Annons:
Etikettnamnförslag-namnförklaring
Läst 892 ggr
Stinastygg
12/18/17, 10:09 PM

Musungen bytte kön...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde ett klassiskt rookie mistake med en unge i min första kull.
Denhär söta lilla filuren som jag först trodde var en hane, visade sig vara en hona… 😟

Då den tilltänkta köparen redan hade flera honor, så tackade hen nej till musen, och det blev inte jag jätteledsen över - behåller nämligen raringen mer än gärna 😍

Men vad ska hon heta tycker ni? Alla mina nuvarande möss har japansk-klingande namn på Y: Yuki, Yui och Yumi (mamman) samt kullbrodern Yang, som jag bestämde mig tidigt för att behålla.

Så namnförslag på Y som låter asiatiskt mottages tacksamt! Men inte Yin så att det blir syskonen "Yin & Yang", och inte Yoshi, som super marios dinosaurie, vill ha något annat! Jag har kollat runt på lite namnsajter samt namn-på-Y-tråden här i forumet, men hittade inget jag direkt fastnade för. Nån av er här inne kanske har en bättre idé ? 😊

Annons:
Novachan
12/18/17, 10:21 PM
#1

Är Yume för likt mammans namn?

Hon gammal är hon nu? - jag antar att hon har bott med sina bröder fram tills nu? (Risk att hon kan vara dräktig?)

Stinastygg
12/18/17, 10:24 PM
#2

Kullen är precis 4 veckor och en dag gamla och jag har separerat könen nu ikväll, så jag skulle bli mycket förvånad om nån av systrarna var dräktig. 😉

Novachan
12/18/17, 10:43 PM
#3

Vad bra! Fick för mig att de var äldre, men min tidskänsla är lite off.

Kirnzy
12/18/17, 10:45 PM
#4

Yasou, Yuari, Yuiki, Yukio, Yaeko, Yaho, Yaomi, Yayoko, Yuiitsu, Yuko, Yakei, Yoko, Yuri, Yao, Yugi, Yarak, Yashiki, Yusho, Yoora, Yeoj, Yeona, Yunge, Yize, Yein, Yimou, Yenti, Yaitza, Yuen, Yaeger, Yanzy, Yael, Yasu, Yenih, Yomi, Yonee, Yurio, Yookie? Själv tycker jag hon ser ut som en Yukio, Yurio eller Yasu :)

Novachan
12/18/17, 10:48 PM
#5

Yuriko kom jag också på :)

Stinastygg
12/18/17, 10:55 PM
#6

#4 Yasu är charmigt, låter nästan som "jasså?" när man säger det snabbt några ggr 😂

Inväntar lite fler förslag, och ska leta lite mera på nätet. Det var några namn där jag ändå gillade, men inte som klickade sådär rakt av. Man blir ju lite blind och kokko i huvve när man sitter och läser massa namn också haha. 🤪 Vet inte va man läser tillslut, och får ingen känsla för varje namn 🤦‍♂️

Annons:
Grodan
12/19/17, 4:55 PM
#7

Grattis! Du hoppades väl på en hona?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
12/19/17, 6:15 PM
#8

Ja #7, jag gjorde ju det 😍

Nu blev det så att en hane och en hona stannar, och det är okej. Ganska kul att testa på en hane faktiskt, man har ju hört hur tama de kan bli o så.

Stinastygg
12/20/17, 7:23 PM
#9

Har nu letat runt lite mer och stannat vid två namn-alternativ. Men inget av dem är egentligen japanskt eller låter särskilt asiatiskt

Yazine (Uttal: "jasinn") och Yazira (inspirerat av det arabiska tv-bolaget Al-Jazeera).

Vilket är finast? 🙂

Novachan
12/20/17, 8:45 PM
#10

Yazine tror jag. När jag försöker säga/tänka Yazira tänker jag Yazura istället och det är ju fel namn :P

Yazura får mig att tänka på Yakuza xD

ajanki
12/21/17, 11:26 AM
#11

Var ju toppen att det blev en hona istället! Här brukar dom byta kön från hona till hane😛inte lika kul….

Yazine känns lättare att säga men jag tycker Yazira är finare😉

Upp till toppen
Annons: