Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 814 ggr
alidaolsson
2017-12-18 07:13

Jag vill börja om

Jag vill börja om med allt och försöka visa er mer om vem jag är, tyvärr är jag dålig på att göra sådana inlägg. När jag kontaktade er uppfödare så tog jag för givet att hälsa och temperament är som det ska vara, därför frågade jag bara efter färger. Jag gillar flerfärgat och vill föda upp splash och tricolor i första hand, sen satiner i lite olika färger. Det är mina riktlinjer inom färg/hårlag/teckning. Sen inom psyket så vill jag fokusera bara på hälsa och temperament (såklart), sen även livslängden och att försöka få hanar att kunna gå tillsammans, om det går. Jag hoppas att ni ändå vill ha kvar mig.. men om inte så säg det, för isåfall lägger jag ner uppfödningen, inge kul att föda upp om man blir utstött av de andra uppfödarna.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
[rumelle]
2017-12-18 08:17
#1

Med tanke på din tråd på depression iFokus så tror jag det vore klokt att vänta med att starta uppfödning tills du mår bättre. Det är ett stort ansvar och kräver både tid och pengar. Men fortsätt att söka fakta, planera och prata med andra uppfödare så att du har så mycket kunskap som möjligt innan du börjar och vet precis vilka mål du har och vilka uppfödare som har liknande mål och som du kan rådfråga vid behov.

alidaolsson
2017-12-18 10:10
#2

Att jag har depression betyder inte att jag ska sluta leva. För att må bättre så behöver jag något att göra, så musuppfödningen skulle vara bra för mig, säger läkarna också.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Alwyn
2017-12-18 10:11
#3

Jag tycker absolut att vi kan börja om. Du har visat mig att min oro var obefogad. Självklart är du välkommen här och det är kul om du vill vara kvar. Det här med psykisk ohälsa är vi vääääldigt många i smådjurshobbyn som har, på olika sätt. Ofta går det upp och ner. Jag tänker att om du har en svacka just nu, så ta det lite lugnt med alla planer. Njut av djuren du har. Fortsätt gärna att läsa och umgås här inne men skynda inte in i något. Låt det ta lite tid :)

alidaolsson
2017-12-18 10:13
#4

Vill tillägga att jag haft möss förut, då många sagt att jag borde testa på att bara ha möss ett tag innan uppfödning

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2017-12-18 10:15
#5

#3 Ja, precis så jag tänkt också :)

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Tsunamis
2017-12-18 10:17
#6

👍

MvH  Tsunamis

Annons:
ajanki
2017-12-18 10:44
#7

Jag hoppas att du vill stanna kvar hos oss❤️

alidaolsson
2017-12-18 10:50
#8

#7 Det vill jag, men det är inte kul om jag ska bli utstött

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ajanki
2017-12-18 10:52
#9

#8 Nej, det förstår jag. Men det hoppas jag verkligen inte att du blir!

alidaolsson
2017-12-18 10:55
#10

Nej, men jag känner mig lite mer välkommen idag :)

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ajanki
2017-12-18 11:03
Alwyn
2017-12-18 12:02
#12

Toppen! :)

Alwyn
2017-12-18 12:02
#13

Toppen! :)

Annons:
Stinastygg
2017-12-18 13:40
#14

#10 ❤️

Vad har du haft för möss tidigare? 🙂

Själv har jag haft honor i flera omgångar i 10 år, bara till sällskap. Aldrig haft fler än tre tjejer samtidigt. Tog min första kull nu i höst/vinter, och egentligen bara lite "på prov", för att känna på hur det är. Inga specifika planer eller ambitioner med kullen förutom fina friska ungar till sällskap.

Jag tyckte att det var väldigt roligt och känner att jag vill ta fler kullar framöver. Måste fundera lite över om jag vill rikta in mig på någon särskild färg- eller hårlagsvariant, och när jag kommit fram till det så kommer jag att gå med i SVEMUS, och söka hjälp från mer erfarna och kunniga inom genetik & avel. Fram tills dess kommer jag sannolikt ta någon mer "uppvärmningskull" s.a.s, dvs utan specifika mål och ambitioner förutom det självklara; god hälsa och trevligt temperament.
Jag behåller en hona och en hane ur denna kullen, som blir mina första "stamdjur" (förtydligande: de ska självklart inte paras med varandra, så ingen tror det är så jag menar). 

Det ska bli väldigt spännande att se vad som dyker upp hos dig framöver AlidaOlsson! 👍

PS: Jag har lidit av psykisk ohälsa i hela mitt liv, särskilt de senaste 11 åren, sedan jag 20 år gammal flyttade hemifrån till en stad långt från familjen. Djuren har alltid varit min livboj - det är de som hjälpt mig att hålla huvudet ovan ytan och vilja fortsätta när det varit som mörkast! Så det är absolut inget hinder, men skynda långsamt och börja inte för stort och överambitiöst så att du tar dig vatten över huvudet (jag har några gånger haft fler djur än jag egentligen orkat med, då tar de tyvärr lite mer än de ger, och det är inte roligt att tvingas dra i handbromsen och omplacera…)! 🌺

Novachan
2017-12-18 18:34
#15

Jag är glad att du inte har dragit dig undan och vågar fortsätta att skriva i forumet, och förhoppningsvis startar musavel - när det än blir. Tänkte skriva som Alwyn imorse men hann inte; att det är en hel del folk här som inte har tipptopp psykisk hälsa och att möss, eller andra djur, hjälper MOT ohälsan. Men såklart måste man ju vara uppmärksam så att det inte blir tvärtom, t.ex. med för många djur - inte bara möss, som Stinastygg berättar från egen erfarenhet. Du kan bl.a. läsa om hur möss berikar folks liv i denna tråd: https://mus.ifokus.se/discussions/5a108314ce12c4317c00845c-hur-berikar-moss-ditt-liv Jag har där skrivit hur mina möss har påverkat en del av min ohälsa.

Det är ju du som bestämmer när du känner dig redo för avel! Vet ej vem/vilka som sagt "att jag borde testa på att bara ha möss ett tag innan uppfödning" men vad jag tror att folk kan mena när de säger så kan också betyda att de menar att du borde lära känna dina möss innan du bestämmer vilka som ska avlas på. Jag kan också tänka mig att uppfödare som du har försökt få kontakt med inte menade att stöta ut dig på något sätt men förstår absolut att du kan ha känt så - jag tror att de flesta människor menar väl, både för djur och människor.

Jag tycker också det är jättesvårt att presentera sig själv… Har nog alltid haft svårt för det, både i tal och skrift. Har dock senaste tiden försökt att skriva mer på min profilsida om mig som relaterar till djur eftersom det är mest djurforum jag är med i. Målar lite upp en bild av mig själv av saker jag skulle vilja göra någon gång i mitt liv.

Av ren nyfikenhet får jag fråga…. har du tagit kull på några av dina tidigare möss? Om ja, hur gick det? 🙂

alidaolsson
2017-12-18 19:04
#16

#14 Jag har mest haft zooaffärs möss, men också några från en tjej som födde upp till ormmat, hade inte jag tagit dem så hade de getts till ormarna. Vad kul med någon mer som kanske ska börja uppfödning! 😃 Ja, psykisk ohälsa är skitjobbigt. Som tur är så har jag min mamma som hjälper mig med djuren när allt blir för mycket för mig, tills jag kommer tillbaka till verkligheten igen. #15 Ja, jag har tagit några kullar och det gick bra! :) Kan dock erkänna att jag inte var seriös alls då.. avlade på möss från zooaffär och hade ingen koll på mat t.ex.. men det var längesen och jag kan inte varit mer än 12 - 13 år kanske. Riktigt dåligt gjort av mig. Den här gången vill jag vara seriös och mer påläst

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Alwyn
2017-12-18 20:18
#17

De flesta djurmänniskor har haft djur i ung ålder och gjort fel på olika sätt. Det är ju föräldrarnas ansvar att se till att djur hålls och sköts korrekt men dessvärre är det vanligt att de inte kollar upp skötsel så noga. Gör om, gör rätt! Är ett uttryck jag tycker passar bra här

alidaolsson
2017-12-19 07:01
#18

#17 Precis. Idag hade jag velat att hon hade tagit ansvaret och t.ex. sagt att jag va för ung för att börja med avel. Eller att hon själv skulle läst på och sen bestämt hur det skulle bli

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Grodan
2017-12-19 16:53
#19

Jag tycker om att du frågar öppet om saker och att du löser problem när de uppstår. Det är bra egenskaper. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2017-12-19 18:34
#20

Tack Grodan ❤️

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: