Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 598 ggr
linnea567
2017-12-19 11:57

Planerar att bli uppfödare

Hejsan!

Möss är en art som jag alltid fascinerats av och i framtiden är det ett mål och en dröm att bli en uppfödare. Det finns trots allt inte speciellt många musuppfödare omkring i vårt avlånga land, tyvärr. 

Jag tar god tid på mig för att läsa på så mycket som möjligt. Även haft möss de senaste åren. Det jag vill be om nu är att få tips, råd och/eller roliga idéer när det kommer till musuppfödning. Dvs sådant som man inte kan läsa om utan som ni insett/lärt er på egen hand. 

Kan vara allt från burar, till skötsel, lek, kost etc…

Som sagt, jag kommer ta god tid på mig innan jag faktiskt påbörjar uppfödningen. Detta för att hinna lära mig så mycket som möjligt så att när jag väl är igång så ger jag mer råd än jag själv söker efter. :)

Tacksam för alla olika roliga svar jag kan få!

Om inte tips så kan du annars gärna dela med dig om någon rolig händelse/beteende från någon av era små möss. Eller tips på uppfödare i närheten av mig (Lund skåne) som är villig att i framtiden agera mentor.

Annons:
Lamina
2017-12-19 12:12
#1

Det har ju inte direkt med själva avlandet att göra, men mitt tips är att göra en ordentlig hemsida där folk redan från början kan avgöra vem du är och vad din avel går ut på. Alternativt, om du har en Facebooksida, skriva lite mer utförligt om din uppfödning än "jag föder upp möss". Dels för att man som köpare (iaf jag) finner det väldigt frustrerande att vara tvungen att skriva och fråga om alla dom saker man undrar om innan man ens börjar fundera på om denhär uppfödaren har det man söker. (Men så är ju jag sjukt noga med vem jag köper av…) När det inte ens står något om vilka kulla som planeras förstår jag inte meningen med en hemsida över huvud taget. Dels för att när jag själv födde upp var det väldigt lätt att sålla bort dom som inte ens hade brytt sig tillräckligt mycket för att läsa på min sida vad jag födde upp, mina mål och vad jag ställer för krav på mina köpare. Att köpa ett djur är ett stort åtagande. Kan man inte ens lägga ner 5 minuter på att ta reda på vem man köper av så var jag helt klart fel person att vända sig till.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

linnea567
2017-12-19 12:49
#2

#1 Intressant tanke! Förstår absolut din poäng där ja. Tack för tipset!

Grodan
2017-12-19 17:49
#3

Hej linnea567!❤️

Det är intressant att du har musuppfödning som en dröm. Det låter så glamoröst då och jag blir nyfiken på hur din dröm ter sig. Kan du inte berätta lite?

Jag tycker Vattnadal skrev en bra artikel för x antal år sedan som besvarar ganska mycket https://mus.ifokus.se/articles/4d7178ceb9cb46222d0846fd-vad-man-bor-tanka-pa-som-nystartad-musuppfodare

Snabb tanke:

En stor positiv sak med möss och musuppfödning är de underbara människor som pysslar med möss.❤️

En stor negativ sak är den vardagliga tråkiga omgivningen som finner noll förståelse för möss och klagar och säger dumma saker.💣

--

I Skåne behöver vi alltid uppfödare. Gärna flera. 😃Just nu har jag inte någon bra koll på vilka medlemmar som bor neråt, men det märks kanske snart.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

linnea567
2017-12-19 19:43
#4

#3 Tack ska kolla in den texten! ^^

Möss blev jag fäst vid första gången när jag var 5 år gammal och familjen skaffade dem som husdjur. Dock då från en simpel djuraffär. Dessa mössen blev snabbt sjuka och gick bort, vilket verkligen var hemskt. 

Senare kom det till min uppmärksamhet att aveln till djuraffärer har ett mycket negativt rykte och jag blev även mer medveten om hur illa ställt djuren har det som har med den aveln att göra / kommer därifrån. 

För att som privatperson kunna hjälpa till med att få slut på den typen av djurförsäljning krävs det först att kunderna får andra alternativ att vända sig till. Och dessa alternativen måste i sådana fall vara så pass vanliga att majoriteten av alla faktiskt känner till dem. Dvs seriösa uppfödare. 

Mitt mål med min förhoppningsvis framtida uppfödning är att bidra till processen att föda upp vänliga och så friska möss som möjligt. Samt att hjälpa till med att sprida kunskapen ytterligare om de, som du själv sa, missförstådda små djuren. 

Folk gör misstaget i att ta förgivet att samtliga möss och råttor enbart räknas in som skadedjur. 

Nu känns det lite grann som att jag försöker predika haha… Men möss lever fortfarande i skuggan av husdjursvärlden trots att de kan vara så otroligt vänliga och framförallt tama/kontaktsökande. 

Och som sagt. Ju fler "bra" alternativ som finns så kommer desto fler av de "negativa" alternativen så småningom läggas ner.

linnea567
2017-12-19 19:54
#5

Just det!

Känner någon av er till en bra sida där man kan läsa in alla olika existerande varianter av möss? Dvs allt från temperament till färger, hårlag etc.. :) Jag kan en hel del men har ingen som helst aning om jag kan tillräckligt. Tack på förhand!

Nordanälvens
2017-12-19 21:37
#6

#4 Du skriver så tydligt och bra. Jättekul! Det finns massvis med olika hemsidor (men inte många svenska tyvärr) som tar upp tammössens varianter. Jag gillar förutom SVEMUS hemsida finska sidan hiiret.fi, afrma.org, fancymice.info och Tsunamis uppfödnings hemsida. När en kollar på utländska hemsidor får en komma ihåg att namnen på vissa av varianterna inte är samma som här.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
linnea567
2017-12-19 23:29
#7

#6 Oj tack! :D För mig känns det väldigt lätt som att jag råkar "ordbajsa" för mycket haha. :) 

Ska absolut ta och spana in de sidorna! Jag tackar för förslagen! :D

linnea567
2017-12-19 23:33
#8

#6 Oj tack! :D För mig känns det väldigt lätt som att jag råkar "ordbajsa" för mycket haha. :) 

Ska absolut ta och spana in de sidorna! Jag tackar för förslagen! :D

linnea567
2017-12-19 23:33
#9

Hoppsan. Dubletter var det ja! XD

Nordanälvens
2017-12-19 23:37
#10

#7 Det är jättetrevligt med nya medlemmar som skriver utförligt och tar sig tid att skriva. Känns så mycket mer personligt <3 Om du skulle vilja ha en slags mentor att dela tankar med så räcker jag upp handen! :)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2017-12-20 09:45
#11

<3 jag älskar mentorskap. TS, ta chansen! Vem vill bli min mentor då? *Snyft*

linnea567
2017-12-20 12:18
#12

#10 Så glad jag blir! Jättegärna! :D

Upp till toppen
Annons: