Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 523 ggr
Mojma
2017-12-21 13:29

Pellets

Jag ger en egen blandning men vill också ge en pellets för att de inte ska kunna selektera, som variation. Jag har kollat på tex Selective, men, när jag läser innehållsförteckningen ser jag inget bra med fodret?? Vad finns det som är bra??

Annons:
Alwyn
2017-12-21 15:27
#1

Vad är det med Selective som du inte gillar?

Tsunamis
2017-12-21 16:39
#2

Kollat på denna? https://animail.se/rat-mouse-pro-1-kg.html

Jag är inte heller ett fan av Selectivs muspellets. Lite för dåligt med protein i mitt tycke (möss bör ha 18-19%).

MvH  Tsunamis

Alwyn
2017-12-21 18:00
#3

Proteinhalten beror helt på i vilken livsfas musen är. Vuxna möss som inte avlas på behöver så lite som 14-16%. Då blir Rat and mouse lite för mäktig. Det, plus att de inte är tydliga med innehållet. Alla musfoder har nackdelar. Nackdelen m Selective är sojan, enligt mig. Som med största sannolikhet är GMO.

Tsunamis
2017-12-21 18:45
#4

14% är alldeles för lite oavsett livsstadie.

MvH  Tsunamis

Alwyn
2017-12-21 19:25
#5

#4 vore inyressant med någon vetenskapligt baserad källa på det. Vet du någon? De studier jag läst hävdar att 14-16 räcker.

Tsunamis
2017-12-21 22:26
#6

Nej jag har inga studier på det, jag baserar det påståendet på min egna erfarenhet med egenuppfödda möss genom åren. De växer dåligt och kan inte hålla bra hull och päls på så lite protein. Som referens kan jag nämna mina får mellan 22-25% i alla åldrar med undantaget av vuxna hanar för de rör alltid på sig för lite. Protein ska man inte hålla på och snåla med utan snarare fokusera på fetthalten. Själv använder jag Altromin 1324 till mina hanar med 19% protein och det 1324 är inte en avelsdiet utan det är vanlig vuxendiet. Altromin går bara köpa genom Brogaardens kundtjänst alternativt fråga en återförsäljare av Brogaarden väldigt snällt om de kan ta in. Säljs däremot i 12,5kg påsar. http://www.altromin.com/products/standard-diets/data-specifications-of-standard-diets/

MvH  Tsunamis

Annons:
Alwyn
2017-12-22 08:21
#7

Mycket intressant att du haft vuxna som inte håller vikten på pellets med lägre proteinhalt… men visst ger du en hel del säd till dem också? Det drar ju ner procenten rejält. Att jag är försiktig med höga proteinhalter då de inte växer eller avlar, beror på att det visats ha negativ effekt på njurarna.

Upp till toppen
Annons: