande…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
12/18/17, 1:49 AM
#2

Jag inser att de som kryssar i Dåligt inte kommer att förklara varför, pga att det ofta är så… 

Men det vore bra att få reda på vad och hur, så att jag/vi kan bättra oss.

En annan sak: hur gör man för att få nya medlemmar att känna sig välkomna?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
12/18/17, 4:30 AM
#3

Jag har skrivit i min tråd hur jag blev bemött och varför jag blev väldigt ledsen av det

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Tsunamis
12/18/17, 10:06 AM
#4

Jag blev bra bemött. Men samtidigt anser jag den här tråden missvisande eftersom tråden dök upp när #3 visade sitt missnöje över att inte få köpa avelsdjur av uppfödare och relaterar detta till hela SVEMUS, mus.ifokus och musfolk i övrigt  vilket jag tycker är fel sätt att se det på. Nu blev personen ledsen vilket var oturligt men det är fel att hänga samtliga musfolk för det. 

Jag, likt de flesta började med möss till sällskap som senare utvecklade sig till avel allt eftersom jag satt upp en avelsplan. Jag var redan en tydligt aktiv föreningsperson och domare på ett annat djurslag också. 

Jag tror inte du Grodan hade blivit så glad om en köpare pratar om avel direkt vid råttköp heller? Jag håller med att telefon är att föredra gällande kommunikation men personligen har jag bättre koll på mail och meddelande och har möjlighet att svara på dem i egen takt.

MvH  Tsunamis

Stinastygg
12/18/17, 12:58 PM
#5

Oavsett vad som föranlett denna trådstart/omröstning så tycker jag att det är jättebra att det tas upp! Tack Grodan, mycket fint.  ✨x5 från mig för detta 👍

Men jag tror absolut inte att Grodan gjorde detta för AlidaOlssons skull, eller i syfte att "hänga" någon, utan för att tanken på bemötande helt enkelt väcktes av hennes inlägg. Jättebra att admin kollar av om det finns fler som upplevt ett dåligt bemötande, och efterlyser konkreta förslag på vad som isåfall skulle kunna förbättras.

Jag upplever alltså inte alls den här tråden som något slags försvarstal för någon enskild utan en fråga generellt till samtliga medlemmar på forumet, gamla såväl som nytillkomna, medlemmar i SVEMUS eller inte.

Själv tycker jag för övrigt att jag fick ett trevligt välkomnande när jag började vara mer aktiv här i höstas! 🙂

Nordanälvens
12/18/17, 1:13 PM
#6

Jag kan inte rösta just nu, men gör det sen :p Har alltid blivit väl bemött av både medlemmar i SVEMUS och mus.ifokus! Är inte världens mest sociala människa men de musmänniskor jag pratar med håller jag varmt om i hjärtat. Viktigt att kunna vara överens om att alla har olika åsikter och gör på olika sätt med sina möss - men det betyder inte att en behöver tycka allt är okej. Är definitivt ingen föreningsmänniska i grunden men SVEMUS är guld värd och medlemmar/uppfödare är trevliga. Mus.ifokus är också guld värt!! Så mycket och bra information överallt <3 även lätt att diskutera och småprata med andra uppfödare/ägare och dela erfarenheter. Jag upplever ingen direkt pajkastning som sker i de flesta andra forum för djurägare/uppfödare.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
[Tisstassen]
12/18/17, 2:08 PM
#7

Jag tycker att jag har fått ett bra bemötande med bra trevliga svar på mina frågor! Jag har varit aktiv inom både hund och kanin tidigare på iFokus, upplever det som att det är lätt att man blir missförstådd, men så länge man ser till att hålla en god ton mot andra så har jag upplevt de som jag blivit bra bemött :) många hund/kanin/tja alla djurägare har ju sina bestämda uppfattningar kring brurar, utfodring och uppfostran… det är lätt att råka kliva nån på tårna av misstag!

Lamina
12/18/17, 2:22 PM
#8

Tyckte jag blev bra bemött dendär första gången för många år sen då jag stormade in med min lilla dräktiga djuraffärsmus. Massor av tips och råd och vänliga ord. Fast några visste iofs redan innan vem jag var. Men ändå, inte ett ont ord från någon. (Förutom en liten förmaning från Grodan, men hon visste ju att jag förstod och kunde ta det.) Men jag tror att det har blivit värre med åren. Facebook har nog hjälpt till med det. Med en större plattform är det lättare för allt fler oseriösa att söka sig till musvärlden. Ju fler okunniga, oseriösa typer som är totalt ovilliga att ta till sig råd och hjälp en stöter på, desto mer troligt att man helt enkelt inte orkar försöka med en till. Ger man fel intryck från början kommer folk dömma hårdare nu än då. Tror det lätt blir en ond cirkel. Vi måste alla anstränga oss för att försöka mötas nånstans och ge varje ny person en chans. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

adirf1
12/18/17, 10:45 PM
#9

Börjat röra mig i bakgrunden här igen. Jag kan säga att jag kunde inte fått ett finare bemötanden när jag för.. 6(?) år sedan först hoppade in i gemenskapen. Kommer aldrig glömma när TAMs amazing grace vann vårpiggast mus, inte för titeln utan för hur min introduktion för musfolket irl såg ut. Hur folk presenterade sig med sina nick och var så snälla och välkomnande! Att jag skrev sällan både då och nu är för att jag alltid är orolig för att misstolkas över nätet, men då har jag skrivit mer här än på andra forum och fb-grupper, för här fanns det en större trygghet(men även en oro för att besvika, jag ser upp till er kanske lite väl mycket, vi är ju alla människor men åsikten i fina snälla musvärlden har sedan start känts viktig för mig).

Lamina
12/19/17, 12:00 PM
#10

#9 Lite off topic, men om jag inte tagit helt fel så kommer jag faktiskt ihåg dig från den gången. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
12/19/17, 4:40 PM
#11

#4 En otrevlig händelse är alltid en väckarklocka. Det gäller att lyssna in sådant. Om jag inte gjorde det vore jag inte värd att vara värd.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

adirf1
12/19/17, 5:58 PM
#12

#10 Åh, vad glad jag blir Lamina, du är personen jag har tydligast minne av från den dagen bortsett från de personer jag köpt möss av sedan innan^^ vi pratade mycket och kollade på ajankis små söta musor, en fick följa med mig hem och minns att du var lite sugen på en pew astrex x) hoppas jag inte är skummis som kommer ihåg så mycket, det var bara en väldigt lycklig dag i mitt liv, tyvärr hade jag ju varken bil eller körkort då så det blev inte fler utställningar för mig då. Nu vill jag dock tillbaka, in i hobbyn igen och få ta hand om och gosa med en grupp nya musor :) att kunna ta sig till utställningar och så numer är en bonus såklart, vill träffa alla igen! :)

Lamina
12/19/17, 6:41 PM
#13

#12 Ja just det! Den musen som jag gick och suktade efter hela utställningen men inte hade möjlighet att smuggla in hos syrran. Hade helt glömt! Om sanningen ska fram så blev det inte många fler utställningar för mig heller. Jag har väl droppat in på en och annan genom åren. Men dom senaste åren har varit till stor del muslösa. Ska också tillbaka in i hobbyn tänkte jag. Men får nog sluta där innan det blir regelrätt trådkapning. 😂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
ajanki
12/21/17, 11:29 AM
#14

Jag blev jättebra bemött! Kände mig väldigt välkommen!

#12 Den utställningen minns jag! Men visst möttes vi upp i Göteborg tidigare och du köpte en annan tjej från mig?

adirf1
12/21/17, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Jo men visst var det så! Ett litet långhårigt blåbär :D minns inte vad hon hette i pappren men hos mig kallades hon Arrietty efter småfolksflickan i en tecknad film :3 hon var en liten finförnäm tös<3 och lillflickan jag köpte på utställningen blev snabbt gruppens bebis, ompysslad till tusen av samtliga, mig inkluderad^^ de töserna samt de från Liselott kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat, har varit svårt att hitta möss som mött upp till förväntningarna därefter helt ärligt. #13 Då hoppas jag att vi båda kommer tillbaka och möts igen! :D Bild på långhårsflickan:

ajanki
12/21/17, 1:13 PM
#16

#15 Åh, vad kul att få se foto på henne! Hittade i mina anteckningar att hon i stamtavlan hette Xalia (om du hette fridabull här då? Men det gjorde du, tror jag.) hon var född 18/12-2011.

Kul att höra att du tyckte så mycket om dom❤️

adirf1
12/21/17, 2:42 PM
#17

Ja men precis! Minns att hon hette något på X! Kanske jag skulle sagt^^ jisses vad tiden går! Det är mycket riktigt mitt namn :) Om du vill ha så kan jag säkert hitta lite fler bilder på henne och flickan jag köpte i Kallhäll( det. Av där utställningen hölls eller blandar jag ihop namn?)och skicka privat? De var sannerligen mina små skatter :)<3 vill inte kapa tråden, jag blir bara så lycklig av alla minnen, att ni minns mig och att känna att jag kanske kan smita mig in i gemenskapen igen<3 ursäkte Grodan att jag kom in och skapade lite OT kaos

Tr0llm0r
1/10/18, 12:24 AM
#18

Känner att jag blev bra bemött (trots att jag själv kanske inte var världens trevligaste mot NÅGON. Hade en sån hemsk period som hade hållt i sig överdrivet länge…)! Fått massor av stöd med mina sjukmöss osv. I början höll jag mig mest till Möss på Facebook och smugit runt här och kikat. Men efter att jag börjat bli mer aktiv här så har det varit mysigt :) Inte haft några problem - än ;D

ajanki
1/10/18, 2:55 PM
#19

#17 Ja jag vill jättegärna ha bilder på båda! Tror vi var i Degerfors på utställningen. Tror aldrig jag träffat dig i Kallhäll?

adirf1
1/10/18, 8:53 PM
#20

#19 då ska jag leta och samla ihop lite bilder :D Jo men visst var det så! Jag är ofantligt dålig på både geografi och namn, det bara trasslar sig i huvudet xO undrar förifrån jag fick Kallhäll, nog aldrig varit där själv… :/

Annons:
ajanki
1/10/18, 9:04 PM
#21

Toppen! Ser fram mot bilderna!

Grodan
1/2/24, 12:52 PM
#22

Gammal omröstningstråd som jag tycker är intressant.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: