Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2759 ggr
Lamina
2017-12-27 02:00

Nu är den beställd! ("Burbygge")

Det hela började med att sambon en dag vände sig till mig och sa "du kan egentligen äta hur mycket mediciner du vill, det kommer ändå inte göra dig mer nytta än vad ett par möss skulle göra." Och så var det bestämt. Åt ******* med platsbrist och allt vad det heter, jag SKA inte vara utan husdjur. Jag SKA ha en bur med några små lurviga vänner. Och ska man ha bara EN bur så kan man ju faktiskt ta i lite. Så nu har jag beställt buren jag gått och tänkt på i åratal! Bara buren kostade en mindre förmögenhet (för att vara musbur). Sen tänkte jag lacka (lacka, lacka, lacka), måla, silikonas springor och försöka bygga om framsidan så den går att öppna. Har t.o.m mina funderingar att måla fina kurbitsar på sidan, Dalkulla som jag ändå är i själen. Men det får jag nog be någon annan att göra… 樂 Men ett rejält projekt lär det bli iaf. Tänkte dela med mig av det här. Får se om jag lyckas. Steg nummer ett är att få hem buren. Så nu får jag snällt vänta. *dör en smula av längtan redan nu*

Träbur Loft

("Byggandet" börjar i #22 )

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Alwyn
2017-12-27 09:36
#1

Så det blir av nu alltså, grattis! Vad roligt att den är beställd. Jag förstår precis hur det känns. Köp en bit stadig plastmatta på Bauhaus och lägg i botten, så håller buren bättre och blir lättare att städa.

Lamina
2017-12-27 11:33
#2

#1 Ja, väntade till mellandagarna i hopp om rea. Det blev det såklart ingen. 😒 Sen letade jag rätt på billigaste sidan. Men dom hade någon konstig idé om att vi har 4 siffror i postnummer i Sverige och vägrade ta emot min beställning. Nästa sida levererade inte till Sverige… Tog hela kvällen igår, men nu ska buren vara påväg. Tror du det behövs en plastmatta då? Ska ju lacka, lacka, lacka och måla och silikona. Räcker inte Det? 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2017-12-27 11:45
#3

Ja, det lär behövas. Säger jag av erfarenhet

Lamina
2017-12-27 16:10
#4

#3 Tack för tipset då. :) Ska ändå till Bauhaus och handla annat till buren.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2017-12-27 17:33
#5

Tänk även på att många silicon luktar fränt, ättika. Inte så trevligt för djuren. Och all lack måste vara fri från lösningsmedel. Lycka till!

Lamina
2017-12-27 19:07
#6

Jo, har sökt runt en del på vad för lack som fungerar. Silikon däremot har jag inte hittat den rätta än. Men hoppas på kunnig personal på Bauhaus. Tänkte åka dit nästa vecka och kolla lack, färg och silikon plus virke till framsidedörren. Själva packandet och byggandet tänkte jag roa mig med när sambon reser bort efter den 10:e. Tror dethär kommer ta tid…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Alwyn
2017-12-27 19:53
#7

Bottnen ser utdragbar ut. Nice! Sen är ju det mesta redan klart. Fronten är av plexiglas va? Då är det ju lätt att sätta gångjärn eller skjutlister men frågan är om du inte måste ha den framför dig innan du bestämmer vad du måste köpa?

Lamina
2017-12-27 20:14
#8

Jo, plexiglas ja. Kollade på en youtubevideo hur man monterar buren, och det verkar sitta i skarvar på sidostyckena. Så lättast är nog att bygga en egen ram till glaset och hänga utanpå. Lådan funderar jag på att sätta fast och silikona igen springorna. Behöver inte den funktionen om jag ändå kan öppna fram, och vill inte ha kiss som rinner ner under lådan.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2017-12-28 13:39
#9

LAMINA ❤️ Wee vad kul.

Önskar jag hade fluffiga, supergoa, snälla och superstarka möss att sälja dig. Men du kommer bappsolut att hitta något. Det kryllar av möss därute.

Bilden vet jag inte varifrån du fått så jag tar bort den så länge. Inget personligt, bara sånt där copyrighttrams


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2017-12-28 15:51
#10

#9 WEE! Vad eller vilka som ska bo i buren är bara till 90% bestämt. Jag har mina ögon på något särskilt som en jag och en vän till mig har pratat om. ( 😉 ) Men vi har inte helt bestämt något. Dessutom så har jag ingen deadline på buren, (och målandet som en annan vän ska göra åt mig) så kan inte skriva något i sten fören jag vet när den blir klar. Copyright ja… Tog bilden från sidan jag beställde den på. Antagligen får man inte göra så, jag vet. Men tänkte att det nog inte var någon större fara. Men förstår att du ville ta bort den. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2017-12-28 15:58
#11

90% haha… då har du redan tingat möss alltså? 

Länk till buren där du beställde den är ju mycket bättre.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2017-12-29 07:09
#12

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2017-12-29 09:25
#13

#12 😂 så hemlighetsfull!

Annons:
ajanki
2017-12-29 10:48
#14

Åh, så roligt att du ska ha möss igen! Vem ska du köpa från denna gång då?😉❤️😃

Lamina
2017-12-29 16:35
#15

#14 Vi får se. Du har inga kullar på G? 😘

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2017-12-30 13:41
#16

#15 Jag fick en efterlängtad kull i natt! Min blue/tan abygubbe som snart är två år blev pappa i natt med en siamestjej (bluebärare) är så glad!!

Och så är min burmesetjej (bluebärare) dräktig med min silverhane från Grodan (han är också ganska gammal)

Grodan
2017-12-30 13:48
#17

#16 WOHO!!!!!!!!!!!!!! Grattis!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2017-12-30 14:47
#18
Lamina
2018-01-01 19:47
#19

#16 Åh, så kul! Grattis! :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2018-01-01 22:48
Annons:
Lamina
2018-01-02 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

I Torsdags åkte min bur ut i natten, för att aldrig ses igen… Är väl så med storhelger och sånt. Tycker bara det är konstigt att den inte anlänt nånstans. Aja, den dyker la upp. 😊

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2018-01-03 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Gissa vad som dök upp idag! 16,5 kilo, och dom vägrade köra hem den till mig. Fick knata nästan en kilometer. Men helt klart värt. Ska till Bauhaus imorgon eller på Fredag och kolla och köpa lite grejer. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2018-01-03 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#23

Lite tråkigt att 2 av delarna, ena kortsidan och undersidan kom i ett skick som jag inte är riktigt nöjd med. Undersidan har gått sönder någonstans på vägen och blivit limmad. Det är väl mest ett skönhetsfel, och den kommer ju inte synas. Men jag känner mig inte trygg med det. Vad värre är att ena kortsidan har ett kvisthål eller vad det nu är som man kan se rakt igenom. Är rädd att det kan gnagas på. Och när jag utsatte den för lite tryck så insåg jag att det blivit en spricka från kvisthålet över hela sidan. Inte ok. Ska kontakta zooplus och begära att få dom bitarna ersatta. Dom ska vara lätta att ha att göra med har jag hört. 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2018-01-05 15:18
#24

#22 Woho…

#23 Tråkigt att den är "trasig"… Jo, zooplus är lätta att ha att göra med tycker jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-01-06 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Varit på uruselt humör hela året (Ha ha! :p ) Men idag var jag och köpte lite grejer och passade på att börja samla på lådor när jag ändå höll på. Mår genast bättre.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2018-01-09 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#26

Vart trött på att vänta på att sambon skulle resa iväg. Och fick dessutom en massa arbetspass nästa vecka. (Yay?) Så jag satte igång redan idag. Har limmat den trasiga biten och spacklat lite kvisthål. Tänkte provmåla en stege. Det blev målning av all inredning! Har bara målat med grundlacken. Hade tänkt måla buren i vitt. Men funderar på om det passar med vitt även på inredningen. Kanske skulle måla den i svart..? (Zooplus erbjöd 30% tillbaka eller en ny bur. Orkade inte knata tillbaka med skiten, Så tog pengarna.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Novachan
2018-01-09 20:22
#27

#26 Så de ville att du skulle skicka tillbaka den trasiga buren för att sedan få en ny? Trodde de skickade en ny bara för vad ska de göra med en trasig bur…

Annons:
Lamina
2018-01-09 20:36
#28

#27 Sälja den till någon som inte är lika petig? Jag vet inte. Är inne i en taskig period just nu, mitt emellan 2 jobb. Ville bara komma igång med mitt projekt som håller mig uppe. Annars hade jag nog tjafsat till jag fått som jag ville. Å andra sidan tjänade jag på det. Spackel behövde jag köpa iaf visade det sig. Och dom var så hjälpsamma på Bauhaus att jag fick precis det jag behövde för att laga skadan på ett bra sätt. Det gick på mindre än hälften av vad jag fick tillbaka från zooplus.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2018-01-09 22:18
#29

Kommer bli bra det här! Vitt blir nog fint, det ger mer ljus i buren :)

Lamina
2018-01-12 01:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Puh! Har målat och målat och målat och målat. Envisas dumt nog med att måla även dom delar som egentligen inte skulle behöva målas. Har sjukt ont i ryggen nu och är trött. Det skulle nog gå fortare om jag hade större utrymme och kunde måla mer än några delar åt gången. Men men… Grundlagret färdigmålat. Nu ska jag bara göra om samma sak imorgon med färglager 1. Och sen dagen efter med lager 2. Sen lägga matta och bygga dörr (har fortfarande inte listat ut hur…) och lista ut om jag ska lägga matta även på hyllplanen eller nöja mig med Ikeas borrismattor. Och bygga ihop och silikona varenda skarv… Min mor kanske har rätt. Jag kanske borde tänka lite på att jag har reumatism innan jag tar mig ann något. 😎

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2018-01-12 07:33
#31

Jag skulle starkt avråda borris till de små. Blir äckligt. Bättre m matta som går torka av. Och slippa risk att klor fastnar.

Grodan
2018-01-12 11:38
#32

Wow, Lamina. Jag avundas din energi.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2018-01-12 11:51
#33

Jättekul projekt att följa! 👍

Lamina
2018-01-12 12:36
#34

#31 Fast meningen med borrimattor är ju att dom går att tvätta. Hyresvärden kanske inte skulle uppskatta det, men iaf. 🤔 #32 Och #33 Tack. 😊

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
ariama
2018-01-12 14:02
#35

❤️

Alwyn
2018-01-12 17:46
#36

#34 jo det vet jag, men man lär ju inte palla byta dem varje dag XD eller? Blir så fort en stinkhärd. Sen vet jag inte hundra, men känns som ett sånt material små klor lätt kan fastna i? Bliss fastande i fleece här om dagen till exempel. Helknas.

Lamina
2018-01-12 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#37

Skippade idén med borrismattor. Köpte en till plastmatta istället, när jag ju ändå var förbi Bauhaus. Jag inser också nu att det var bra tänkt att göra detta medan sambon är bortrest. Han skulle INTE uppskatta dethär. 😂 (Nu blev det dubbelt. Dumma telefon…)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2018-01-13 06:33
#38

Varför skulle han inte uppskatta det haha? När du skär plastmattan, va noga så den går exakt ut i hörnen. Blir det glipor kommer de åt att tugga 😘

Lamina
2018-01-13 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#39

#38 Du anar inte hur tacksam jag är för alla dina råd! 😃

Jag valde faktiskt att måla lite svart. Vitt med svarta detaljer. Tro det blir skitsnyggt i slutändan.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2018-01-13 22:31
Lamina
2018-01-14 23:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#41

Sådär! Har lagt matta i botten och på hyllplanen. Sjukt nöjd. Jag skulle kunna bygga ihop buren nu om jag ville. Men min kompis har lovat att måla fint på sidorna. Och jag vill bygga en dörr framtill. Men har redan lagt ut säkert över 2000 på dethär projektet redan, så får hålla mig till nästa lön med att köpa det sista. Jag behöver dessutom en break från dethär nu. Så hur resultatet blir får ni se i månadsskiftet. (Nu ska jag roa mig med att städa upp denhär röran. Hurra… )

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Alwyn
2018-01-15 09:35
#42

Fint det blir!!! Hur har du fäst mattorna? Man måste fästa demär noga ända ut i kanterna, annars förstörs de fort. Jag limmar fast dem med fogmassa.

Lamina
2018-01-15 09:41
#43

Dom gav mig lim som var avsett just för det. Sa att det skulle vara ofarlig, så jag körde på det. Dom är ordentligt fästa ända ut i kanterna, använde limspridare för att sprida ut det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2018-01-15 14:22
#44

Toppen! Jag öser ut varningar här, så onödigt om du ska behöva göra samma fel som jag gjorde i början haha.

Lamina
2018-01-15 18:02
#45

#44 Och jag är glad för det. Hade blivit grymt besviken om allt arbete och alla pengar jag lagt ner skulle gå åt fanders. Skulle nog elda upp skiten.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Stinastygg
2018-01-15 18:51
#46

Det är verkligen inte utan att man blir vääääldigt nyfiken på slutresultatet! 😃

Grodan
2018-01-15 18:52
#47

Du får göra en sammanställning sedan av vad du gjort och vad du använt. Sedan är det intressant att veta hur länge buren håller… haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-01-15 18:59
#48

#47 Jag tänkte faktiskt göra det. Tror jag ska ha alla kvitton kvar, Så jag kan t.o.m lägga upp exakt vad allting kostat. Men prio ett just nu är att städa upp allt efter mig och gå bort alla färgfläckar. Sen allt hushållsarbete som jag ligger efter med. Har en del arbetspass denhär veckan också. Nästan så jag får lite ångest… 😕

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Stinastygg
2018-01-15 19:23
#49

Färgfläckarna hemma får du enklast bort med en klickskrapa (eller bara rakblad med skyddskant!) och/eller ett bra lösningsmedel såsom aceton eller liknande. Se bara till så att materialet där fläckarna kommit inte tar skada av lösningsmedlet.

Dessa bör alla finnas där du köpte din färg 🙂

Mvh Nörd/miljöskadad pga uppväxt i en familj med städfirma 🤪

Lamina
2018-01-15 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#49 Jag har domhär. Dom har varit mer än guld värda denhär tiden. Får bort färg, lim, t.o.m silikon från händerna. (Lyckades dränka hela mig i silikon igår när tuben gick sönder, hittar fortfarande "fläckar" här och var på kroppen 😮) Har provat dom på golvet också, men det krävde lite gnuggande.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

chade
2018-01-15 21:33
#51

vill se slutresultatet sen :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lamina
2018-01-17 23:32
#52

Idag blev det bestämt vilka som ska bo i buren!😃Men några av dom är så nya här i världen, så det lär dröja ett tag innan dom flyttar in. Längtar redan. <3

Men men, ska försöka göra dendär sammanställningen av vad jag köpt och vad jag gjort. Det är ju inte som att jag egentligen borde gå och lägga mig eller nått sånt… 😎

Inköpslista:

(Hittar inte alla kvitton, men å andra sidan så är det väl ingen som egentligen bryr sig om vad jag köpt. 🤪)

Träbur Loft 899kr (Minus 270 då jag fick rabatt p.g.a skador = 629.)

0,9 Liter Beckers Elegant Aqua Lackfärgsgrund 179kr

1 Liter Beckers Elegant Aqua Lackfärg (Antikvit) 169kr

0,5 Liter Beckers Elegant Aqua Lackfärg (Antikvit) 139kr

0,5 Liter Beckers Elegant Aqua Lackfärg (Svart) 139kr

DJ Black "plastgolv" 4x0,45 meter 270kr

"Vinylmatta" 2x2 meter ca 200kr

Sen lite annat smått och gott som behövs när man lagar, målar och bygger:

Trälim

Spackel

Täckplast 

Sandpapper

Maskeringstejp

Penslar

Mattknivar

"Golvlim"

Limspridare

Sax

Måttband

Märkpenna

Akvariesilikon

Q-Wipes (Dom är seriöst en målares bästa vän!)

Har säkert glömt något. Men allt som allt la jag ut runt 1800 på färg, mattor och tillbehör. (Jag blev lite chockad nu… 😐)

Så, börjar från början. Första steget var att laga den trasiga delen och spackla igen alla kvisthål. Ganska enkelt gjort. Jag vart rekommenderad att använda trälim hellre än superlim. Trälim funkar nog helt klart bättre för ändamålet. Men det kräver att man kan "applicera tryck" medan det torkar. Samt att det lämnade ett rätt fult märke som var svårt/omöjligt att sanpappra bort. Spackling är ju ganska enkelt, det är bara att spackla, vänta och måla.

Sen skulle alla delar sandpappras innan jag började måla. Jag och mina stackars reumatiska handleder tröttnade fruktansvärt fort på det. Så jag hoppade över det steget. Jag rekomenderar ingen att ta sådana genvägar. Det fukar ändå, men det syns på resultatet. Likaså ska man göra rent ytorna noga innan man målar. Jag gjorde så gott jag kunde. Men det sitter något skäggstrå här och var i färgen. 😃😡

Första lagret är alltså Lackfärgsgrunden. Sen Lackfärg i 2 lager. Jag målade ett lager om dagen, så den delen tog ju tre dagar. Här bör man tänka på att slipa bort ojämnheter i färgen (som det kan bli längs kanter) innan man målar nästa lager. Mina handleder och sandpappret kom som sagt var inte så bra överens. Så på nära hålla kan man ju se att det inte är världens snyggaste jobb. Men det är inte jordens undergång. Man bör också tänka på att göra rent varje gång innan man målar. En annan sak jag lärde mig är att aboslut inte snåla med färgen. Köp tillräckligt med färg istället. det blir bäst resultat så.

Mattorna var "rätt enkla" att lägga. För hyllplanen gjorde jag rätt och slätt så att jag ska ut en alldeles för stor mattbit och limmade fast. Sen ska jag till kanterna när den torkat. Maskeringtejpen kom faktiskt till användning här också, och inte bara när jag målade. Så jag slapp en massa lim på ställen där jag inte ville ha det. För burbotten var det lite svårare. Jag gjorde så gott jag kunde med mitt måttband och markeringpenna. Men helt perfekt vart det inte. Men jag skulle ju ändå lägga på silikon, så dom små små gliporna kände jag inte kunde göra så enorm skada.

Nu är det bara kvar att bygga en dörr. Jag har lite vaga planer i huvudet. Men dom har varit så fruktansvärt hjälpsamma på Bauhaus, så dom kommer nog hjälpa mig med detta också. Men fortsättning följer. 😇

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2018-01-19 07:37
#53

Intressant!

Alwyn
2018-01-19 09:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Lekte lite med tanken. Lättast är nog att sätta två u-profiler där jag ritat orange, så kan plexiglaset bara skjutas upp och lyftas av. Att locket går att öppna är ju också toppen. Men om man vill ha en liten dörr för vattenbyten eller att umgås med dem utan rymningsrisk, kan du ta en hålsåg och göra en öppning i sidan ( rosa cirkel). För att skydda buren från gnag lär metallister eller nitband sättas på lådans kant, lila. Så hade nog jag gjort iaf :)

ariama
2018-01-19 10:55
#55

Vad skickliga ni är! Erfarenhet ger också kunskap.

Annons:
Lamina
2018-01-19 13:43
#56

#54 Väldigt bra förslag faktisk. Men någon sådan såg har jag inte. Dessutom är det helt ok om dom rymmer ut på bordet, vi använder det ändå inte. Och dom hoppar ju inte ner. Hade tänkt göra luckor på framsidan. Det blir nog snyggast så. Men detdär med listen lät som en riktigt bra idé. Det ska jag kolla närmare på!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2018-01-21 21:52
#57

Iiiiih! Den 10:e flyttar dom in! Måste sätta igång igen snart om jag ska hinna klart till dess! *flippar ur av glädje*

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2018-01-22 14:02
#58

Vad blir det för några?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-01-23 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Det börjar likna något! Dagens lärdom: skruva ihop hela buren innan man skruvar åt ordentligt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2018-01-23 19:00
#60

Jösses vad tjusigt! 😮

ajanki
2018-01-23 19:06
#61

Jättesnyggt! Blir toppen för dina nya möss!

Novachan
2018-01-23 19:20
#62

Riktigt snyggt! Du ska vara stolt över dig själv!

Annons:
Lamina
2018-01-23 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Jag känner mig faktiskt lite mallig. 😊 Hittade en gammal dekoration som jag köpt eller vunnit på någon utställning för länge sen. Den satt kvar ovanför dörren in till mitt gamla musrum hemma hos syrran. Nu fick den en ny plats! Men funderar på om den kanske gör sig bäst längst bak på buren istället 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2018-01-23 22:19
#64

Jättefint blir det!

Grodan
2018-01-23 23:38
#65

#59 Bra jobbat.

Ser nu vad Alwyn menade med metallgrejer på utdragsbara lådan…

Ska du ha glas fram eller bygga någon öppning?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-01-24 00:21
#66

#65 Jag provade sätta i plexiglaset som man fick till buren, bara för att se hur det såg ut. Men det var för stort… 😡

Jag har tagit mått och tanken är att jag ska åka ner till Bauhaus och be dom såga till några bitar åt mig och ge mig tips och råd på hur jag kan göra. Dom har varit frusktansvärt hjälpsamma hittils, så det blir nog jättebra. Det blir nog plexiglas i dörramarna.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2018-01-24 08:29
#67

Ta med ditt plexiglas dit. Sånt är dyrt! Jag hade köpt trälister eller metallister och gjort två ramar, sågat plexit på mitten och satt gångjärn. Så blir det två dörrar :)

Lamina
2018-02-02 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#68

Det har gått segt framåt. Jag har varit rejält sjuk. Sen blev sambon rejält sjuk. Men nu har det kommit igång igen! Här fått hem lite inredning! Väntar hem mer, men det börjar iaf likna något. Metallister har satts på kanterna på bottenlådan. Ignorera målarfärgen under, jag fick någon konstig idé som typ sabbade allt… Men det påverkar bara utseendet. Idag har jag satt igång med dörrarna. Där lyckades jag såklart fucka upp rätt bra. Har lyckats limma fast plankan på den sida där skyddsplasten sätt kvar på plexiglaset! Det ehm… Var inte så bra. Får försöka lösa det på något vis. 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2018-02-07 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Det blev en bur tillslut, med dörrar och allt! Den är inte 100% klar, men det är bara lite smågrejer som måste fixas. Som handtag och lås till dörrarna. Dörrarna var lättare att göra än jag trodde. Dom sågade till 2 skivor med plexiglas åt mig på Bauhaus. Sen köpte jag en list (15mm tjock då dom minsta skruvarna jag hittade var 12mm) och limmade fast längs kanten och sågade av. Sen målade jag. Och sen var det "bara" att skruva fast dom. (Har svurit rätt friskt den senaste timmen…) Hade nog inte behövt så många gångjärn, men var rädd att dom inte skulle klara vikten då jag fick en för tjock plexiglasskiva på Bauhaus. Är rätt nöjd ändå. På Lördag flyttar det in 5 stycken små långsvansar. 😊 (Ignorera röran, ids inte städa nu.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
ajanki
2018-02-07 19:35
#70

Åh, så fint det blev! Lyllos de långsvansar som flyttar in där ❤

Stinastygg
2018-02-07 20:27
#71

Superfint. Är jätteavis! Men… hur ska du öppna med gångjärn på bägge sidor!? 🤔

Oh. Nevermind. Nu ser jag ju att det är två dörrar som möts på mitten. Haha. 😟*blindstyre* (Väntar faktiskt på mina nya glasögon från synoptik as we speak, de borde va klara vilken dag som helst! 🤓 )

Novachan
2018-02-07 20:29
#72

#71 Plexiglaset är i två delar. Skåran syns knappt i mitten

Lamina
2018-02-07 20:29
#73

#71 Oj, det tänkte jag inte på… Måste göra om nu… Fan. 😞

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Stinastygg
2018-02-07 20:31
#74

Redigerade min kommentar.

Lamina
2018-02-07 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Ha Ha! Sorry! Var tvungen! (Absolut inget illa menat 😇) Som #72 säger så är det en skåra i mitten. Men gänget på Bauhaus (skamlös reklam tråden igenom!) är så awesome att jag fick exakt rätt mått så dom passar helt perfekt ihop, så det syns inte så bra.

Såhär ser det ut.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2018-02-07 20:34
#76

Jättefint!!!

Annons:
Grodan
2018-02-08 13:09
#77

Lamina, det är ju nästan synd att stoppa in levande möss däri. De kommer ju bara att förstöra… 😛

Vad kostade buren totalt nu då?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-02-08 13:43
#78

Min beräkning är att med allt material, verktyg, all inredning, mat strö osv så landar det hela på runt 5000-5500 ungefär. Med en felmarginal på någon hundring. Så att… Jag hatar denhär buren just nu. 😎😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Novachan
2018-02-08 14:03
#79

Att se detta ambitiösa arbete får en, eller iaf mig, att mer våga tänka på att bygga en bur i framtiden, kanske inte en lika avancerad dock 😃

Grodan
2018-02-08 15:26
#80

#78 VArför hatar du den? För att du lagt ut så mkt pengar på den?

Mina råttburar, som jag designade och trodde skulle bli perfekta… Kostade 5 papp styck ungefär… och nope… de var ju inte alls så bra som jag trott… hygienfälla… och jag hade inte fattat en grej med bottenlåda osv… *mutter mutter*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-02-08 16:03
#81

#79 Den är inte så avancerad, den kom ju "färdig" så att säga. Jag har bara lagt ner väldigt mycket energi på att försöka få den att hålla ett tag. Ska man bygga från grunden, då blir det avancerat. Man kan ju iofs också ta något "färdigt" som en byrå eller liknande. Det kanske är enklare. #80 För att jag inte hade räknat med att det skulle gå på SÅ mycket. Det är mer än dubbelt så mycket som jag trodde, dum som jag var. För att jag inte har några pengar kvar. Fast jag tänker efter ligger nog skulden för det på nästan 4000kr i HELT oväntade utgifter denhär månaden. Jag hatar den bara lite. Mest ligger jag och tittar förundrat på den från sängen. "Har JAG gjort dendär?" XD

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2018-02-08 16:04
#82

Det blir jättefint! Och är en inspirerande tråd! 😃

#68. Är du som jag, eller … jag är nog värre. Jag är nog ganska händig, men väldigt lat. Avskyr att göra ritningar och ännu mer att följa dem. Jag gör ett steg i taget, först i huvudet och sen på riktigt. Det är inte ett dugg klokt. När jag inte tänker så långt framåt får jag istället göra om allt två gånger för att det ska vara kompatibelt med nästa steg. 🤪Att limma ovanpå plasten och upptäcka det efteråt … ja det är helt i min stil!😃

Lamina
2018-02-08 16:18
#83

#82 Typ Så! XD

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lamina
2018-02-08 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Hoppsan! Det flyttade visst en mus redan idag! Hittade denhär krabaten när jag kollade på dörrknoppar/handtag. Ja, det är faktiskt ett handtag som man kan sätta på en byrå! Det var ju givet att han skulle med hem och bo på min bur. Musus heter han, ty han kommer vara mössens skyddshelgon.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2018-02-08 21:42
ariama
2018-02-09 12:29
#86

Härligt! Pricken över i:et!

Lamina
2018-02-09 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#87

Magnetlås upptill och nertill och dörrknoppar och vips, så var den helt och hållet färdig! Allt annat som behövs är också inköpt och redo! Kan knappt vänta tills imorgon! Kan man gå och lägga sig kl 7 på kvällen?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Stinastygg
2018-02-09 22:28
#88

Härligt!!! Go ahead! 👍

PS: Jag tycker förresten det är lite komiskt att se hur Burger King-lådan förflyttat sig till en ny plats för varje bild du tagit på buren 😂 Som om den har små ben och hoppar runt därinne alldeles själv som den vill, hihi.

Grodan
2018-02-10 13:29
#89

#84 Nämen så sööööööööööööööööt ❤️

#87 Wooohooo, så härligt

#88 haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-03-12 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#90

Efter 4 veckor. Inga större skador. Kan lätt reparera när jag får lite tid. Tycker dom är rätt snälla med buren, håller sig till ställen jag inte bryr mig om dom gnager på. :) (Förutom "dörren" då, men funderar på att sätta stållister på den.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Alwyn
2018-03-12 20:52
#91

Snart kommer våren med goa grenar, då har de annat att smaska på 😂

Grodan
2018-03-13 17:55
#92

#90 Ja, du ser. Trä är så himla oemotståndligt för små gnagartänder…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-03-14 10:55
#93

#92 I know. Men det gör mig inget, jag räknade ju med det. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: