Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1041 ggr
Novachan
12/25/17, 12:44 PM

Tokiga/Roliga historier

Jag vill höra roliga historier relaterade till möss! Ex. saker ni sett dem göra, något som hände när ni skulle hämta eller välja ut era möss. 🙂De kan vara korta eller långa, spelar ingen roll.

Jag har två korta (observationer):

Så sent som i förrgår såg jag min lilla tok Matilda försöka bygga bo på/bakom vattenflaska som hänger på en vägg xD men hon gav upp ganska snabbt.

Jag tycker också det är roligt att se möss försöka klättra på vattenflaskor (ag har vattenflaskor antingen hängandes på burvägg eller från gallertaket). Första gången jag upptäckte detta hittade jag inte en mushane i sin bur och sedan såg jag att han satt uppe på Vattenflaskan!Sedan är det mindre kul att vissa hanar verkar gilla att kissa på vattenflaskan…

Annons:
Nordanälvens
12/25/17, 12:58 PM
#1

Igår höll jag på med att mata smådjuren och gulla med bebisar, sen fick jag bråttom att göra nåt emellan och glömde därmed stänga terrariet. Efter 30ish minuter kom jag tillbaka och då fattades det fyra vuxna töser i terrariet! Grabbarna som bara är drygt två veckor stannade kvar, turligt nog för de är så små. Tog inte långt tid innan jag såg tjejerna, så jag kallade på musmamma Vågen och rätt var det var så kom de alla fyra på rad kutandes! Där fick jag se prov på hur mycket jag kan lita på terrarietjejerna <3 Vi har inte ens övat inkallning men jag brukar öppna terrariet och erbjuda gotta när de kommer fram, jag hälsar alltid på mössen så de associerar det med godis och kel. Åh vad jag tycker om mina tokar <3

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

[Amberochivy]
12/28/17, 9:26 AM
#2

Jo för några veckor sedan så kunde två av mina honor inte enas om var de skulle ha sitt bo. Jag hade flera hus till dem. Och så tog en av dem bo materialet och flyttade till ett av de andra. Och sen kom kom den andra honan och flyttade till baka. Sen blev de helt vilda. Den ena tog en bit papper som den andra tog tillbaka. Och så höll de på. Samma bit papper. som de sprang heltokiga fram och tillbaka med. Fortare och fortare. Tillslut tyckte jag synd om dem och gav dem massor med bo material så det räckte till alla bona. nu har de inte 3 bon längre utan ett stort som jag snott av hamstern , hehe . Nämligen en hylla som de bor under . Hamsterburen ser rymligare ut nu. Och mushonorna har det jättemysigt därunder. De såg så söta ut när de byggde bo ihop.

Novachan
12/28/17, 10:49 AM
#3

Igår såg jag alla honor i en av mina hongrupper trycka i ett hörn/ställe av buren där de inte brukar vara stilla på så mycket. Gick dit för att kolla vad de höll på med och tydligen hade de puts-kalas ❤️Gör mig glad att se Matilda fungera ihop med sina burkamrater ❤️(Hon bodde själv i väntan på att sina nya burkamrater skulle bli klara i karantän. Första ihopsättningen gick sådär men andra gången gick bättre.)

Novachan
12/31/17, 1:16 PM
#4

Har också sett honor sitta i ett putståg ❤️(3 honor i rad som tvättar varandra samtidigt)

Novachan
1/21/18, 9:09 PM
#5

Såg nyss 2 honor sova tillsammans i sitt springhjul >.< ❤️

Novachan
2/3/18, 10:23 AM
#6

Blir förvånad och road när jag ser en mus komma upp ur strö från ingenstans! (My hade grävt ner det mest av en hushållsrulle så man kunde inte se den, men änden kunde hon gå in i. Så då gjorde och det sedan bestämde sig att ta sig ut ur andra fyllda änden >.<) Blev inte så roligt beskrivet men är roligt och knäppt att se

Annons:
Novachan
2/3/18, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tridrick tycker att matskålen (gammal ljushållare) är en bra sovplats ❤️

Grodan
2/3/18, 1:10 PM
#8

#7 Haha, det där brukar betyda att matskålen är tom eller att maten inte är till belåtenhet… så som jag tolkat det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2/3/18, 1:16 PM
#9

#8 Grejen är att jag rengjorde buren igårkväll, gav ny ren matskål och fyllde matskålen med ny mat (råkade fylla på för mycket så hela skålen blev full). Så han har under natten/morgonen slängt ut det mesta av maten, dragit dit lite rivet hushållspapper och bäddat och sen gick han och la sig. Maten tror jag han tycker om, men har inte fått sitt jordnötssmör än idag…

Grodan
2/3/18, 1:19 PM
#10

#9 Aha, en jordnötssmörsberoende… Det finns ju risker med att skämma bort mössen… 😉😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2/3/18, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Han kan också sova sittandes på kanten och hänga in i skålen med huvet 🤪

Novachan
3/14/18, 9:35 PM
#12

Tridrick gjorde ett kort uppehåll från jag postade bilderna att sova tokigt. Sedan har han sovit många gånger i eller sitter på kanten hängandes eller stupad in i sin matskål. Om det är en skål med torrfoder tömmer han skålen först men han sover ändå i skål eller på skål-kant med t.ex. jordnötssmör kvar i skålen. Han tömmer torrfoderskålen även fast det finns annan tom matskål i buren.

Upp till toppen
Annons: