Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 712 ggr
Grodan
2017-12-19 16:40

Inte sälja till avel?

Varför vill vi inte sälja till avel?

Jag kan fråga mig själv och även er andra.

Ser vi "elaka konkurrenter" i nya uppfödare?

Vad är vi rädda för?

Vad är skillnaden att sälja till en mångårig uppfödare och en ny?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
2017-12-19 17:19
#1

Vill ni inte!? Det hade jag missat.

Grodan
2017-12-19 17:55
#2

Jag tror att det handlar mest om vård av sin egen linje. Ett skydd. Och ett egoistiskt tänk kanske. I många fall. "Jag har jobbat hårt på min linje i många år och vill ha full kontroll över blodet." "Ingen ska komma här och rida på min framgång - det är jag som jobbat med linjen och som ska ha kredit."

Mardrömmen är när man sålt ett djur som inte fungerar väl i avel och blir beskylld för att man sålt ett dåligt djur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2017-12-19 19:37
#3

Va? Jag har då aldrig haft några problem att köpa till avel. 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Nordanälvens
2017-12-19 20:16
#4

Jag säljer bara till de jag känner mig trygg att sälja potentiella avelsdjur till. Tycker det är viktigt att vara noga med vart djuren hamnar - inte för sin egna uppfödnings skull utan för individernas (djurens) skull. Jag är en väldigt misstänksam och kanske hård person, men jag tar djurens välbefinnande på stort allvar. Så fort djuren lämnar min ägo kan jag inte göra så mycket åt nånting. Köparen ska kunna urskilja på en bra avelsmus och en dålig avelsmus, inte ta för många, täta kullar på honor och hålla god djurhållning. De förtjänar det bästa livet de kan få och jag försöker se till att det blir så. De är inga avelsmaskiner som en del (speciellt utanför SVEMUS) verkar tro. Nä, jag vill bara sälja potentiella avelsdjur till erfarna uppfödare jag känner sedan innan. Visst kan jag gå med på att sälja till nya uppfödare också men jag vill absolut inte sälja till någon jag inte vet nånting om (inte sällskapsmöss heller). Jag vill veta varför och hur djuren används i avel, hur de får bo, vad de får äta och allt sånt som hör till :)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Tsunamis
2017-12-20 00:11
#5

Jag säljer inte krångliga varianter till vem som helst, inte nödvändigtvis att det har med avel att göra men udda varianter avlas gärna vidare på och det är dumt. Med krångliga varianter menar jag dem som har en eller annan svårighet eller defekt kopplat till genen. Även okrångliga varianter som är nya säljer jag inte vidare förrän jag lyckats etablera en linje ordentligt som är frisk. Annars så är jag notorisk för att importera specifika färger och teckningar som är svåra att hitta och säljer gärna ungar vidare till andra uppfödare som kanske inte har möjlighet att importera själv och på så sätt främja att fler olika varianter föds upp i Sverige. Banded, Rumpwhite, Recessive Yellow, Dominant fuzzy (hairless) och Merle för att nämna några.

MvH  Tsunamis

Velinga1984
2017-12-20 08:34
#6

Nu är det några år sen som jag fick avsluta museriet pga sjuk bebis. Men jag har aldrig haft svårt att hitta uppfödare för att köpa avelsdjur. Jag har dock alltid köpt in i första hand till sällskap men med en liten tanke på eventuellt avel som då bara blir ett stort plus. Jag hade på detta sätt iofs mer sällskapmöss än de jag avlade på. Har alltid känt mig välkommen av alla uppfödare, även de jag inte köpt av så jac är förvånad att läsa de "senaste händelserna" på iFokus. Så har jag inte upplevt musvärlden någongång.

Annons:
Novachan
2017-12-20 18:41
#7

Om jag skulle börja avla i framtiden skulle jag antagligen göra som du Velinga1984. Och jag skulle antagligen bara avla för sällskap och inte till utställning - är vad jag tror just nu iaf.

Grodan
2017-12-21 18:01
#8

Inom katt- hund-, råttor-, iller- osv osv så får du sällan köpa om du ska avla. Speciellt om du är okänd eller ny. Du ses automatiskt som okunnig och oseriös. Typ… (snabba ord, grus i ögonen orkar inte vara här eg)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2024-03-12 10:36
#9

Gammal tråd, som jag lyckats missa.

Nej, jag säljer inte gärna djur till avel "hur som helst". Men det beror helt och hållet på att jag känner mössens alla brister och svårigheter, och försöker jobba med det, långsiktigt. De jag säljer, säljer jag i så fall till uppfödare som jag vet, kan "hantera problem".

Jag anser mig helt enkelt inte ha tillräckligt bra möss för att sälja avelsmöss. Jag antar att "alla" har skit i sina linjer, och man vet aldrig vad man får i längden när man köper möss. Men det vet jag ingenting om, jag vet bara vad mina möss har för problem, och var det lätt att "åtgärda", skulle jag själv ha gjort det för länge sedan.

T.ex. har jag ju tumörviruset, och därmed också att de inte blir tillräckligt gamla. Tumörer är inget roligt att deala med.

Även om mina möss verkar få allt bättre motståndskraft mot tumörer (av någon lycksam orsak) är ju varje utavel något som tar bort det, och det är stor risk att man får börja på nytt med tidiga tumörer.
En mus, även hona, bör lätt kunna bli 2 år, anser jag. Mina blir inte.
Då vill jag inte sälja till avel.

Jag har även svansknyck som dyker upp emellanåt i kullarna. En köpare av avelsmöss måste kunna avliva såna ungar.

Sedan har mina möss tendenser att bli tjocka, eller bara tjockmagade, när de kommer några månader över året. De samlar på sig fett i buken (vet, obducerat). Kan ju delvis vara en foderfråga, men det gäller inte alla.

Ibland dyker även morrhårstugg upp, bläh.

Ja … det var väl "allt", men det räcker.

OM jag hade helt friska och sunda möss, med en medellivslängd på 2 år, skulle jag definitivt, och med stor glädje, sälja så många jag kunde till avel!! För mössens och mus-stammens skull i vårt land.

Upp till toppen
Annons: